Rissaga

piti2

12

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.

      Monirunkomiehille pikku yllätys:-)

    • piti3

      Rissaga on muinaista germaanian kieltä ja tarkoittaa Saksan laivan peräaaltoa.

    • hyökyaalto
      • piti2

        Kyllä täällä koto Suomessa on purjehtiminen melko yksinkertaista ja turvallista verrattuna moniin muihin paikkoihin:
        - ei vuorovettä
        - ei rigassoja etc
        - suojaisa saaristo
        - toimiva meripelastus
        - jokamiehen oikeudet
        - hinnat kohtuulliset satamissa
        Kuitenkin välillä mieli tekee katsomaan maailmaa....


      • piti2 kirjoitti:

        Kyllä täällä koto Suomessa on purjehtiminen melko yksinkertaista ja turvallista verrattuna moniin muihin paikkoihin:
        - ei vuorovettä
        - ei rigassoja etc
        - suojaisa saaristo
        - toimiva meripelastus
        - jokamiehen oikeudet
        - hinnat kohtuulliset satamissa
        Kuitenkin välillä mieli tekee katsomaan maailmaa....

        Kyllä suomessakin esintyy pienois-rigassoja. Pari kesää sitten matalapaineen saapuessa koin ilmiön Porkkalan merivartiostoaseman kohdalla (59.58´02 24.24´34). Virtaus oli n. 10 min aikana niin voimakas että eteläisen väylän kaikki reimarit häipyi pinnan alle. Kohta sen jälkeen virtaus kääntyi ulospäin mutta paljon rauhallisemmin.
        Luonnonilmiö oli niin voimakas että se sai minut vastaisuudessa valitsemaan ankkuripaikat huolellisemmin ja kriitisesti. Siinä eteläisessä kapeikossa kiinitetty vene ei olisi selvinnyt ilman vaurioita.


      • Suomessa
        piti2 kirjoitti:

        Kyllä täällä koto Suomessa on purjehtiminen melko yksinkertaista ja turvallista verrattuna moniin muihin paikkoihin:
        - ei vuorovettä
        - ei rigassoja etc
        - suojaisa saaristo
        - toimiva meripelastus
        - jokamiehen oikeudet
        - hinnat kohtuulliset satamissa
        Kuitenkin välillä mieli tekee katsomaan maailmaa....

        Paljon niistä jokamiehen oikeuksista puhutaan, eikä syyttä. Kun edessä on mukava poukama, siihen vaan ankkuriin ja keulaköysi rantaan. Ja heti isäntä hirveän huudon tai pyssyn kanssa hätistelemässä.

        Kreikassa ja Turkissa purjehtiessa voi mihin vaan poukaman rantakiviin pistää veneen kiinni eikä kukaan häiritse. No Turkissa saattaa jäätelön tai kalan myyntivene tulla hetkeksi kauppaa hieromaan. Noissa maissa ei jokamiehen oikeuksista puhuta, ne on itsestään selvyyksiä.

        Kyllä se meripelastuskin toimii noissa valtioissa, kalustoa ja porukkaa tuntuu riittävän joka lähtöön.

        Suomen veneilysatamien ruoka-annoksen hinnalla Turkin pikkupaikoissa syö koko perhe.

        Kreikan kesässä on 150 lämmintä ja aurinkoista päivää. Ja kesällä tuulet Aegean merellä Välimeren varmimpiä.

        Ei ihme, että välillä tekee mieli katsomaan maailmaa...


      • piti2
        LonelyBird kirjoitti:

        Kyllä suomessakin esintyy pienois-rigassoja. Pari kesää sitten matalapaineen saapuessa koin ilmiön Porkkalan merivartiostoaseman kohdalla (59.58´02 24.24´34). Virtaus oli n. 10 min aikana niin voimakas että eteläisen väylän kaikki reimarit häipyi pinnan alle. Kohta sen jälkeen virtaus kääntyi ulospäin mutta paljon rauhallisemmin.
        Luonnonilmiö oli niin voimakas että se sai minut vastaisuudessa valitsemaan ankkuripaikat huolellisemmin ja kriitisesti. Siinä eteläisessä kapeikossa kiinitetty vene ei olisi selvinnyt ilman vaurioita.

        Eipä ole omalle kohdalle sattunut.
        Pahimmat virtaukset olen tosiaankin nähnyt Ruotsinlautan peräaallon velloessa kapeassa lahdessa jossakin Ahvenanmaalla missä ne ajavat täyttä vauhtia. Siitä on jo aika monta vuotta jo kulunut, ehkä niiden vauhti on jo hidastunut.
        Onneksi oma vene ei ollut siinä.


      • versus kotirauha
        Suomessa kirjoitti:

        Paljon niistä jokamiehen oikeuksista puhutaan, eikä syyttä. Kun edessä on mukava poukama, siihen vaan ankkuriin ja keulaköysi rantaan. Ja heti isäntä hirveän huudon tai pyssyn kanssa hätistelemässä.

        Kreikassa ja Turkissa purjehtiessa voi mihin vaan poukaman rantakiviin pistää veneen kiinni eikä kukaan häiritse. No Turkissa saattaa jäätelön tai kalan myyntivene tulla hetkeksi kauppaa hieromaan. Noissa maissa ei jokamiehen oikeuksista puhuta, ne on itsestään selvyyksiä.

        Kyllä se meripelastuskin toimii noissa valtioissa, kalustoa ja porukkaa tuntuu riittävän joka lähtöön.

        Suomen veneilysatamien ruoka-annoksen hinnalla Turkin pikkupaikoissa syö koko perhe.

        Kreikan kesässä on 150 lämmintä ja aurinkoista päivää. Ja kesällä tuulet Aegean merellä Välimeren varmimpiä.

        Ei ihme, että välillä tekee mieli katsomaan maailmaa...

        "Kun edessä on mukava poukama, siihen vaan ankkuriin ja keulaköysi rantaan. Ja heti isäntä hirveän huudon tai pyssyn kanssa hätistelemässä."

        Sen verran veneilijän kannattaa katsoa, ettei kesämökin pihapiiriin keulaköyttään laita. Kyllä täällä Kotosuomessakin vielä vapaita poukamia löytyy, mutta jokamiehen oikeudet on vain sisäistettävä oikein.

        Siis älä leiriydy yksityiselle laiturille ilman lupaa, älä ankkuroi rantasaunan portaille. Kotirauhan piiriin kuuluvilla alueilla ei ole jokamiehenoikeutta, kyllä siellä on Isännän Oikeus, kuten minullakin on omassa veneessäni.

        Tämä pätee myös muilla maailman merillä.

        Hyviä purjetuulia Sinullekin toivottelee kesämökistä haaveileva veneilijä.


    • Antsu*

      Olin jo sanomassa, että muistuttaa kovin Ciudadelaa Menorcalla, kun huomasin paikan mainitunkin. Vuonomainen paikka, josta vesi joskus ilman kunnolla näkyvää syytä katoaa ja tulee sitten rytinällä takaisin, kuten videolla näkyy.

      • mariseva

        kannattaako pitää venettä siellä kun kohta se on läjässä muiden kanssa ja rikki?


      • Antsu*
        mariseva kirjoitti:

        kannattaako pitää venettä siellä kun kohta se on läjässä muiden kanssa ja rikki?

        Ei sinne pidä venettä jättää säilöön veteen. Mutta kaupunki on käymisen arvoinen. Ei tuollaista rissagaa joka viikko tule, ei edes joka vuosi. Aikaa käynnistä on jo parisenkymmentä vuotta, enkä tiedä olisiko sinne tullut varsinaista marinaa sen jälkeen. Silloin oli vain laiturin reunaa, ihan hyvää kelpo paikkaa oleskella päivä pari.


    • kuikkanen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      97
      1150
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      978
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      729
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe