Onko teillä tutkimuksissa ollut tämä arvo koholla ja mitä olette silloin sairastanut jos menee yli viitearvon, eli yli 35...
seerumiarvo CA 12-5
11
9670
Vastaukset
- marianne_
seerumin CA12-5 pitoisuus on koholla n. 70-90%:lla epiteelissta munasarjasyöpää sairastavista potilaista. useimmiten pitoisuudet kohoavat serooseissa karsinoomissa ja laajalle levinneissä , III-IV levinneisyysasteen munasarjasyövissä. Korkea seerumipitoisuus ennen hoitoa viittaa huonoon ennusteeseen. mikäli potilaalla on todettu kohonnut CA12-5 pitoisuus, seurannassa seerumipitoisuuksien muutokset vastaavat kliinistä taudin kulkua yli 90%sti.
seerumin CA12-5 pitoisuus saattaa nousta myös eräissä muissa syöpätyypeissä (muut gynekologiset maligniteetit, gi-kanavan syövät sekä rinta- ja eturauhas-, keuhko- ja haimasyövät). kohdun runko-osan syövän seurannassa määrityksistä voi olla myös kliinistä hyötyä.
seerumin CA12-5 antigeeni on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri, koska antigeenia tavataan normaalisti sisägenitaalialueella. kohonneita (100-200kU/l [kansainvälistä yksikköä/litra]) pitoisuuksia tavataan myös vaikeissa gynekologisissa infektioissa, endometrioosissa, maksakirroosissa, peritoniissa [vatsakalvon tulehtus], ja muissa intra-abdominaalisissa [vatsan sisäisissä] tulehdusprosesseissa.
toivottavasti tästä oli sinulle joitain hyötyä.- USKO HÖRHÄ
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta. - uskoa
USKO HÖRHÄ kirjoitti:
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta.Voi varmaan johtua musutakin, mutta munasarjasyövän markkeri ompi ainakin.
- edelliseen
uskoa kirjoitti:
Voi varmaan johtua musutakin, mutta munasarjasyövän markkeri ompi ainakin.
siis muustakin
- djknflk
edelliseen kirjoitti:
siis muustakin
ca 12-5 oli 39 eli hieman kohonnut, ja syöpähän se oli. Oon kyllä kuullu tosi hurjistakin arvoista, päälle useiden satojen ja silleen.
- marianne_
USKO HÖRHÄ kirjoitti:
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ USKO EDELLISTÄ PELOTTELIJAA
Kohonnut CA125 johtuu käytännössä aina raskaudesta, endometrioosista, tai jostakin muusta suht vaarattomasta sairaudesta.vastaukseni lunttasin ihan suoraan pirkanmaan sairaanhoitopiirin laboratoriokeskuksen ohjekirjasta, jossa on kaikki mahdolliset laboratorikokeet kakkine mahdollisine tietoineen. kyllä ammattilaiset tietävät paremmin kuin maallikot, eikös totta?
- marianne_
marianne_ kirjoitti:
vastaukseni lunttasin ihan suoraan pirkanmaan sairaanhoitopiirin laboratoriokeskuksen ohjekirjasta, jossa on kaikki mahdolliset laboratorikokeet kakkine mahdollisine tietoineen. kyllä ammattilaiset tietävät paremmin kuin maallikot, eikös totta?
"seerumin CA12-5 antigeeni on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri, koska antigeenia tavataan normaalisti sisägenitaalialueella. kohonneita (100-200kU/l [kansainvälistä yksikköä/litra]) pitoisuuksia tavataan myös vaikeissa gynekologisissa infektioissa, endometrioosissa, maksakirroosissa, peritoniissa [vatsakalvon tulehtus], ja muissa intra-abdominaalisissa [vatsan sisäisissä] tulehdusprosesseissa."
enkös tuossa juuri sanonut, että se ko. labrakoe on varsin epäspesifinen syöpämarkkeri?
ilmeisesti et ollut ymmärtänyt mitä "epäspesifinen syöpämarkkeri" tarkoittaa. - utelias_*
djknflk kirjoitti:
ca 12-5 oli 39 eli hieman kohonnut, ja syöpähän se oli. Oon kyllä kuullu tosi hurjistakin arvoista, päälle useiden satojen ja silleen.
Mikä syöpä sulla oli?
- ...
Minulla oli kyseinen arvo yli 400 ja sairastin "endometrioosia".
- Anonyymi
12-5 arvo 207, rintasyöpä vatskalvossa. Muut tutkimusten arvot ovat normaaleissa rajoissa.
- Anonyymi
Mulla oli tämä arvo todella korkea, n . 1200 , kyseessä oli borderline munasarjakasvain (seroosi) joten syövästä ei onneksi aina ole kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411478
- 1151225
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261043Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99833
- 38722
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644