IKÄIHMISIÄKÖ?

Hakomäen Eemeli

Vanhuus on pannaan julistettu! Nykyisin puhutaan ikäihmisistä tai senioreista. Miksei sanota reilusti: vanha ihminen?
Minulla on ikää sen verran seuraavaa kymmentä kohti, että olen mieheksi pitkään elänyt, siis vanha.
Se ei tarkoita, että olisin raihnainen, enkä vielä usko olevani kovin dementoitunutkaan.

Kieltäydyn olemasta seniori tai ikäihminen.
Olen ihan kunniallisesti VANHA IHMINEN.
Vanhana oleminen ja vanhaksi tuleminen ei ole häpeä!

44

2555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mattila

      Vanha ihminen tai vanhus, mitäs pahaa siinä on?

      Kiertoilmaisut pahempia, koska ne jo sisältävät sen, että kierretään ja kaarretaan, koska asia on hävettävä.

      Vanhuus ei ole häpeä. Kaikki tulevat vanhoiksi, elleivät kuole nuorena tai keski-ikäisenä.

      On hienoa olla terve, vahva, kunnossa oleva ihminen (fyysisesti ja psyykkisesti) myös vanhana.

    • tuli

    • Reino

      Erilaisuus johtuu siitä, että olen näin vanha.

      • pipla*****

        Kun tulen mummoksi,muutan luokse lasten,
        ja teen kaiken kuten hekin,aivan vartavasten,
        Kaiken sen ilon ja onnen jonka sain heiltä,
        voin takaisin maksaa,ei lopu riemu meiltä.

        Piirrän tussilla seinään aivan salassa
        ja hypin sängyn päällä kengät jalassa!!
        Maitotölkistä juon suoraan,jätän pöydälle sen.
        Tukin kaikki vessanpöntöt ja yhtään tottele en.
        Teemmekö näin?


    • katicat

      Ikinuoret, nuorekkaat, myöhäisnuoret ja mitä kaikkea vielä muttei ainakaan vanhoja olla. Ei, pois se meistä.

      Silti leikitäänpä pieni ajatusleikki. Astutaan aikakoneeseen ja mennään vuoteen 1950. Ketäs me silloin vanhoiksi sanottiin? Koetetaan muistella. Olikohan ne edes seitsenkymppisiäkään.

    • ellei

      ihminen nimitystä,

      kyllä näin on.

      • Helepeena

        olen vanha ei se muuksi muutu, mutta ei siitä tarvitse olla moksiskaan, kunhan elelee niinkuin itseään huvittaa ja minkä voimiltaan jaksaa. Parasta kun on tyytyväinen eikä turhista marise.

        Muuten, sitten 50-luvun. Ihmisen elin-ikä on huomattavasti kohonnut menneistä ajoista. Isoisäni oli 75vuotiaana jo todella vanha ja raihnainen, mutta nyt ei vielä yli 80-kymppisetkään ole "vahoja" samalla tavalla. Elämme kokonaan toista aikakutta ja se pitää muistaa.


      • katicat
        Helepeena kirjoitti:

        olen vanha ei se muuksi muutu, mutta ei siitä tarvitse olla moksiskaan, kunhan elelee niinkuin itseään huvittaa ja minkä voimiltaan jaksaa. Parasta kun on tyytyväinen eikä turhista marise.

        Muuten, sitten 50-luvun. Ihmisen elin-ikä on huomattavasti kohonnut menneistä ajoista. Isoisäni oli 75vuotiaana jo todella vanha ja raihnainen, mutta nyt ei vielä yli 80-kymppisetkään ole "vahoja" samalla tavalla. Elämme kokonaan toista aikakutta ja se pitää muistaa.

        Suomalaisten elinikä pitänee, elämänlaatu kohenee ja vanhusten sijasta puhutaan seniorikansalaisista ja aktiivisesta kolmannesta iästä. Silti vain yksi kymmenestä jaksaa työelämässä viralliseen eläkeikään asti. Kumma juttu tuo vaikka nuoria ollaan.


      • mummikka

        Ei nimitys ihmistä pahenna totta. Mutta kohtelu. Kävin viime viikolla terveyskeskuksen hammaslääkärissä äkillisen hammastulehduksen vuoksi. Nuori naispuolinen hammaslääkäri, toisti lääkkeiden käyttöohjeita kuin lapselle, vielä erittäin kovaäänisesti. Kysyi vielä, että ymmärsittekö.
        Teki mieli sanoa, että kuulo on vielä tallella ja älykin, hyvän kotikasvatuksen saaneena vaikenin.
        Olen 63-vuotias nainen, hammaslääkäri alle 30 kymppinen. Siinä taas kerran näkee, että kaikki on suhteellista.


      • vanhan sijasta?
        mummikka kirjoitti:

        Ei nimitys ihmistä pahenna totta. Mutta kohtelu. Kävin viime viikolla terveyskeskuksen hammaslääkärissä äkillisen hammastulehduksen vuoksi. Nuori naispuolinen hammaslääkäri, toisti lääkkeiden käyttöohjeita kuin lapselle, vielä erittäin kovaäänisesti. Kysyi vielä, että ymmärsittekö.
        Teki mieli sanoa, että kuulo on vielä tallella ja älykin, hyvän kotikasvatuksen saaneena vaikenin.
        Olen 63-vuotias nainen, hammaslääkäri alle 30 kymppinen. Siinä taas kerran näkee, että kaikki on suhteellista.

        Ei se nimitys siinä auta.


    • vaikka kanssaihmisten käytöksestä huomaa outoa huomaavaisuutta, ihmettelee siinä että mitä on
      tapahtunut. Harmillista on merkitsevät katseet jos ajaa liikenneympyrässä väärään suuntaan, sattuu kai sitä nuoremmillekkin.

      Myöhemmin sitten ollaan vanhoja, ei vielä.

      • aupA

        Juu, nuoria ollaan ja autolla ajaa pösötetään - ainakin mökille, tosin valtatietä.


      • aupA kirjoitti:

        Juu, nuoria ollaan ja autolla ajaa pösötetään - ainakin mökille, tosin valtatietä.

        Jos kerran terveydentila, aistit ja yli neljän vuosikymmenen aikana hankittu ajotaito sallivat, miksi en ajaisi!
        En ole ikinuori, olen seitsemänkympppinen ja siis vanha. Mielestäni ei siinä eikä autoilussani ole mitään häpeämistä.
        Sielultani olen samalla aaltopituudella 6-vuotiaan lapsenlapseni kanssa, mutta en siltikään ole tullut lapseksi jälleen. Vielä kymmenen vuotta sitten jaksoin kontata talutushihnassa pitkin lattioita, kun pojantytär halusi leikkiä pienen koiran omistajaa. Nyt en enää jaksaisi!
        Vaikka henkinen vireys on säilynyt, olen fyysisesti vanha ihminen. Enää ei hyvin valvotun yön aamu näytä kauniilta. Minulla ole mitään tarvetta piilottaa itseltäni eikä muilta sitä, että elämä on opettanut paljon - mm. hiljaa kävelemään!


      • Iäkäs/ikäihminen
        Venlastiina kirjoitti:

        Jos kerran terveydentila, aistit ja yli neljän vuosikymmenen aikana hankittu ajotaito sallivat, miksi en ajaisi!
        En ole ikinuori, olen seitsemänkympppinen ja siis vanha. Mielestäni ei siinä eikä autoilussani ole mitään häpeämistä.
        Sielultani olen samalla aaltopituudella 6-vuotiaan lapsenlapseni kanssa, mutta en siltikään ole tullut lapseksi jälleen. Vielä kymmenen vuotta sitten jaksoin kontata talutushihnassa pitkin lattioita, kun pojantytär halusi leikkiä pienen koiran omistajaa. Nyt en enää jaksaisi!
        Vaikka henkinen vireys on säilynyt, olen fyysisesti vanha ihminen. Enää ei hyvin valvotun yön aamu näytä kauniilta. Minulla ole mitään tarvetta piilottaa itseltäni eikä muilta sitä, että elämä on opettanut paljon - mm. hiljaa kävelemään!

        .. paitsi vieläkään jostain syystä en halua tunnustautua vanhaksi, ainoastaan iäkkääksi. :))
        Mutta että ikää on täytynyt jo melkoisesti kerttyä, huomaan kyllä: en taivu lastenlasten kanssa samanmoisiin leikkeihin kuin ennen. Enkä jaksa juuri enää pitää ruokakutsuja. Sensijaan kutsutuksi on ihana tulla. (Kuten eilen pojalleni. Enkä malta olla ohimennen kehumatta: peuraa ja valkosipuliperunoita!!:)


      • Tobias
        Iäkäs/ikäihminen kirjoitti:

        .. paitsi vieläkään jostain syystä en halua tunnustautua vanhaksi, ainoastaan iäkkääksi. :))
        Mutta että ikää on täytynyt jo melkoisesti kerttyä, huomaan kyllä: en taivu lastenlasten kanssa samanmoisiin leikkeihin kuin ennen. Enkä jaksa juuri enää pitää ruokakutsuja. Sensijaan kutsutuksi on ihana tulla. (Kuten eilen pojalleni. Enkä malta olla ohimennen kehumatta: peuraa ja valkosipuliperunoita!!:)

        Iäkäs ja vanha ovat samaa tarkoittavia sanoja.
        Miksei sitten puhuta iäkkäistä ihmisistä.
        Vaikka ikäähän on vauvoillakin...


      • iäkäs/ikäihminen
        Tobias kirjoitti:

        Iäkäs ja vanha ovat samaa tarkoittavia sanoja.
        Miksei sitten puhuta iäkkäistä ihmisistä.
        Vaikka ikäähän on vauvoillakin...

        Samaapa tarkoittavia ovat, iäkäs ja vanha.
        Paitsi, että tuo vanha on olevinaan jotenkin negatiivisempi sanana - vanha leipä jne. Iäkkään ihmisen ei tarvitse vielä olla "homehtunut". :))
        Eli puhutaan vaan iäkkäistä ihmisistä!
        Tai ikäihmisistä. Ja voimien eittämättä vähenemisestä.


      • Nyt nimetön, ettei tulisi
        Venlastiina kirjoitti:

        Jos kerran terveydentila, aistit ja yli neljän vuosikymmenen aikana hankittu ajotaito sallivat, miksi en ajaisi!
        En ole ikinuori, olen seitsemänkympppinen ja siis vanha. Mielestäni ei siinä eikä autoilussani ole mitään häpeämistä.
        Sielultani olen samalla aaltopituudella 6-vuotiaan lapsenlapseni kanssa, mutta en siltikään ole tullut lapseksi jälleen. Vielä kymmenen vuotta sitten jaksoin kontata talutushihnassa pitkin lattioita, kun pojantytär halusi leikkiä pienen koiran omistajaa. Nyt en enää jaksaisi!
        Vaikka henkinen vireys on säilynyt, olen fyysisesti vanha ihminen. Enää ei hyvin valvotun yön aamu näytä kauniilta. Minulla ole mitään tarvetta piilottaa itseltäni eikä muilta sitä, että elämä on opettanut paljon - mm. hiljaa kävelemään!

        väärinymmärryksiä muiden taholta.

        Olisin voinut melkein kaiken allekirjoittaa,
        ehkä en kuitenkaan tuota hitaasti kävelemistä,
        vieläkin on noita kiireitä. :)


      • vanha on
        iäkäs/ikäihminen kirjoitti:

        Samaapa tarkoittavia ovat, iäkäs ja vanha.
        Paitsi, että tuo vanha on olevinaan jotenkin negatiivisempi sanana - vanha leipä jne. Iäkkään ihmisen ei tarvitse vielä olla "homehtunut". :))
        Eli puhutaan vaan iäkkäistä ihmisistä!
        Tai ikäihmisistä. Ja voimien eittämättä vähenemisestä.

        parempi.

        Leipä ei elä, siksi se homehtuu.

        Ihminen elää ja voi hyvin, veri kiertää, jalka nousee, ei ole sammaloitumisen vaaraa.


      • van Haakka
        Venlastiina kirjoitti:

        Jos kerran terveydentila, aistit ja yli neljän vuosikymmenen aikana hankittu ajotaito sallivat, miksi en ajaisi!
        En ole ikinuori, olen seitsemänkympppinen ja siis vanha. Mielestäni ei siinä eikä autoilussani ole mitään häpeämistä.
        Sielultani olen samalla aaltopituudella 6-vuotiaan lapsenlapseni kanssa, mutta en siltikään ole tullut lapseksi jälleen. Vielä kymmenen vuotta sitten jaksoin kontata talutushihnassa pitkin lattioita, kun pojantytär halusi leikkiä pienen koiran omistajaa. Nyt en enää jaksaisi!
        Vaikka henkinen vireys on säilynyt, olen fyysisesti vanha ihminen. Enää ei hyvin valvotun yön aamu näytä kauniilta. Minulla ole mitään tarvetta piilottaa itseltäni eikä muilta sitä, että elämä on opettanut paljon - mm. hiljaa kävelemään!

        samaa ikäpolvea. Ajan autoa, mieheni on sen verran vanhempi ja sairas, että ajaminen on jäänyt minun tehtäväkseni. On kuskattava laboratoriokokeisiin, lääkäriin, ajettava kesäasunnolle jne. Mutta kun nykyään toitotetaan, että vanhoilta ajokortti pois. Ovat niin kehnoja kuskeja.
        Kuitenkin useimmin pahoja kolareita ajavat nuoret. Vanhoja syyllistetään tässäkin eniten.


      • ANNA*
        Tobias kirjoitti:

        Iäkäs ja vanha ovat samaa tarkoittavia sanoja.
        Miksei sitten puhuta iäkkäistä ihmisistä.
        Vaikka ikäähän on vauvoillakin...

        EN VANHA MA OLE,IKÄIHMINEN VAIN.KATSELEN RANNALLA JOUTSENIA LAHDEN,NIIN KAUNIINA VALKOISIN SIIVIN,JOUTSENET PARITTAIN,MINÄ VAIN YKSIN OON.AAMUN HETKINÄ PÄIVÄÄ ODOTELLEN,


    • nyt on systeemit

      muuttunut. Sinä olet vanhahko. Vanha nimeä saa nykyään käyttää vasta täytettyään 85-vuotta.

      Tämän tiedon haltija minusta tuli, kun kuuntelin ylen ykkösradioo tässä joku aika taakse päin. Sen kertoi Pirkko Lahti, Suomen Mielenterveysseuran eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja. Hän oli haastateltavana yhdessä Aira Samulinin kanssa.Että näin. Ei omita sitä, mitä ei vielä omisteta.;))

      • Rosmarin isosetä

        Minä en ole vanhahko! Minä olen vanha mutta en raihnainen.
        Naisethan ei tule koskaan vanhoiksi. Ainakaan kaikki.
        Sanokoot Pirkko Lahdet ja Aira Samulinit mitä tahansa, Samulinkin on vanha iältään. On eri asia sitten muuten. Sehän on ihan ihme elävä ja eläväinen. Vaikka onkin vanha.


      • van Haakka
        Rosmarin isosetä kirjoitti:

        Minä en ole vanhahko! Minä olen vanha mutta en raihnainen.
        Naisethan ei tule koskaan vanhoiksi. Ainakaan kaikki.
        Sanokoot Pirkko Lahdet ja Aira Samulinit mitä tahansa, Samulinkin on vanha iältään. On eri asia sitten muuten. Sehän on ihan ihme elävä ja eläväinen. Vaikka onkin vanha.

        olla Aira. Aina pitäisi olla tukka ojennuksessa ja hymy päällä vaikka ikenet irvessä.
        Hyvä on olla näin: olla oma ittensä ilman julkisuushömppää. Ukkokin vielä rapsuttelee ja taputtelee vaikka on oltu vasta 47 v.naimisissa.


    • Likka321

      Vähänkin negatiivista latausta sisältävät sanat korvataan naurettavilla kiertoilmauksilla: sairaala on terveyskeskuksen vuodeosasto, koulu oppimiskeskus, laiska työrajoitteinen.
      Tuli mieleen runo, jonka tekijää en muista.

      Olet nuori
      ja minä rakastan vain sinua.
      Vanhenet , ja minä vain rakastan sinua.
      Olet vanha, ja vain minä rakastan sinua.

      • Entiset ystävät ja rakkaat

        vie sairaus,

        uusia on mahdottomuus löytää'

        eli

        sitten ei enää ole sitä yhtäkään lopulta.


    • van Haakka

      koko ketjua läpi. Olen samaa mieltä, vanhus ei ole huono nimitys. Olen 71-vuotias ja mielestäni vanhus. En kuitenkaan seniili, menen jopa omin jaloin äänestämään. - Seniori nimitys kuuluu niille, jotka eivät pysty tunnustamaan ikäänsä.

    • Likka321

      Kuulin kerran, kun radiossa hastateltiin satavuotiasta mummoa. Haastattelija kysyi,tunteeko tämä itsensä nyt todella vanhaksi.Mummo vastasi :" En muuten, mutta nuo lapset alkavat näyttää niin kauhean vanhoilta."
      Veljeni kertoi, että häntä vastaan ajoi talvipakkasella polkupyörällä yhdeksänkymppinen vaari kovaa kyytiä. Veljeni tiedustellessa, mihin niin kiire oli, tuli vastaus: "Soittivat ,että poika on vanhainkodilla huonona."
      Velipoika kertoi myös , että eräs teräsmummo huokasi vasta sitten helpotuksesta, kun viimeinenkin lapsi pääsi eläkkeelle.

    • irjala

      olen 70v. mummi ja huimaa joten ulkoiluseura ei olis pahitteeks.olen hesalainen ja syntynytkin siellä,mutta on onni ,että olen saanut olla maallakin isovanhempien eläessä.autokin on ja kortti,mutta en saa nyt ajaa ja auto on tyttärentyttäreni käytössä. Yitän kävelläkin vaikka horjuttaa ja matkustaisin mielelläni,mut yksin en saa nyt.

      • minä olen vielä vanhempi

        Taisit nyt tulla väärälle palstalle apua hakemaan.Mesän ollaan kaikki täällä vanhempia ja raihnasempia kuin sinä, katos tämä on 70 , siis melkein 80.Tietysti saat kohtalotoverien myötätunnnon osaksesi.Maaltahan me ollaan melkein kaikki lähtösin, multaa on vielä varpaitten välissä.


      • minä olen vielä vanhempi kirjoitti:

        Taisit nyt tulla väärälle palstalle apua hakemaan.Mesän ollaan kaikki täällä vanhempia ja raihnasempia kuin sinä, katos tämä on 70 , siis melkein 80.Tietysti saat kohtalotoverien myötätunnnon osaksesi.Maaltahan me ollaan melkein kaikki lähtösin, multaa on vielä varpaitten välissä.

        Ei tarvitse kuin lukea tämä ketju läpi, niin huomaa miten eritavalla me haluamme, että meitä
        ikäihmisiä puhutellaan !
        Yksi tykkää vanhuksista, toinen ikäihmisistä. joku taas tykkää pahaa jos vanhaksi sanotaan.
        Senjori nimitys on tullut kun ihmiset elävät niin paljon iäkkäämmiksi kuin esim. -50 luvulla.
        Eikä 70 v nyt ole varsinaisesti vanhus !
        On kuulema se 85 v. jonka jälkeen on vanhus. niinkuin noin "virallisesti"!
        Itse ajan autoa lähes päivittäin, ajan vastakin jos on terveyttä! niin voi muutkin tehdä. Olettaen, että on näkö, kuulo, ja reagointikyky tallella.
        Omalla kohdalla on ihan sama miksi sanotaan. mummo, ikäihminen, mikä vaan sama se!
        en tosin tunne itseäni vanhuksesksi. Sisälläni asuu sama nuori ja elämänhaluinen tyttö , joka on kiinnostunut monista asioista ! Vaikka "ulkokuori" miltä näyttäisi !
        Voin vielä välillä "villitä" lastenlasten kanssa.
        Ja voi ihmettä... ikäänkuin olisi "puolella nuorentunut" kun saa oikein kunnolla nauraa ja pelehtiä.


      • tämätyttö
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin lukea tämä ketju läpi, niin huomaa miten eritavalla me haluamme, että meitä
        ikäihmisiä puhutellaan !
        Yksi tykkää vanhuksista, toinen ikäihmisistä. joku taas tykkää pahaa jos vanhaksi sanotaan.
        Senjori nimitys on tullut kun ihmiset elävät niin paljon iäkkäämmiksi kuin esim. -50 luvulla.
        Eikä 70 v nyt ole varsinaisesti vanhus !
        On kuulema se 85 v. jonka jälkeen on vanhus. niinkuin noin "virallisesti"!
        Itse ajan autoa lähes päivittäin, ajan vastakin jos on terveyttä! niin voi muutkin tehdä. Olettaen, että on näkö, kuulo, ja reagointikyky tallella.
        Omalla kohdalla on ihan sama miksi sanotaan. mummo, ikäihminen, mikä vaan sama se!
        en tosin tunne itseäni vanhuksesksi. Sisälläni asuu sama nuori ja elämänhaluinen tyttö , joka on kiinnostunut monista asioista ! Vaikka "ulkokuori" miltä näyttäisi !
        Voin vielä välillä "villitä" lastenlasten kanssa.
        Ja voi ihmettä... ikäänkuin olisi "puolella nuorentunut" kun saa oikein kunnolla nauraa ja pelehtiä.

        Joo,hauskaa oli olla lastenlasten kanssa "persmäessä."Täytyy tosin myöntää ,jotta kerran vain itse laskin,kun en meinannut päästä lumesta ylös.Ensin mahalleen,sitt kontalleen ja takapuoli pystyssä joten kuten kömmin pystyyn.Vaan kyllä ainakin lapsilla oli hauskaa ...ja nuorekkaalta tunsin minäkin itseni.


      • tämätyttö kirjoitti:

        Joo,hauskaa oli olla lastenlasten kanssa "persmäessä."Täytyy tosin myöntää ,jotta kerran vain itse laskin,kun en meinannut päästä lumesta ylös.Ensin mahalleen,sitt kontalleen ja takapuoli pystyssä joten kuten kömmin pystyyn.Vaan kyllä ainakin lapsilla oli hauskaa ...ja nuorekkaalta tunsin minäkin itseni.

        Mitä kummallisimmassa asenossa yrittää kieppua ja vääntäytyä pystyyn ja omille jaloilleen, sitä hauskempaa lapsilla (ja muillakin satunnaisilla katsojilla) on. Kyllä siinä itsekkin välillä meinaa nauruun pakahtua. Se tilanne komiikka!!
        Kyllä avustavia ohjeitä heitellään. Tee mummo niin ja tee näin niin pääset paremmin ylös pehmeestä lumesta.............
        toistaseks on vielä päässy jossain vaiheessa....


      • Likka321
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Mitä kummallisimmassa asenossa yrittää kieppua ja vääntäytyä pystyyn ja omille jaloilleen, sitä hauskempaa lapsilla (ja muillakin satunnaisilla katsojilla) on. Kyllä siinä itsekkin välillä meinaa nauruun pakahtua. Se tilanne komiikka!!
        Kyllä avustavia ohjeitä heitellään. Tee mummo niin ja tee näin niin pääset paremmin ylös pehmeestä lumesta.............
        toistaseks on vielä päässy jossain vaiheessa....

        Yksi ikääntymisen merkki on se, ettei uskalla hypätä veneen keulasta kalliolle kiinnitysköyttä viemään.Rantautumisoperaatioissa näkee toinen toistaan koomisempia ja jopa vaarallisia tilanteita.Rannalta tulee ohjeita ja apuakin, jos siellä muita sattuu olemaan. Itse en ole aikoihin suostunut hyppäämään, se vaatii nuoret joustavat polvet. Olen opetelut ohjaamaan venettä ja samalla pudottamaan ankkurin, joten keulaköysimiehenä saa olla se mies.Poijuttarena suostun myös toimimaan.


      • katicat
        Likka321 kirjoitti:

        Yksi ikääntymisen merkki on se, ettei uskalla hypätä veneen keulasta kalliolle kiinnitysköyttä viemään.Rantautumisoperaatioissa näkee toinen toistaan koomisempia ja jopa vaarallisia tilanteita.Rannalta tulee ohjeita ja apuakin, jos siellä muita sattuu olemaan. Itse en ole aikoihin suostunut hyppäämään, se vaatii nuoret joustavat polvet. Olen opetelut ohjaamaan venettä ja samalla pudottamaan ankkurin, joten keulaköysimiehenä saa olla se mies.Poijuttarena suostun myös toimimaan.

        Seitsämänkympin rajapyykki ei kyllä lopeta ponnahduslauta sukeltamista pää edellä. Se on hauskempaa kuin pelkkä uiminen.


      • Likka321 kirjoitti:

        Yksi ikääntymisen merkki on se, ettei uskalla hypätä veneen keulasta kalliolle kiinnitysköyttä viemään.Rantautumisoperaatioissa näkee toinen toistaan koomisempia ja jopa vaarallisia tilanteita.Rannalta tulee ohjeita ja apuakin, jos siellä muita sattuu olemaan. Itse en ole aikoihin suostunut hyppäämään, se vaatii nuoret joustavat polvet. Olen opetelut ohjaamaan venettä ja samalla pudottamaan ankkurin, joten keulaköysimiehenä saa olla se mies.Poijuttarena suostun myös toimimaan.

        Jos minulta kysyt, hypättävä on!Systeemi on meillä se, että normaalioloissa asetun seisomaan poijuhaan kanssa veneen noin keskiosaan ja kiinnitän poijuhaan. ja annan poijuköyden kipparille.
        Sen jälkeen nopeasti veneen keulaan . Johon olen jo asetellut köydet sopivasti paikoilleen.
        toinen keulaköysi käteen ja eikun menoksi.
        Tikkaatkin on keulassa joita voi käyttää apuna, kelistä ja muista olosuhteista riippuen.
        Viimekesänä vedet oli niin alhaalla, ja siis laituritkin paikoin.
        Ja esim saimaan kanavalla, ainakin mereltä päin tullessa ensimmäinen sulku oli niin korkea laituri, vai mikä lie ollut. Ei pieni ihminen meinannut millään päästä hyppäämään niin ylös.
        Melkein "henkensä kaupalla" saa aina niitä temppuja tehdä.
        Oliskohan sirkus koulutuksesta apua.. oppis hyppimään yliluonnollisia temppuja, vai mitä luulet??
        Tosin,jos on hyvin "Häijy keli" tehdään aina uusi suunitelma miten turvallisesti toimitaan rantautuessa. Kuitenkin tavallisin on se että emäntä (siis mummo)hyppää maksoi mitä maksoi....


      • miten korkealta hyppäät
        katicat kirjoitti:

        Seitsämänkympin rajapyykki ei kyllä lopeta ponnahduslauta sukeltamista pää edellä. Se on hauskempaa kuin pelkkä uiminen.

        5m, 10m ???Varo jos hyppäät pääedellä tuntemattomaan veteen, voi niska mennä poikki!


      • mitä sanois lapset:
        miten korkealta hyppäät kirjoitti:

        5m, 10m ???Varo jos hyppäät pääedellä tuntemattomaan veteen, voi niska mennä poikki!

        NYT SIITÄ PÄÄSTIIN.


      • katicat
        miten korkealta hyppäät kirjoitti:

        5m, 10m ???Varo jos hyppäät pääedellä tuntemattomaan veteen, voi niska mennä poikki!

        Luulisin että aikamatalalta uimahallin ponnahduslaudalta. Kerroshyppy vain jalat edellä. 5m riittää minulle.


      • Likka321
        katicat kirjoitti:

        Luulisin että aikamatalalta uimahallin ponnahduslaudalta. Kerroshyppy vain jalat edellä. 5m riittää minulle.

        Minulla on valokuva, jossa kymmenkunta vähän toisella kymmenellä olevaa seppelöityä laihaa uimakoululaista hymyilee uimatelineillä uimapuvuissaan, joihin on ommeltu uimamaisterin punainen merkki.
        Itse opin uimaan 5-vuotiaana,kun putosin laiturilta eivätkä jalat ottaneet pohjaan.Toimin monena kesänä uimaopettajana Mannerheimin Lastensujeluliiton järjestämässä uimakoulussa. Järven rannalla, kunnallisella uimalaitoksella uimakoulua pidettiin, mitään uimahallia ei ollut unelmissakaan. Kuivaharjoiteltiin nurmikolla, vilusta sinisinä värjöteltiin sadepäivinä, mutta kaikki kylän lapset oppivat uimaan.
        Lapsenlapseni ihmettelevät vanhoja veneilykuvia, kun mummilla ei ollut lapsena pellareita, mutta hyvä uimataito korvasi pelastusliivit.
        Vielä nytkin uin paljon kesäisin luonnonvesissä. 13 astetta on raja, sen kylmemmässä merivedessä on jo epämiellyttävää.


      • katicat
        Likka321 kirjoitti:

        Minulla on valokuva, jossa kymmenkunta vähän toisella kymmenellä olevaa seppelöityä laihaa uimakoululaista hymyilee uimatelineillä uimapuvuissaan, joihin on ommeltu uimamaisterin punainen merkki.
        Itse opin uimaan 5-vuotiaana,kun putosin laiturilta eivätkä jalat ottaneet pohjaan.Toimin monena kesänä uimaopettajana Mannerheimin Lastensujeluliiton järjestämässä uimakoulussa. Järven rannalla, kunnallisella uimalaitoksella uimakoulua pidettiin, mitään uimahallia ei ollut unelmissakaan. Kuivaharjoiteltiin nurmikolla, vilusta sinisinä värjöteltiin sadepäivinä, mutta kaikki kylän lapset oppivat uimaan.
        Lapsenlapseni ihmettelevät vanhoja veneilykuvia, kun mummilla ei ollut lapsena pellareita, mutta hyvä uimataito korvasi pelastusliivit.
        Vielä nytkin uin paljon kesäisin luonnonvesissä. 13 astetta on raja, sen kylmemmässä merivedessä on jo epämiellyttävää.

        On silläkin merkitystä, jos asuu meren tai järven lähettyvillä. Siinähän oppii pakostakin uimaan jo ennen kouluikää. Kesäisin uinti ja sukeltelu olivat suurinta huvia. Meillä oli jyrkkäseinäinen kallio, jolta hypittiin syvään veteen. Pojat uskalsivat hypätä Ukko-Pekan sillaltakin. Sanoivat, että kädet oli laitettava heti vartaloon kiinni, muutan ilmavirta esti sen.
        Ei ole tullut koskaan koetettua, kuinka pitkän matkan jaksaisi uida. Uimahallissa kun tuntuu pitkäveteiseltä uida edestakaisin sitä 50 metriä. Puolentoista kilometrin jälkeen ikäänkuin kyllästyy.


      • katicat
        katicat kirjoitti:

        On silläkin merkitystä, jos asuu meren tai järven lähettyvillä. Siinähän oppii pakostakin uimaan jo ennen kouluikää. Kesäisin uinti ja sukeltelu olivat suurinta huvia. Meillä oli jyrkkäseinäinen kallio, jolta hypittiin syvään veteen. Pojat uskalsivat hypätä Ukko-Pekan sillaltakin. Sanoivat, että kädet oli laitettava heti vartaloon kiinni, muutan ilmavirta esti sen.
        Ei ole tullut koskaan koetettua, kuinka pitkän matkan jaksaisi uida. Uimahallissa kun tuntuu pitkäveteiseltä uida edestakaisin sitä 50 metriä. Puolentoista kilometrin jälkeen ikäänkuin kyllästyy.

        Avantoon en ole koskaan hirvinnyt mennä pulahtamaan. Sehän on oikein ikäihmisten mieliharrastus. Ihailen heidän reippauttaan. harvemmin siellä nuorukaisia näkee. Onko palstalaisissa avantouimareita tai vaikkapa kastautujia.


    • ANNA*

      HEIPPA EEMELI,MIKSI NOIN ARKA NIMESTÄ? EIKÖ RAKKAALLA OLE MONTA LEMPI NIMEÄ? IHANAA KESÄN ODOTUSTA SINULLE EEMELI .

      • Mie vaa

        Mite nii arka?
        Häähä on suoraselkäne mies ja halluu kantaa ikäsä kunniallisest eikä piilouvu mihikää tekonimityste taa.


    • luMikko

      itseni tosi vanhaksi kun jalkaa riepoo koko pituudeltaan. Ei se mitään uutta ole .Ajoittaista kyllä.
      Tarttis varmaan tehrä jotain. Laittaa vaikka sitä mopilaattia, se on kyllä tehonnu joskus.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe