Jälkiehkäisy pettänyt?

pelottaa...

Hei, en tiedä onko täällä jo aiemmin keskusteltu tästä, mutta kiinnostaisi tietää kuinka yleistä/harvinaista on että jälkiehkäisy ei olekaan tepsinyt? onko täällä sellaisia joille on käynyt niin? Vahingosta johtuen jouduin sellaisen nappaamaan ja nyt alkaa epäilyttää kun menkkoja ei kuulukaan. Ovat nyt 2 päivää myöhässä, onko teillä kokemuksia että menkat olisikin tullut muutaman päivän viiveellä?

27

12566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonto.

Jälkiehkäisy voi pettää. Yhdelle tutulle kävi niin. Päättivät pitää lapsen.

Saivat aivan hurmaavan pikkuisen, jota rakastavat kovasti. Lapsi ja vanhemmat nauttivat elämästään.

• täällä

Mun ystävä napsahti aikanaan alle kakskymppisenä jälkiehkäisystä huolimatta raskaaksi. Sanoi, että oli jotenkin arvannut etteivät olleet tehonneet.
        Nyt uudessa liitossa raskautuminen on ollut tosi helppoa. Toista alkoi odottaa heti yrityksestä ja kolmatta pukkasi heti imetyksestä huolimatta.

Mulla on jälkiehkäisyistä menny kierrot molemmilla kerroilla sekaisin. Stressi ja syyllisyys voi kans niitä menkkoja siirtää.

Tsemiä!

• 1977
        täällä kirjoitti:

Mun ystävä napsahti aikanaan alle kakskymppisenä jälkiehkäisystä huolimatta raskaaksi. Sanoi, että oli jotenkin arvannut etteivät olleet tehonneet.
        Nyt uudessa liitossa raskautuminen on ollut tosi helppoa. Toista alkoi odottaa heti yrityksestä ja kolmatta pukkasi heti imetyksestä huolimatta.

Mulla on jälkiehkäisyistä menny kierrot molemmilla kerroilla sekaisin. Stressi ja syyllisyys voi kans niitä menkkoja siirtää.

Tsemiä!

Kun suositellaan lopettamaan hormonaalinen ehkäisy ihan samantien kun huomaa olevansa raskaana, sillä hormonit eivät ole kovin terveellisiä lapselle (vai vaikuttaako enemmän siihen raskauden pysyvyyteen kuin lapsen terveyteen?). Niin miten jälkiehkäisyn kanssa? Eikö aiheuta terveydellistä riskiä, sillä niissähän on hirveä hormoniannos? Keskenmenohan niiden on tarkoitus aiheuttaa, mutta voiko aiheuttaa mm. muutoksia solujen jakaantumisessa, jos ei onnistu saamaan aikaan keskenmenoa?

• satua
        1977 kirjoitti:

Kun suositellaan lopettamaan hormonaalinen ehkäisy ihan samantien kun huomaa olevansa raskaana, sillä hormonit eivät ole kovin terveellisiä lapselle (vai vaikuttaako enemmän siihen raskauden pysyvyyteen kuin lapsen terveyteen?). Niin miten jälkiehkäisyn kanssa? Eikö aiheuta terveydellistä riskiä, sillä niissähän on hirveä hormoniannos? Keskenmenohan niiden on tarkoitus aiheuttaa, mutta voiko aiheuttaa mm. muutoksia solujen jakaantumisessa, jos ei onnistu saamaan aikaan keskenmenoa?

Ymmärtääkseni jälkiehkäisy estää kiinnittymisen, joten se ei aiheuta vahinkoa, jos kiinnittyminen kohtuun on jo tapahtunut.

• 1977
        satua kirjoitti:

Ymmärtääkseni jälkiehkäisy estää kiinnittymisen, joten se ei aiheuta vahinkoa, jos kiinnittyminen kohtuun on jo tapahtunut.

Ok. Kiitos!

• ei tehonnut

Minulla ei jälkiehkäisy ole tepsinyt. Joten totesin sitten olevan raskaana.

En nyt muista millainen teho noilla tableteilla on, mutta ei ainakaan minulle ollut hyötyä.

Mutta ihan yleistä on myös että kuukautiskierto menee sekaisin.

• satua

Eli minulla myös on jälkiehkäisy pettänyt.

MUTTA jälkiehkäisy myös sekoittaa kuukautiskierron täysin, joten ei muutaman päivän viivästyminen todellakaan ole vielä välttämättä raskauden merkki. Jos kuitenkin kuukautistesi olisi jo pitänyt alkaa, käy hakemassa apteekista raskaustesti ja tee se varmuuden vuoksi, niin ei tarvitse stressata.

Alla on linkki ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) sivuihin jälkiehkäisyn tehokkuudesta

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2506&article=1949&index=A&page=1

• SAM..SAM..

Jälkiehkäisypilleri pitää ottaa mahd pian, viim 72h yhdynnästä..mitä pidempään vitkuttelee, sen heikompi teho pillereillä on, sillä pillerit estävät munasolun kiinnittymisen ja eivät siis estä raskautta jos kiinnittyminen on jo tapahtunut. Itse olen elämäni aikana ottanut 3 vai 4kertaa jälkiehkäisypillerin ja aina on tehonnut, mutta ystäväni on ottanut kerran eikä tehonnut..tuli raskaaksi, teki abortin(16v tyttö).
      Pillereissä on niin suuri hormoniannos että kuukautiskierto voi mennä sekaisin, joten tämä on hyvinkin mahdollista kohdallasi. Mene kuitenkin ostamaan apteekista testi, tai mene terveyskeskukseen labraan(ilmainen)niin ei tarvitse sitä ainakaan stressata.

• v_ttuuntunut.

Juu siis otin tammikuussa jälkiehkäsypillerin, kun yhdynnästä oli kulunut 20 tuntia. Siinä siis kortsu halkesi, joten päädyin VARMUUDEN VUOKSI jälkiehkäsypilleriin.

JA nyt olen raskaana. Kuvittelin jotenki aina ennen, että tällästä ei voi tapahtua.. Kuulun kyllä varmaan johonki marginaaliryhmään tässä.

• 742

Moi, mulle tehtiin pari vuotta sitten abortti koska jälkiehkäisy ei toiminut (36h yhdynnän jälkeen). Sanoivat muistaakseni kaverille apteekissa just (nykyään se on vaan 1 pilleri?) että jos seuraavat kuukautiset 5pv myöhässä niin sitten raskaustesti.

• AllStars

Plussasin siis toissapäivänä, enkä vielä voi mitenkään uskoa sitä. Mies haluaisi abortin, meillä on 2- ja 4-vuotiaat pojat. Olemme olleet asumuserossa. Anyway, otin jälkiehkäisypillerin noin 10 tunnin kuluttua yhdynnästä, ja kun sen pitäisi olla teholtaan noin 95 %, niin vähän on järkytys päällä... Olenko minä joku viiden prosentin poikkeus? Ilmeisesti myös muille käynyt näin.

• ---

tuliko teillä jotka olette pilleristä huolimatta tullut raskaaksi niin tyhjennysvuotoa ?

• oijoijoi

Otin je-pillerin 16h kuluttua toimista, ja viikon päästä menkat alkoivat 5pv normaalia myöhässä. Pari päivää sitten tein raskaustestin ja näytti negaa. Ei oo siis mitää syytä panikoida, mutta mite suuri todennäkösyys mulla ois silti olla raskaana :D

• toinen tulossa

Otin jälkiehkäisyn 35tuntia yhdynnästä..menkat oli myöhässä 5pv ja tein testin! Raskaana ollaan ja nyt rv 6-5 menossa. Alku shokista toivuttuani en voisi olla onnellisempi =)

• tuuuuuttti

Nykyiset jälkiehkäisypillerit eivät teetä ollenkaan tyhjennysvuotoa. Tämä tiedoksi sille, joka siitä kyseli.

Ja olen tässä ketjussa siksi, että olen menossa huomenna ostamaan raskaustestiä, kun jälkiehkäisy tapahtui ovulaation aikaan ja menkat yli viikon myöhässä.

• -

Nykyiset jälkiehkäisypillerit eivät teetä ollenkaan tyhjennysvuotoa. Tämä tiedoksi sille, joka siitä kyseli."

Vuotohäiriöt ovat je-pillereiden yleinen sivuv., edelleenkin....

• Jännittynyt

Eli vaikka ns. tyhjennysvuoto on tullut jälkiehkäisyn otettua, on mahdollista olla silti raskaana?

• Tee testi.

On, mutta erittäin epätodennäköistä.

• minerva

yhden yön jutun jälkimainingeissa hain je:n ja tässä sitä silti nyt ollaan - viime viikolla tein positiivisen raskaustestin :(
      pelottaa ja ahdistaa enkä tiedä mitä teen. kuvittelin aina että minulla ei olisi mitään ongelmaa abortin suhteen, mutta nyt kun vahinko on oikeasti tapahtunut niin ei se niin yksinkertaiselta vaihtoehdolta omalle päälle tunnukaan :/

• huolestunut

täällä vähän sama tilanne. en ole vielä tehnyt raskaustestiä mutta pelkään et olen raskaana. Siksi kysyisinkin että voiko jo viikolla 4 esiintyä painonnousua? Jos vaan jollakin olisi jotain kokemusta niin olisin todella onnellinen! Itse en koskaan aikaisemmin ole lihonut nopeasti mutta nyt farkkujen nappi on paljon tavallista tiukempi... toivottavasti tää on vaan kuvittelua! :/

• Paino ei
        huolestunut kirjoitti:

täällä vähän sama tilanne. en ole vielä tehnyt raskaustestiä mutta pelkään et olen raskaana. Siksi kysyisinkin että voiko jo viikolla 4 esiintyä painonnousua? Jos vaan jollakin olisi jotain kokemusta niin olisin todella onnellinen! Itse en koskaan aikaisemmin ole lihonut nopeasti mutta nyt farkkujen nappi on paljon tavallista tiukempi... toivottavasti tää on vaan kuvittelua! :/

raskauden takia nouse vielä viikkokausiin.. tollanen turvotus viittaa kyllä enemmänkin pms:ään eli lähestyviin kuukautisiin.

• 3% todennäköisyys

Nimimerkki huolestunut, hae nyt ihmeessä testi, niitä myydään ruokakaupoisssakin. Itselläni kävi vahinko ja jälkiehkäisypillerin otin. Nyt kuukautiset päivän myöhässä ja tein testin. Positiivista näytti. Pää ihan sekaisin...

• Kyllä se siitä

Eiköhän tuo ole sitten tarkoitettu tähän maailmaan.

• mooiks!

Harrastettiin poikaystävän kanssa seksiä ja kortsu meni rikki, huomattiin se ajoissa eikä menty loppuun asti mutta silti otin jälkiehkäisypillerin n. 12 tunnin sisällä ja sen jälkeen ei tullut mitään vuotoa ja menkat tuli nyt ihan ajallaan mutta aika niukat, normaalia alavatsakipua kyllä oli menkkojen alussa. Menkat ovat jatkuneet tosi niukkoina kohta 5 päivää. Tänään tuntui vähän nipistelyä vatsassa mutta muuta ihmeellistä ei ole ollut. Voinko olla raskaana???

• Ihan vaan

sellasta tiedoks että MASSAPOSTAUS on kielletty!!

• Suleika

Jopa kolmesti joutunut turvautumaan jälkiehkäisyyn. Ensimmäisestä syntyi suloinen tyttölapsi ja kaksi seuraavaa myös petti, mutta sain keskenmenot molemmista! Epäilen, että pillerin hormoneilla osuutensa asiaan. 😞

• Suleika

Lisäys edellisiin: ensimmäisellä kerralla otin pillerin 2h, toisella 12h ja kolmannella 6h tapahtuneen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe