Verkkolevyn mounttaus

Liittäjä

Ostin tommoisen Dlinkin DNS-323 verkkolevy-boxin. Saan siihen yhteyden linuxista esim. kirjoittamalla Konqueroriin smb://192.168.1.200/volume_1. Mutta haluaisin automatisoida homman niin, että kun käyttäjät kirjautuvat Linuxiin niin tuo verkkolevy mountataan samalla. Siis ettei tarttis aina manuaalisesti hoitaa tuota hommaa. Voisiko siis joku kertoa ystävällisesti miten tuon saa tehtyä?

6

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /etc/fstab

"kun käyttäjät kirjautuvat Linuxiin niin tuo verkkolevy mountataan samalla. "

smb:// eli käytät sambaa? Luulisi Samban manuaalista löytyvän tuohonkin ohje. Käyttäjä ei osioita liitä, vaan ne liitetään systeemiin root-oikeuksin. Käyttäjät vain saavat tarvittaessa liitetylle asemalle sopivat oikeudet.
      Eli levy/osio tms. liitetään kerran järjestelmän käyttöön.
      Jos /etc/fstab:sta ei ole apua, voi liittämiskomennon tehdä konetta käynnistettäessä esim. rc.local tiedostoon lisättävällä komentojonolla/skriptillä.

• Piru_

//192.168.1.200/volume_1 /mnt/dlink smbfs username=heikki,password=topsecret 0 0

/mnt/dlink pitää olla olemassa ja käyttäjät ja salasana on varmaan erit sulla

mikäli linu vinkuu vielä jostain oikeuksista, niin etit googlella vaan tosta sambasta ja fstabista. Sieltä löytyy miten asetetaan oikeuksia tuohon mounttiin

• Mika...

... mountata? mulla on verkkolevy ja se taitaa olla jopa ntfs formaatissa, mutta sillähän ei ole väliä kun sehän on palvelin. Olisko siinä levyssä samba-palvelinohjelmisto joka linuxin kanssa juttelee. Itse olen ratkaissut ongelman tekemällä työpöydälle pikakuvakkeen verkkolevystä jolloin sen voi avata kuten minkätahansa hakemiston. Sitten niihin verkkolevyn usb-väyliin voi laittaa jatkoksi usb-levyjä tai jakaa vaikka kirjoittimen. Sen verkkolevyn oikeuksia säädän siitä levyn ohjauspaneelista joka avautuu webselaimeen.

• Anonyymi

kuka käyttää vielä linuxia??

• Anonyymi

Saitko hyvät runkut kun onnistuit nostamaan ikivanhan viestiketjun esiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saitko hyvät runkut kun onnistuit nostamaan ikivanhan viestiketjun esiin?

Tämä on hiukan huvittava ketju, koska dlinkissä on sisäisesti ext2/ext4 formaattina ja voisi käyttä NFS:ää, mutta sitten on valittu Samba, mikä hidastaa toimintaa ja aiheuttaa nykypäivänä tietoturvaongelman..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1517
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1390
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1306
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1119
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1095
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      991
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      915
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      910
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      851
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      823
    Aihe