seerumiarvo CA 12-5

arvon kysyjä

Onko teillä tutkimuksissa ollut tämä arvo koholla ja mitä olette silloin sairastanut jos menee yli viitearvon, eli yli 35...

11

9670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marianne_

      seerumin CA12-5 pitoisuus on koholla n. 70-90%:lla epiteelissta munasarjasyöpää sairastavista potilaista. useimmiten pitoisuudet kohoavat serooseissa karsinoomissa ja laajalle levinneissä , III-IV levinneisyysasteen munasarjasyövissä. Korkea seerumipitoisuus ennen hoitoa viittaa huonoon ennusteeseen. mikäli potilaalla on todettu kohonnut CA12-5 pitoisuus, seurannassa seerumipitoisuuksien muutokset vastaavat kliinistä taudin kulkua yli 90%sti.

      seerumin CA12-5 pitoisuus saattaa nousta myös eräissä muissa syöpätyypeissä (muut gynekologiset maligniteetit, gi-kanavan syövät sekä rinta- ja eturauhas-, keuhko- ja haimasyövät). kohdun runko-osan syövän seurannassa määrityksistä voi olla myös kliinistä hyötyä.

      seerumin CA12-5 antigeeni on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri, koska antigeenia tavataan normaalisti sisägenitaalialueella. kohonneita (100-200kU/l [kansainvälistä yksikköä/litra]) pitoisuuksia tavataan myös vaikeissa gynekologisissa infektioissa, endometrioosissa, maksakirroosissa, peritoniissa [vatsakalvon tulehtus], ja muissa intra-abdominaalisissa [vatsan sisäisissä] tulehdusprosesseissa.

      toivottavasti tästä oli sinulle joitain hyötyä.

      • USKO HÖRHÄ

        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
        Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta.


      • uskoa
        USKO HÖRHÄ kirjoitti:

        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
        Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta.

        Voi varmaan johtua musutakin, mutta munasarjasyövän markkeri ompi ainakin.


      • edelliseen
        uskoa kirjoitti:

        Voi varmaan johtua musutakin, mutta munasarjasyövän markkeri ompi ainakin.

        siis muustakin


      • djknflk
        edelliseen kirjoitti:

        siis muustakin

        ca 12-5 oli 39 eli hieman kohonnut, ja syöpähän se oli. Oon kyllä kuullu tosi hurjistakin arvoista, päälle useiden satojen ja silleen.


      • marianne_
        USKO HÖRHÄ kirjoitti:

        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
        Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta.

        vastaukseni lunttasin ihan suoraan pirkanmaan sairaanhoitopiirin laboratoriokeskuksen ohjekirjasta, jossa on kaikki mahdolliset laboratorikokeet kakkine mahdollisine tietoineen. kyllä ammattilaiset tietävät paremmin kuin maallikot, eikös totta?


      • marianne_
        marianne_ kirjoitti:

        vastaukseni lunttasin ihan suoraan pirkanmaan sairaanhoitopiirin laboratoriokeskuksen ohjekirjasta, jossa on kaikki mahdolliset laboratorikokeet kakkine mahdollisine tietoineen. kyllä ammattilaiset tietävät paremmin kuin maallikot, eikös totta?

        "seerumin CA12-5 antigeeni on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri, koska antigeenia tavataan normaalisti sisägenitaalialueella. kohonneita (100-200kU/l [kansainvälistä yksikköä/litra]) pitoisuuksia tavataan myös vaikeissa gynekologisissa infektioissa, endometrioosissa, maksakirroosissa, peritoniissa [vatsakalvon tulehtus], ja muissa intra-abdominaalisissa [vatsan sisäisissä] tulehdusprosesseissa."

        enkös tuossa juuri sanonut, että se ko. labrakoe on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri?

        ilmeisesti et ollut ymmärtänyt mitä "epäspesifinen syöpämarkkeri" tarkoittaa.


      • utelias_*
        djknflk kirjoitti:

        ca 12-5 oli 39 eli hieman kohonnut, ja syöpähän se oli. Oon kyllä kuullu tosi hurjistakin arvoista, päälle useiden satojen ja silleen.

        Mikä syöpä sulla oli?


    • ...

      Minulla oli kyseinen arvo yli 400 ja sairastin "endometrioosia".

    • Anonyymi

      12-5 arvo 207, rintasyöpä vatskalvossa. Muut tutkimusten arvot ovat normaaleissa rajoissa.

    • Anonyymi

      Mulla oli tämä arvo todella korkea, n . 1200 , kyseessä oli borderline munasarjakasvain (seroosi) joten syövästä ei onneksi aina ole kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe