Mahtuu Suomeen?

PropagandanTappaja

Miksiköhän media-ala on niin seksikäs? Itse en usko että kaikille alalle kouluttaneille löytyy duunia, edes oman yrityksen muodossa. Onko media-alalla lievää ylikoulutusta? Luulen niin. Tuntuu vain että jokainen instituutti pukkaa uusia osaajia alalle, jolla tunnetusti verkostot kuitenkin määrittävät sen todellisen työllistymisen. Että ei muuta kuin verkkoja veteen...

3

1057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maikki73

Ylikoulutus media-alalle ei ole lievää vaan aivan törkeän suurta. Asiasta on jo kauan sitten huolestunut journalistien ammattiliittokin. Asialle ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään. Heti ainakin puolet media-alan aloituspaikoista (erityisesti ammattikorkeissa) pois! On sydämetöntä kouluttaa ihmisiä ammatteihin, joissa työllistymsimahdollsiuuksia ei ole.

• Minä itse

Eipäs nyt aleta heittelemään mitään toimintaohjeita tietämättä asiasta. Ensinnäkin osittain media-alan huonot työllistymisnäkymät ovat harhaa. Ammattikorkeakoulujen medianomi-koulutusohjelmathan ovat erittäin vaihtelevia. Nimikkeen alta löytyy tv-toimittajia, valokuvaajia, kirjoittavia toimittajia jne. Luonnollisesti kaikille monenkirjaville medianomeille ei löydy töitä. Toisekseen ilmeisesti oikeanlaista tarjontaa ei ainakaan Sanoma WSOY:lle ole, kun kerran aloittivat uudelleen toimittajakoulutuksensa. Sitä paitsi riippuu myös vähän siitä, minkälaisessa työsuhteessa haluaa toimia. Todennäköisesti useamman kannattaisi ryhtyä esimerkiksi yrittäjäksi.

• Mad Caliban

Ok, on totta, että esim. luonnollinen poistuminen alalta tapahtuu kymmenen vuotta muita aloja myöhemmin, mutta mielestäni liioittelet tilannetta. Ylikoulutusta on, mutta onneksi huuma on laskemaan päin.
        En tiedä, viittaatko ammattikorkeakouluihin yleisellä tasolla ja siinä mielessä oletkin oikeassa, että joka paikassa voi lukea journalistiikkaa, tiedonvälitystä tai jotain vastaavaa sivuaineena.
        Mitään nokkimisjärjestystä ei opintotasolla pitäisi kuitenkaan olla, sillä esim. Oulun amk:ssa on oikeasti tasokas viestinnän ko. Josta omasta näkökulmastani on enemmän hyötyä kuin esim. yliopiston journalistisesta puolesta, joka enemmän tähtää journalistiikan tutkimiseen kuin varsinaiseen toimittajan työhön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      108
      2717
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      29
      1321
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      98
      1146
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      987
    5. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      133
      928
    6. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      159
      912
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      823
    8. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      39
      620
    9. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      20
      618
    10. Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja

Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      612
    Aihe