Mönkijän katsastus?

Muksun omistaja

Tänä vuonna ostetut mönkijät pitää katsastaa v.2010. Mutta useimpia on muutettu, esimerkiksi poistettu pakoputkesta kuristukset. Miten katsastaja suhtautuu tällaiseen? Usenkin on enää mahdotonta saattaa mönkijä alkuperäiseen kuntoon.

Onko kellään jo kokemusta katsastuksesta?

12

19667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mokapa on

      Se kyllä katsuri sitte kertoo. Muutenhan tuo menee kuten autoissakin paitti eivät pohjaa ihan samalla lailla hakkaa.

      • Muksun omistaja

        Toivoin kokemusperäisen tai tietoon perustuvan vastauksen. Arveluja osaa kuka vain viestittää.


      • Abu`
        Muksun omistaja kirjoitti:

        Toivoin kokemusperäisen tai tietoon perustuvan vastauksen. Arveluja osaa kuka vain viestittää.

        Tietoa löydät sammysatv.comin sivuilta. Jos et halua (?) rekisteröityä kysyäksesi, haulla löydät tietoa, tästäkin asiasta.


      • Sitten
        Abu` kirjoitti:

        Tietoa löydät sammysatv.comin sivuilta. Jos et halua (?) rekisteröityä kysyäksesi, haulla löydät tietoa, tästäkin asiasta.

        Millään usko etten kokemuksesta puhuisi, no ei voi mitään...


    • masa'

      Jostain luin juttua etteivät ne siellä katsastusasemalla alkaisi sen koommin syynäämään minkänäköinen pakoputki on, onko esim. hitsailtu jälkeenpäin. Mutta luulisin että tehareista ja "kiihdytyskartioista" ei mene läpi.

      • Muksun omistaja

        Ainakin tämä on loogisesti ajateltu. Aikamoinen hässäkkä syntyy jos vaaditaan laittamaan alkuperäiseen kokoonpanoon! Yhtenäisiä EU-määräyksiä kaivataan!


      • polaris 800
        Muksun omistaja kirjoitti:

        Ainakin tämä on loogisesti ajateltu. Aikamoinen hässäkkä syntyy jos vaaditaan laittamaan alkuperäiseen kokoonpanoon! Yhtenäisiä EU-määräyksiä kaivataan!

        määräykset on jo,se on sitten eri asia kuinka niitä noudatetaan.kyseinen ajoneuvohan on hyväksytty liikenteeseen tietyin edellytyksin joita ei saa mennä muuttamaan,esim. pakoputkistoa ei saa muuttaa.omakohtaista kokemusta on yhden "mopomönkijän"katsastuksesta,katsastuksessa katsottiin valot ,ohjauksen nivelet,valmiste numero,laitteen "yleisilme",kokeiltiin jarrut koe ajolla sekä testattiin "perstuntumalla" ettei tehoa nyt aivan järjettömästi ole,eikä pakoputki nyt aivan järjetöntä ääntä pidä.tosi asiahan on että jokainen katsastusmies katsastaa mönkijän oman maun mukaan,toiselle kelpaa vain alkuperäinen ja toiselle vähän sinne päin oleva laite.omalle kohdalle sattui sellainen joka ei niin turhan tarkka ollut siitä oliko esim.pakoputki alkuperäinen vai ei.


      • Kun on
        polaris 800 kirjoitti:

        määräykset on jo,se on sitten eri asia kuinka niitä noudatetaan.kyseinen ajoneuvohan on hyväksytty liikenteeseen tietyin edellytyksin joita ei saa mennä muuttamaan,esim. pakoputkistoa ei saa muuttaa.omakohtaista kokemusta on yhden "mopomönkijän"katsastuksesta,katsastuksessa katsottiin valot ,ohjauksen nivelet,valmiste numero,laitteen "yleisilme",kokeiltiin jarrut koe ajolla sekä testattiin "perstuntumalla" ettei tehoa nyt aivan järjettömästi ole,eikä pakoputki nyt aivan järjetöntä ääntä pidä.tosi asiahan on että jokainen katsastusmies katsastaa mönkijän oman maun mukaan,toiselle kelpaa vain alkuperäinen ja toiselle vähän sinne päin oleva laite.omalle kohdalle sattui sellainen joka ei niin turhan tarkka ollut siitä oliko esim.pakoputki alkuperäinen vai ei.

        Tieliikenteeseen pitää maahantuojalla olla tyyppihyväksyntä todistus (vai mikä sen virallinen nimi onkaan). Se minkä olen nähnyt on noin puhelinluettelon paksuinen ja siinä mekoisen tarkkaan yksityiskohdittain kerrotu ko.koneen rakenne, aivan samoin kuin autoissa esim.
        Se on sitten katsurista kiinni sattuuko hyvä päivä vai ei ja miten tarkkaan haluaa olemassa olevaa tietoa verrata kulloinkin kats.vuoroon tulevaan kamppeesen, tiedothan ovat tarkistettavissa vaikka tienpäällä muutamalla puhelin soitolla.
        Kilpimökkäreitten katsastukset yleistyy vuoden parin sisällä aika paljon jolloin voi olettaa myös ja ennenkaikkea toivottavasti myös yhtenäisempää käytäntöä läpi Suomen.
        Nyt ovat vielä sen verran uusia että tykkäävät oikein porukalla sitä tutkia ja kokeilla kun sellaisen konttorille vie.
        Eikä tätäkään tarvii uskoa- kunpahan joutavia muuten vaa horisen...


    • katastelija

      Lähettivät lapun että mönkijä pitäis katsastaa ruuvasin rekisterin vek ja huomenna palautan.Koskahan ruohonleikkurit pitää katsastaa?

    • ATV AATU

      Mönkijä on AINA saatavissa alkuperäiseen kuntoon, koska se on kone. KAIKKI ihmisen tekemät pyörillä ja muillakin kulkevat laitteet saa alkuperäis kuntoon,puhun yli 30 vuoden kokemuksella. toisin kunmeitä ihmisiä et saa millä konstilla nuoremmaksi kun vanhenee, suö mitä "kerimaksia" tahansa. ja kuten joku jo vastasi kyllä katsastusmies sitten kertoo jos itsellä ei äly riitä uusia pakoputkistoa, kun en tiedä mönkijäsi merkkiä vaikea sanoa uuden putken hintaa, halvimmat 70€ koko paketti. asia selviää helpoiten pakokaasu testillä.Ja yleensä isoimpiin mönkkäreihin nuo tehon kuristukset tehdään sytytysboksilla ei pakoputkia kuristamalla ja niihin prikkoja hitsaamalla. siis jos olt aikeissa ostaa käytetyn tieliikenne mönkijän aja se myyjän kanssa pakokaasu testiin, asia on sillä ratkaistu.

      Ja koska mitä ilmeisemmin olet itse omastasi poistanut katalysaattorin putkesta ja vaihtanut ns, "tehoputken" luulen että siksi asia vaivaa sinua kun on se ensimmäinen "syyni" edessä.

    • jape472

      mihinkäs kannattais viedä mönkkäri katsastukseen tampereella missä ei olla kovin tarkkoja päästöistä?

    • jape472

      jj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe