Adressien lukeminen hautajaisissa

Metsätähtönen

Lupauduin ensin äidilleni lukemaan adressit sukulaisen hautajaisissa. Parin huonosti nukutun yön jälkeen peruin. Jännitän niin paljon, en pysty siihen ujouteni takia.

Teinkö väärin?

Vieraita tulee yli 60 ja viikko vielä aikaa. Eikai tälläinen homma ole pakko, jos ei pysty ja halua?

8

10568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      on pappi lukenut kaikissa hautajaisissa adressit, jotka muistan... eihan siihen voi ketään pakottaa, tietysti voi kieltäytyä, itse olen ainakin niin itkeväinen aina hautajaisissa ettei siitä tulisi yhtäänj mitäään, mutta tosiaan on pappi meilla sen homman aina hoitanut...

    • kukija

      Ikänä kuullutkaan että pappi lukee adressit.
      Isäni hatutajaisissa minä luin adressit, samoin setäni vaimon hautajaisissa serkkuni pyysivät minua lukemaan. Toisen sedän hautajaisissa luki vävy.
      Ei siinä tarvitse ujostella, on täysin luonnollista jos esim. ääni vähän särkyy. Yleensä lukemassa on kaksi henkilöä, toinen avaa adressit ja antaa lukijan käteen.
      Eikä tarvitse jännittääkään, lukijanhan ei tarvitse keksiä mitään, teksti on valmiina. Ainoa ongelma voi tulla korutekstauksen tai tavallisen käsialan kanssa, olisi hyvä että ihmisten nimet on oikein, mutta avustajahan voi korjata.
      Jos et halua lukea, niijn sitten et halua. Kyllä viikossa löytyy toinen lukija ja hänet voi pyytää vaikka muistotilaisuudessa.

    • lukenut joskus

      Ei tietenkään ole pakko ja varmasti läheisesi ymmärtää jos sanot että jännität niin kovin.
      Toisaalta se voisi olla itsellesi "näytön paikka", eli ajattele sitä, että jos kuitenkin jännityksestä huolimatta pystyt lukemaan niin sitten olet ylittänyt itsesi. Itse olen myös ollut aika ujo, arka, jännittäjä-tyyppi, mutta kuitenkin kun vain laittaa itsensä joskus rohkeasti likoon, siitä saa uutta varmuutta.

    • mutta

      jos tuntuu että et siihen pysty, niin sano se vakuuttavasti niin ajoissa, että ehditään kysyä joku toinen siihen tehtävään. Ei ole kivaa, jos vasta itse tilaisuudessa kuiskitaan, että luetko sinä vai sinä vai kuka lukee. Kannattaa siis sopia ajoissa.

      Tuo on tosiaan hyvä tapa, että toinen avaa ja ojentaa adressit ja toinen lukee, koska siten se sujuu nopeammin ja näppärämmin. Lukija voi keskittyä rauhassa omaan tehtäväänsä ja toinen ehtii hyvin edellistä luettaessa avata seuraavan valmiiksi. Eihän siinä mitään kiirettä sinänsä ole, mutta jos adresseja on kymmeniä, on turhaa odotuttaa kuulijoita jokaisen avaamisen ajan.

      Yksi mielestäni tärkeä huomioitava lukijaa valitessa on se, että hänellä on tarpeeksi selvä ja kuuluva ääni. Voi siis miettiä, onko suvussa esim. armeijan kapiaisia tai muita kuuluvaäänisiä miehiä ja pyytää heitä tuohon tehtävään :) On todella ärsyttävää, jos ollaan isossa salissa, ja takana istuvat joutuvat pinnistelemään kuullakseen tai eivät saa kaikesta selvää. On myös hyvä, että lukija pystyy pysymään rauhallisena eikä liikutu niin paljoa, että lukeminen kärsii.

      Vielä neuvon kokemuksen syvällä rintaäänellä, että hyvä tapa on aloittaa esim. näin: "NN:n muistoa ovat kukkaisrahastojen kautta kunnioittaneet seuraavat." Sitten lueteen ensimmäisestä adressista lähettäjän nimi ja värssy, sitten toisesta lähettäjän nimi ja värssy jne. Siten ei tarvitse joka adressista lukea "NN:n muistoa kunnioittaen ja suruunne osaa ottaen".

      • kukija po. lukija

        Minä olen kuuluvaääninen nainen. Ei adressien luku mikään miesten yksinoikeus ole.


      • Nimimerkki "mutta"

        Juuri noin se menee!
        Jokainen voi itse arvioida pystyykö tehtävään vai ei. Itse en liikutukseltani pystyisi. Muutoin joudun esiintymään paljonkin. Ei siinä mitään hävettävää ole, jos ei pysty.


      • jos pajon adessej

        ---EIKÄ VÄRSYÄ


    • kerran seu-

      rakunnan työntekijän ominisuudessa kun istusin
      siell muisto tilanteessa ja lukivat adressit
      (niit ol paljon!) kun aikaa meni iha v..usti niin
      pappi sanos mulle jälkeenpäin et ne samat
      "protkotukset" mitkä on käytännöss joka adressisa
      ennen surijoiden nimiä "sen ja sen muistoa kunnioittaen ja suruunne osaa ottaen" (tms) voi
      jättä lukematta joka kerralla ja kun se siiis on
      sen eka kerran luettu niin sittemmin vaan lukee
      ne surijoiden/ adresin lähettäneiden nimet t s
      tällön menee nopeemmin P S ne ol ruoka hautajiset
      joten sitä aikaa sit todella menikin kun populaa
      pilvin pimein muutenkin Ei hyvä!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe