Vedenvaihto isoissa akvaarioissa?

Jane67

Uteliaisuuttani kyselen, että miten te joilla on isoja, vaikkapa 500-800 -litraisia akvaarioita, hoidatte käytännössä vedenvaihdot?
Meikäläisen 128-litraisen vaihdothan sujuvat vielä leppoisasti käsivoimin saavi-lappo-kastelukannu -taktiikalla, mutta käytetäänkö isoissa akvoissa jotakin pumpulla varustettua poistoletkujuttua suoraan vessanpönttöön jne?

8

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Pitkä letku suoraan akvasta pesuhuoneen viemäriin... ja sopivin liittimin uutta vettä tilalle suihkun liittimestä. Digimittarilla valvon veden lämpötilaa vaihdon aikana.

      Niin se vaan käy... kokeilin tota vaihtoo pienellä vene lappo moottorilla mutta tuossa menee tunnin verran aikaa pelkän letkun avulla niin siinä samassa kerkiää siivoamaan akvasta kasvien jäämät ja muutenkin fiksaileen sitä akvaa samalla kun vesi valuu pois. Ei mitään spesiaalia.

    • RRR

      Juuri tuossa vaihtelinki veden..
      Elikkä letkulla vaan viemäriin...

      Sitä ennen lappoan irtoroskat ja pas**t lapolla tollaseen vanhaan kotiviini pyttyyn ;OD

      Sitten täyttö letkulla hanasta jossa pikaliittimet..

      Mulla hieman alkeellisempi toi mittaus"laite" ku "kunkulla". Mä mittaan lasten kylpy lämpömittarilla ;O)

      Ja siinä samalla ku tyhjenee niin tsekkailen kasvit kondikseen yms ja samalla tulee tarkkailtua kalatkin ku parveilevat siinä..

      • prinzessa...

        ..kun mittaan lämpötilan sormella!! hehhe.
        mies laskee hanasta ja minä huutelen kylmemmälle/kuumemmalle kunnes on sopivaa.
        Mut mulla onkin tarkka sormi... aste max heitto lopputuloksessa. Mut onko teillä muilla letkutyhjentäjillä joku sihtisysteemi siin letkun päässä kun mulla on leväbarbit kokoaika väkisin tunkemas sinne letkuun! joku kerta viel puoli kalastoa viemärissä.


      • RRR
        prinzessa... kirjoitti:

        ..kun mittaan lämpötilan sormella!! hehhe.
        mies laskee hanasta ja minä huutelen kylmemmälle/kuumemmalle kunnes on sopivaa.
        Mut mulla onkin tarkka sormi... aste max heitto lopputuloksessa. Mut onko teillä muilla letkutyhjentäjillä joku sihtisysteemi siin letkun päässä kun mulla on leväbarbit kokoaika väkisin tunkemas sinne letkuun! joku kerta viel puoli kalastoa viemärissä.

        Mulla on sellanen vähä roheempi lappo, halkasija 6cm ja pituus n.60cm ja siittä lähtee letku viemärille..

        Laitan siihen päälle sukkiksista tehdyn "sihdin" kumilenksuilla kiinni.
        Ja silloin ku ei ollu sukkiksia pistin haavin sinne päähän kiinni

        Jotkut käyttää sellasta sydeemiä että pistää pesuvadin kylppärin lattialle siihen haavin ja letkunpää haaviin.
        Näin ollen jos kalat lähtee mukana ne jää haaviin ja vesi valuu pesuvadista viemäriin.


      • fishKING
        RRR kirjoitti:

        Mulla on sellanen vähä roheempi lappo, halkasija 6cm ja pituus n.60cm ja siittä lähtee letku viemärille..

        Laitan siihen päälle sukkiksista tehdyn "sihdin" kumilenksuilla kiinni.
        Ja silloin ku ei ollu sukkiksia pistin haavin sinne päähän kiinni

        Jotkut käyttää sellasta sydeemiä että pistää pesuvadin kylppärin lattialle siihen haavin ja letkunpää haaviin.
        Näin ollen jos kalat lähtee mukana ne jää haaviin ja vesi valuu pesuvadista viemäriin.

        Mulla oli letkun akvaan jäävässä päässä ylimääräiseksi jäänyt ulkosuodattimen !imu U putki! ja sen päässä se ritilä osa. Se vaan akvaan ja samalla sydemillä vesi pois... toimi!


      • prinzessa..
        RRR kirjoitti:

        Mulla on sellanen vähä roheempi lappo, halkasija 6cm ja pituus n.60cm ja siittä lähtee letku viemärille..

        Laitan siihen päälle sukkiksista tehdyn "sihdin" kumilenksuilla kiinni.
        Ja silloin ku ei ollu sukkiksia pistin haavin sinne päähän kiinni

        Jotkut käyttää sellasta sydeemiä että pistää pesuvadin kylppärin lattialle siihen haavin ja letkunpää haaviin.
        Näin ollen jos kalat lähtee mukana ne jää haaviin ja vesi valuu pesuvadista viemäriin.

        ..eilen sit yks kardinaali alkoi leikkiä pakoa tai sit edenin kylpylää.... sai hyvät kyydit (10m)letkun sisällä kylppäriin ämpäriin.. onneks sain kopin ajoissa ja poika palasi altaaseen onnesta mykkänä seikkailustaan. Tästä MUKA viisastuneena laitoin letkun suuhun verkkoa, hyvin meni kunnes leväbarbi jäi siihen hetkeksi kiinni. Että mä tunnen itteni idiootiks. täytyy tehdä siis harvahkosta verkosta kumilenkin kanssa turvallinen sihti letkunpäähän(sillä millä imuroidaan) niin eiköhän homma ala toimia.

        Rakensin eilen kerrostalon liuskekivistä akvaarioon! 3 tuntia kainaloa myöten akvaariossa. ihme on jos ei kohta levä kasva kainalossa!


      • Liian korkea?
        prinzessa.. kirjoitti:

        ..eilen sit yks kardinaali alkoi leikkiä pakoa tai sit edenin kylpylää.... sai hyvät kyydit (10m)letkun sisällä kylppäriin ämpäriin.. onneks sain kopin ajoissa ja poika palasi altaaseen onnesta mykkänä seikkailustaan. Tästä MUKA viisastuneena laitoin letkun suuhun verkkoa, hyvin meni kunnes leväbarbi jäi siihen hetkeksi kiinni. Että mä tunnen itteni idiootiks. täytyy tehdä siis harvahkosta verkosta kumilenkin kanssa turvallinen sihti letkunpäähän(sillä millä imuroidaan) niin eiköhän homma ala toimia.

        Rakensin eilen kerrostalon liuskekivistä akvaarioon! 3 tuntia kainaloa myöten akvaariossa. ihme on jos ei kohta levä kasva kainalossa!

        Mites tuo jalusta pitäis valita ettei olis hankala tehdä putsauksia? ei varmaan saa olla liian korkea.. Millasia teiltä löytyy?


      • FISH king
        Liian korkea? kirjoitti:

        Mites tuo jalusta pitäis valita ettei olis hankala tehdä putsauksia? ei varmaan saa olla liian korkea.. Millasia teiltä löytyy?

        Tarpeeksi korkea että tekniikka mahtuu alle piiloon. Ei kai siinä muuta ohjetta voine antaa... mulla on aikas korkea tuo setti kun tarvitsen seitsemänkymmentä senttiä tulevalle CO2 sydeemille ja akvaario on myös seitsemänkytä senttiä korkea.

        Toinen akva sitten onkin jalustaltaan liian matala sillä joudun pitämään suodattimia akvaarion sivussa... mumiälestä ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1929
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1281
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1159
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1095
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe