Onko pallomalja kauhean huono??

Pallomalja

Hei.
Haluaisin kysyä että onko pallomalja kauhean huono vaihtoehto? Esim kultakala...yksi vai kaksi? Vai onko se vanhanaikainen perinteinen pallomalja ihan kauheen huono? kertokaa. kiitos.

30

4277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Monestakin syystä mahdoton:
      liian pieni
      pinta liian pieni, hapen liukenemisen kannalta
      hankalaa suodattaa vettä
      vaikeaa järjestää kalolle suojainen seinämä
      veden hyvän laadun ylläpito on hankalaa
      Työläs hoitaa
      ....
      ....

    • ...

      Jep, ja lisäksi vielä: on aika h*lvetin ruma!
      Eikä se kala siinä kauaa elä, ja senkin ajan kituen.
      Jos välttämättä tommoseen maljaan jotain haluat laittaa, niin laita kasvi tai leikkikala.Tosin eipä tollasessa taitais kasvikaan menestyä.
      Ainiin, suomen laissa tommoset maljat luokitellaan eläinrääkkäykseksi.

      • Zuppelo

        lisäystä tohon ekaan vastaukseen, että senkään takia ei sais pitää pyöreän muotoses "akvaarios" tai missään muussakaan kaloja, koska kalat voi tulla siellä "hulluksi" eli niillä on turvaton olo ku mistään ei löydy nurkkia. Eli akvaarion pitäs olla ehdottomasti sellanen missä on nurkkia! Kultakalanmaljoissa ei siis todellakaan saa pitää kaloja, se on rääkkäystä! Ihan samalla tavalla ku marsuja ja muita jyrsijöitäkään ei sais pitää missään pyöreen muotoses "kopis".


      • Kiitollinen
        Zuppelo kirjoitti:

        lisäystä tohon ekaan vastaukseen, että senkään takia ei sais pitää pyöreän muotoses "akvaarios" tai missään muussakaan kaloja, koska kalat voi tulla siellä "hulluksi" eli niillä on turvaton olo ku mistään ei löydy nurkkia. Eli akvaarion pitäs olla ehdottomasti sellanen missä on nurkkia! Kultakalanmaljoissa ei siis todellakaan saa pitää kaloja, se on rääkkäystä! Ihan samalla tavalla ku marsuja ja muita jyrsijöitäkään ei sais pitää missään pyöreen muotoses "kopis".

        kiitos vastauksista ja älkää huoliko. Olen niin eläinrakas etten voisi tuottaa eläimille pahaa :) kiitos kovasti vastauksista :)


      • Lennu
        Zuppelo kirjoitti:

        lisäystä tohon ekaan vastaukseen, että senkään takia ei sais pitää pyöreän muotoses "akvaarios" tai missään muussakaan kaloja, koska kalat voi tulla siellä "hulluksi" eli niillä on turvaton olo ku mistään ei löydy nurkkia. Eli akvaarion pitäs olla ehdottomasti sellanen missä on nurkkia! Kultakalanmaljoissa ei siis todellakaan saa pitää kaloja, se on rääkkäystä! Ihan samalla tavalla ku marsuja ja muita jyrsijöitäkään ei sais pitää missään pyöreen muotoses "kopis".

        Olen iloinen siitä, että yksi pallomaljaa suunnitellut jätti sen hankkimatta (ks. ed. viestit.) Mutta miksei kukaan kommentoi siitä punaisesta taistelukalaparasta, joka häivähtää MTV:n "seuraavaksi" -otsikoidussa ruudussa?
        Se on selvästi valittu vain värin takia, ruudun taittohan nyt muutenkin on "kauniin" punainen.
        Onko kaunista tunkea pitkäpyrstöinen elävä olento olutlasiin tai muuhun pikkupurnukkaan tv-ruudun koristeeksi??? Kiertämään hädissään kehää?


      • Jari
        Lennu kirjoitti:

        Olen iloinen siitä, että yksi pallomaljaa suunnitellut jätti sen hankkimatta (ks. ed. viestit.) Mutta miksei kukaan kommentoi siitä punaisesta taistelukalaparasta, joka häivähtää MTV:n "seuraavaksi" -otsikoidussa ruudussa?
        Se on selvästi valittu vain värin takia, ruudun taittohan nyt muutenkin on "kauniin" punainen.
        Onko kaunista tunkea pitkäpyrstöinen elävä olento olutlasiin tai muuhun pikkupurnukkaan tv-ruudun koristeeksi??? Kiertämään hädissään kehää?

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...


      • iisa
        Jari kirjoitti:

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...

        Kysyn siltikin: Haluaisitko itse elä pyöreässä huoneessa? :D Okei okei, mutta mielestäni ei ole oikein laittaa kalaa (huom. elävää olentoa) pieneen maljaan (yleensä alle 10-litraa) loppuelämäkseen. Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia (joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle 40-litraisessa astiassa. Saako pyöreään maljaan laitettua suojaavaa seinämää, ettei joka puolelta näkisi läpi? Ei. Saako sinne tarpeeksi kasveja, jotka antaisivat suojaa (taisto kun viihtyy kasvialtaassa)? Ei. Saako veden pysymään puhtaana ilman suodatusta ja päivittäisiä vedenvaihtoja? Ei. Eikä kovinkaan moni ole valmis vaihtamaan vettä päivittäin.

        Voiko kala siis elää mielekästä elämää pienessä kalamaljassa? EI!


      • Jari
        iisa kirjoitti:

        Kysyn siltikin: Haluaisitko itse elä pyöreässä huoneessa? :D Okei okei, mutta mielestäni ei ole oikein laittaa kalaa (huom. elävää olentoa) pieneen maljaan (yleensä alle 10-litraa) loppuelämäkseen. Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia (joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle 40-litraisessa astiassa. Saako pyöreään maljaan laitettua suojaavaa seinämää, ettei joka puolelta näkisi läpi? Ei. Saako sinne tarpeeksi kasveja, jotka antaisivat suojaa (taisto kun viihtyy kasvialtaassa)? Ei. Saako veden pysymään puhtaana ilman suodatusta ja päivittäisiä vedenvaihtoja? Ei. Eikä kovinkaan moni ole valmis vaihtamaan vettä päivittäin.

        Voiko kala siis elää mielekästä elämää pienessä kalamaljassa? EI!

        "Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia (joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle 40-litraisessa astiassa."

        Tämähän ei pidä paikkaansa, minkä pystyy päättelemään jo pelkästään itse virkkeestä. Asian pystyy myös tarkistamaan eläinsuojelulaista, jos haluaa.

        Et ilmeisesti lukenut sitä kirjoitustani tarkasti. Minä kirjoitin: "Taistelukalaa voi pitää maljassa, JOS TIETÄÄ MITÄ TEKEE". Korostuksen lisäsin nyt. Jokainen voi mielessään pähkiä, mitä tarkoitan tuolla jos-alkuisella sivulauseella. Vinkki: Minä en tarkoittanut, että aloittelevan akvaristin kannattaa pistää taistelukalaa maljaan.

        Sillä astian pyöreydellä ei sinänsä ole mitään tekemistä kalan viihtyvyyden kanssa. Pyöreänkin altaan voi sisustaa niin, että kala siinä viihtyy. Ainoa ongelma on kaasujen vaihto pinnasta, joka on heikkoa, eli se pitää jotenkin ratkaista. Ns. kultakalamaljojen suurin ongelma on niin pieni koko - ei se, että ne ovat pyöreitä, vaikka pyöreys aiheuttaakin lisäpähkäilyä veden hapettamisesta.


      • Willis
        Jari kirjoitti:

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...

        jaahas ei meidän taistis vaan paikallaan elä, kyllä se vaan ui siinä missä muutkin kalat! ja koko akvaariossa se käy pöyhistelemässä muille..joten ei sillä todellakaan ole 10 l reviiri...


      • minna
        iisa kirjoitti:

        Kysyn siltikin: Haluaisitko itse elä pyöreässä huoneessa? :D Okei okei, mutta mielestäni ei ole oikein laittaa kalaa (huom. elävää olentoa) pieneen maljaan (yleensä alle 10-litraa) loppuelämäkseen. Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia (joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle 40-litraisessa astiassa. Saako pyöreään maljaan laitettua suojaavaa seinämää, ettei joka puolelta näkisi läpi? Ei. Saako sinne tarpeeksi kasveja, jotka antaisivat suojaa (taisto kun viihtyy kasvialtaassa)? Ei. Saako veden pysymään puhtaana ilman suodatusta ja päivittäisiä vedenvaihtoja? Ei. Eikä kovinkaan moni ole valmis vaihtamaan vettä päivittäin.

        Voiko kala siis elää mielekästä elämää pienessä kalamaljassa? EI!

        Voihan se taistelukala olla vaikka vain väliaikaisesti siinä maljassa. Mutta on minunkin mielestäni väärin pitää kalaa maljassa, kala on eläin - elävä eläin , joka tarvitsee huolenpitoa ja tarvittavat olosuhteet, ihan niinkuin mikä tahansa muukin eläin!


      • Jari
        Willis kirjoitti:

        jaahas ei meidän taistis vaan paikallaan elä, kyllä se vaan ui siinä missä muutkin kalat! ja koko akvaariossa se käy pöyhistelemässä muille..joten ei sillä todellakaan ole 10 l reviiri...

        Tavaapa tästä uudelleen kirjoittamaani:

        "...toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja..."


      • ööh
        Jari kirjoitti:

        "Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia (joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle 40-litraisessa astiassa."

        Tämähän ei pidä paikkaansa, minkä pystyy päättelemään jo pelkästään itse virkkeestä. Asian pystyy myös tarkistamaan eläinsuojelulaista, jos haluaa.

        Et ilmeisesti lukenut sitä kirjoitustani tarkasti. Minä kirjoitin: "Taistelukalaa voi pitää maljassa, JOS TIETÄÄ MITÄ TEKEE". Korostuksen lisäsin nyt. Jokainen voi mielessään pähkiä, mitä tarkoitan tuolla jos-alkuisella sivulauseella. Vinkki: Minä en tarkoittanut, että aloittelevan akvaristin kannattaa pistää taistelukalaa maljaan.

        Sillä astian pyöreydellä ei sinänsä ole mitään tekemistä kalan viihtyvyyden kanssa. Pyöreänkin altaan voi sisustaa niin, että kala siinä viihtyy. Ainoa ongelma on kaasujen vaihto pinnasta, joka on heikkoa, eli se pitää jotenkin ratkaista. Ns. kultakalamaljojen suurin ongelma on niin pieni koko - ei se, että ne ovat pyöreitä, vaikka pyöreys aiheuttaakin lisäpähkäilyä veden hapettamisesta.

        >"Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia >(joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle >40-litraisessa astiassa."

        >Tämähän ei pidä paikkaansa, minkä pystyy >päättelemään jo pelkästään itse virkkeestä. Asian >pystyy myös tarkistamaan eläinsuojelulaista, jos >haluaa.

        Niin mikä tässä ei pidä paikkaansa? Eläinsuojeluasetus suosittelee (noh, joo ei siis vaadi vaan suosittelee, kursiivilla) yksiselitteisen selvästi, että kalaa ei pidetä alle 40 litran altaassa, ei myöskään suosita pyreää maljaa (vaikka se pyöreys sinänsä ei todellakaan ole ongelma vaan lähinnä juuri koko ja happitalous yms).

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 10 Kalat


      • Minä vaan
        Jari kirjoitti:

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...

        Minäkin olen sitä mieltä että maljan pyöreys ei tee kaloja hulluiksi, sillä eihän luonnon lammikoissakaan ole mitään kulmia.Mutta olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä että kaloja ei saa pitää maljakoissa,EI EDES TAISTELUKALAA !!!


      • Jari
        ööh kirjoitti:

        >"Eläintensuojelulain mukaan selkärankaisia >(joihin kalakin kuuluu) ei tulisi pitää alle >40-litraisessa astiassa."

        >Tämähän ei pidä paikkaansa, minkä pystyy >päättelemään jo pelkästään itse virkkeestä. Asian >pystyy myös tarkistamaan eläinsuojelulaista, jos >haluaa.

        Niin mikä tässä ei pidä paikkaansa? Eläinsuojeluasetus suosittelee (noh, joo ei siis vaadi vaan suosittelee, kursiivilla) yksiselitteisen selvästi, että kalaa ei pidetä alle 40 litran altaassa, ei myöskään suosita pyreää maljaa (vaikka se pyöreys sinänsä ei todellakaan ole ongelma vaan lähinnä juuri koko ja happitalous yms).

        http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 10 Kalat

        Mistä se 40 litran vaatimus, joka on esitetty kaloille, on revitty koskemaan kaikkia selkärankaisia?


      • s*aatana
        Jari kirjoitti:

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...

        ihan tosi mä googlasin sen taistelukalan ja klovnikalan ja ne molemmat voi elää alle 100 litran vedessä ja maljassa mut maljaan klovnikalaa en kyl oo kattonu et siit en ihan oo varma


      • Mistletoehi
        Jari kirjoitti:

        Tavaapa tästä uudelleen kirjoittamaani:

        "...toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja..."

        Joten minkä takia sellaista kunnollista reviiriä ei sitten voi toteuttaa, vaan kalaa täytyy lainvastaisesti kiduttaa!?


      • hmm ...

        Juuri niin! Minkä takia ihmiset eivät älyä tätä? Vaan haluavat kiduttaa eläimiään?


      • kysyn ..
        Jari kirjoitti:

        Taistelukala on yksi niistä harvoista kaloista, joita voi pitää maljassa, jos tietää, mitä tekee. Labyrinttikalana se haukkaa happea suoraan ilmasta. Lisäksi se luonnossakin elää paikallaan - toki sen reviiri on paljon isompi kuin malja, mutta harva akvaariokala on luonnon lampea vastaavassa akvaariossa.

        Legenda siitä, että kala tulisi hulluksi pyöreässä akvaariossa, pitäisi saada jo poistettua keskuudestamme. Kala ei tule hulluksi ilman kulmia olevassa altaassa. Maljan käytön vastustamiseen on olemassa ihan oikeitakin syitä. Ei tähän tarvitse huuhaata sotkea mukaan. Älkääkä kysykö minulta seuraavaksi, haluaisinko itse elää pyöreässä huoneessa...

        Kysyn vain, mitä sinulla on niin pahasti taistelukaloja vastaan, että haluat kiduttaa niitä?


      • Peukut malja-akvaari

        Ruma?? Jos ruman akvaarion haluaa, niin ei tarvitse kuin mennä akvaariokauppaan ja ostaa mikä vain muu akvaario kuin maljan mallinen. Kauheita laitoksia ja HEL#¤%#N rumia nykyään nuo puolen kuution boxit.


    • iisa

      Kultakala on jopa yli 20cm kasvava parvikala, ja parvi tarvitsee ainakin 500-litraa vettä ympärilleen viihtyäkseen. Lisäksi kultakala on oikea syöppö, ja tätä kautta kasvaakin hurjaa vauhtia (kunhan on tilaa) ja sotkee kamalasti. Kultis-akvaariossa pitää siis olle erittäin hyvä suodatus. Kultikset kaipaa kylmempää vettä kuin muut akvaariossa pidettävät kalat, joten lajiakvaario (vain kultiksia) on ainoa oikea vaihtoehto. Pyöreä malja ei siis sovi kultiksille (kuten ei millekään muullekaan kalalle).

      Lasimaljat ovat yleensä enintään 10-litran vetoisia, ja laissa akvaarion vähimmäiskooksi suositellaan 40-litraa. Kalat tarvitsevat yhden turvallisen seinämän akvaariossa, josta ei näy läpi, eikä tätä voi maljassa toteuttaa. Suodatin on ehdottoman tärkeä väline akvaarioharrastajille, ja maljaan semmoista ei saa mahtumaan (kuten ei hapettajaakaan). Ei siis kaloja pyöreään maljaan!

    • fish

      ...kunhan et laita sinne kaloja.. mulla on pallomalja ja oon laittanut sinne hiekkaa, kasveja ja simpukankuoria.. ja tietty vettä. Vesi vaan ei pysy kovin kauaa hyvänä, pitää vaihtaa aika usein.

    • Peacock

      JOS SE ON YLI 40-LITRAINEN, KUTEN SUOMEN LAKI MÄÄRÄÄ, JA SIELLÄ ON SUODATIN JA MUUTEN AISALLISET OLOT (LÄMPÖTILA YM.) NIIN EHKÄ.

      Itse en haluaisi kiduttaa kalaa.

    • hUMUUSH

      Voi jeesus .... toi on korkeintaan sarjakuvissa tai mainoksissa mahdollista. Miksette te eläinrääkkääjät (joskin ehkä ette tarkoituksella ole sellaisia) ymmärrä tätä? Se on L-A-I-N-V-A-S-T-A-I-S-T-A.

    • Xiphophorus

      Mitä!!Kultakala vaatii 300-litraisen akvaarion!Ja olit ajatellut ottaa sellaisen 10l "kala"maljaan!

    • _Lapparit_

      Tulee kauhean paha mieli kun tätä lukee :'(

      Xiphophorus: Suomen Laki kieltää kalojen pidon alle 40 litraisessa akvaariossa. Älä ota kultakaloja, jos et voi hankkia sitä minimissään 300 litraista akvaa, jota pienemmässä pitäminen on myös kielletty, jos lukee "rivien välistä". En nyt jaksa etsiä tähän sitä kohtaa laissa, mutta kuten suurinosa(?) varmastikkin tietää, niin eläimelle ei saa tuottaa turhaa kipua, ja jos laitat kultakalan -tai minkä tahansa muun isoa akvaariota tarvitsevan- liian pieneen akvaarioon ne kääpiöityvät, eli jäävät liian pieniksi. Ja sehän näin pikaisesti ajateltuna ei ole paha asia ollenkaan. Minäkin muinoin ajattelin että onpas kätevää, jos tunkisin samaan 40l "altaaseen" kultakaloja, plekoja ja vaikka tiikerinuoliaisia. Ne itse rajoittaisivat oman kasvunsa, ja olisi minulle kiva, mitään ulospäin näkyvää haittaa ei tällä tavoin ajatellessa olisi. Mutta kun edes 1 minuutin lukemalla jotain luotettavaa kalasivustoa, saa tietää, että jos kava ns. kääpiöityy, sen sisäelimet kehittyvät väärin ja se tuottaa joka sekunti kalalle tuskaa, joten jos et halua rikkoa lakia ja olla eläintenrääkkääjä /kiduttaja, älä ota mitään kaloja kuin minimi suositusmittoihin, jotka löytyvät luotettavilta sivustoilta.

      Tulipas pitkä, ja törkeän kuuloinen teksti, anteeksi, en halua loukata ketään, ilmaisin vain mielipiteeni, perusteluna Suomen Eläinsuojelulaki.

    • kalavaasi

      minä laitoin loput kalani (1 rihmakala, 1 partamonni ja 1 kuparimonni, pieni tappajakotilo) jotka jäivät eloon 90l akvaariosta n.9l lasivaasiin, eivät ne akvaariossakaan paljon paikoiltaan liikkuneet joten ei tuo nyt minusta kamalaa rääkkäystä ole,verrattuna vaikkapa pienissä häkeissä pidettäviin papukaijoihin jne missä ne eivät voi lentää lainkaan...!!! en niitä raaski tappaa ja yhtä elinvoimaisina ne tuossa elävät!(jo puoli vuotta!) vettä vaihtelen joka viikko ja testitikkujen mukaan se on hyvää. pohjalla hiekkaa ja kaloille suojana puun palanen ja kasvi. olenpa mä hirveä ihminen =)

      • MA7xGE

        HYVÄ IHMINEN; MYY KALASI, lahjoita, viakka eläinkauppaan, yrjöttää!

        }=(

        Ei kukaan terve noin voi tehdä!


    • Iir

      kalavaasi, kai tajuat tekeväsi parhaillaan eläinsuojelurikosta? Eläinsuojelulaki koskee kaloja ihan yhtä lailla kuin muitakin eläimiä.

      Taidankin tästä mennä tunkemaan naapurin kissan pahvilaatikkoon autotallin perälle ja jätän sinne, kun sehän on vain kissa!

      • KusiPiha

        Hyvä idea!! pysyisi nurkat virtsasta puhtaana ja ehkä muutama pikkulintukin palaisi tontille, kun toteutan tuon naapurin kissalle. Kiitos vinkistä


    • kieelletty

      ei saa laittaa kaloja pallomaljaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe