Minulla BED:n juuret juontavat lapsuuteen saakka. BED ei ole syy, vaan seuraus monenlaisista asioista, jotka aiheuttivat toistuvan, keskivaikean masennuksen. Eli oli jaksoja, jolloin elämä tuntui mukavalta ja sitten taas upposin masennuksen mutakuoppaan. En tajunnut asiaa kuin vasta noin kymmenisen vuotta sitten, että kaikki ei ole kohdallaan.
Lapsena jo lihoin, josta seurasi tietysti koulukiusaamista. Vähän päälle kaksikymppisenä muutettuani pois lapsuuden kodista, laihduin normaalipainoon ilman mitään laihduttamista. En hetkessä, vaan pikkuhiljaa, ja olin itse tosi hämmästynyt, että voiko olla mahdollista, että ilman mitään "kuureja" laihtuu. Aina oli kuitenkin huono omatunto syömisestä. Vaikka olin normaalipainoinen, päässäni pyöri aina vain ruoka, ruoka, ei saa syödä.
Sitten aloin uudestaan jonkun vuoden kuluttua lihomaan, aika reippasti. Monia vuosia olin ns. jojoilija, joka lihoi ja laihdutti, lihoi ja laihdutti, kunnes pääsin siihen pisteeseen, etten enää pystynytkään lopettaam sitä ahmimista ja lihomista. Silloin jäljelle jäi vain lihominen. Kuvaan tuli mukaan oksentamisen opettelu, jossa en ollut kovin hyvä.
Tuntui kuin olisi ollut tyhjä aukko sisuksissa, joka oli pakko täyttää ruualla. Ahmin niin paljon, että voi sanoa, että sammuin ahmimisesta. Sen jälkeen meninkin aina nukkumaan. Tavallaan nitistin kaikki ajatukset päästäni ruualla ja täytin sitä tyhjää aukkoa. Ruoka oli kuin lääke.
Tätä jatkui vuosia, ennen kuin havahduin, että jotain pitäisi tehdä, tämä ei ole normaalia. Ja mikä oli se tyhjä aukko sisuksissa? Miksi piti ajatukset sammuttaa?
Muutaman mutkan kautta tilasin sitten ajan psykiatrille, olin niin väsynyt itseeni ja jatkuvaan lihomiseen, etten enää kestänyt itseäni. Siellä kerroin tarinaani muutamaan otteeseen ja sain diagnoosiksi toistuva, keskivaikea masennus bulimia tyyppinen BED. Laihduttaminen käskettiin ensimmäisenä lopettaa, koska sehän vain ruokkii ahmimista.
Nyt saan Kelan tukemaa terapiaa kerran viikossa ja olen saanut avattua ainakin osan elämäni solmuista. Saatte uskoa, että niitä solmuja riittää. Nyt on kuitenkin parempi olla, ei "kuureja" ja silti painoa on pudonnut noin 15kg. Tilalle on tullut paniikki- ja ahdistuskohtauksia, mutta eihän suunnilleen koko ikäni kestänyt masennus hetkessä poistu, ja kuten tässä on käynyt, voi tulla esim. paniikkihäiriötä kuvaan mukaan.
Olo on joka tapauksessa helpottunut, koska en ole yksin murehtimassa asioitani. Tai paremminkin voi sanoa, etten osannut edes sanoa, miksi oli niin paha olla. Ilman terapiaa en tähän pisteeseen olisi yksin päässyt, enkä halua edes tietää, mikä olisi ollut tulevaisuus.
BED ei yleensäkään ole syy, vaan seuraus jostain. Jos siihen syyhyn ei puututa, ei seurauskaan katoa.
Tässä pähkinänkuoressa tarinani, mitä on ollut elää BED:n kanssa.
Minun tarinani
4
1076
Vastaukset
- BED mummo
Minun kohdallani BED on tunne-elämän ongelma. Syön peittääkseni kielteiset tunteet en osaa niitä käsitellä, enkä uskalla niitä kohdata. En myöskään uskalla toimia ja tehdä korjauksia joita elämässäni pitäisi tehdä, että olisin vielä onnellinen. Ahmimalla täytän mahani ja itseinho senkun kasvaa. Miten voisi vielä vanhana oppia käsittelemään näitä juttuja. Psykiatri ja psykologin "terapia" ei ole auttaneet, tosin diagnoosi löytyi kaksisuuntainen mielialahäiriö ja sen oireisiin eli vuoristoratamaiseen elämään olen vuosikymmeniä käyttänyt lääkkeenä ruokaa ja juomaa.
- pallero***
Kuulostaa tutulta...koko elämäni murrosiästä saakka olen taistellut painoni kanssa ja ollut jatkuvasti yrittämässä laihduttaa. Välillä olen siinä onnistunutkin, mutta motiivi on tullut aina itseni ulkopuolelta, kerran olin ihastunut (laihduin kuin itsestään) tai toisen kerran kaverini oli laihtunut ja halusin "kilpailla" hänen kanssaan.
Syön masennukseen ja ahdistukseen... ihan kuin se herkkujen syöminen auttaisi. Ei se auta kuin sen hetken kun ruoka on suussa, heti ahmimisen jälkeen tulee paha olo. Olen jonkin kerran myös omatoimisesti oksentanut ahmimisen jälkeen ja myös käytän välillä nesteenpoistolääkkeitä väärin, ettei paino nousisi... Tyhmää, sanoohan sen järki. Mutta jotenkin tämä käytösmalli liittyy tunteisiin ainakin minulla. Jos minulla on tylsää, surkeaa tai haluan juhlia, rentoutua yms. syön herkkuja. Kotiin ei kannattaisi ostaa mitään, tiedän. Mutta sitten menee vaikka mysliä kauheet määrät, jos ei ole muuta.
Itse olen ollut paremmassa kunnossa, kun minulla on ollut paljon jotain harrastuksia, jotka eivät liity syömiseen. Nyt ei viime aikoina ole ollut oikein harrastuksia.
Mikä teitä muita on auttanut?
Kootaan yhdessä listaa, mikä auttaa!
1. Harrastukset- hirviönainen
Mulla ahmiminen lievenee silloin kun on jotain kivaa tekemistä. Olen tässä viimeaikoina pelaillut nettipokeria. Se tuottaa sellaista jännityksen tunnetta, eikä sen aikana tee mieli syödä. Huono puoli on, että siihen on melkein yhtä helppo tulla riippuvaiseksi, mutta pelailen vain pikkurahalla ja harkitsevasti joten se ei ainakaan vielä ole ongelma.
Säännöllinen ja monipuolinen syöminen myös auttaa, mutta sitä en ikinä jaksa kovin kauan, kun taas tulee sellainen olo että ei viitsi tehdä ruokaa, ja sitten alkaa taas ahmiminen.
Hyvää oloa jopa tällaiselle läskille tuo myös esim. hiusten värjäys tai uusien vaatteiden tai meikkien ostaminen. Siitä tulee sellainen energinen ja innostunut olo, tekee mieli lähteä ulos ja tehdä asioita, eikä vain istua kotona ahmimassa.
- minäminäminäminäminäminä!!!!!!
Kirjota mulle, pliis!! Mulla on meinaan kanssa aika samanlainen "meininki" kun sun textistä luin.
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793