Apua. pari päivää sitten huomasin peräaukon ympärillä kipua ja pyyhkiessä ja suihkukäynnin yhteydessä tuntui sellainen patti. Sitä aristaa välillä.
Voisiko kyseessä olla peräpukamat?? en ole aikaisemmin kärsinyt kyseisestä vaivasta. Olen viikolla 22 raskaana ja mietin, voiko vauva jo painaa sen verran että pukamia syntyisi?
Miten niitä voi hoitaa ja miten muilla, onko raskauden aikana tullut pukamia.?
Entä saako apteekista jotain reseptivapaata lääkettä pukamien hoitoon??Inhottava vaiva josta ei viitsi oikein kenellekään puhua..verta siitä/niistä ei kuitenkaan ole vielä tullut. Ärsyttää vain kun peppua pakottaa. Todella inhottava tunne..muilla samanlaisia kokemuksia?
peräpukamat!!!!!
6
6684
Vastaukset
- oli, ennen raskautta
niin olen nyt raskaana aika alku vaiheessa, nyt ei ole ollut pukamia. Noin puoli vuotta sitten aivan tuhka tuulesta minulle sellainen kuitenkin tuli. Aluksi ajattelin että en kyllä kerro kellekkään, tuntu etten edes miehelle kehdannu sanoa, no se tuli sitten niin kipeäksi että jouduin soittaan terveyskeskukseeen. Meillä joutuu vaivansa kertomaan jo puhelimessa aikaa varatessa... nolotti mutta kipu oli aika kauhia. Sain samalle aamulle ajan lääkärille, ja sitte varsinki nolotti kun piti mennä siihen pöydälle tutkittavaksi. Mutta ajattelin että tästä ei voi mennä enää muutako ylöspäin =)
no lääkäri leikkas sen auki ja helpotti (oli kyllä aika kauheeta kun siihen ei jostain syystä voi laittaa puudutusta iik)
niin sain reseptin jolla olisin saanut apteekista scheriproct neo kombi paketin, kun menin sitä hakemaan niin sanovat apteekista että tätä saa kyllä ihan ilman reseptiäki ja on sielä vähän halvempi ilman reseptiä. (siinä on voidetta ja peräpuikkoja)
just luin ohjeesta että sitä ei tule käyttää raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.
tämän kaiken läpikäyneenä suosittelen tuota valmistetta, sekä sillon kun kipu on kova niin lääkärissä käymistä. Lääkäreille se on kuitenkin vain arkipäivää. - mammi
Mulla on ollu raskauden aikana pukamia ja niihin on apteekissa hyvää rasvaa mitä levitetään ohjeen mukaan "pallukan" päälle ja se silleen viilentää sen ja paranee tosi nopeesti.Suosittelen ehdotomasti että laitat sitä.
- -----
Hei!
Muistatko millään rasvan nimeä?
Olisin kiitollinen jos muistat. Ja oliko sinulla näin aikaisessa vaiheessa jo pukamia? - Lusy
----- kirjoitti:
Hei!
Muistatko millään rasvan nimeä?
Olisin kiitollinen jos muistat. Ja oliko sinulla näin aikaisessa vaiheessa jo pukamia?Olen elänyt niiden kanssa monta vuotta ennen raskauttakin. Minulla on Procto Glivenol voide käytössä, ostin sen ulkomailta. En uskalla käyttää nyt rv 25, laitan vaan tavallista perusrasvaa. Vosin toki kysyä apteekistakin, minua ei yhtää nolota, myös mies tietää vaivastani ja jopa joskus muistuttaa "No, laita sitä rasvaa vähän, ettei tulehtuu". Se on vain arki minulle. No hätä.
- -----
Lusy kirjoitti:
Olen elänyt niiden kanssa monta vuotta ennen raskauttakin. Minulla on Procto Glivenol voide käytössä, ostin sen ulkomailta. En uskalla käyttää nyt rv 25, laitan vaan tavallista perusrasvaa. Vosin toki kysyä apteekistakin, minua ei yhtää nolota, myös mies tietää vaivastani ja jopa joskus muistuttaa "No, laita sitä rasvaa vähän, ettei tulehtuu". Se on vain arki minulle. No hätä.
Hei!
kurkkasin juuri tonne peräpäähän ja yksi siellä näytti olevan tulehtunut. Semmoinen sinipunainen ällöttävä pallura. Lähtevätkö itsekseen pois???
Olen aivan hätää kärsimässä kun ei ole aikaisemmin ollut...pikkuisen pakottaa tonne alas muutta ei kuitenkaan vuoda verta.
Pesin nyt pepun huolellisesti ja laitoin ensiavuksi bebantenia. Mietin, että auttaakohan?
Kiitos jos joku viitsisi kertoa omista pukamistaan.. - Sairaanhoitaja:)
----- kirjoitti:
Hei!
kurkkasin juuri tonne peräpäähän ja yksi siellä näytti olevan tulehtunut. Semmoinen sinipunainen ällöttävä pallura. Lähtevätkö itsekseen pois???
Olen aivan hätää kärsimässä kun ei ole aikaisemmin ollut...pikkuisen pakottaa tonne alas muutta ei kuitenkaan vuoda verta.
Pesin nyt pepun huolellisesti ja laitoin ensiavuksi bebantenia. Mietin, että auttaakohan?
Kiitos jos joku viitsisi kertoa omista pukamistaan..Peräpukamiin on olemassa esimerkiksi Scheriproct (tai Neoproct) nimistä salvaa ja peräpuikkoja, kannattaa kysyä apteekista, mielestäni saa ilman reseptiä - muista varmistaa sopivuus raskauden aikana. Olen kyllä melko varma, että sopii.
Itse olen rvkolla 35 ja kärsinyt pienistä pukamista jokusen viikon. Itse en ole apteekin salvoja vielä tarvinnut, olen selvinnyt pukamien kanssa seuraavasti;
Pitänyt vatsan "pehmeänä" (kova uloste pahentaa pukamia), suihkutellut aina ulostamisen jälkeen peräaukon pyyhkimisen sijaan, olen myös käyttänyt Bepanthen voidetta tai ihan tavallista perusvoidetta.
Jos pukamat eivät ole tulehtuneet/kipeät tai vuoda verta, voi niitä varovasti esim. suihkun yhteydessä, puhtain käsin ja varovasti yrittää painaa takaisin sisälle päin. Itselläni ainakin on auttanut pitämään pukamat suht pieninä. Joskus isot pukamat voivat vaikeuttaa istumista ym. Silloin ainakin kannattaa kysyä asiasta neuvolassa/lääkäriltä.
Parilla ystävälläni on ollut raskausajan vaivana pukamia ja he ovat kertoneet, että ne ovat hieman pahentuneet synnytyksen ponnistuksissa, mutta lähteneet kokonaan pois pari viikkoa synnytyksen jälkeen.
Eli toivoa on;)
Tulipa sepustus, mutta toivottavasti jollekkin oli tästä apua...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670