malaria

mazsa

Onko kukaan saanut malariaa rokotuksesta huolimatta? Onko rokotus varma ehkäisy malariaa vastaan ja voiko jotenkin muuten yrittää suojautua sitä vastaan tai yrittää ehkäistä? Malariahan tarttuu hyttysistä, joten on kai aivan turhaa yrittää vältellä hyttysiä joita on kaikkialla...

7

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      varma. Malariaa on monta laatua, ja sen voi saada, vaikka rokotus olisikin.

      Hyttysiä ei voi toki täysin välttää, mutta tärkeintä on, että sängyn ympärillä yöaikaan on verkko.

    • Itikoiden liittoutumaa pelk...

      Luin justiin vanhasta pikkusiskon oppikirjasta infektiotaudit, että 52 %:a on suojausaste malariaan. Enpä huomannut sinun kirjoitustasi, toisaalta mulla on hieman toisenlaisia pelonaiheita. Kirja oli vuodelta 1996. Riippuu maanosasta ja ympäristö suositellaanko sitä vai ei. Itselläni on matkakohde piakkoin Thaimaa ja sinne ei mulle ole suositusta ottaa malariarokotusta. En tiedä uskaltaako kovin kauas Pattayalla keskusta-alueelta lähteä.

      Hyttysverkkoja ja hyttyskarkotteita suositellaan. Mistäköhän niitä hyttysverkkoja saa ostettua siellä Thaimaassa vai uskallankohan vian luottaa tuuriini. Pitkähihaisia ja -lahkeisia keveitä vaatteita aion suosia kuten paikallisetkin.

      • AUTAN myrkkyä

        Thaimaassa sai ostaa hyvää hyttysmyrkkyä joka todella tehos.Olikohan sen nimi AUTAN,jos nyt muistan oikein.Ilalla kun menee syömään jonnekin ulkoilmaraflaan,kannattaa laittaa sitä sääriin tai pitkät housut jalkaan.
        Ei meillä ollut mitään malarialääkkeitä.


    • resti

      Mietin samaa asiaa malariasta. Viimeksi luin asiasta täältä
      http://www.kookas.fi/articles/read/7407
      Tosin tuolla oli asiaa enemmänkin malariasta yleensä ja malarian tarttumisesta. Ei kai siitä rokotuksesta ainakaan suurta haittaa ole jos sen ottaa, mutta jos olisi edes jotain suojaa.

    • lääkäriltä...

      eli noista lääkkeistä vielä.

      malariaa kun on monensorttista, niin kaikki lääkkeet ei pure kaikkiin taudin muotoihin. suosittelenkin kysymään useammalta lääkäriltä/hommaamaan tietoa useammasta lähteestä.

      taudit vaihtelevat samallakin alueella vuosittain ja näin yksi lääke ei pure samalla alueella välttämättä vuosikausia.itse söin vuosi sitten kolme kuukautta vääriä lääkkeitä afrikassa, seitsemän hengen ryhmästä kolme sitten sai malarian.

      mutta kai nämä terveysasiat ovat loppujen lopuksi korkeamman kädessä..turha panikointi ei myöskään ole hyvästä!! =)

    • Pohtinut

      Malarian estolääkitys ei ole 100 % suojaava. Voi olla jopa erilaisia hyttyskantoja, joille tietty lääkitys ei autakaan. Uusia kantoja tulee koko ajan. Hyttysiltä voi suojautua vaatetuksella ja hyttyskarkotteelta, varsinkin pimeän tultua. Kannattaa myös hyttysverkkoa pitää yöllä. Kannattaa myös muistaa, että hyttyset voivat kantaa myös muita vakavia tauteja, joille ei ole mitään parannuskeinoa. Riippuu maasta ja paikasta tietenkin.Niin, ja ei kannata sitten juoda muuta kuin pullovettä, koska vedessä voi olla munia (siis mahdollisesti voi malariariski olla).Itsekin olen näitä pohtinut, kun olen lähdössä Afrikkaan turistirysien ulkopuolle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe