Millaisia leviä on?

niin?

Niin, et kiinnostais tietää millaisia leviä akvaarioissa esiintyy, ja minkä näköisiä ne ovat.
itse ei nyt tule mieleen muuta kuin tupsu-ja sinilevä. sitten myös, että mitä haittoja niistä tulee. kiitos!

5

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fishKING

      Pitkää vihreätä limamaista levää

      Lasiin ja kasveihin kiinnittyvää mätäsmaista levää

      Pohjalla esiintyvää mattomaista levää

      Ruskeata letien päällä olevaa pölymäistä levää

      Vihreätä/mustaa kantojen ja kivein päälle tarttuvaa partamaista levää

      Mitä muuta.. en oo oikein mikään levä ekspertti kun siitä ei oo missään kunnolla juttuakaan enää mitä vois opiskella joku muu saattaa muistaa noiden nimiäkin...
      Moni levä tulee yleensä esiin kun akvaarion kasveja lannoitetaan liikaa tai kalat eivät jaksa syödä kaikkea tarjottua ruokaa. Valon laatu on väärä ja sitä annostellaan liikaa. Veden lämpötilallakin on tämän tasapainon kanssa yhteyksiä.

      Haitta vaikutuksia; kasvit on ruman näköisiä, kannot on komeita kun niissä on ikään kuin karvapeite, akvaarion tasapaino ei vain ole kunnossa jos levää esiintyy akvassa liikaa, jokin on silloin pielessä ja pitääkin miettiä mitä tekee väärin kun hoitaa akvaariota, kalojen syytä tämä kuitenkaan harvoin on, hoitajassa silloin vikaaaaa...

      • hoitaja

        muistan, vaikka dementian oireita ollut syntymästä asti. Tuo ruskea pölymäinen taitaa olla sitä piilevää, noita muita en muista. Mutta tietenkin on vielä rihmalevä, vihertäviä rihmoja allas täynnä.


    • RRR

      PIILEVÄ -Tulee yleensä just perustettuun akvaan ja on sellaista ruskeaa joka tekee ohuen kelmun ja peittää kasvien ,lasien jne..pinnat

      PUNALEVÄ-Ilmestyy virtaisiin paikkoihin ekaksi on tupsuina ja täplinä.kasveihin ja lehtiin myös pesityy lähinnä rikkonaisiin ja vanhoihin.

      Jos vesi on liian emäksistä ja /tai rautapitoista punalevä viihtyy.On nuorten Leviksien suurta herkkua.

      RIHMALEVÄ-Voi kasvaa useiden kymmenien senttien mittaiseksi ja tukahduttaa hentoja kasveja alleen.
      Pimennys viikoksi auttaa ja osittaiset vedenvaihdot.Myös valaisu taukoa 2-3 tuntia päivällä

      SAMENNUKSET-ovat myös tavallan leviä(keijulevät)
      Juuri perustettu allas saattaa muuttua maitomaisen harmaaksi mutta menee ohitte muutamassa päivässä

      Yleisin taitaapi olla tuo vihersamennus??
      Syitä siihen on
      -liikaruokinta
      -auringonvalo
      -pohjalannoitteet päässyt pöllähtämään

      Hoitona runsaat vedenvaihdot ja totaalipimennys viikoksi.Ei ruokaa tänä aikana.
      Sitten miettiä missä syy???

      SINILEVÄ
      -Siinä mielessä hieman harhaan johtava että ei ole oikeastaan levä vaan bakteeri.
      Akvassa olevassa sinilevästä ei ole haittaa ihmisille ja kaloille toisin kuin järvissä oleva sinilevä on eri asia.
      Helpoiten tietää että altaassa on sinilevää koska haju on sen verran vahva.
      Sitten se peittää alleen kasvit,koristeet,kannot,pohjan ja oikeastaan kaikki mitä akvassa on YÖKS....
      Myrkynvihreänsiniharmaanruskean kelmukalvon alle .
      On kaikista vaikein hävitettävä ja vaatii yleensä aikas radikaaleja toimenpiteitä.
      Ensihoitona tietty yrittää poistaa kaikki näkyvä levä.Runsaat päivittäiset vedenvaihdot ja totaali pimennys ainakin viikoksi.
      Viihtyy paremmin emäksisessä kuin happamassa vedessä...
      TUPSULEVÄ-Muodostuu sellasia tupsuja joka paikkaan .laseihin ,kantoihin ,kiviin jne...

      Tosin komeen näköinen esim kantojen pinnalla
      Lähtee aikas hyvin nyppimällä pois

      Tuossa ny jotain yleisempiä....

      • fish KING

        Sulla tuntuu olevan materiaalia ja kykyä, voisitko tehdä tästä uuden jutun kokonaan, linkkejä ja asiaa levistä niiden aiheuttajista jne... tuntus olevan ajan kohtanen asia!


      • RRR
        fish KING kirjoitti:

        Sulla tuntuu olevan materiaalia ja kykyä, voisitko tehdä tästä uuden jutun kokonaan, linkkejä ja asiaa levistä niiden aiheuttajista jne... tuntus olevan ajan kohtanen asia!

        Mulla on ny pari viikkoo aikaa ku oon saikulla ;OD
        En sais kauheesti puhua niin kirjotella tarvii sitte senkin edestä
        elikkä mä koitan pistää työn alle sellasen jutskan ja pistän sitte tänne ku on valmista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe