kertoisitteko tietämättömälle mitä nuo merkinnät merkitsevät? Kaveri kysyi ja tuli todella typerä olo kun vastusta en pystynyt antamaan (tosin ei kaverikaan tiennyt)..
SAE 10W/50
5
4437
Vastaukset
- selitykset
Ne ovat jotain standardeja. Alkuosa kuvaa öljyn ominaisuuksia viileänä. 10W- on liian jähmeää paukkupakkasilla, ja liian paksua joihinkin uusimpiin moottoreihin. 5W- on parempi talviöljy. Loppuosa kuvaa jähmeyttä lämpimänä. -50 on paksua öljyä ja sopii kuluneisiin moottoreihin. -30 taas on liian ohutta kovaan ja kuumaan ajoon.
10W50 sopii kuluneeseen moottoriin kesäksi. Ilmeisesti se on mineraaliöljyä, joten sitä ei suositella uusien autojen yli 15tkm öljynvaihtoväleille.
Öljypurkeissa on myös muita merkintöjä, mutta ei niistä nyt.- "selitykset"
melkoista mutua..
- vanhamies,
"selitykset" kirjoitti:
melkoista mutua..
Mutta haukkuminen on vieläkin helpompaa,
koiratkin sitä osaa - osaa
vanhamies, kirjoitti:
Mutta haukkuminen on vieläkin helpompaa,
koiratkin sitä osaasentään vanheta lisää
- ...................
Juu, eli tosiaan standardeja ovat. W:n edessä olevan luvun on oltava talvisin 10 tai pienempi, kuten 5 tai 0. Luvulla viitataan öljyn ominaisuuksiin kylmänä. Kesäsäisin voi vanhoissa katiskoissa kuten vm. -85 dx corolla, käyttää vakka 15W- öljyjä.
Jälkimmäinen luku kertoo öljyn juoksevuudesta kun öljy on lämmennyt koneessa. Mitä ajetumpi auto, sitä paksumpaa kannattaa käyttää, eli karkeasti vanhemmissa autoissa ihan hyvää perus kamaa on 10w-40. "Nykyautoissa" sen sijaan voidaan saavuttaa jonkin sortin energiataloudellisuutta kun käytetään 0W-30 tyyppisiä "huippu" öljyjä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576