Laumallamme on pian yöretki. Itse olen jo yli 18-vuotias pj ja laumassamme on 6 sudaria. Huomasin Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeissa retkien kohdalla tällaisen lauseen "johtajalla tulee olla vähintään yksi apulainen jokaista alkavaa kymmentä sudenpentua kohti". Tarkoittaako tämä sitä, että minun pitäisi hankkia yöretkeämme varten apulainen? Vai tarkoittaa kyseinen ohje sitä, että jos sudenpentuja olisi 11 niin sitten retkellä pitäisi olla johtajan lisäksi apulainen?
SP:n turvallisuusohjeista
7
1563
Vastaukset
- tuo on
sanottu. Jokaista alkavaa 10 kohti apulainen, eli 6:lle sinun pitää hankkia apulainen itsesi lisäksi. Jos 11 sudenpentua, niin pitää olla 2 apulaista jne...
- juupa juu
Niinhän tuossa sanotaan..
Pitää kuitenkin muistaa että tuo on vain ohje, ei sääntö. Eletään tilanteen mukaan. - varmaan
kuuden kanssa yksinkin, mutta jos jotakin sattuu, ollaan heti syyttämässä, että miksi ei ohjeita noudatettu. Neuvoisin ottamaan apulaisen.
- maahinen88
Niin, kyllähän ohjeiden mukaan pitäisi olla se apulainen. Käytännössä nyt yleensä pärjää yksinkin, mutta jos jotakin sattuu ja pitäisi lähteä vaika sen yhden kanssa terveyskeskukseen, mihin meinaat ne muut muksut tunkea? Ohjeet on tehty sen takia, ettei moni ajattele asioita aina kovinkaan pitkälle. Aika harvinaistahan se on, että jotakin sattuu, mutta suosittelisin kyllä ottamaan sen apulaisen mukaan.
- vastauksista
Niin vähän itsekin ajattelin, että virallisten ohjeiden mukaan minulla pitäisi olla apulainen yöretkellä. Tilanne on tällä hetkellä se, että yöretkelle on tulossa 4 sudenpentua tai korkeintaan viisi. Tiedän, että pärjään heidän kanssaan, vaikka välillä varmaan tuntuukin, että olisi mukava jos joku muukin olisi komentamassa.
Olen myös ajatellut sitä, että mitä jos jotain tapahtuisi. Jos jotain tapahtuisi, saisin hälytettyä toisen aikuisen paikalle viidessä minuutissa (olen puhunut tästä asiasta kyseisen henkilön kanssa). Hätätapauksessa veisin loput lapset vaikka naapuriin. ("maalla" kun asutaan niin sitä luotetaan naapureihin). Minulla on se hyvä tilanne, että minulla on todennäköisesti auto käytettävissä yöretken aikana, mutta ei siitä apulaisesta olisi paljon hyötyä, jos ei olisi autoa käytössä. Lähin terveysasema (päivystys), kun on reilun 20 kilometrin päässä. Jos vaikka joutuisi hälyttämään ambulanssin ja odottamaan sen tuloa, niin sinä aikana saisin hälytettyä paikalle jo monta aikuista. Olen ajatellut näitä asioita paljon! - maahinen88
vastauksista kirjoitti:
Niin vähän itsekin ajattelin, että virallisten ohjeiden mukaan minulla pitäisi olla apulainen yöretkellä. Tilanne on tällä hetkellä se, että yöretkelle on tulossa 4 sudenpentua tai korkeintaan viisi. Tiedän, että pärjään heidän kanssaan, vaikka välillä varmaan tuntuukin, että olisi mukava jos joku muukin olisi komentamassa.
Olen myös ajatellut sitä, että mitä jos jotain tapahtuisi. Jos jotain tapahtuisi, saisin hälytettyä toisen aikuisen paikalle viidessä minuutissa (olen puhunut tästä asiasta kyseisen henkilön kanssa). Hätätapauksessa veisin loput lapset vaikka naapuriin. ("maalla" kun asutaan niin sitä luotetaan naapureihin). Minulla on se hyvä tilanne, että minulla on todennäköisesti auto käytettävissä yöretken aikana, mutta ei siitä apulaisesta olisi paljon hyötyä, jos ei olisi autoa käytössä. Lähin terveysasema (päivystys), kun on reilun 20 kilometrin päässä. Jos vaikka joutuisi hälyttämään ambulanssin ja odottamaan sen tuloa, niin sinä aikana saisin hälytettyä paikalle jo monta aikuista. Olen ajatellut näitä asioita paljon!Sunnitelmasi kuulostavat hyviltä ja todellakin olet asioita ajtellut. Hyvä niin. Toivottavasti teillä on hauska retki eikä mitään satu.
- ketjun aloittaja
maahinen88 kirjoitti:
Sunnitelmasi kuulostavat hyviltä ja todellakin olet asioita ajtellut. Hyvä niin. Toivottavasti teillä on hauska retki eikä mitään satu.
Yöretki sujui oikein hyvin, mitä nyt muutama sudari lähti yöksi kotiin nukkumaan (koti-ikävä iski; kyseessä oli ensimmäinen yöretkemme). Vaaratilanteitakaan ei onneksi sattunut. Minulla oli kylläkin välillä kestämistä viiden vilkkaan sudarin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523406Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512389Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu121194- 1121169
Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per48937Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va9913Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019870- 46864
- 36692
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt196666