3-luokkalainen

unohtaa läksyt

Hei, onko jollain kokemusta kuinka saisi 9.v. kirjoittamaan koulussa mitä tulee läksyksi ja milloin on kokeet.Hän tekee kyllä joskus mutta usein ei muista lukea taulusta mitä ope sinne kirjoittaa.
Vihkot ja kirjat jää kans usein kouluun.
Puheet ei auta kotona ja en voi antaa hänen itse tehdä läksyjä kun sitten ne on puoliksi tehty ja sitten jää taas jälkiistuntoon.Tarkistan ne salaa ja käsken sitten illalla vielä hänen itse tarkistaa ja silloin hän sanoo ai joo, unohdin et sekin piti tehdä.Kaikkeni olen jo kokeillut, hyvällä ja pahalla.
Harmittaa kun poikaakin harmittaa selvästi ja itku kurkussa tekee sitten läksyt.
Tuen ja kannustan,uhkaan ja rankaisen.
terv.väsynyt äiti

17

2644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pinja-Linnea

      Liekö tämä tietty ikä kyseessä vai mikä..mutta meillä myös saman asian kanssa painittu jo syksystä lähtien.. Toveri on ennen ollut todella tarkka läksyjen yms. sellaisten suhteen..nyt ote alkaa heltyä.. Itse olen yrittänyt kaikenlaista..mutta toimivaa ratkaisua en ole löytänyt.. Vinkit kyllä kelpaisi.. =)

    • lgfkjds

      Ota ihmeessä opeen yhteyttä ja kerro huolesi. Voit ehdottaa opelle läksyvihon käyttöön ottoa. Koulun loputtua ope tarkastaisi onko läksyt merkitty, näin ainakin kotiväkikin pystyisi kontrolloimaan läksyjä : )

    • susku-71

      meillä on 3 luokkalaisen pojan koko luokalla käytössä läksyvihko. sinne merkataan joka päivä viimeisellä tunnilla taululle merkatut läksyt. kaikki tekee sen yhtä aikaa ja meillä ainankin se on toiminut hyvin. se otettiin käyttöön kun niin moni unohti läksynsä jatkuvasti...liekö se nyt tähän ikään kuuluvaa

      • Anneli 33

        Meillä 3 luokkalaiset saa jonkinäköisiä pisteitä siitä jos on läksyt tekemättä. Ne käydään läpi kuukauden lopussa ja syksyllä poika itse sanoi että tuuli 2 pistettä mutta ensikuussa hän yrittää ettei tulisi yhtää. Tämä kannustaa lasta itse tsemppaamaan mitä sitten minusta läksyvihko ei kannusta.

        En tarkaste läksyjä kuin pistokokeena mutta hyvin on ollut tehty.. Ihan hyvä systeemi mitä voisi opelle ehdottaa..

        Anneli


      • unohtaa läksyt
        Anneli 33 kirjoitti:

        Meillä 3 luokkalaiset saa jonkinäköisiä pisteitä siitä jos on läksyt tekemättä. Ne käydään läpi kuukauden lopussa ja syksyllä poika itse sanoi että tuuli 2 pistettä mutta ensikuussa hän yrittää ettei tulisi yhtää. Tämä kannustaa lasta itse tsemppaamaan mitä sitten minusta läksyvihko ei kannusta.

        En tarkaste läksyjä kuin pistokokeena mutta hyvin on ollut tehty.. Ihan hyvä systeemi mitä voisi opelle ehdottaa..

        Anneli

        Heidän luokalla on käytössä tuo läksy ja unohddus vihko.Joskus vaan jää merkkaamatta siihen mitä oli tullut läksyksi.
        Taas on muutama unohdus, vihko jäänyt kotia ja yhdet läksyt tekemättä.Jälki istunto ei pelota mutta kamalaa kun poika snoo mitä väliä kun sanon että muutama unohdus ja taas jälkiistuntoa.
        En tiedä vaikuttaako syksyinen koulun vaihto, kyläkoulusta isoon luokkaan ja muutto, avioero asiaan.Huomasin vaan että itse en ole jaksanut kolmeen kuukauteen tarkistaa ja perehtyä läksyihin.
        Retuperälle jäivät ja nyt kannan suurta huonoa omaatuntoa kun niin kävi.Ehkä hän saa taas toiset kiinni kun taas jaksan tarkistella niitä ja kysellä.Opettajan kanssa menenkeskustelemaan kun pyysin häneltä aikaa ja onneksi sitä löytyi.


      • täälläkin
        unohtaa läksyt kirjoitti:

        Heidän luokalla on käytössä tuo läksy ja unohddus vihko.Joskus vaan jää merkkaamatta siihen mitä oli tullut läksyksi.
        Taas on muutama unohdus, vihko jäänyt kotia ja yhdet läksyt tekemättä.Jälki istunto ei pelota mutta kamalaa kun poika snoo mitä väliä kun sanon että muutama unohdus ja taas jälkiistuntoa.
        En tiedä vaikuttaako syksyinen koulun vaihto, kyläkoulusta isoon luokkaan ja muutto, avioero asiaan.Huomasin vaan että itse en ole jaksanut kolmeen kuukauteen tarkistaa ja perehtyä läksyihin.
        Retuperälle jäivät ja nyt kannan suurta huonoa omaatuntoa kun niin kävi.Ehkä hän saa taas toiset kiinni kun taas jaksan tarkistella niitä ja kysellä.Opettajan kanssa menenkeskustelemaan kun pyysin häneltä aikaa ja onneksi sitä löytyi.

        Minä myös olen ihmetellyt, kun 3. lk:lainen ei ole enää juuri tehnyt läksyjä, ennenkuin minä tulen töistä. Vaikka joskus on ollut viisikin tuntia jo kotona. Ei auta muistuttaminen etukäteen. Olen sanonut, että tee ne, mitkä osaat ja katsotaan loput kun tulen. Jossain viheessa pitää vaan antaa vastuu lapselle itselle enemmän, muutei ehkä ihan vielä, vaikka välillä riepoo...Yhdessä ne on kyllä saatu tehtyä, niin että ei ole unohduksia tullut. Mutta kun ne on lapsen, eikä minun läksyjä.


      • myös aikuisen!
        täälläkin kirjoitti:

        Minä myös olen ihmetellyt, kun 3. lk:lainen ei ole enää juuri tehnyt läksyjä, ennenkuin minä tulen töistä. Vaikka joskus on ollut viisikin tuntia jo kotona. Ei auta muistuttaminen etukäteen. Olen sanonut, että tee ne, mitkä osaat ja katsotaan loput kun tulen. Jossain viheessa pitää vaan antaa vastuu lapselle itselle enemmän, muutei ehkä ihan vielä, vaikka välillä riepoo...Yhdessä ne on kyllä saatu tehtyä, niin että ei ole unohduksia tullut. Mutta kun ne on lapsen, eikä minun läksyjä.

        Mutta kun hän on sinun lapsi, niin ne on myös sinun läksyjä.


      • justiinsa
        myös aikuisen! kirjoitti:

        Mutta kun hän on sinun lapsi, niin ne on myös sinun läksyjä.

        Tietysti näin on, mutta hiljakseen vastuu siirtyy lapselle itselleen, eikä yhdellä hyppäyksellä. Kaipa tässä alakoulun aikana. Tai viimeistään yläasteella/lukiossa- kun alkaa olla niin vaikeita läksyjä etten enää osaa ;).


      • tellervo2
        myös aikuisen! kirjoitti:

        Mutta kun hän on sinun lapsi, niin ne on myös sinun läksyjä.

        Lapsen läksyt on kyllä ihan hänen omiaan. Me aikuiset ollaan jo omat läksymme aikanaan tehty. Tottakai voi huolehtia, että ne tulis tehtyä, mutta aika karhunpalvelus lapselle, jos aikuinen suoraan kertoo mitä pitäis vastata mihinkin.


    • Nimetön

      tyttärelläni oli sama ongelma mutta näin yksi huoltaja isänä sanoisin että jossain vaiheessa sitä härkääkin on otettava sarvista kiinni olen tehnyt sellaisen järjestelmän että teimme tyttäreni kanssa läksyjä vaikka koko päivän ja liika hermostuminen ei auta ole rauhallinen ja laita poikasi tekemään läksyjä väkisin näin tyttärenikin oppi läksyt tekemään nyt hän on viidennellä luokalla ja läksyjen teko menee aivan mainiosti! ps ole rauhallinen ja älä hermoile muuten lapsesi ymmärtää sinut helposti ärsytettäväksi.

      • unohtaa läksyt

        Kyllä opin senkin kantapäänkautta,että kun rupesin hermostumaan kun läksyjen teosta ei tullut mitään, meni lapsenkin keskittyminen aivan pieleen.
        Nyt en enään hermostu ja jos alkaa hermostuttaa menen toiseen huoneeseen ja palaan kun taas hillitsen itseni.
        Tällä hetkellä poika tekee läksyt ongelma vaan on kun kirjat tai vihot jää kouluun.


    • oppii aikanaan.

      9 v. on vielä niin pieni opettelee vasta koululaiseksi, oppii kyllä aikanaan, kun kasvaa ja oppii ottaamaan enemmän vastuuta.

      • unohtaa läksyt

        Toivon totisesti että niin on..
        Uskon että poika vielä kiittää isompana minua kun jaksan pakottaa muistamaan ja tekemään läksyjä.

        Onneksi kaikki aineet ei tuota hankaluuksia ja lapsi on selvästi iloinen kun kehun kun saa jostain hyviä numeroita. Pitäisi kai jutella hänen kanssa enemmän tuosta vastuun ottamisesta, luulen ettei hän ymmärrä vielä mitä edes koko sana ja asia tarkoittaa.. kiitos tuesta, sitä tarvitsen.


    • iridi

      Keskusteluissa esiin tullut piste-systeemi vois olla ihan toimiva tässä tilanteessa myös toisinpäin: Kun ON muistanut tehdä, vois saada pisteen ja tietyn pistemäärän jälkeen vois olla vaikka palkinto tiedossa :-)

      Meidän tytön luokalla (2lk) kerätään "hyvän käytöksen" kukkia, jos koulupäivä on sujunut rauhallisesti, luokka saa kukan ja kun kukkia on tarpeeksi (olikohan nyt 10-20) on tiedossa leikkipäivä/nyyttärit tms. kivaa.

    • Anonyymi

      En tiedä mikä auttaisi mutta luulen että ei halua rangaistuksia Ps ei ole ongelmia koulussa

    • Anonyymi

      Rankaisu on paras askel rankaisu malli paras, missä tuomio kovenee kokoajan ja menetettyä ei saa takaisin. Esim kännykkä tietokone, mutta aloita peleistä, fyysiset kuristukset luunappi, tulostus ja läimäys. Piiska remmi ja kettinki. Nämä toimii

    • Anonyymi

      Opettajan pitää huoletia siitä että jokainen on kirjaan tai vihkoon sen merkannut, sitten olemme me koulunkäynninohjaajat, jotka kierrämme oppilaiden rillä katsomassa että ne on merkattu.

      Kysy opettajalta miten hänen luokassaan toimitaan, ja voit pyytää että ohjaaja tarkistaa ne .
      Kolmaluokkalaiselta kyllä jo odotetaan itsenistymistä suurelta osin, että pitää itse huoletia monista asioista, mutta on lapsia jotka ei siihen kykene, ei muista ei ymmärrä, tai on muuten häriikkö, jolle kaikki on vaikeaa.
      Koulussa opitaan myös huolehtimaan itsestään ja tvaraoistaan ja asioista.

      Wilmassa on useimmiten läksyt merkattu vanhemmille muistutukseksi, sekin viahtelee, jotkut laittaa toiset ei, eikä se kuulu avustajille, vaan opettajille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe