välivuosi=musta-aukko

minnääää

Vuosi sitten abiturienttina oli vielä suuret suunnitelmat tulevaisuudelle. Kun kysyttiin, että missä näen itseni ensi keväänä, oli minulla tarkka vastaus kysymykseen... No, yllättäen en päässytkään opiskelemaan - mihinkään. Siis vuosi ei mitään edessä, ilman työkokemusta tai pätevyyttä mihinkään.
Ja nyt se työttömyyden kylmä ydin on koettu: Minun kaltaisilleni fiksuille, ahkerille nuorille ei ole tarjolla mitään muuta kuin siivoustyötä, vaikka siihenkin usein vaaditaan kokemusta. Puoli vuotta sitä tein paskalla palkalla ja työajoilla ja nyt tuli loppu. Sanokaa vaan ylimieliseksi, mutta yhtään vessanpönttöä en siivoa alle seitsemällä eurolla tunnissa.

Tuntuu siltä, että lukion käynti oli aivan turhaa. Kyllä tuntuu pahalta kun amiksen käyneet kaverit naureskelevat, kun heillä on paljon paremmat työpaikat ja käyntiin lähteneet urat jo nyt, ja minulla ei ole minkäänlaista koulutuspaikkaa edes tiedossa!

Hirveen avuton olo, kun ei pysty pitämään itsestään huolta, eikä ole minkäänlaisia takeita tulevaisuudesta. Jos muutan nyt pois kotoa, niin tulen jäämään siivoojaksi lopun elämääni. ´

Ja nyt olen ne realiteetit ymmärtänyt - opiskelemaan otetaan vain todella pieni prosentti ja paikkoja karsitaan koko ajan. Tuskin tulen pääsemään opiskelemaan haluamaani alaa. Luulin menestyväni pääsykokeissa keskimääräistä paremmin, mutta olen vain keskiverto ja nyt minulla on edessä sama kohtalo kuin monilla lukion käyneillä tutuilla. Heistä vain harva on päässyt opiskelemaan.

Kai se on pakko mennä amikseen, jos ei tänäkään keväänä korkeakoulupaikkaa irtoa.

Ketään muita, jakakaa kokemuksia :)?

6

2138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-lukiolle

      Ois kannattanut mennä tosiaan amikseen. Ihan liian suuri osa ikäluokasta valitsee lukion. Ei ole mitenkään mahdollista korkeakouluttaa yli puolta ikäluokasta. Duunareille on sen sijaan aina töitä, eikä se siivousala pahimmasta päästä ole.

      Ja luulen, että sinä johonkin pääset kuitenkin. Olet vain liian valikoiva opiskelupaikkojen suhteen, et ole valmis muuttamaan esimerkiksi Lappiin tai jonnekin muulle perähikiälle opiskelemaan.

      Ensi keväänä haet kaikkiin paikkoihin ympäri maata. Jok' ikisestä yliopistosta, ammattikorkeakoulusta ja amiksesta lähtien. Sitä paitsi amis se vaan tienaa enempi.

      • minnäää

        näinhän se on. Ja varmasti haenkin...
        Mutta yhtään helsinkiä peremmälle en muuta. Ja suuntahan oli pois suomesta...


      • cafelatte

        Liian suuri osa valitsee lukion ihan vain siitä syystä, ettei tiedä, mitä haluaa tehdä. Siitä syystä minäkin valitsin. Kovinkaan moni 15-vuotias ei vielä tiedä, mitä haluaa tehdä loppuelämänsä ja lukiossa saa kolme vuotta lisää miettimisaikaa. Onhan siinä toki sen verran, että pitää valita, mitä kursseja kirjoittaa ja mitä lähtee sitten jatkossa opiskelemaan, mutta kuitenkin tulee valittua niitä aineita, mistä pitää ja suurin osa ihmisistä kuitenkin tahtoo tehdä työkseen sellaista, mistä pitää.

        Jos pitäisi valita vaikka vasta 18-vuotiaana, mihin kouluun menee, lukioon menevien määrä olisi luultavasti huomattavasti pienempi.


      • ......
        cafelatte kirjoitti:

        Liian suuri osa valitsee lukion ihan vain siitä syystä, ettei tiedä, mitä haluaa tehdä. Siitä syystä minäkin valitsin. Kovinkaan moni 15-vuotias ei vielä tiedä, mitä haluaa tehdä loppuelämänsä ja lukiossa saa kolme vuotta lisää miettimisaikaa. Onhan siinä toki sen verran, että pitää valita, mitä kursseja kirjoittaa ja mitä lähtee sitten jatkossa opiskelemaan, mutta kuitenkin tulee valittua niitä aineita, mistä pitää ja suurin osa ihmisistä kuitenkin tahtoo tehdä työkseen sellaista, mistä pitää.

        Jos pitäisi valita vaikka vasta 18-vuotiaana, mihin kouluun menee, lukioon menevien määrä olisi luultavasti huomattavasti pienempi.

        mutta ylioppilastutkinto ei tosiaankaan merkitse tänäpäivänä mitään muuta kuin mahdollisuutta pyrkiä jatko-opintoihin. Vaikka pääsisit opiskelemaan unelmiesi alaa, niin monesti kesätyöt tarkoittaa silloinkin hanttihommia huonolla palkalla. Nyt vähän nöyryyttä peliin! Tulevaisuudessa kun haet sitä "kunnon" työpaikkaa, niin kaikenlaiset siivoushommat ym. ovat cv:ssäsi parempi kuin ei mitään!


    • hyvä juttu...

      Kävin lukion,mutta minulle oli selvää jo ennen lukion loppua,että pidän välivuoden.
      Koska asun pienellä paikkakunnalla työpaikkoja on vähän,mutta muutama todella hyvä...Olen ollut lähes vuoden töissä pienessä yrityksessä ja hyvin menee...palkka ei ole kummallinen,mutta saan kuitenkin säästettyä rahaa opintoja varten...
      Hain 4 ammattikouluun sekä talouskouluun,jos sinne vaikka edes pääsisi...Halu on jo kova mennä opiskelemaan,vaikka työstäni pidänkin...
      Välivuosi on ollut minulle todella hyödyllinen,olen "löytänyt" itseni,saanut itsevarmuutta ja intoa tulevaan opiskeluun...Tsemppiä sulle...

    • tietää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe