Työskentelen pienessä tilintarkastustoimistossa tilintarkastusassistentin "tittelillä", koulutukseltani olen taloushallinnon tradenomi. Minulla on usean vuoden työkokemus tilitoimistokirjanpitäjän työstä, joten hallitsen myös käytännössä tilinpäätösten tekemisen. Käytännössä olen nyt reilut kaksi vuotta tehnyt päätyökseni vuositilintarkastuksia (alusta loppuun) ja HTM-tutkinnosta on puolet suoritettuna, toinen puolikas toivottavasti menee tänä syksynä läpi, että saisin auktorisoinnin. Minua kiinnostaisi tietää, minkälaista kuukausipalkkaa isoissa tilintarkastustoimistoissa maksetaan aloitteleville tilintarkastajille, sekä niille, joilla on jo jonkin verran kokemusta. Olen vaihtamassa työpaikkaa, ja tilintarkastusalalla kun ei ole mitään suosituspalkkoja, sen vuoksi kiinnostaisi tietää, ettei ali- tai ylihinnoittele itseään.
Tilintarkastajan kuukausipalkka?
15
17116
Vastaukset
- ktm.
Alkupalkat erittäin pienet, mutta jo vuoden-kahden jälkeen olet kovemmilla liksoilla. Onko htm-tutkintoa vielä? Joskus oli puhetta sen poistumisesta ja kht-tutkinnon jäävän. Jokatapauksessa isommassa toimistossa tulet suorittamaan kht-tutkinnon ja sen jälkeen se palkkakehitys oikeastaan vasta alkaa.
- Assistentti
Kun kysyin palkkatasosta, tarkoitin euromääriä, en "erittäin pientä" tai "kovemmat liksat" suurpiirteistä mainintaa, ne kun voidaan tulkita ihan miten vain. Kuten mainitsin, työskentelen jo tilintarkastustoimistossa, edessä on työpaikan vaihtaminen ja palkkatoivomuksen esittäminen. Kovasti toivoisin tietoa sellaiselta henkilöltä, joka oikeasti työskentelee ja saa palkkaa isosta tilintarkastustoimistosta. En kaipaa arvailuja henkilöiltä, jotka eivät tunne alaa tai sen tutkintoja.
- --------
Assistentti kirjoitti:
Kun kysyin palkkatasosta, tarkoitin euromääriä, en "erittäin pientä" tai "kovemmat liksat" suurpiirteistä mainintaa, ne kun voidaan tulkita ihan miten vain. Kuten mainitsin, työskentelen jo tilintarkastustoimistossa, edessä on työpaikan vaihtaminen ja palkkatoivomuksen esittäminen. Kovasti toivoisin tietoa sellaiselta henkilöltä, joka oikeasti työskentelee ja saa palkkaa isosta tilintarkastustoimistosta. En kaipaa arvailuja henkilöiltä, jotka eivät tunne alaa tai sen tutkintoja.
Eli big 4 toimistoissa vähän vajaa 3k, jos tulee suoraan kauppiksesta.
- Roz
tilintarkastajalla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto.
- ktm..
Assistentti kirjoitti:
Ole hyvä vaan eipä arvailla jatkossa...
Liiton sivuilta löydät varmasti palkkatasotutkimuksia.
Parin toimiston rekryt katsoin ja tosiaan edellyttävät kht-tutkinnon suorittamista, joten vaatii sen kk:n pohjille. - Assistentti
Roz kirjoitti:
tilintarkastajalla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto.
Kiitos tiedosta...
HTM-tilintarkastajatutkintoon ei tarvita ylempää korkeakoulututkintoa,korkeakoulutukinto riittää. TT-toimistoissa työskentelee myös HTM-tutkinnon suorittaneita, sekä henkilöitä, jotka eivät vielä ole suorittaneet ollenkaan tt-tutkintoa ja saaneet auktorisointia. Siis niitä suoraan kauppakorkeasta tulleita parikymppisiä, joilla ei ole minkäänlaista taloushallinnon työkokemusta ennen tilintarkastusalalle tuloaan. - Roz
Assistentti kirjoitti:
Kiitos tiedosta...
HTM-tilintarkastajatutkintoon ei tarvita ylempää korkeakoulututkintoa,korkeakoulutukinto riittää. TT-toimistoissa työskentelee myös HTM-tutkinnon suorittaneita, sekä henkilöitä, jotka eivät vielä ole suorittaneet ollenkaan tt-tutkintoa ja saaneet auktorisointia. Siis niitä suoraan kauppakorkeasta tulleita parikymppisiä, joilla ei ole minkäänlaista taloushallinnon työkokemusta ennen tilintarkastusalalle tuloaan.Joo, kyllä tt-toimistoista löytyy varmasti sekä HTM- että KHT-tilintarkastajia:)
Vastaukseni olikin periaatteessa yhdelle aikaisemmalle vastaajalle, joka kirjoitti, että "tulet suorittamaan jossain vaiheessa KHT-tilintarkastajatutkinnon" tmv. Se ei vaan valitettavasti onnistu, jos ei ole ylempää korkeakoulututkintoa. Olen itsekin AMK:sta valmistunut ja alasta kiinnostuneena ottanut asiasta selvää.
- Roz
vielä, että jos koulumenestyksesi on AMK:ssa ollut vähintään hyvä, voit päästä Helsingin kauppakorkeakoulun maisterinkoulutusohjelmaan, jos opiskeluhaluja vielä löytyy (kestää ~2v.). Sittenhän saisit sen ylemmän korkeakoulututkinnon. Kannattaa kyllä miettiä tarkkaan, onko se vaivan arvoista:)
- Assistentti
Olen tutustunut samaan maisterikoulutusohjelmaan, ja tavoitteena olisikin KTM-tutkinto, jonakin päivänä. Tällä hetkellä perhe ja työ vaativat vaan niin paljon aikaa, että päiväopiskelun verran aikaa vievä koulutus ei sovi millään aikatauluun. Mutta ehkäpä parin vuoden päästä kun perheen kuopuskin on jo kunnolla koulutiellä.
- Roz
Assistentti kirjoitti:
Olen tutustunut samaan maisterikoulutusohjelmaan, ja tavoitteena olisikin KTM-tutkinto, jonakin päivänä. Tällä hetkellä perhe ja työ vaativat vaan niin paljon aikaa, että päiväopiskelun verran aikaa vievä koulutus ei sovi millään aikatauluun. Mutta ehkäpä parin vuoden päästä kun perheen kuopuskin on jo kunnolla koulutiellä.
olen minäkin miettinyt. Millään ei haluttaisi nyt heittäytyä kokopäiväiseksi opiskelijaksi, kun on juuri päässyt mukavasti työelämään. Toivottavasti pääsen opiskelemaan mahdollisen tulevan äitiysloman aikaan:)
- kriz.
Täytyy vakavasti harkita tuota, sillä jotenkin tuntuu, että tutkintoni takia (tai siis sen puuttuvan ktm-tutkinnon) takia duunit on jymähtäneet tälle tasolle. Myyntipuolella ei niin väliksi olisi, mutta taloushallinnossa nyt 8 kuukauden hakujen perusteella voisin väittää maisterin samalla kokemuksella ajavan minusta ohi, vaikka ihan varmasti osaan hommat ja palkkatoiveeni on maltillisempi. HKKK:uun siis!
- faktatietoa
Täällä kun tätä off topiccia viljellään, niin palaan vielä alkuperäseen kysymykseen. Tuttava vastavalmistunut ekonomi.
Meni suoraan yhteen suurimmista tilintarkastustoimistoista. Palkka vähän alta 3000 euroa. Aiempi kokemus muutama vuosi kirjanpitoa.- Assistentti
Kiitos. Kiva, että joku ymmärsi mielestäni melko yksinkertaisen kysymyksen!
- tuleva kht
noin 3000€ kuukaudessa
- Alalla ollut
Itse olin vielä vuonna 2005 yhdessä "big four" yrityksessä tilintarkastusassarina. Silloin alkupalkka ellei merkittävää työkokemusta ennen aloittamista oli 2400-2500 €/KK, siis syksyllä 2004. Palkkaa seuraavana vuonna n. 100 euroa lisää, pätevimmille vähän enemmän. Noin 2 vuoden jälkeen kun senioritaso palkka oli noin 2800 €kk. Toki palkkaa vaikutti miten henkilö oli kehittynyt sekä tietenkin mitä laskutti asikakkailta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792