Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

biokemia

kakkosluokkalainen

Olen kiinnostunut solubiologiasta jne, ja ymmärsin että biokemia liittyisi näihin aiheisiin. Mulla on kemia 8 (liian huono?) ja bilsa ysi. Erityiseseti oon hyvä hiffamaan bilsasta nää solu/kromosomi/DNA jutut.

Mitä töitä käytännössä ja työllistyminen?

6

1204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakkosluokkalainen

      saako niitä täällä?

      • ... ..

        työllistyminen nimittäin. Näin ainakin väitetään. Aika iso osa sob, mob ja biokem. tyyppi jatkaa jatko-opintoihin. Tosin ulkomailta kyllä löytää tämän alan ihmiset paremmin töitä.


    • biotekniikan ylioppilas

      Bio-alojen kupla puhkesi jo, mutta silti sitä samaa mantraa jotkut vielä jaksaa vääntää. Ei tämä ala tule työllistämään tulevaisuudessa kaikkia tällä alalla nykyisin opiskelevia. Moni opiskelukavereista on vaihtanut vuosien varrella lääkikseen, kemian/biologian/matematiikanopettajaksi jne. Suurin osa kavereista, jotka ovatkin alan työtä löytäneet, niin ovat määräaikaisilla sopimuksilla yliopistolla tutkimusavustajina tai jatko-opiskelijoina.

      Kannattaa tietysti muistaa myös se, että jos keksii riittävän hyvän liikeidean, niin voihan sitä aina pistää oman firman pystyyn. Tämä ei tällä alalla sitten vaadikkaan kuin muutamien miljoonien eurojen alkupääomaa, mutta jos olet voittanut jo pari kertaa lotossa tai olet "hyvästä suvusta", niin silloin sinulla ei ole mitään hätää.

      Alan työtehtäviin - bioalojen tutkijaksi - voit siirtyä myös lääkiksen kautta, mutta jos jossain vaiheessa huomaat ettei tämä vaihtoehto ole sinua varten, niin voit aina jatkaa terveyskeskuksessa kohtuullisella palkalla (mikä lähtökohtaisesti on n. 2x se mitä saisit tutkijana).

      • kakkosluokkalainen

        en voi lukea lääkäriksi koska en ole lukenut fysiikkaa, muuten kyllä voisi kiinnostaa. Ja toisekseen mulla on ollu lyhyt matikka --> lääkärihaave kuopattu.


      • ihmeessä?

        Miten käytännössä onnistuisi vaihto biokemiasta lääkikseen, jos ei ole esim. annettu mahdollisuutta lukea fysiikkaa lukiossa. Voi, olisin niin halunnut! Pitääkö ensin jättää biokemia kokonaan taakseen, opiskella iltalukiossa fysiikat ja jatkaa lääkiksen pääsykokeista? Siis välivuosi?


    • biokemian opiskelija

      Heippa hei!

      Ei tuolla kemialla ole mitään merkitystä siinä itse pääsykoevaiheessa, mutta kemia tosin on pakollisena sivuaineena, joten jos pääsee sisään niin sitten siitä pitäisi hiukan olla käryä. Itse olen opiskellut biokemiaa nyt vuoden ja tämä eka vuosi on pääsääntöisesti ollut kemiaa, muutamia biokemian peruskursseja on ollut, mutta tietyt kurssit ovat olleet tod. iso pettymys. Asia niin vaikeaselkoista ja ihmeellistä että ei ikinä uskoisi. Toki asiaan tulee heti jo ensi vuonna hiukan parannusta, mutta esim. solubiologiaa on suurimmaksi osaksi vain biologian sivuaineopinnoissa, jos siis sen sivuaineekseen ottaa. Molekyylibiologiaa ja geenien ilmenemistä/toimintaa/säätelyä sen puolen käsitellään sitten oikein olan takaa. Mutta myös esim. elintarvikejuttuja pakko käydä, itselleni ne tuottivat aika paljon tuskaa kun ei aihe jaksa kiinnostaa yhtään... Joten jos tuo solubilsa oikein erityisesti kiinnostaa, niin silloin kannattaa hakea lukemaan bilsaa, ja suuntautua solu- ja molekyylibiologiaan!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe