onko samoja

kokemuksia ehkä????

Nyt on taas parempi vaihe meneillään ja - yllätys, yllätys - tiukka ruokavalio ja laihdutuskuuri. Erona edellisiin on se, että yritän vähän eri tavalla kuin ennen. Noudatan vähähiilihydraattista dieettiä ja olo on aika hyvä, koska ei tee ollenkaan mieli makeita herkkuja.

Voisiko BED olla joku reaktio ylettömälle sokerinsyönnille, joka on sekoittanut koko ruokahalukeskuksen toiminnan?

9

1057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ambivalenttineN

      sokeririippuvuus on olemassa ja sokerinhimo katoaa n. 2-3 viikossa. VHH- dietti saattaa auttaa BED:iin mut mun tapauksessa se ei auttanut. Mä ahmin sitten kaikkea "sallittua" ihan sairaat määrät. Eli vaihdoin vaan ahmimisen kohdetta ja söin siis rasvaista ja kaloripitoista ruokaa ja herkkuja sokeripitoisten epäterveellisyyksien sijaan.

      • BED.

        Ahmiahan voi mitä vain. Ei se BED häviä VHH- dieetillä. Sitä paitsi BED:ssä kielletään "laihduttaminen" ensimmäiseksi, koska se johtaa vain uusiin ahmintakohtauksiin.


      • BEDin hoidossa
        BED. kirjoitti:

        Ahmiahan voi mitä vain. Ei se BED häviä VHH- dieetillä. Sitä paitsi BED:ssä kielletään "laihduttaminen" ensimmäiseksi, koska se johtaa vain uusiin ahmintakohtauksiin.

        Totta, että traditionaalisesti BEDin hoidossa kehotetaan lopettamaan laihduttaminen. Usein ihmisten laihduttaessa he syövät liian vähän tai liian yksipuolisesti, joten ei olekaan ihme, jos romahtaminen ja ahmiminen on lähellä.

        Laihduttamisesta, laihtumisesta ja painonhallinnastakin on tietämys kehittynyt viime vuosina varsinkin VHH-dieetin tuoman kokemuksen ohella. Siksi en heti lähtisi teilaamaan, että BED ei voisi hävitä VHH-dieetillä - tai etteikö BEdiä voisi sada hallintaan VHHn avulla. Ihan varmasti ei kukaan osaa edes sanoa, mistä BED johtuu. Psykologia yrittää selittää sitä lapsuuden kokemuksilla, mutta onko siinä ainut selitys? Onko selitys edes sama kaikilla?

        Mulla on nyt hyvä kausi, pystyn noudattaan VHH-dieettiä ilman ponnisteluja, olo on hyvä, ei tee mieli mitään epäterveellistä, en ole "romahtamaisillani". Lapsuuden kokemukseni ovat nyt samat kuin viime vuonnakin, silti viime vuonna minulla oli ahmimiskohtauksia.


      • lyr

        Siis noinko on, että jos pystyy jättämään karkit ja muut makeat herkut muutamaksi viikoksi, katoaa tarve niiden syömiseen?
        Itsellä suht paha ongelma tuon makeansyömisen kanssa.. joten apua kaipailisin.


      • ambivalenttineN
        lyr kirjoitti:

        Siis noinko on, että jos pystyy jättämään karkit ja muut makeat herkut muutamaksi viikoksi, katoaa tarve niiden syömiseen?
        Itsellä suht paha ongelma tuon makeansyömisen kanssa.. joten apua kaipailisin.

        jos oot muutaman viikon ilman karkkeja ja muuta makeaa, niin mieliteko niihin katoaa. Mulla on tosi suuri ongelma, ja lähes mahdotontakin, pystyä oleen pari ekaa (= kriittisintä viikkoa) ilman karkkia yms.

        Viime talvena olin ilman "mässyä" ja siks pystyinkin oleen koko talven laiharilla ja laihduin 13kg. Kesällä taas retkahdin makeaan ja tässä sitä nyt ollaan...15kg lihavampana.


      • lyr
        ambivalenttineN kirjoitti:

        jos oot muutaman viikon ilman karkkeja ja muuta makeaa, niin mieliteko niihin katoaa. Mulla on tosi suuri ongelma, ja lähes mahdotontakin, pystyä oleen pari ekaa (= kriittisintä viikkoa) ilman karkkia yms.

        Viime talvena olin ilman "mässyä" ja siks pystyinkin oleen koko talven laiharilla ja laihduin 13kg. Kesällä taas retkahdin makeaan ja tässä sitä nyt ollaan...15kg lihavampana.

        Nyt ollu hurjaakin hurjemmat 3 päivää syömättä suklaata tms. :D
        Itseasiassa ei edes tee mieli, mikä ihmetyttää aivan älyttömästi. Ehkä ne "oikeat" vieroitusoireet tulee sitte seuraavalla kerralla kun kauppaan raahautuu :P


      • ambivalenttineN
        lyr kirjoitti:

        Nyt ollu hurjaakin hurjemmat 3 päivää syömättä suklaata tms. :D
        Itseasiassa ei edes tee mieli, mikä ihmetyttää aivan älyttömästi. Ehkä ne "oikeat" vieroitusoireet tulee sitte seuraavalla kerralla kun kauppaan raahautuu :P

        Tosi hienoa! Älä luovuta, vaikka mieli tekisikin suklaata! Mä ajattelin huomenna aloittaa taistelun suklaahimoja vastaan. Katotaan miten käy.


    • skeiju

      on aina sama juttu! Ahmin, lihon, yritän laihduttaa liaan pienellä ruokavaliolla, sorrun ja ahmin, lihon, yritän laihduttaa. Noidankehä on jaktunut hulppeat 7 vuotta, ja olen vasta 22! Mulla aina menee pilalle kaikki normaalisyömiset siihen, että tulee niin kova makeanhimo. Tällä hetkellä oon vajaan viikon syönyt melkein normaalisti. Yritän syödä paljon proteiineja& kasviksia. silti tekee mieli makeaa, ja olenkin syönyt jonkin verran suklaata/karkkia, mutten kuitenkaan kauhean paljon, että olisi tehnyt mieli luovuttaa. Mutten haluais ollenkaan syödä mitään sokerimössöjä...miten voin onnistua...

      • sokerista

        Sokeririippuvaisilla on varmaan jotain omiakin sivuja, en ole niitä lukenut, mutta sieltä voi löytyä vinkkejä alkuunpääsyyn.

        Itse toimin niin, että jätin ihan kaiken sokerin ja nopeat hiilihydraatit eli valkoiset jauhot, pastan, riisin, kaiken leivän jne. kokonaan pois. Siis aivan kokonaan! En syönyt edes kokojyväruisleipää, koska mun on vaikea löytää kohtuutta leivänsyömisessä.

        Söin lihaa, kalaa ja juustoja eri muodoissaan sekä vihanneksia ja hedelmiä (ja niistäkin vain sellaisia, joiden hiilihydraattipitoisuus ei ole korkea, pois siis jäivät esim. maissi, herne, banaani). Myös tuoremehut jätin pois, sekä kaikki maustetut maitotaloustuotteet. Lisäksi söin öljyä, voita ja esim. kermaviilikastiketta salaatin kanssa. Näin jatkoin noin viikon, sitten kaikki nopeiden hiilihydraattien himoni oli poissa.

        Jatkoin vähän pehmeämmällä linjalla, otin mukaan kauralesepuuron aamiaiselle ja nyt voin tehdä itse esim. lihapullia ja käyttää niihin perujauhoja. Syön hyvin "puhdasta" ruokaa, jossa ei ole lisäaineita ja jota on jalostetu vähän (mieluummin esim. teen itse lihapullani kuin ostan kaupan tiskiltä lisäaineilla maustettuja). Pääasia on kuitenkin, että syön hyvin monipuolisesti ja huolehdin riittävästä proteiinin saannista.

        Tämä toimi minulla, muilla toimii ehkä joku muu systeemi. Naisilla siihen hiilihydraattihimoon ja sen katoamiseen vaikuttaa varmasti esim. hormoonikierron vaihe. Tuskin kannattaa aloittaa "kuuria" viikkoa ennen menkkoja...;=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe