Kuka tekee käyttöönottotarkastuksen

jos urakoitsija ei sitä tee?

Luin tuossa tukesin tiedonantoa, missä oli juttua omakotitalojen käytöönottotarkastuksien puutteista. Lopussa oli kommentti:

"Mikäli urakoitsija ei huolehdi käyttöönottotarkastuksen tekemisestä, sähkölaitteiston haltija on velvollinen huolehtimaan tarkastuksesta. Myös jos sähkötyön tilaaja on epävarma työn laadusta tai tarkastuksen riittävyydestä, kannattaa harkita mahdollisuutta tarkastuttaa sähköasennukset
puolueettomalla kolmannella osapuolella ts. valtuutetulla tarkastajalla tai laitoksella. "

HEH. Sitä vaan, kun varmennustarkastajat eivät tee käyttöönottotarkastuksia. Sehän on selvä. Se on varmennustarkastus, missä tarkastetaan mm. että käyttöönottotarkastus on tehty oikein.
Käyttöönottotarkastuksen tekee asennukset vastuulleen ottava urakoitsija. Kolmannen osapuolen tarkastajat eivät ota vastuulleen asennuksia. Siitä voi lähteä.

Mitenhän tämä homma muka menee käytännössä, jos urakoitsija kieltäytyy??
Eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa käsittääkseni, kuin maksaa jollekkin toiselle urakoitsijalle, joka ottaa ne asennukset vastuulleen ja tarkastaa.
Velvollisuus on talon omistajalla. Siksi aika hämmentävä ohje ja rahan haaskausta, jos ei älyä, minkä tarkastuksen on tilaamassa. Noilla tukesin ohjeilla ei minun käsittääksen saada taloa hyväksyttävään kuntoon. Asennusten teettäjä narauttaa vain itsensä ja sen pilipaliurakoitsijan tuossa hommassa ja joutuu kuitenkin teettämään ne asennukset toisella urakoitsijalla, joka vastaa niistä sitten.
Jos jollain on muuta tietoa, niin kehiin vaan.

10

2095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

kutsua kolmannen osapuolen tekemään käyttöönotto tarkastuksen esimerkiksi jostakin toisesta sähköalan yrityksestä mikäli asennukset tehnyt urakoitsija kieltäytyy tekemästä em. tarkastusta. Kieltäytyminen on hiukan outoa.

• tarkastaja

Kyllä ulkopuolinen voi tarkastuksen tehdä, kuten ennen sähkölaitosten tarkastajat tekivät. Käyttöönottotarkastuksena sitä ei välttämättä edes tarvitse pitää, vaan siinä todetaan mahdollisest puutteet ja tehdään korjausehdotus ja jos rahaa on urakasta sisällä, sitä voidaan käyttää korjauksiin. Tällaisen tarkastuksen pöytäkirjaan merkitään asennukset tehneen urakoitsijsan nimi ja todetaan, että rakenteite ei ole purettu, joten piilossa olevia asennuksia ei ole päästy tarkastamaan. Nimi maininnalla vastuu pidetään tehneellä urakoitsijalla ja tietenkin rakennuttajalla, koska on niin pöljän asentajan työmaalleen ottanut. Joskus itsekin olen tällaisen tarkastuksen pitänyt ja silloin on syytä pitää tiheää seulaa, eli mitään luvatonta ei sallita, vaan herkästi menee purkuhommiksi ja uudestaan tekemiseksi.

• etteikö sitä tarkastusta

voi ulkopuolinen tehdä.
        Kyse on siitä, että sen "käyttöönottotarkastuksen" tekijä on sitten se urakoitsija, jonka vastuulla ne ovat ne asennukset. Muut tarkastukset ovat vain tarkastuksia ja talo on vielä senkin jälkeen sähkötöiden osalta täysin kesken. Kovasti saattaa olla vika- ja puutelistoja, mutta urakoitsija puuttuu vielä, joka vastaa.
        Voihan sitä tehdä kaikenlaisia tarkastuksia ja maksaa niistä, mutta sen virallisen "käyttöönottotarkastuksen" se vaatii aina. Eli siis urakoitsijan, joka ottaa ne vastuulleen, jos edellinen ei ota niitä vastuulleen tai on vaikkapa huijari.
        Se uusi urakoitsija vastaa muuten niistä piilovioistakin. Ei niitä voi jättää käyttöönottotarkastuksessa pois luvuista. Muuten niistä pitää kytkeä sähköt pois päältä ja merkitä se asia pöytäkirjaan.

Olisiko tällaisen talon omistajan fiksuinta tilata suoraan toinen urakoitsija tekemään asennukset loppuun ja ottamaan se käyttöön? Tarvitaanko silloin kolmansia osapuolia ja varmennustarkastajia? Siitä on varmaan kysymys.

Kolmannen osapuolen tarkastuksella itse käsitän kyseessä olevan juuri vaikkapa varmennustarkastaja tai jonkin valtuutetun tarkastuslaitoksen tekemä tarkastus.

• vts00x

tekemälle käyttöönottotarkastukselle ole mitään estettä, toimivathan monet tarkastajat urakoitsijoina.

Siitä on kuitenkin pidettävä huolta, etteivät roolit pääse menemään sekaisin. En minäkään valtuutettuna tarkastajan menisi ko-tarkastusta tekemään, vaan urakoitsijana.

Jos toimin valtuutettuna tarkastajana, annan asennusten sen hetkisestä tilasta kolmannen osapuolen lausunnon. Silloin valtuutetun tarkastajan rooli on lähinnä asiantuntijana (ts. konsulttina) toimiminen, eikä paperilla ole mitään viranomaisstatusta.

Säädösten mukaista varmennustarkastusta on tosiaan mahdotonta tehdä, jos käyttöönottotarkastus on kokonaan tekemättä.

• se homma aina vaatii.

Pelkkä tarkastus ei riitä.
        Täytyy löytyä vastuuhenkilö, eli urakoitsija, joka allekirjoittaa pöytäkirjan.

Nuo kohteet, joissa joku rane luikkii karkuun saatuaan rahat on varmaankin aikamoisia rytöläjiä. Aika vaikea kuvitella, että joku varmennustarkastaja ottaisi ikään kuin "valmiit asennukset" nimiinsä, urakoitsijan ominaisuudessa. Tarkastajat kun ovat tarkkoja.
        Itse en suostuisi urakoitsijana ottamaan ns. rytöläjiä nimiini, muuten kuin purkamalla kaikki kytkennät ja asentamalla uudelleen. Puhumattakaan rakenteiden sisään upotetuista viritelmistä, joita ei voi nähdä.

Ikäviä tilanteita, jos jollekkin näin käy. Omalla kohdalla tuli yksi tapaus tuossa vuosi sitten ja kiemurtelin tilanteesta ulos. Uusi talo oli täynnä palomiehen tekemiä virityksiä. Mahdoton tehtävä.

• purkaa
        se homma aina vaatii. kirjoitti:

Pelkkä tarkastus ei riitä.
        Täytyy löytyä vastuuhenkilö, eli urakoitsija, joka allekirjoittaa pöytäkirjan.

Nuo kohteet, joissa joku rane luikkii karkuun saatuaan rahat on varmaankin aikamoisia rytöläjiä. Aika vaikea kuvitella, että joku varmennustarkastaja ottaisi ikään kuin "valmiit asennukset" nimiinsä, urakoitsijan ominaisuudessa. Tarkastajat kun ovat tarkkoja.
        Itse en suostuisi urakoitsijana ottamaan ns. rytöläjiä nimiini, muuten kuin purkamalla kaikki kytkennät ja asentamalla uudelleen. Puhumattakaan rakenteiden sisään upotetuista viritelmistä, joita ei voi nähdä.

Ikäviä tilanteita, jos jollekkin näin käy. Omalla kohdalla tuli yksi tapaus tuossa vuosi sitten ja kiemurtelin tilanteesta ulos. Uusi talo oli täynnä palomiehen tekemiä virityksiä. Mahdoton tehtävä.

esim taulun kytkennät! Pitäisi vetää kaapelit pois ja aloittaa kytkennät alusta, miksi??

Teet mitä ksketään ja mistä maksetaan! Laitat keskeneräiset johdot paikoilleen ja teet pöytäkirjan ja kirjoitat laskun. Normaalia työtä sekin on.

• vaatikaa laatua!

aika on vasta kun as.tarkastus on tehty! ja Muistakaa tehdä AINA asennus urakasta kirjallinen sopimus.

• käyttöönottotarkastuksen

Käyttöönottotarkastuksen tekee AINA sähköurakoitsija, maksaa tietenkin, mutta tilaaja maksaa. Työtä ei periaatteessa luovuteta, ellei tarkastus ole tehty.
      Tarkastuksesta laaditaan (täytetään pöytäkirja), jossa eriteltyinä valmiskaavakkeella ao. kohdat.
      Vai onko niin, että olet käyttänyt ns. tee se itse sähkömiestä jolla ei ole urakointi/sähkötyöoikeuksia tai koulutusta. Näitäkin löytyy joka kunnasta, traktorikuskista kirvesmieheen, joka tekee sähköhommia!
      Tukes kyllä seuloo enemmin tai myöhemmin noita uudiskohteita.
      En mistään hinnasta itse lähtis tekemään toisen työstä käyttöönottotarkastusta, vaikka olenkin urakoitsija, niin paljon kukaan ei maksa eikä moraali anna periksi. Siinähän sais availla ja purkaa kaikki rasiat, ettei mikään piuha ole jäänyt kytkemättä irralleen. Lisäksi otat vastuun toisen tekemästä työstä!!!
      Kannattaa vielä keskustella työn tehneen asentajan kanssa, eiköhä se homman tee loppuun kunhan maksat. Muutaman sata euroa tuo lysti ottaa, se on varmaa.

• Mihinkähän tämäkin kaveri on

vastaamassa??

"Vai onko niin, että olet käyttänyt ns. tee se itse sähkömiestä jolla ei ole urakointi/sähkötyöoikeuksia tai koulutusta."

Olisikohan tuossa puhuttu tukesin sivulla olevasta ohjeesta?
        Mikä järki on vastata hirveellä esitelmällä, kun ei viitsi lukea edes mihin on vastaamassa??!!

Hassua sakkia!

• Ei se siirry tarkastajalle

Vastuu on asennusten tekijällä. Ei vastuu siirry valtuutetulle tarkastajalle, jos hän tarkastaa asennukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe