ruohonleikkuri

Nimetön

meni kampiakseli vääräksi.onko brigsbrattonin kone hankala purkaa,jos vaihtaisi ko.akselin.mistä saisin ohjeita?

10

3582

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi

Eipä ole hankala purkaa, kasaamisesta en sano mitään...

Kampiakselia voi kokeilla oikaista. Uuden kampiakselin hinta on sitä luokkaa, että ainakin itse ostin uuden leikkurin :)

Moottorien osalta taitaa maahantuoja olla edelleen tuo promotor oy.

• mutkarauta

kun osui terä rajapyykkiin, mylly toppasi kerralla.
      Porkaminen onnistui vasta kun lekalla leipoi akselia enemmän suoremmaksi, lopullinen oikominen sitten sorvin kärkien välissä ja prässillä. Heittokellolla jos saa nollan niin, OK

• pyörähtävä

Eipä ole suunnitelijalla paljon ajatusta ollut. Laittaa nyt sellainen iso potkuri teräksi joka ei jousta mistään. Parhaita ne vanhat joissa neljä terää siinä kiekossa. pyörivät ympäri. Sitten tuli ne kiinteät laput siihen kiekkoon, sellaisen kerran ajoin kiveen terälapun vaihdolla selvittiin. En ole raaskinut vaihtaa 30vuotta vanhaa norlettia kun siinä on ne ympäri pyörivät terät vaikka kauhean kova ääninen se on.

• harmien harmi

Joo se on outo homma kun ei enää saa koneita kuin kiinteellä terällä :(

nim. kanpi akseli solmussa.

• Arska
        harmien harmi kirjoitti:

Joo se on outo homma kun ei enää saa koneita kuin kiinteellä terällä :(

nim. kanpi akseli solmussa.

Eihän se kovin vaikea ole vaihtaa jos sattuu saamaan ehjän akselin halvalla ensin pitää tietysti selvittää onko se lyhyellä vai pitkällä akselilla varustettu aloitetaan purkamaan yläkautta kotelo pois vauhtipyöä irti sopivalla ulosvetimellä pohjakotelo auki voi olla piukassa katsotaan ajoitusmerkit pitää olla vastakkain irroitetaan kiertokangen pultit naputellaan akseli pois voi olla vähän piukassa olen vaihtanut useammankin kyseisiin koneisiin ja multa löytyy kunnossa oleva konekin jos et rupea itse vaihtelmaan uutta akselia ei kyllä kannata osan kalliin hinnan ostaa mulla käytetty kone 50€
        jos kiinnostaa niin sähköpostilla voi tiedustella [email protected] paikkakunta on Eurajoki

• konemies1
        Arska kirjoitti:

Eihän se kovin vaikea ole vaihtaa jos sattuu saamaan ehjän akselin halvalla ensin pitää tietysti selvittää onko se lyhyellä vai pitkällä akselilla varustettu aloitetaan purkamaan yläkautta kotelo pois vauhtipyöä irti sopivalla ulosvetimellä pohjakotelo auki voi olla piukassa katsotaan ajoitusmerkit pitää olla vastakkain irroitetaan kiertokangen pultit naputellaan akseli pois voi olla vähän piukassa olen vaihtanut useammankin kyseisiin koneisiin ja multa löytyy kunnossa oleva konekin jos et rupea itse vaihtelmaan uutta akselia ei kyllä kannata osan kalliin hinnan ostaa mulla käytetty kone 50€
        jos kiinnostaa niin sähköpostilla voi tiedustella [email protected] paikkakunta on Eurajoki

Oli sinulle tullut hyviä viestejä.

Muutama täsmennyksen sana voisi olla paikallaan. Sahaa kampiakseli poikki öljypohjan tasalta, jos se on niin väärä että et saa pohjaa suosiolla pois.

Jos pohjan hakkaa väkisin irti niin silloin menee sököksi myös oljupohjassa ole alin kampiakselin runkolaakeri( se on nimittäin tehty poraamalla reikä kampiakselia varten öljypohtaan.

Vauhtipyörä on syytä irroittaa varta vasten Brigsiin tehdyllä ulosvetäjällä.

Jos vetää haara ulosvetäjällä, niin saattaa vauhtipyörä rikkoutua tai vääntyä kieroksi.

Älä myöskään vääntele kaasuvipuja äläkä kierroluvun säätimen, yleensä tankin yläpuolella olevaa jousta. Siis älä venytä sitä jousta,saatta tulla ongelmia kierroluvun kanssa.

Minulla on kyllä suoria ja muutenkin hyväkuntoisia akseleita kaupan. Täytyis tietää onko akseli lyhyellä vaiko pitkällä yläpäällä, sekä akselin paksuus.

Soittele jos ongelmia tulee tai tarvit akselin.
        045-6386670

• Arska
        konemies1 kirjoitti:

Oli sinulle tullut hyviä viestejä.

Muutama täsmennyksen sana voisi olla paikallaan. Sahaa kampiakseli poikki öljypohjan tasalta, jos se on niin väärä että et saa pohjaa suosiolla pois.

Jos pohjan hakkaa väkisin irti niin silloin menee sököksi myös oljupohjassa ole alin kampiakselin runkolaakeri( se on nimittäin tehty poraamalla reikä kampiakselia varten öljypohtaan.

Vauhtipyörä on syytä irroittaa varta vasten Brigsiin tehdyllä ulosvetäjällä.

Jos vetää haara ulosvetäjällä, niin saattaa vauhtipyörä rikkoutua tai vääntyä kieroksi.

Älä myöskään vääntele kaasuvipuja äläkä kierroluvun säätimen, yleensä tankin yläpuolella olevaa jousta. Siis älä venytä sitä jousta,saatta tulla ongelmia kierroluvun kanssa.

Minulla on kyllä suoria ja muutenkin hyväkuntoisia akseleita kaupan. Täytyis tietää onko akseli lyhyellä vaiko pitkällä yläpäällä, sekä akselin paksuus.

Soittele jos ongelmia tulee tai tarvit akselin.
        045-6386670

Tuo kyllä pitää paikkaansa että kannattaa se vanha akselin pää katkaista koska muuten se ei tahdo lähteä irti sovinnolla ja aihetuu lisävahinkoa mutta vauhtipyörän irroitukseen ei tarvii välttämättä alkuperäistä ulosvedintä ei sitä haaraulosvetimellä kannata irroittaa siinä on akselin vieressä 2 kierettä tosin tuumaisia vahva latikka pultit kumpaankin reikään ja keskipultista kiertämällä itse olen joskus hieman lämmittänyt esim kuumailmapuhaltimella mutta varsin kohtuudella koska se on alumiinia eikä kestä paljon lämpöä ja akselista muistaakseni vanhemman koneen akseli käy uudempaan mutta ei toisinpäin koska siinä on se kolo mikä käyttä katkojaa ja uudemmissa on elektroninen sytkä

• Bertsi
        Arska kirjoitti:

Tuo kyllä pitää paikkaansa että kannattaa se vanha akselin pää katkaista koska muuten se ei tahdo lähteä irti sovinnolla ja aihetuu lisävahinkoa mutta vauhtipyörän irroitukseen ei tarvii välttämättä alkuperäistä ulosvedintä ei sitä haaraulosvetimellä kannata irroittaa siinä on akselin vieressä 2 kierettä tosin tuumaisia vahva latikka pultit kumpaankin reikään ja keskipultista kiertämällä itse olen joskus hieman lämmittänyt esim kuumailmapuhaltimella mutta varsin kohtuudella koska se on alumiinia eikä kestä paljon lämpöä ja akselista muistaakseni vanhemman koneen akseli käy uudempaan mutta ei toisinpäin koska siinä on se kolo mikä käyttä katkojaa ja uudemmissa on elektroninen sytkä

Lähtee sopivalla napautuksella vauhtipyän sivuun kohtaan jossa on vahvistus muttei magneeteja ja samalla vähän vääntää raudalla alareunasta tosin asiakasta ei pidä olla vieressä katsomassa... Kampuroissa on eroja kiertokangen ja runkolaakeroinnin kaulassa ulos otto akselin pituus ,paksuus ja kartio ( harvassa) vauhtipyörän päässä pituus vaihteleen käynnistinmallin mukaan. ( pitkästä saa kyllä lyhyen...)Ja saman näköisessä koneessa esim malli 130200-130299 sarjan classic moottorissa esiintyy 21 erilaista kampuraa eli etsimistä on... Joillakin on käytössä akselin suoristus penkki jossa moottori kiinnitetään penkiin ilman purkua ja akselia prässätään ruuvilla vastakappaletta vastaan. Esim. Porvoon fleksossa

• 000

no nyt kun purkasin kampi akselin ,niin totta kai se nokka akseli pyörähti.nyt sitten en öle varma missä kohtaa se se pitäisi olla.neuvoisko joku miten tarkistan että se tulisi oikealle kohdalle.siinä on kyllä merkki joka tulee kampiakslin hammaspyörälle.voiko se menä kierroksen mettään.miten tarkistan.

• konemies1

Merkki mikä merkki. Ei voi mennä kierrosta pieleen.
        Vaikka mitään merkkejä ei olisikaan, niin nokka-akselin saa paikalle, kun mäntä on yläkuolokohdassa ja samalla venttiilit vaihtavat.

Siis molemmat venttiilit ovat hieman raollaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      999
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      242
      851
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe