OPETELKAA AJAMAAN MYÖS POIS TIELTÄ
Nykyisin otetaan liikenteessä todella valtavia riskejä,ohituksissa, tilannenopeuksissa risteysajossa kuin myös moottoritieajossa.
Suoraan sanoen meno teillä on täysin holtitonta.
Onnettomuus se on aina monen tekijän/ virheen yhteissumma, ja lopputulos on kiinni vain nopeuksista ja kalustosta.
Tapahtuman käynnistää yleensä "pieni virhe",ajovirhe,torkahtaminen,puhelimen käyttö huomion kiinnittyminen johonkin toisarvoiseen asiaan jne..
Aina voidaan analysoida mitä olisi jäänyt tapahtumatta,jos esim ylöjärven onnettomuudessa olisikin turvallisuusvälit olleet niin suuret että toinen ja kolmaskin kuljettaja olisi nähnyt tilanteen ja ehtinyt reagoida kun ensimmäinen väisti pois edestä.
Tällä tarkoitan juuri sitä kun ensimmäinen virhe oli torkahtaminen ,pyörtyminen,tai mikä nyt sitten todetaankin käynnistäneen tapahtuman oli näiden kahden muun kuljettajan virhe nopeuteen nähden liian pieni etäisyys edelläajavaan.
Kun auto edestä katoaa ja syystä tai toisesta väärällä kaistalla oleva vastaantulija on melkein kiinni etupuskurissa ei ehditä edes aamenta sanomaan.
Syy väärällä kaistalla ajoon voi olla mikä tahansa,sillä ei ole mitään merkitystä.
Merkitystä on vain sillä ehditttekö TE TEHDÄ MITÄÄN ENNENKUIN PAMAHTAA.
Niillä lukuisilla onnettomuuspaikoilla (myös pahoilla) joilla olen joutunut"virkani" puolesta olemaan olisi lähes kaikissa ollut jälki siistimpää jos toinen osapuoli olisi ajanut reilusti pois tieltä.
Itse olenkin miettinyt asian niin että pyrin pitämään etäisyydet sellaisin että ehdin pois alta, mieluiten niin että voisin varsinkin kesäaikaan valita vielä mihin mennään.
Eli tilanteessa jossa tilaa väistää ei enää ole minä kuljettajana teen harkitun ratkaisun poistumisesta tieltä joko oikealle tai vasemmalle.
Tämän palstan kommentit kuvaavat valitettavan hyvin asennetta millä tuolla liikenteessäkin liikutaan.
OPETELKAA HALLITTU ULOSAJO
14
1813
Vastaukset
- kuin
tehty! Kaksikertaa väistäneenä tiedän myös mistä on kyse, koska tein ne vain vaistomaisesti! En ole niitä väistöjä harjoitellut, mutta kovaa ajoa on tullut harjoiteltua ja silloin, kun itse aloittelin autoilua pystyi ja oli myös noita jääratoja missä sai sen auton ns. lapasesta turvallisesti. Sitäkään en osaa sanoa onko siitä ollut mitään hyötyä.
- Keskimääräistä parempi kuski
..useimmiten tuommoisessa uhkaavassa nokkakolari tapauksessa kuski kääntää vaistomaisesti rattia vasemmalle! Tää on ihan tutkittu juttu, ja sille oli jonkilainen selityskin luin artikkelin vuosia sitten jostain moottorialan julkaisusta.
- helppoa
vääntää rattia ajaakseen ulos, ei. Se on silloin omavalintainen tappo tai rampauttaminen, tms...
Itsesuojeluvaisto toimii toisin. Siksi rattia väännetään vasemmalle, sillä silloin useimmiten siirtää itsensä sivuun nokkakolarista... pelkääjän kustannuksella. - tutkittu
Keskimääräistä parempi kuski kirjoitti:
..useimmiten tuommoisessa uhkaavassa nokkakolari tapauksessa kuski kääntää vaistomaisesti rattia vasemmalle! Tää on ihan tutkittu juttu, ja sille oli jonkilainen selityskin luin artikkelin vuosia sitten jostain moottorialan julkaisusta.
vasemmanpuoleisessa liikenteessä, onko siellä taipumus sitten vääntää se ratti oikealle?
Itse kyllä väistin molemmilla kertaa oikealle ja nyt tuli mieleen semmoinen, että olen kaksikätinen eli kirjoitan oikealla, mutta muut toiminnot teen vasurilla niinkuin vasuri yleensä
- Kaukjärven
huoltiksen kohdalla linja-auton kuljettaja käänsi hankeen,paikka oli suotuisa ja vaurioilta vältyttiin niin aineellisilta kuin henkilökohtaisilta.Vastaan oli tulossa perävaunu luistossa.Tästä nyt juohtui mieleeni miksi tielaitos jättää uusillekin teille kuin koristeeksi 10 kuution lohkareita tiepuoliin,en uskoisi maksavan kohtuuttomia jos ne muun maansiirron yhteydessä hävitettäisiin.
Kyllä väistön voi tehdä jos on refleksit ja taju tallessa. Olen juuri sen vuoksi hengissä. Useammin kuin kerran on liikenteessä tullut sellainen tilanne että vain väistö, ja juuri vapaaseen suuntaan on pelastanut. Olen myös varonut jarruttamasta jos ei ole laaja seinä edessä, silloin jää ohjattavuudelle mahdollisuus. Olen monta myös ohjannut ajokkini suurellakin nopeudella kahden ajoneuvon niin ahtaasta välistä että "paperi olisi rutistunut" kummallakin puolella, mutta autot eivät hipaisseetkaan. Vakioreaktiohan on jarruttaminen ja auton saattaminen ohjauskyvyttömäksi(tai ainakin melkein) jolloin saamme lukea siitä lehdistä.
- olla
lisäämättä kysymystä:
kuinka monta ihmis henkeä ovat paljon parjatut rahtarit säästäneet ohjaamalla yhdistelmän ulos tieltä???
veikkaan että vuoden aikana satoja..- mutta
montako on jättänyt vetämättä ulos?
- tuki
mutta kirjoitti:
montako on jättänyt vetämättä ulos?
liikenteen ammattilainen jättää väistämättä.
Ongelma lienee siinä että iso koko ja suuret massat eivät mahdollista kovin nopeita väistöliikkeitä.
Omakohtaisen kokemukseni mukaan kun henkilö autoa jäiseltä ja uraiselta tieltä satasen nopeudesta alkaa yht äkkiä pajukko kutsumaan, ensin vasemmalla ja korjauksen jälkeen oikealla ei ainakaan raskaan ajoneuvon kuskille jää mitään madollisuuksia väistellä kylki edellä koko tien leveydeltä liikkuvaa autoa.
Onnekseni vastaantulijat olivat vielä n. 300m päässä ja minä "kerkisin oman puolen pajukkoon". - valitettavasti
tuki kirjoitti:
liikenteen ammattilainen jättää väistämättä.
Ongelma lienee siinä että iso koko ja suuret massat eivät mahdollista kovin nopeita väistöliikkeitä.
Omakohtaisen kokemukseni mukaan kun henkilö autoa jäiseltä ja uraiselta tieltä satasen nopeudesta alkaa yht äkkiä pajukko kutsumaan, ensin vasemmalla ja korjauksen jälkeen oikealla ei ainakaan raskaan ajoneuvon kuskille jää mitään madollisuuksia väistellä kylki edellä koko tien leveydeltä liikkuvaa autoa.
Onnekseni vastaantulijat olivat vielä n. 300m päässä ja minä "kerkisin oman puolen pajukkoon".on myös semmoisia, ettei niitä tohtisi ammattilaisiksi sanoa!
- kuten
valitettavasti kirjoitti:
on myös semmoisia, ettei niitä tohtisi ammattilaisiksi sanoa!
jokaisessa ammattiryhmässä on heitä joita ei voi ammattilaiseksi sanoa..
- Pyh.
valitettavasti kirjoitti:
on myös semmoisia, ettei niitä tohtisi ammattilaisiksi sanoa!
Silläkö olet hakeutunut ammattiin jossa voi turvallisesti katsoa sälekaihtimien välistä,onpa paha keli? Tuolla ulkona tarvitaan luonnetta!
- tuki
Pyh. kirjoitti:
Silläkö olet hakeutunut ammattiin jossa voi turvallisesti katsoa sälekaihtimien välistä,onpa paha keli? Tuolla ulkona tarvitaan luonnetta!
Kuka on väittänyt,että olisin liikenteen ammattilainen? ?
Onhan reissupäviä vain satakunta vuodessa.
Mitä keliin tulee ei ole tarvinnut kertaakaan lähtoäni eikä paluutani siirtää kelin takia sen 34v aikana jona yhdistelmäkorttini on ollut voimassa.
Vaikka matkapäivät on sovittu jo vuottakin ennen lähtöä.
Jos sinulla on hyvät sälekaitimet niin voisit katsoa esimerkiksi millainen sää on 14-15 pvä ja 16 joulukuuta jälkeisenä yönä 2007 kun olen joensuun suunnalla.
Tai helmikuun alussa 2008 kun olen oulun reissulla.
Öisin ulkona tarvitaan luonnetta.
- aa.
Sattui muutama vuosi sitten pohjois pohjanmalla vastaan tuleva väisti ohituksessa heittelehtimään lähtenyttä autoa luiskalle vaan heittelehtivä auto tuli päälle lapsi kuoli kylki mälli.ehki nokkamälli olisi ollu parempi amerikkal.tila auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823193
- 922905
- 532152
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201605Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61379- 151369
- 191344
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141317Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351275