Homopojan äiti

Marju.

Hei! Olen maalla asuva homopojan äiti ja kaipaisin jotain tukea muilta äideiltä vastaavassa tilanteessa. Asiasta on vaikea puhua tuttavien ja ystävien kuin myös joidenkin sukulasten kanssa. Poikaan välit ovat hyvät. Onko olemassa jotain yhdistystä tai keskustelupalstaa kaltaisilleni?

37

7886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gay

      ota yhteyttä SETA:an, sitä kautta saat tukea ja tietoa

    • vaan

      tavallinen mies joskin homo. En tiedä mitä tukea sinä kaipaat mutta jos haluat tukea poikaasi niin paras on antaa hänen olla oma itsensä ja tukea hänen kehitystään.

      Ymmärrän että pienessä yhteisössä kuiskaillaan ja levitetään asioita kuulopuheiden perusteella etkä sinä asialle mahda mitään vaikka kuinka haluaisit. Se mikä merkitsee jotakin pojallesi on sinun suhtautumisesi häneen.
      Kestätkö pettymisesi siihen että et tule mummiksi? En pyydä että et pettyisi vaan tunnustat että petyit mutta koska asialle ei voi mitään niin elät sen kanssa. Tulet huomaamaan että muutut ja löydät muita asioita joista voit olla ilonen. Tämä taas nähdäksesi auttaa kestämään ulkoapäin tulevat vihjaukset ym. muu mahdollinen negatiivinen palaute jolle et voi mitään.

      Todennäköisesti asia ei ole kovin laajalle tiedostettu ympristössänne enkä ehdota että sitä kovasti rummutettaisiinkaan. Itse asiassa poikasi pitää päättää missä määrin asiasta kerrotaan. Hänen elämästänhän on kysymys. Pääasia on että olet valmistautunut tulevaan. Mutta jos seisot poikasi rinnalla ja vaikka ilmoitat että olet oman painisi asian suhteen käynyt ja tämä on ratkaisusi koska et muuta voi etkä halua niin saat varmaan enemmän tukea kun moitteita.

      Sinun tukesi pojalle taasen on hänelle tärkeä.

      Ymmärrän että olet tavallaan puun ja kuoren välissä ja siksi kysynkin uskallatko?

      • Marju.

        Kirjoitat ihan viisaita sanoja ja ymmärrän mitä tarkoitat. Kysyisinkin, miten oma äitisi on asiaan suhtautunut ja miten muu suku ja äitisi tuttavapiiri? On aina vaikea tietää etukäteen, kenelle kannattaa tällaisesta asiasta puhua ja miten siihen suhtaudutaan. Poikani ei ole kieltänyt puhumasta kenellekään, mutta en tiedä kuinka monelle hän itse on kertonut. Monet ystävistäni naureskelevat homovitseille ja siksi on vaikea asiasta heille puhua. Salailu toisaalta on raskasta pidemmän päälle.

        Kiitos myös toiselle vastaajalle. Setaan en ole vielä tutustunut, mutta ehkäpä sieltä löytyy jokin kanava.


      • sama jolle vastasit
        Marju. kirjoitti:

        Kirjoitat ihan viisaita sanoja ja ymmärrän mitä tarkoitat. Kysyisinkin, miten oma äitisi on asiaan suhtautunut ja miten muu suku ja äitisi tuttavapiiri? On aina vaikea tietää etukäteen, kenelle kannattaa tällaisesta asiasta puhua ja miten siihen suhtaudutaan. Poikani ei ole kieltänyt puhumasta kenellekään, mutta en tiedä kuinka monelle hän itse on kertonut. Monet ystävistäni naureskelevat homovitseille ja siksi on vaikea asiasta heille puhua. Salailu toisaalta on raskasta pidemmän päälle.

        Kiitos myös toiselle vastaajalle. Setaan en ole vielä tutustunut, mutta ehkäpä sieltä löytyy jokin kanava.

        Olen sitä ikäluokkaa jolloin lapsuudessani 50-luvulla ja nuoruudessani 60-luvulla asiasta ei juurikaan puhuttu. Vanhempan eivät eläessään asiasta laisinkaan tienneet tai siitä ei puhuttu mitään. Tiedän täysin miten kaapissa eletän ja tätä ynpäristö oikeasti haluaakin. Tällä tarkoitan että kaikki hyvin niin kauan kun asiaan ei tarvitse ottaa kantaa niin siihen ei tarvitse suhtautua mitenkään. Kaikille helpointa eikö?

        Minun näkemyksesni on että poikasi kanssa yhdessä päätätte miten asiasta tiedotetaan ulkopuolisille jos on tarvetta selittää. Älä huolestu reaktioista etukäteen sillä niitä on mahdotonta arvata. Mutta älkää lannistuko sillä itse asiassa ihmiset ottavat kantaa omaan käsitykseensä asiasta ei itse asiaan. Homo vitsit ovat eräs tapa. Olen niitä kuullut ja kertonut itsekin. En ota niitä henkilökohtaisesti enkä koe kuullessani että puhutaan minusta.

        Muistan kuinka itse pähkäilin asian kanssa nuorena. Sitten oivalsin että enhän minä voi pyytää että kukaan minua hyväksyisi jos en sitä itse tee. Mietin myös että jos työpaikalla tulee tulee ilmi että olen homo ja alkaisivat ryppyillä niin mitä sanoisin.
        Päätin sanoa asian suunnilleen näin: Minä olen mitä olen eikä asia ole teitä tähänkään saakka häirinnyt. Mikä on nyt sitten muuttunut muu kuin se että nyt olette tietoisia ennen ette tienneet. Jos teitä nyt jokin häiritsee niin se on oma tietoisuutenne (kuvitelmanne).

        Koska olen itse ollut puhumatta asiasta ulkopuolsille en tiedä miten leveästi koette että asiasta pitää selostaa enkä siihen anna neuvoja. Varmaan itse tiedätte parhaiten mitä pitää tehdä
        Ehkä hyvä sääntö voi olla että kysymykseen antaa selvän vastauksen. Kun ihmiset tiedostavat että itse olette tasapainossa asian suhteen niin he pitävät sitä "luonnollisena" eikä siihen enää puutu. Jos joku sen seurauksena haluaa sanoa tuttavuutensa irti niin ette taida siinä paljoakaan menettää.

        Minun näkemykseni on että kun itse olette sujut asian kanssa niin muille ei jää vaihtoehtoja. He mitä suurimmalla todennäköisyydellä hyväksyvät. Hyväksyminen otetaan sitä ei anneta pyynnöstä.

        Tässä vanhan kohta 6-kymppisen näkemyksiä.
        Lykkyä tykö.


      • marju.
        sama jolle vastasit kirjoitti:

        Olen sitä ikäluokkaa jolloin lapsuudessani 50-luvulla ja nuoruudessani 60-luvulla asiasta ei juurikaan puhuttu. Vanhempan eivät eläessään asiasta laisinkaan tienneet tai siitä ei puhuttu mitään. Tiedän täysin miten kaapissa eletän ja tätä ynpäristö oikeasti haluaakin. Tällä tarkoitan että kaikki hyvin niin kauan kun asiaan ei tarvitse ottaa kantaa niin siihen ei tarvitse suhtautua mitenkään. Kaikille helpointa eikö?

        Minun näkemyksesni on että poikasi kanssa yhdessä päätätte miten asiasta tiedotetaan ulkopuolisille jos on tarvetta selittää. Älä huolestu reaktioista etukäteen sillä niitä on mahdotonta arvata. Mutta älkää lannistuko sillä itse asiassa ihmiset ottavat kantaa omaan käsitykseensä asiasta ei itse asiaan. Homo vitsit ovat eräs tapa. Olen niitä kuullut ja kertonut itsekin. En ota niitä henkilökohtaisesti enkä koe kuullessani että puhutaan minusta.

        Muistan kuinka itse pähkäilin asian kanssa nuorena. Sitten oivalsin että enhän minä voi pyytää että kukaan minua hyväksyisi jos en sitä itse tee. Mietin myös että jos työpaikalla tulee tulee ilmi että olen homo ja alkaisivat ryppyillä niin mitä sanoisin.
        Päätin sanoa asian suunnilleen näin: Minä olen mitä olen eikä asia ole teitä tähänkään saakka häirinnyt. Mikä on nyt sitten muuttunut muu kuin se että nyt olette tietoisia ennen ette tienneet. Jos teitä nyt jokin häiritsee niin se on oma tietoisuutenne (kuvitelmanne).

        Koska olen itse ollut puhumatta asiasta ulkopuolsille en tiedä miten leveästi koette että asiasta pitää selostaa enkä siihen anna neuvoja. Varmaan itse tiedätte parhaiten mitä pitää tehdä
        Ehkä hyvä sääntö voi olla että kysymykseen antaa selvän vastauksen. Kun ihmiset tiedostavat että itse olette tasapainossa asian suhteen niin he pitävät sitä "luonnollisena" eikä siihen enää puutu. Jos joku sen seurauksena haluaa sanoa tuttavuutensa irti niin ette taida siinä paljoakaan menettää.

        Minun näkemykseni on että kun itse olette sujut asian kanssa niin muille ei jää vaihtoehtoja. He mitä suurimmalla todennäköisyydellä hyväksyvät. Hyväksyminen otetaan sitä ei anneta pyynnöstä.

        Tässä vanhan kohta 6-kymppisen näkemyksiä.
        Lykkyä tykö.

        Hyviä neuvoja. Ymmärrän, että poikani pitää päättää, kenelle asiasta kerrotaan. Nykyisin vaan ollaan näissä asioissa paljon avoimempia kuin ennen. monet tuttavat kyselevät minulta usein, onko pojallani tyttöystävää jne. Silloin on vaikea jatkuvasti keksiä selityksiä.

        Poikaani rakastan ja haluan tukea, missä voin. Olen tietenkin myös huolissani hänestä, terveysasioissa ja ympäristön suhtautumisesta. Jokainen äitihän toivoo lapselleen hyvää elämää.


      • sama jolle vastasit
        marju. kirjoitti:

        Hyviä neuvoja. Ymmärrän, että poikani pitää päättää, kenelle asiasta kerrotaan. Nykyisin vaan ollaan näissä asioissa paljon avoimempia kuin ennen. monet tuttavat kyselevät minulta usein, onko pojallani tyttöystävää jne. Silloin on vaikea jatkuvasti keksiä selityksiä.

        Poikaani rakastan ja haluan tukea, missä voin. Olen tietenkin myös huolissani hänestä, terveysasioissa ja ympäristön suhtautumisesta. Jokainen äitihän toivoo lapselleen hyvää elämää.

        Ymmärrän hyvin. Minulta kysyttiin joka kerta kun jokin suunnilleen ikäiseni sukulainen vihittiin että koska on sinun vuorosi. Ohitin asian toteamalla että sitten joskus pappaikäisenä vanhainkodissa otan jonkun joka sietää kuorsaustani.
        Vaikka asiasta ei koskaan silloin puhuttu ääneen niin luulen että ymmärsivät asian laidan. Ainakin kysymykset lakkasivat ja minut otettiin sellaisena kun olin. En ole koskaan kokenut syrjintää vaan minut on jätety rauhaan sen asian suhteen.

        Ymmärrän täysin tilanteesi ja siksi on tärkeää että ei enää tarvitsisi keksiä selityksiä. Tämä on juuri asia jonka voisitte kahden pohtia.
        Jos pojalla ei ole seurustelukumppania asian voi varmaan kuitata sanomalla että "tietääkseni ei ole tyttöystävää" ja jos tivaavat miksi niin pyydä kysymään itseltään.
        Jos hänellä on kumppani jonka kanssa viihtyy niin ottakaa mukaan ja esitelkää. Tässä poikani ystävä ja kohdelkaa kuin perheenjäsentä. Eiköhän se siitä.
        Nämä neuvot ovat ääripitä skaalassa johon löytyy lukuisia vivahteiita. Keksikää itsellenne sopiva paletti.

        Koska en tunne tilannetta en voi tarkempia neuvoja antaa. Pohtikaa yhdessä miten on luontevin tapa asia kertoa myös kuulijan kannalta. Keksittyjen tarinoiden varaan ei voi asiaa rakentaa se suoja murtuu kuitenkin ja osoittaa vaan että asiaa yritettiin peittää jotenkin ja se reaktio mikä siitä seuraa voi olla aika tyly.

        Paras tukesi on se että julkisesti hyväksyt poikasi juuri sellaisena kun on. Tietenkin kahden keskeiset keskustelunne vahvistaa sitä joten puhukaa asioista niiden oikeilla nimillä. Ei liene vaikeaa jos ei ole mitään salattavaa.


      • röåg.töå

        voi se tulla mummiksi,homous ei estä lapsen hankkimista sen voi tehdä joidenkin lesbojen kanssa sitten.


    • äiti minäki

      Rakkaus omaan lapseen ei lopu onpa hän sitten homo tai hetero.Voin jutella kansssasi vaikka e.mailissa jos haluat

    • Sami M

      on Malla Parkkisen toimittama ´Ulos kaapista´. Se on kokoelma suomalaisten lesbojen, homojen ja heidän vanhempiensa kertomuksia siitä miltä oma tai oman lapsen kaapista ulostulo vanhemmilleen on tuntunut. Kirjasta julkaistiin noin vuosi sitten uusi painos, ja sitä pitäisi olla vielä saatavilla joistain kirjakaupoista.

      Lisää aiheesta:
      http://ranneliike.net/artikkelit.php?alue=kirjat&juttu=kiruloskaapistamallaparkk

      • kirja

        Jos SETA:n selitys homoudesta ei tunnu olevan lähellä omaa ajatteluasi kannattaa tutustua Ari Puontin kirjaan Homoseksuaalisuus: hämmenyksestä selkeyteen.


      • edellä_
        kirja kirjoitti:

        Jos SETA:n selitys homoudesta ei tunnu olevan lähellä omaa ajatteluasi kannattaa tutustua Ari Puontin kirjaan Homoseksuaalisuus: hämmenyksestä selkeyteen.

        mainittua kirjaa ei voi missään nimessä suositella! Sen on kirjoittanut ihminen, jonka suhtautuminen homoihin on erityisen kielteinen!

        Parkkisen kirja on hyvä. Setaan kannattaa ottaa yhteyttä, heillä saattaa hyvinkin olla jotain vertaisryhmä toimintaa homojen vanhemmille.


      • Itsesi tähden, älä lue!
        kirja kirjoitti:

        Jos SETA:n selitys homoudesta ei tunnu olevan lähellä omaa ajatteluasi kannattaa tutustua Ari Puontin kirjaan Homoseksuaalisuus: hämmenyksestä selkeyteen.

        En suosittele äideille tai yleensäkään nuorten homojen vanhemmille tutustumista näiden kristittyjen lahkojen "teorioihin". Heidän toimintansa takana on aina kristinusko ja juuri sen kaikista vanhoillisimmat tulkinnat, jotka eivät yleensä liity pelkästään homoseksuaalisuuteen vaan siellä on paljon muutakin vallankäyttöä, jolla ajetaan tiettyä poliittista agendaa. Heille sinun poikasi ei ole muuta kuin vallankappale, jonka (henkisestä) hyvinvoinnista he eivät ole tuon taivaallista kiinnostuneita.

        He tietävät toki, että homous ei ole "parannettavissa" (löytyy paljon homostelevia ex-homoja), siksi he pyrkivätkin siihen, että seksuaaliset vähemmistöt supressoisivat halunsa ja eläisivät käytännössä selibaatissa. Suoran vaikuttamisen lisäksi tässä toimivat tehokkaana tekijänä vanhemmat, jotka on helppo houkutella mukaan esim. vetoamalla erityisesti äitien huonoon omatuntoon: teinkö jotain väärin? Olenko nyt pilannut poikani elämän? Nämä ovat juuri niitä kysymyksiä, jotka luin suoraan sinun tekstisi rivien välistä.

        Kun vanhemmat on näin saatu kiedottua mukaan, he toimivat tehokkaasti painostavana tekijänä, jolla nuoren käyttäytymistä ohjataan välillisesti. Puonti ja kumppanit ovat suoraan sanottuna pieniä tekijöitä, jotka eivät näitä verkkoja kutoisi yksinään. Kukaan ei tiedä tarkkaan näiden ASLANien ja muiden ulkomaalaisten sisarjärjestöjen toimintaa, mutta se on tiedossa, että kirjallisuus ja tutkimukset johtavat suoraan sylttytehtaalle USA:n kiihkokristillisiin piireihin (Concerned Women of United States & Family Research Institute), mistä tätä hengenmyrkkyä levitetään pitkin maapalloa. Heillä on rahaa ja vaikutusvaltaa (jopa Suomessa asti).

        PS. Tämä teksti on sitten talletettu kovolle, että jos joku tästä raportoi Suomi24.fi:n ylläpidolle ja se poistetaan, tulee sama teksti ilmestymään tasan taatusti uudestaan tälle palstalle...


      • Sami M
        kirja kirjoitti:

        Jos SETA:n selitys homoudesta ei tunnu olevan lähellä omaa ajatteluasi kannattaa tutustua Ari Puontin kirjaan Homoseksuaalisuus: hämmenyksestä selkeyteen.

        Tämä Aslanin porukka hengenheimolaisineen, teorioineen ja kirjoineen on juuri se syy, miksi Sinulla marju on vaikea puhua näistä "homojutuista". Tämän Puontin kirjan selkeys on sellainen pilvilinna, jonka takapihalla asiat vasta mullinmallin ovatkin.

        Ennakkoluuloissaan rypevät kauhukuvia homoseksuaalisuudesta maalailevat (yleensä uskonnolliset) ihmiset pyrkivät juuri siihen, että homoseksuaalisuutta pidettäisiin jotenkin kielteisenä asiana - ja etenkin jossain maaseudulla onkin menestys ollut kohtuullista.

        Yksi homoseksuaalisuutta pohdiskeleva teksti on seuraava:
        http://ranneliike.net/pride.php?alue=homoFAQ
        Se ei sisällä mitään ehdottomia totuuksia tai teorioita, vaan enemmänkin pohdiskelua siitä, mistä homoudessa on kyse. Kyseinen kirjoitus on aika-ajoin saanut näitä Aslanistisia eheytyshenkisiä ihmisiä takajaloilleen. Palaute on toisinaan ollut varsin rikinkatkuista... ;)


      • ainoa totuus?
        Sami M kirjoitti:

        Tämä Aslanin porukka hengenheimolaisineen, teorioineen ja kirjoineen on juuri se syy, miksi Sinulla marju on vaikea puhua näistä "homojutuista". Tämän Puontin kirjan selkeys on sellainen pilvilinna, jonka takapihalla asiat vasta mullinmallin ovatkin.

        Ennakkoluuloissaan rypevät kauhukuvia homoseksuaalisuudesta maalailevat (yleensä uskonnolliset) ihmiset pyrkivät juuri siihen, että homoseksuaalisuutta pidettäisiin jotenkin kielteisenä asiana - ja etenkin jossain maaseudulla onkin menestys ollut kohtuullista.

        Yksi homoseksuaalisuutta pohdiskeleva teksti on seuraava:
        http://ranneliike.net/pride.php?alue=homoFAQ
        Se ei sisällä mitään ehdottomia totuuksia tai teorioita, vaan enemmänkin pohdiskelua siitä, mistä homoudessa on kyse. Kyseinen kirjoitus on aika-ajoin saanut näitä Aslanistisia eheytyshenkisiä ihmisiä takajaloilleen. Palaute on toisinaan ollut varsin rikinkatkuista... ;)

        Kylläpä täällä vauhkoonnutaan... Ranneliikkeen ihmiset eivät näköjään usko, että ihmiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan... Hehän voisivat vielä huomata, että SETA ja Ranneliike esittävät vain valikoituja "totuuksia" homoudesta... Fundamentalismia sekin...


      • täältä...
        ainoa totuus? kirjoitti:

        Kylläpä täällä vauhkoonnutaan... Ranneliikkeen ihmiset eivät näköjään usko, että ihmiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan... Hehän voisivat vielä huomata, että SETA ja Ranneliike esittävät vain valikoituja "totuuksia" homoudesta... Fundamentalismia sekin...

        Oikeaa tutkittua tietoa homoseksuaalisuudesta saa APA:lta eli Amerikan psykologeista koostuvalta yhdistykseltä: http://www.apa.org/pi/lgbc/publications/justthefacts.html . Tämän asiantuntijajärjestön mukaan ASLAN harrastaa, kuten monet muut USA:sta polveutuneet kiihkokristilliset järjestöt, henkistä puoskarointia, joka tuottaa lähinnä henkisiä vaurioita "potilailleen". Tämän lisäksi ne kieltäytyvät esittämästä toista vaihtoehtoa: että homo-, bi- ja transseksuaali voisi elää normaalia, onnellista elämää omana itsenään, täysivaltaisena yhteiskunnan osana. APA:n mukaan nk. eheytysterapiat edistävät potilaissa potentiaalisesti masennusta, ahdistusta ja itsetuhoista käyttäytymistä, koska ne stigmatisoivat entisestään potilaitasta ja vahvistavat potilaassa niitä asenteita, joiden uhriksi nämä ihmiset ovat joutuneet elämänsä aikana.

        Näiden kristillisten järjestöjen tarkoitus EI OLE AUTTAA, vaan harrastaa kristillistä käännytystyötä/politiikkaa ajamalla omaa vanhatestamentillistä käsitystään ihmisiin, jotka ovat henkisesti heikossa ( = tarpeeksi vastaanottavassa) asemassa. APA:n sivuilla todetaan suorasanaisesti se, että erilaisia terveysalan järjestöjä ja asiantuntijoita edustavien tahojen (477 000 jäsentä) mukaan homoseksuaalisuus ei ole sairaus, eikä se ole "parannettavissa".


      • Sami M
        ainoa totuus? kirjoitti:

        Kylläpä täällä vauhkoonnutaan... Ranneliikkeen ihmiset eivät näköjään usko, että ihmiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan... Hehän voisivat vielä huomata, että SETA ja Ranneliike esittävät vain valikoituja "totuuksia" homoudesta... Fundamentalismia sekin...

        Onko jotain valikoitua "totuutta" käsityksessä, että meillä on ihan samat ongelmat kuin heteroillakin? Jos, niin mitkä?


    • Juha22

      Hyvä Marju! Eikö tärkeintä maailmassa ole elää sopusoinnussa itsensä ja läheisten kanssa. Siihen kuuluu olennaisena osana se, että rakastaa läheisiään. Rakasta Sinä poikaasi ja anna poikasi rakastaa Sinua. Hänellä on myös oikeus rakastaa samaa sukupuolta olevaa kumppania. Hyväksy Sinä hänet sellaisena kuin hän on. Ulkomaailmalla ei ole siihen oikeus puuttua. Kun itse ymmärsin tämän, minulle aukeni uusi onnellinen elämä. Löysin elämänkumppanin samasta sukupuolesta. Iloitse Sinäkin, jos sama tapahtuu poikasi elämässä. Ulkomaailmalle Sinun ei tarvitse poikasi asioita kommentoida. Poikasi elämä on hänen oma elämänsä. Ei hänkään ole elämästään muulle maailmalle tilivelvollinen.

      • Kaksineuvoinen

        UPEAN ASIALLINEN KANNANOTTO ASIAAN. Tuon lukeminen auttaa meitä kaikkia. Se auttaa myös minua, joka olen koko pienen ikäni elänyt kaapissa.


    • saman asian tiimoilta

      Olen itse lesbo jonka lähtökohdat ovat hyvin ruohonjuuritasolta eli pieneltä paikalta maalaistalosta.

      Täällä moni kertoikin miten asiaan voi suhtautua ja tuo kaapista ulos kirja on hyvä.

      Tärkeintä on kuitenkin olla ylpeä omista/omasta lapsestaan, se on myös lapsellesi hyvinkin tärkeää.

      Uteluihin tai kyselyihin voi juuri suhtautua tyyliin en tiedä tai vaikka ehkä kannattaa kysyä häneltä itseltään.
      Jokainen kertoo eri tavalla ja kuinka paljon myös missä ajassa.

      Seta on valtakunnallinen järjestö johon ainakin itse otin puhelimitse yhteyttä, netissäkin on omat sivunsa josta saa tietoa.

      Hienoa että olet lähtenyt tänne pohtimaan asioita. Kaikkea hyvää teille jatkossa.

    • Marju.

      Kiitän kaikkia vastaajia. Tämäkin käyty keskustelu on ollut hyvänä apuna. Sami S, kiitos linkistä, jonka takaa löytyi paljon hyvää juttua. Tuon kirjan Ulos kaapista yritän saada käsiini ja lukea. Sanoisin vielä, että en häpeä poikaani, mutta tunnen hänestä huolta ja suojelunhaluni on korostuneempi kuin, jos hän olisi hetero. Monessa mielessä olen hänestä myös ylpeä. Asumme eri paikkakunnilla emmekä näe kovin usein. Avoimet keskustelut ovat jääneet liian vähiin, mutta aion korjata tilannetta siinä suhteessa.

      Hyvää jatkoa teille kaikille vastanneille ja palstan lukijoille samoin!

      • -ich-

        Kerrankin asiallista keskustelua tällä palstalla...näitä lisää!! :)


    • :-(

      Faija sai tietää että en ole "normaali" Hän huusi mulle että miten mä voin tehdä hänelle sellaista. Mun veljille ja siskolle. Se että kaikki vihaa heitä mun takia.
      Hän sanoi että mielummin muuttaisit pois suomesta että voisit elää "normaalisti"
      Hän kertoi esimerkkejä miten homoja hakattiin.. eikä heillä ole tulevaisuutta. jne. jne. Niin ja sitten sanoi näin. Minä haluaisin halata sua ja antaa kättä... mutta....
      No joo...
      Hel***!!! Oon niin väsynyt...

      • marju.

        Olen todella pahoillani puolestasi isäsi reaktiosta. Se voi kuitenkin olla alkujärkytystä eikä hän varmaan ole harkinnut yhtään sanomisiaan. Ajan kanssa hänenkin suhtautumisensa voi muuttua, kunhan tottuu ajatukseen. Miesten on ehkä vaikeampi ottaa vastaan tietoa poikansa homoudesta. Kokevat sen ehkä jotenkin loukkauksena omaa miehuuttaan kohtaan tai jotain. Asiallinen tieto auttaa yleensä. En suosittele kuitenkaan välien katkaisemista isään ja muuhun perheeseen ellei se oman mielenterveytesi vuoksi ole välttämätöntä. Toivon sinulle hyvää jatkoa!


      • Anonyymi

        Muuta Hesaan Se on kuin ulkomaat.


    • 18vpoika

      Hei Marju,

      Itse kysymykseen en kykene antamaan uusia neuvoja, mutta muuten halusin kiittää kovasti ja mainita kuinka tärkeätä asenteesi on.

      Itse kerroin äidilleni seksuaalisuudestani parisen vuotta sitten ja shokki oli hänelle aikamoinen. Noin vuosi vierähti kummemmin asiasta mainiten, mutta lopulta saimme asian selvitettyä. Läheisen tuki oli minulle hyvin tärkeää kyseisessä elämänvaiheessa, sillä nuo vuodet ovat olleet elämäni vaikeinta aikaa.

      Minusta on hienoa, että tuet poikaasi ja selvästikin rakastat häntä. Vaikutat hienolta ihmiseltä sekä äidiltä.
      :)

      -18v poika

    • Anonyymi

      ✋✋✋

    • Anonyymi

      sinusta ei ikinä tule olet paskaan ladottu ämmä
      t:kirjasto homo

      • Anonyymi

        Soitan poliisit tälläisestä tuo on kunnian loukkaus en tiedä kuka olet mutta varo vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soitan poliisit tälläisestä tuo on kunnian loukkaus en tiedä kuka olet mutta varo vaan

        Kannattaa, tuo on todella törkeää tekstiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa, tuo on todella törkeää tekstiä

        Voi vittu joo kannattaisko nyt vaan antaa olla jos toi joku pikku homo alottaa tollasen niin eikai siitä ny jepoi tartte soitella😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vittu joo kannattaisko nyt vaan antaa olla jos toi joku pikku homo alottaa tollasen niin eikai siitä ny jepoi tartte soitella😂

        Kaikkea ei tarvi edes pikku jeitihinteiltä sietää


    • Anonyymi

      SETA:n ja Aslanin työ on näkynyt jo kauan. Gayt ovat kuten heterot. Malleista esimerkiksi Alex Collack on tunnettu.

      • Anonyymi

        Jos gayt on kuin heteroita, miksi he haluavat tulla kohdattuna omana ryhmänään eivätkä yksilöinä? Alex Collack näemmä pakkomielteenä? Historiasta ja nykymaailmasta onneksi löytyy tavallisia ihmisiä joka seksuaalisuuden suuntauksesta ja sitten on nämä Tuuret


    • Anonyymi

      Alex Collackista otan mallia, ei ryhmästä, kun en tiedä keitä ovat.

      • Anonyymi

        Kuitenkin on hetero, jos on komea


    • Anonyymi

      Puolessa perheistä vaan hilluu, jos isäkin on ollut bi.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe