jakohihnan kiristäminen

löysällä oli

hihnan vaihto oli mielessä mutta tulin todenneeksi että hihna vaikutti ihan ehjältä. ei ole tiedossa millon on vaihettu. oli kuitenkin sen verran löysällä että kiristin hieman. onko tästä vaaraa hihnan käyttöiälle?

meinaan, jos se on siinä vaikka 40.000 km tietyllä kireydellä pyörinyt ja sitä kesken kaiken kiristetään niin voiko vaikuttaa jotenkin että se katkeaa parin sadan kilsan päästä..?

15

4453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja112

      Ei sen jakohihnan soida tarttee todellakaan. Ja se alkaaki laulamaan jos liian kireelle vedät, mutta tuo on väärä paikka säästää yleensäkki, samalla vaivallahan sen vaihtaa kun kiristää, ne niin kalliita nuo hihnat ole.

      • melkein oli

        normaalikireydellä. senhän pitäisi olla juuri ja juuri taitettavissa sivuttain. No tämä meni sivuttain aika helposti. Jonkin verran laitoin lisää kireyttä ja menee se edelleen sivuttain mutta vähän jäykemmin.

        kyseessä on '91 fordin 1.6efi kone. uutena näistä kuulemma juuri katkeili hihnat ja koneet hajos. varaosamyymälä myy '91 malliin sellaista ohutta hihnaa ja '92 koneeseen jo sellasta paksumpaa. ilmeisesti ford korjasi tuon vian juuri paremmalla hihnalla '92 malleihin. tähän autoon on laitettu jälestäpäin tuo paksumpi hihna.

        joskus nuo hihnat saattaa kestää aika pitkäänkin, eräs tuttava ajoi uutena ostamallaan hondalla reilu 200.000 km ja sitten hihna rimahti poikki.

        ainakin hyvä hihnankestotesti.


    • kysymys?!!""?

      no voiko jakopään hihna alkaa ääntämään kuluessaan.
      minun jetasta kuuuluu jakohihnan läheltä kahinaa/vikinää tai vastaavaa ääntä.laakeriko siellä vain vikisee.vaihtaa en osaa ko se kohistaminen on niin vaikeeta?

      • sitroen.

        normaaliakin ääntelyä, mutta saattaa kiristinrullan laakerointikin ääntää. Kuulematta ja näkemättä on paha sanoa. Paljonko hihnalla ajettu ja paljonko on suositeltu vaihtoväli?

        Siitä kiristyksestä. Olen muutaman kerran mitannut valmistajan ohjeen mukaan vanhan hihnan kireyden ennen vaihtoa. Koskaan ei ole ollut löystynyt ollenkaan eikä itse hihnassa näy mitään kulumajälkiä. Auto Pösö 205 ja vaihtoväli 60 000 km.


      • RTT-tuning
        sitroen. kirjoitti:

        normaaliakin ääntelyä, mutta saattaa kiristinrullan laakerointikin ääntää. Kuulematta ja näkemättä on paha sanoa. Paljonko hihnalla ajettu ja paljonko on suositeltu vaihtoväli?

        Siitä kiristyksestä. Olen muutaman kerran mitannut valmistajan ohjeen mukaan vanhan hihnan kireyden ennen vaihtoa. Koskaan ei ole ollut löystynyt ollenkaan eikä itse hihnassa näy mitään kulumajälkiä. Auto Pösö 205 ja vaihtoväli 60 000 km.

        saattaa näyttää 100 000 ajettuna joskus jopa paremmalta kun se juuri kaupasta haettu.
        kannattaa vaihtaa. kulunut hihna aihettaa yleensä
        katketessaan vaurioita, vaikka ei nykyautoissa
        enään pitäis. on muutenkin niin halpa osa.
        kokemuksesta sanon, että siellä on kapiini
        käsiä ja jalkoja kun sadan vauhdista ehtäkkiä
        veto lakkaa . lähtee meinään kokemattomalta
        kuskitta taatusti auto "lapasesta".


      • kysymys2322
        sitroen. kirjoitti:

        normaaliakin ääntelyä, mutta saattaa kiristinrullan laakerointikin ääntää. Kuulematta ja näkemättä on paha sanoa. Paljonko hihnalla ajettu ja paljonko on suositeltu vaihtoväli?

        Siitä kiristyksestä. Olen muutaman kerran mitannut valmistajan ohjeen mukaan vanhan hihnan kireyden ennen vaihtoa. Koskaan ei ole ollut löystynyt ollenkaan eikä itse hihnassa näy mitään kulumajälkiä. Auto Pösö 205 ja vaihtoväli 60 000 km.

        en tiedä paljonko on ajettu nykysellä hihnalla.sitäkään en tiedä paljonko valmistaja suosittelee.pitäs tsekata joskus ite en uskalla ruveta ku en oo vaihtanu koskaa.kun on ne ajoitus tsydeemit siinä.onneksi on hyviä kavereita;)


      • mitä vaikeata
        kysymys2322 kirjoitti:

        en tiedä paljonko on ajettu nykysellä hihnalla.sitäkään en tiedä paljonko valmistaja suosittelee.pitäs tsekata joskus ite en uskalla ruveta ku en oo vaihtanu koskaa.kun on ne ajoitus tsydeemit siinä.onneksi on hyviä kavereita;)

        niissä ajoitussysteemeissä on? periaate on sellanen että kun nokka-akseli ja kampiakseli pysyy kokoajan paikoillaan niin ei ole ongelmia. ja ne kampuran ja nokan merkithän on ihan selkeät. enemmän tossa hommassa ärsyttää se käytännön toteutus kun kotivehkeillä alkaa säheltämään ja nykyajan autot on suunniteltu päin helvettiä (ei siellä nykyajan konehuoneessa paljon riehuta).


      • kysymys1223214
        mitä vaikeata kirjoitti:

        niissä ajoitussysteemeissä on? periaate on sellanen että kun nokka-akseli ja kampiakseli pysyy kokoajan paikoillaan niin ei ole ongelmia. ja ne kampuran ja nokan merkithän on ihan selkeät. enemmän tossa hommassa ärsyttää se käytännön toteutus kun kotivehkeillä alkaa säheltämään ja nykyajan autot on suunniteltu päin helvettiä (ei siellä nykyajan konehuoneessa paljon riehuta).

        kerran seurasin kun muutamat pojan klopit yrittivät
        vaihtaa hihnaa ja aina oli pykälän tai kaksi pielessä tuumasinpa sitte että ei kannata näköjää tehä jos ei osaa.kyllä minä jotain pieniä vikoja/huoltoja osaan itse tehdä mutta siinäpäse sitte onki.vituttaa vaan jos joutuu täältä lapista lähtee helsinkiin ja sitte jossain kuopion kohdalla sanoo jakopään hihna sopimuksen irti.nii ohan niitä korjaamoita;)


      • amikseen.
        kysymys1223214 kirjoitti:

        kerran seurasin kun muutamat pojan klopit yrittivät
        vaihtaa hihnaa ja aina oli pykälän tai kaksi pielessä tuumasinpa sitte että ei kannata näköjää tehä jos ei osaa.kyllä minä jotain pieniä vikoja/huoltoja osaan itse tehdä mutta siinäpäse sitte onki.vituttaa vaan jos joutuu täältä lapista lähtee helsinkiin ja sitte jossain kuopion kohdalla sanoo jakopään hihna sopimuksen irti.nii ohan niitä korjaamoita;)

        Auto on pakollinen hyödyke ja elämässä säästää huimasti kun voi tehdä itse tai ainakin ymmärtää mikä on kohtuullinen veloitus toisella teetetystä palvelusta.


      • kysymys....
        amikseen. kirjoitti:

        Auto on pakollinen hyödyke ja elämässä säästää huimasti kun voi tehdä itse tai ainakin ymmärtää mikä on kohtuullinen veloitus toisella teetetystä palvelusta.

        kyllä mun mielestä jos on kopan ottanut auki kannattaa vaihtaa uusi hihna, eikä edes miettiä kiristämistä. päälle päin et voi tietää, missä kunnossa hihna on ja koska katkee, kyllä siinä säästää väärässä paikassa


    • Anonyymi

      Moi!
      Autoa käynnistäessä kuuluu sellanen ” vingahdus”,niin onko niin että laturi ja muut vempeleet vastaan, niin siitäkö johtuu?

      • Anonyymi

        Apulaitehihnat ne yleensä vinkaisee jos hihnat on lopussa tai löysällä.
        Kannattaa avata uusi ketju varsinkin kun puhut eri hihnasta ja ketju mihin kirjoitit on vuodelta 2007.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apulaitehihnat ne yleensä vinkaisee jos hihnat on lopussa tai löysällä.
        Kannattaa avata uusi ketju varsinkin kun puhut eri hihnasta ja ketju mihin kirjoitit on vuodelta 2007.

        -Laturin hihna voi olla loppu
        -Laturin hihnaura voi olla loppu
        -Laturissa tai startissa voi olla lievä oikosulku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Laturin hihna voi olla loppu
        -Laturin hihnaura voi olla loppu
        -Laturissa tai startissa voi olla lievä oikosulku

        "Laturissa tai startissa voi olla lievä oikosulku"

        Hah hah


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe