Rösta på SFP!!!!

Chockad

Har nyss varit för första gången in och läst vad de skriver om finlandssvenskarna här på suomi24. Jag är chockad. Varifrån kommer allt hat och varför? Jag har mina rötter här i många generationer bakåt i tiden kan jag hjälpa att de talar ett annat språk? Och vad har det för betydelse eller är man en sämre människa för det? Inte är det konstigt att det finns så mycket krig och elände då man ser hur mycket hat som finns i vissa.

Nåja tack vare det här så bästämde jag mej för att även i fortsättningen rösta på SFP, det tycks ju också vara ett hatobjekt. Om SFP går bakåt så tror jag att de bara får mera vatten på sin kvarn. Nog lär finlandssvenskarna leva några generationer ännu, åtminstone i mina trakter.

13

3315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      exakt vad jag tänkte!

      • Wahls Örar

        I Österbotten var reaktionen, mot den begynnande nedmonteringen av de svenskatalandes rättigheter, mycket stark, SFP gick framåt med åtskilliga procentenheter i de flesta kommuner förutom i Karleby som tydligen inte hade nån stark egen kandidat och i Karleby kan man ju inte rösta på en Jakobstadsbo utan gav sina röster åt Bjarne Kallis från KD.


    • Suomenruotsalainen

      Före jag fann de här sidorna så röstade jag lite hursomhelst. Ibland på SFP, ibland på centern, ibland på SDP och jag har tom hoppat över nåt val. Efter att jag fann Suomi 24 så har jag alltid röstat på SFP och kommer alltid att göra det och jag har tom blivit medlem i partiet. Före suomi24 var jag relativt politiskt oaktiv.

      Så jag vill tacka Heikki Tala och Finskhetsförbundet, era skriverier har vunnit en röst för SFP nu och för alltid =)

      • me mej

        bara att tyvärr är jag några månader under 18 :(

        Nå no hinner jag ennu! ;) å de e sekert att ja kommer alltid och rösta på SFP.


        Men som tur e de där folket som skriver det där en liten liten grupp..


    • ulkomaalaiset

      äänestää? Ihmettelen jos ruotsinkieliset maahanmuuttajat saavat täällä äänestää.

      • Suomenruotsalainen

        Vem som helst som är finsk medborgare får rösta i landet och eftersom i princip alla 300 000 finlandssvenskar(har ens förfäder bott några tusental år i landet så är de kanske inte helt förvånande) är finska medborgare brukar vi rösta.

        Ca 8 000 personer med svensk medborgarskap bosatta i Finland får dock inte rösta i riksdagsvalet eller presidentvalet, är dock lite osäker på hur de är med kommunalval.

        Människor med medborgarskap i nåt annat nordiskt land brukar ha lite mer rättigheter än tex EU-medborgare som har ännu mer rättigheter än människor från andra delar av världen...


      • luomaja
        Suomenruotsalainen kirjoitti:

        Vem som helst som är finsk medborgare får rösta i landet och eftersom i princip alla 300 000 finlandssvenskar(har ens förfäder bott några tusental år i landet så är de kanske inte helt förvånande) är finska medborgare brukar vi rösta.

        Ca 8 000 personer med svensk medborgarskap bosatta i Finland får dock inte rösta i riksdagsvalet eller presidentvalet, är dock lite osäker på hur de är med kommunalval.

        Människor med medborgarskap i nåt annat nordiskt land brukar ha lite mer rättigheter än tex EU-medborgare som har ännu mer rättigheter än människor från andra delar av världen...

        Utländska medborgare, som är fast bosatta i Finland får som du säger inte rösta i riksdags- eller presidentval men NOG i kommunalvalet.


      • tyhmä?

        vai onko huumorintaju vain niin paska?


    • KpA3

      Jag ser lite annorlunda på den här saken... Åsikterna på foum som t.ex. detta har fått mig att ännu starkare hålla min åsikt om att t.ex. SFP:s sätt att hela tiden trycka fram svenskan överallt är fel strategi... B.la. tycker jag att den såkallade "tvångssvenskan" borde slopas då den inte uppfyller någon funktion. Man lär alla dålig svenska i stället för att informera om nyttan med svenska. På det viset skulle eleverna som frivilligt väljer svenska på riktigt få en möjlighet att lära sig god svenska... Det är nämnligen så att i de allra flesta fallen kan en finlandssvensk bättre finska än en finskspråkig kan svenska. Detta betyder att man pratar finska och då lär sig den finskspråkiga aldrig svenska... Alltså tycker jag att en röst på SFP är en bortkastad röst då partiet i alla andra frågor än språkfrågor bara säger ja ja...

      • luomaja

        SFP är ju det enda partiet i Finland som på riktigt engagerar sig i de svenska frågorna. Då måste man hålla sina mål högt och se till att inte ge efter alltför lätt.

        Att t.ex. slopa tvångssvenskan skulle inte bara släcka intresset för svenska språket i finska Finland, utan också starkt bidra till den alltmer omfattande kulturella förflackningen och FÖRSLAPPNINGEN bland Finlands nya generationer!

        Om man alltid ger efter får man småningom ett samhälle som i Sverige: se bara på den löjliga skol- och betygdebatten som pågår just nu...


      • miamaria
        luomaja kirjoitti:

        SFP är ju det enda partiet i Finland som på riktigt engagerar sig i de svenska frågorna. Då måste man hålla sina mål högt och se till att inte ge efter alltför lätt.

        Att t.ex. slopa tvångssvenskan skulle inte bara släcka intresset för svenska språket i finska Finland, utan också starkt bidra till den alltmer omfattande kulturella förflackningen och FÖRSLAPPNINGEN bland Finlands nya generationer!

        Om man alltid ger efter får man småningom ett samhälle som i Sverige: se bara på den löjliga skol- och betygdebatten som pågår just nu...

        Jag, finskatalande (fammu var finlandsvenska !) ville gärna rösta på SFP, men svårt att rösta på SFP här i mellersta Finland, då det finns inga kandidater i SFP här. Tyvärr !


      • Wahls Örar
        miamaria kirjoitti:

        Jag, finskatalande (fammu var finlandsvenska !) ville gärna rösta på SFP, men svårt att rösta på SFP här i mellersta Finland, då det finns inga kandidater i SFP här. Tyvärr !

        Jag har ofta funderat varför inte SFP ställer upp kandidater i de flesta valdistrikt i Finland fastän de inte hade chans att bli invalda så kunde man ju få en riktig bild av intresset för SFP och det svenska i Finland.
        Jag har alltid förvånat mig över hur mycket understöd SFP får i rent finskspråkiga kommuner i Vasa och Nylands valkrets varje gång. I kommuner där det bara finns en eller två svenskatalande kan SFP få upp till 10 - 20 röster, speciellt tydligt var det här i Vasa valkrets i år.


      • en som själv mockar snö
        Wahls Örar kirjoitti:

        Jag har ofta funderat varför inte SFP ställer upp kandidater i de flesta valdistrikt i Finland fastän de inte hade chans att bli invalda så kunde man ju få en riktig bild av intresset för SFP och det svenska i Finland.
        Jag har alltid förvånat mig över hur mycket understöd SFP får i rent finskspråkiga kommuner i Vasa och Nylands valkrets varje gång. I kommuner där det bara finns en eller två svenskatalande kan SFP få upp till 10 - 20 röster, speciellt tydligt var det här i Vasa valkrets i år.

        Läste nyss igenom alla tidigare inlägg i tråden och tänkte komma med en kommentar.

        SFP kan aldrig representera alla finlandssvenskar eftersom den sociala och den ekonomiska ställningen varierar så mycket.
        -Vi har finlandssvenskar som representerar allt från alkoholister till nallewahlrosare.
        -Vi har allt från viktigpettrar i Muncca, landepaukkun i Pyttis och mintjifarmare i Petalax.

        SFP försöker vara alla tillags med en högerfalang - en vänsterfalang, en lanbrukarfalang och en fanatiskt miljöfalang. Dessa drar alla åt olika håll allt vad den kan. Man visar upp en konsensus då och då - som dock är bara formell och kulissmässig.

        Sanningen är att SFP är ett minifinland med alla tänkbara politiska riktningar inom sig.

        Språkpolitiken är trots allt bara en liten sida av all politik i landet.

        Vill man dra en lans för svenskan så kan det bara ske genom att göra svenskan mera mediasexig.
        Exempelvis: Tv-kampanj om hur Jani Sievinen nu flitigt övar svenska för att kunna imponera på sin rikssvenska miss och hennes stora släkt.

        Det finns säkert tiotals andra exempel på envisa monkulturella finnar som plötsligt insett att det kan vara bra att kunna svenska.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe