yanmar 3gm30

kesään päin

onko jollain kokemusta kyseisen koneen merivaihteen irottamisesta ja tarvitaanko erikois työ kaluja. koneen joutuu varmaan nostamaan ylös?????vai joutuuko

25

5496

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venetohtori

      Ei moottoria tarvitse irroitaa kokonaan.Aloita akselin laipan iroituksella,sen jälkeen takatyynyt irti ja nostaa koneen takapäätä senverran että saa öljypohjan takareunan alle lankunpätkiä,kun kone lepää lankkujen päällä niin ei muuta kuin laatikon pultit auki ja pikkusen ruuvimeiselillä kiilata laatikon ja laipan välistä niin laatikko on irti.

      • ei tietoo

        mikä on kyseisessä konessa 24heppaa. harmaa savu pako putkesta ei ota kieroksii, huonosti käy ja kilkattaa kovin suuttimet huolettu ei auttanut??


    • kytkimessä?

      voi olla, että löytyy apua.

      • kesään päin

        eteenpäin lähtiessä pieni viive ennenkuin ottaa vaihde kiini taakse päin ajaessa ottaa heti kiini.


      • R K-S
        kesään päin kirjoitti:

        eteenpäin lähtiessä pieni viive ennenkuin ottaa vaihde kiini taakse päin ajaessa ottaa heti kiini.

        Jos kytkimen irroitus on jo ongelma, niin sen korjaaminen on vielä suurempi. Ota se irti vie
        ammattiliikkeeseen korjattavaksi.


      • kesään päin
        R K-S kirjoitti:

        Jos kytkimen irroitus on jo ongelma, niin sen korjaaminen on vielä suurempi. Ota se irti vie
        ammattiliikkeeseen korjattavaksi.

        ei ongelma mutta hyvät neuvot nopeuttaa hommaa kun tekee sitä ensimmäisen kerran. onko paha homma korjata laatikko itse ja saako jostain netistä niin sanotun (räjähde kuva) laatikosta. onko tietoa mitä tommonen remontti maksaa liikkeessä osineen


      • R K-S
        kesään päin kirjoitti:

        ei ongelma mutta hyvät neuvot nopeuttaa hommaa kun tekee sitä ensimmäisen kerran. onko paha homma korjata laatikko itse ja saako jostain netistä niin sanotun (räjähde kuva) laatikosta. onko tietoa mitä tommonen remontti maksaa liikkeessä osineen

        älä yritä nytkään. Usein tuodaan korjaamoon kytkimiä, joita omistaja on yrittänyt itse purkaa ja homma on jäänyt puolitiehen. Tai sitten korjataan, eikä kuitenkaan saada kuntoon.
        Tuntematta tarkemmin Yanmarin varaosahintoja ja sitä, sitä sinne menee, uskoisin, että korjaus maksaa 500,- - 1.000,- euroa. Jos hinta lähestyy tuota ylärajaa, niin silloin voi yhtä hyvin ostaa uuden ns. tarvikekytkimen ja siihen soviteosat.


      • Otsoni
        kesään päin kirjoitti:

        ei ongelma mutta hyvät neuvot nopeuttaa hommaa kun tekee sitä ensimmäisen kerran. onko paha homma korjata laatikko itse ja saako jostain netistä niin sanotun (räjähde kuva) laatikosta. onko tietoa mitä tommonen remontti maksaa liikkeessä osineen

        Ensin pestä kytkin epäpuhtauksista, esim. löpöä tai petrolia kytkimeen ja ajelet sitä vähänaikaa, senjälkeen tyhjennät roinat pois ja täytät vaihteiston valmistajan suosittelemalla öljyllä,(huom oikealla öljyllä), uskoisin noin vähä ajetun kytkimen toimivan tuon käsittelyn jälkeen moitteettomasti. nm. kokemusta on.
        Tosin tiedän -80 luvulla maahantuoduissa koneissa, jossakin vaiheessa joka neljäs kone saattoi olla viallinen,juuri tuon kartiokytkimen johdosta. Joku kädellinen tuon on kasannut, joten em. viittauksiin osaat varmasti sen korjata, ei muut kuin lykka til.


    • Kokemusta rikkaampi

      Älä suotta pura vaihteistoa. Kytkinkartiot ei ole kuluneet. Vaihteiston sivussa oleva vaihteensiirtovipu on kiinni 4:llä pultilla. Löysää näitä pultteja senverran, että voit siirtää vaihteensiirtovipua luukkuineen esim. 0,5mm eteenpäin. Luukun liikevara on kaikkiaan 3mm laidasta laitaan. Itse purin suotta vaihteiston ja huomasin ettei kytkinkartiossa ollut mitään vikaa, vaan tuossa luukussa oli säätövara jolla asia korjautui.

    • yanma3

      Hei

      Mistä imuilmansuodatin 3gm30f moottoriin? Ostin veneen ja siinä ei ole suodatinta.

      Onko yleisenä tapana laittaa moottoriin syksyllä talveksi "säilytysöljyt" ja keväällä kerta ajon jälkeen vaihtaa varsinaiset "ajoöljyt"?

      • Se onko tapa oikea tai väärä jääköön itsekunkin ratkaistavaksi mutta meikäläinen vaihtaa öljyn ja suodattimen just ennen telakointia. Keväällä jatkan ajoa ilman sen kummempia temppuja. Nyt tietenkin joku voisi väittää että kampikammioon tiivistyy talven aikana kosteutta. Niin tekeekin, entäs sitten? Kesällä tiivistyminen on vielä runsaampaa koska kone vaihtaa lämpöään moninverroin useammin kuin talvella eikä siitä kukaan tunnu huolta kantavan. Kyllä vesi kuumasta koneesta haihtuu. Ei onkelmaa. Sivumennen sanoen: kuinkahan moni vaihtaa/vaihdattaa autonsa öljyt ennenkuin laittaa sen seisomaan talveksi?


    • yanma3

      Mistä imuilman suodatin 3gm30F koneeseen.

      • Töttöröö

        Pelkkä peltitorvi.


      • yanmar3
        Töttöröö kirjoitti:

        Pelkkä peltitorvi.

        Siis ei suodatinta ollenkaan?


      • MitaanTietamaton
        yanmar3 kirjoitti:

        Siis ei suodatinta ollenkaan?

        Meillä oli Yanmar 2QM15:ssa peltitorven sisällä kartionmallinen reikälevy ja sen taakse tuettuna vaahtomuovi, jonka joskus pesin ja kevyesti öljysin.


      • Yanmarilla

      • yanmar3

    • YANMAR YSM 8 HV

      Ostin keväällä pikku purjeveneen jossa on v 83 ostettu kone YANMAR YSM kahdeksalla hepalla. Tein kesän aikana saaristossa muutamia reissuja. En ole nk konemiehiä ja oli tilanteita kapeilla väylillä että jos nyt kone sammuisi, mien kävisi? Purjeveneen myyjä vakuutti että kone toimii moitteetomasti ( ainakin hänen hoidossa ) eikä mullakaan onnekseni mitään tapahtunut. Kysynkin nyt arvon koleekoita kokemuksia näinkin iäkkäästä koneesta jossa on merivesi jäähdytys. Onko ollut ongelmia ja minkälaisia. Kiitos

      PS Ahkerasti käyttöohjekirjaa lukenut eläkeukko

      • Yanmarilla

        Kansi niistä ruostuu puhki ensin, jos kyläseppäkään ei saa siitä enää kalua,(kuvainnolliset) maahanpanijaiset on tiedossa. LSM.dk sivustokaan ei tuntenut YSM konetta, 8 YSE:stä löytyi kuva kannesta, joka maksaa 724€ alv. Otto Brandt tuo Yanmaria maahan, jos saa sieltä, niin ei tonni riitä. YSE:n kansi ei taida sopia,en tiedä. Anna käydä nassuttaa niin kauan kun käy, voi kestää vielä vuosia. Ei tee pahaa, jos pistää Yanmarin imemään pakkasnestettä talveksi vesitilaan, jos se on tehty joka talvi, sekin lisää käyttöikää.


    • yanmar3

      Mitä öljyä vaihteistolle .....ohjekirja on ,mutta mitä merkkejä laatua käytätte? Veneessä on purnukka ilman alkuperäistä etikettiä. Oljy on purkissa punertavaa.

      • yanmar3

        Vaihteistoöljy siis 3GM30 koneen vaihteistoon? Automaattivaiheistolle tarkoitettu öljy?


      • MitaanTietamaton
        yanmar3 kirjoitti:

        Vaihteistoöljy siis 3GM30 koneen vaihteistoon? Automaattivaiheistolle tarkoitettu öljy?

        Jos merivaihde on KM3A (kuten voisi luulla), niin moottoriöljyä.
        http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm
        Jotensakin uskon enemmän vaihteistossa yksiasteöljyyn SAE30 enemmän kuin moniasteöljyihin.


      • yanmar3
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Jos merivaihde on KM3A (kuten voisi luulla), niin moottoriöljyä.
        http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm
        Jotensakin uskon enemmän vaihteistossa yksiasteöljyyn SAE30 enemmän kuin moniasteöljyihin.

        Jep tuo vaihteistoöljy....Ei moniasteöljyjä.

        Yanmarin netti-sivuilla puhutaan SAE30 öljystä ja täyttömäärä 0,3l, mutta 3GM30 koneen ohjekirja kertoo, että olisi automaattiöljyt oltava esim, Esso ATF .

        ....keskustelupalstoilla myös ristiriitaista tietoa. Veneessä on purkki, jossa lukee Vaihteistoöljy ja se on punaista eli kait ATF öljyä. Sitä myös vaihteistossa varmaan nyt.


      • MitaanTietamaton
        yanmar3 kirjoitti:

        Jep tuo vaihteistoöljy....Ei moniasteöljyjä.

        Yanmarin netti-sivuilla puhutaan SAE30 öljystä ja täyttömäärä 0,3l, mutta 3GM30 koneen ohjekirja kertoo, että olisi automaattiöljyt oltava esim, Esso ATF .

        ....keskustelupalstoilla myös ristiriitaista tietoa. Veneessä on purkki, jossa lukee Vaihteistoöljy ja se on punaista eli kait ATF öljyä. Sitä myös vaihteistossa varmaan nyt.

        Varmistaisin ensiksi merivaihteen mallin, jos vaikka ei ole KM3A. Toiseksi netistä löytyy merivaihteesta juttua, josta luulisi selviävän öljylaatu ja se onko ohjekirjassa virhe, mikä ei olisi tavatonta.

        Yleisesti ottaen KM* ottaa normi SAE30 moottoriöljyä ja KB* ATF-öljyä. Eikä se mikään maailmanlopun asia ole, jos on ollut väärää öljyä.


      • yanmar3
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Varmistaisin ensiksi merivaihteen mallin, jos vaikka ei ole KM3A. Toiseksi netistä löytyy merivaihteesta juttua, josta luulisi selviävän öljylaatu ja se onko ohjekirjassa virhe, mikä ei olisi tavatonta.

        Yleisesti ottaen KM* ottaa normi SAE30 moottoriöljyä ja KB* ATF-öljyä. Eikä se mikään maailmanlopun asia ole, jos on ollut väärää öljyä.

        Vaihteisto onkin KM3-P. Aikaisemmin kirjoitin että ohjekirjassa ohjeistettaisiin laittamaan ATF öljyä mutta se nyt ei tietenkään pitänyt paikkaansa vaan kaaviota tulkitsin väärin. Eli kytkimen kilvessä lukee SAE 20/30. Eli yksiasteöljy. Ja täyttömäärä kilvessani on 0,35L.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6798
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      1996
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1208
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1035
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      899
    Aihe