Tulovesiputki talon alta

suojaputkessa

Nyt olen ymmärtänyt asian näin:
Tulovesiputki tulee talon alta taloon suojaputkessa.
Laatan yläpuolella näkyy suojaputki ja sen sisältä tuleva vesiputki.

Pitääkö tämä vesiputken ja suojaputken välinen rako jotenkin tiivistää? Siis ajattelin tuleeko radonia sitä kautta kun kerran menee laatan läpi talon alle...?

Jos se pitää tiivistää, miten ja millä tiivistys tehdään?

Mitäköhän muovia tulovesiputki on?

10

5215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkätyttö

Voit tiivistää välin jollain elastisella kitillä. Radonia esiintyy vain moreenimailla ja kallioalueilla. Jos talosi on savikolla, ei radonia esiinny.

• fsdfadsfasd

Laita saumaan VÄHÄN uretaania tai sikaa, älä paljon. Suojaputken idea on, että jos joskus joudut vaihtamaan vesiputken, ei tarvii piikata laattaa auki, vaan liittää putki vesiputkeen ja vetää uusi putki toisesta päästä paikoilleen. Jos liimaat suojaputken ja vesiputken kiinni toisiinsa kunnolla, ei vaihtaminen onnistu.

• RaakaRane

Kyseinen rako on hyvä tiivistää tarkoitukseen sopivalla massalla, esim. Icopalilla on tarkoitukseen sopivaa massaa, muitakin löytyy.
      Vaikka maaperä talon alla olisikin umpisavea, voi laatan alapuolisessa täyttökerroksessa olla hyvin radonpitosta soraa tai mursketta. Suurin kuulemani lukema (sätelyturvakeskuksen asiantuntijalta) talossa, joka sijaitsi pohjanmaan savikkoaluella, mutta jonka täyttöihin oli käytetty kalliomursketta, oli yli 1000Bq.

Taloon tuotu vesijohtoputki on polyeteeniä, riippuen asennusvuodesta tyypiltään LD, MD tai HD. Nämä jälkimmäiset kirjaimet kuvaavat sen tiheyttä ja samalla sen taipuisuutta.

• kariquu

Hoh hoijaa, ei voi olla totta. Vältä myös liikkumista ulkona ja varsinkin katetuilla terasseilla. Tiesitkö että radon jää leijumaan tarassin alle.

• kariquuu
        kariquu kirjoitti:

Hoh hoijaa, ei voi olla totta. Vältä myös liikkumista ulkona ja varsinkin katetuilla terasseilla. Tiesitkö että radon jää leijumaan tarassin alle.

Muista tiivistää myös sähköjohdot ja muista että mmj:kin kohdalla kaapeleiden välistä saataa tulla radonia sisäilmaan. Ja ne suuert maakaapelit ne vasta vaarallisia ovatkin.

Muista myös jos käyt katolla että pidätät hengitystä radonputken tulpaamisen ajan.
        Matalapaineella ei saa ulkona olla ollenkaan.

• adsADS
        kariquu kirjoitti:

Mä oon aina miettinyt, että miten oleellista on radonimureiden yms. laitto nykyaikaisiin pientaloihin, joissa on koneellinen ilmanvaihto. Direktiivin mukaan kun sisäilman täytyy koko rakennuksen tilavuuden suhteen vaihtua 2 kertaa vuorokaudessa, niin luulisi radoneittenkin vaihtuvan samalla.
        Mun mielestä tää radonhössötys kuuluu ei-nykyaikaisten talojen suunnittelulapsukseksi.

• on määrätty
        adsADS kirjoitti:

Mä oon aina miettinyt, että miten oleellista on radonimureiden yms. laitto nykyaikaisiin pientaloihin, joissa on koneellinen ilmanvaihto. Direktiivin mukaan kun sisäilman täytyy koko rakennuksen tilavuuden suhteen vaihtua 2 kertaa vuorokaudessa, niin luulisi radoneittenkin vaihtuvan samalla.
        Mun mielestä tää radonhössötys kuuluu ei-nykyaikaisten talojen suunnittelulapsukseksi.

pitoisuus jota ei saa ylittää. Vanhoista ei niin väliä.

Radonimurilla saa ne pöpöt pois keuhosyöpiä aiheuttamasta. Pelkkä iv:n aiheuttama alipaine vetää niitä huoneilmaan ja vaihtaa ne kyllä käytyään keuhkoissa käätymässä.

• LVI urakoitsija
        on määrätty kirjoitti:

pitoisuus jota ei saa ylittää. Vanhoista ei niin väliä.

Radonimurilla saa ne pöpöt pois keuhosyöpiä aiheuttamasta. Pelkkä iv:n aiheuttama alipaine vetää niitä huoneilmaan ja vaihtaa ne kyllä käytyään keuhkoissa käätymässä.

Tositarina eräästä vanhassa soramontussa olevasta asuntomessutalosta muutaman vuoden takaa. Noin vuoden asumisen jälkeen asukas mittautti radonit. Oli putkistot talon alla ja painovoimainen poistoputki katolle, niinkuin tapana on tehdä. Kaikesta huolimatta huomeilman radon pitoisuus oli moninkertainen sallittuun.
        No, imuri katolle tietty ja homma kunnossa.
        Eipäs ollutkaan kun taas mitattiin vaan huoneilman radonpitoisuus oli tuplaatunut vaikka
        ilmaa imettiin nyt lattian alta koneellisesti.
        No talo oli rakennttu määräysten ja suunnitelmien mukaisesti, ehkä se jostain silti vuotaa. Tässä vaiheessa minun osuuteni oli ohi
        enkä tiedä tehtiinkö rakenteille tiivystyksiä vai annettiinko asian olla.
        Eli ei ne putkistot ja imurit autuaaksi tee.

• RaakaRane
        kariquuu kirjoitti:

Muista tiivistää myös sähköjohdot ja muista että mmj:kin kohdalla kaapeleiden välistä saataa tulla radonia sisäilmaan. Ja ne suuert maakaapelit ne vasta vaarallisia ovatkin.

Muista myös jos käyt katolla että pidätät hengitystä radonputken tulpaamisen ajan.
        Matalapaineella ei saa ulkona olla ollenkaan.

Jos ei riitä tietopohja asialliseen vastaukseen, kannattaa ehdottomasti vittuilla! Siitä tulee varmasti hyvä mieli, jos ei saa tarpeeksi kiksejä vaikkapa vaimon hakkamisesta tai mummojen potkimisesta...
        Ihan vinkiksi aiheesta: Käypä STUKin sivuilla katsomassa ohjeita Radon-turvallisesta asumisesta ja rakentamistavoista. Voisit samalla tutustua RT 81-10791 opukseen!

• RaakaRane
        adsADS kirjoitti:

että sisäilmaston vuosikeskiarvon enimmäispitoisuus Radonin osalta saa olla 200Bq/m3. Konellinen ilmanvaihto lisää Radon-riskiä, sillä D2 määrää, että ylipaneista ilmanvaihtoa ei saa olla taloissa kosteusriskin vuoksi ja alipaineinen ilmanvaihto imee helposti Radon-pitoista ilmaa alapohjan kautta, koska nykytekniikalla rakennetut talot ovat erittäin tiiviitä, paitsi alapohjan laattojen ja perusmuurin saumat, putkiläpiviennit, yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe