muisti ja fibromyalgia

muistamaton..

Olen fibromyalgikko ja todellinen jokapäiväistä
elämää häiritsevä huonomuistisuus alkaa vaikeuttaa
jo työntekoa!en muista mihin mitäkin laitan,mitä piti tehdä,kotona tarkistelen ovia ja helloja(ker-
ran jäi ovi auki..).eikä tämä muistiasia aina liity
vireystilaan.ennen vähän itseänikin nauratti,nykyään
ei..joskus tieten unohtelen enempi ,toisinaan vähempi.pieni muistitesti tehty,mutta kyllä vielä vuoden ja nimeni muistan..onko muilla samaa?

12

7368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fibroilija

      Sama täällä. Siihen "tottuu".

    • ongelmia

      Mulla on sama ongelma. En tiedä kumpi on syy nukkumattomuus vai fibro. Toisaalta se on sama asia, koska nukkumattomuus johtuu fibrosta.

      Minulle tuli muistamattomuudesta todellinen ongelma n. 7-8 vuotta takaperin. Tilanne johti siihen, että oli vaihdettava työtä. Kävin silloin testeissäkin ja kyllä niissäkin selvisi, että lähimuistini oli heikentynyt. Ja varsinkin muisti "heittelehti" eli tuntui, että joskus ei muistanu mitään ja joskus taas kohtalaisesti. Ikäni oli sillon 50 tienoilla ja välillä en muistanut 20 vuotta työkaverinani olleen henkilön nimeä.
      Nykyisin työssäni ei tarvi muistaa niin paljon ja pitkään sairaslomalla ollessani (nukkuminen parantunut) tilanne on jonkun verran parantunut.

      • vastuullisuus kellä?

        Itse olen pyytänyt muistitestiä lääkäriltä,koska
        työtä vaikeuttaa.minulle tehtiin se "palikka testi"
        muistin osalta eli muistatko nimesi,mikä vuosi jne..
        kylläminä ne muistin!mutta siinä testissä oli jo pieni lista mikä piti muistaa,niin johan muisti
        loppui..juuri sellaista testiä tarvitsisin.
        kuka sinut testiin laittoi?työterveydessäkö tehtiin?
        joo,ei paljoa auta sanonta,jotta kuuluu muistamattomuus fibromyalgiaan,vaan se pitää tutkia,
        jotta kuinka huono se oikeasti on!ja mitä siitä seu
        raa esim.työssä!voi olla vaikka kohtalokasta..


      • sain
        vastuullisuus kellä? kirjoitti:

        Itse olen pyytänyt muistitestiä lääkäriltä,koska
        työtä vaikeuttaa.minulle tehtiin se "palikka testi"
        muistin osalta eli muistatko nimesi,mikä vuosi jne..
        kylläminä ne muistin!mutta siinä testissä oli jo pieni lista mikä piti muistaa,niin johan muisti
        loppui..juuri sellaista testiä tarvitsisin.
        kuka sinut testiin laittoi?työterveydessäkö tehtiin?
        joo,ei paljoa auta sanonta,jotta kuuluu muistamattomuus fibromyalgiaan,vaan se pitää tutkia,
        jotta kuinka huono se oikeasti on!ja mitä siitä seu
        raa esim.työssä!voi olla vaikka kohtalokasta..

        maksusitoumuksen. Ensin itse selvittelin, kuka tekee ja "pitkin hampain" sen sitten antoivat.
        Mun tilanteeni oli silloin se, että olin ollut n. vuoden verran sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. Itse pyysin päästä masennuksestani johonkin hoitoon. Kävin ensin muutaman kerran psykiatrilla ja hän suositteli ns. päiväsairaalaa, jossa testatiin työkykyni. Siellä jo tehtiin muistitesti.
        Sen jälkeen tehtiin perusteellinen monena päivänä tapahtuva testi yksityisellä.

        Testissä todettiin muistiongelmia varsinkin kiireessä ja välillä en muistanut yksinkertaisiakaan asioita.
        Olin silloin siinä tilanteessa, että en tiennyt mitä tekisin, kun osatyökyvyttömyys eläkeanomus tuli hylkynä valituksenkin jälkeen. Esimiehet ilmoitti, että entiseen työhön en voi palata. Kelan päivärahat loppu.
        Pitkien neuvottelujen jälkeen pääsin sitten toiseen työhön, jota jaksoin paremmin.
        Nyt on taas eläkepäätöksestä valitus tekeillä..
        En jaksa enää (ikääkin jo 58), mutta eläkettäkään ei tunnu saavan.
        Osatyökyttömyyseläkkeen sain. Kela oli varma, että kuntoutustuki tulee, kun päivärahat loppu 31.12. ja jalka oli paketissa tammikuun loppuun ja nyt pääsen käveleen max. kilometrin.
        Eläkelaitos tietää, että olen tyydyttävästi parantunut jo 8.2.

        Varsinaista rumpaa.. Kaikki alkoi fibrosta ja ny on jo nivel-reuma ja -psori.


      • ei muuta kun taistoon..
        sain kirjoitti:

        maksusitoumuksen. Ensin itse selvittelin, kuka tekee ja "pitkin hampain" sen sitten antoivat.
        Mun tilanteeni oli silloin se, että olin ollut n. vuoden verran sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. Itse pyysin päästä masennuksestani johonkin hoitoon. Kävin ensin muutaman kerran psykiatrilla ja hän suositteli ns. päiväsairaalaa, jossa testatiin työkykyni. Siellä jo tehtiin muistitesti.
        Sen jälkeen tehtiin perusteellinen monena päivänä tapahtuva testi yksityisellä.

        Testissä todettiin muistiongelmia varsinkin kiireessä ja välillä en muistanut yksinkertaisiakaan asioita.
        Olin silloin siinä tilanteessa, että en tiennyt mitä tekisin, kun osatyökyvyttömyys eläkeanomus tuli hylkynä valituksenkin jälkeen. Esimiehet ilmoitti, että entiseen työhön en voi palata. Kelan päivärahat loppu.
        Pitkien neuvottelujen jälkeen pääsin sitten toiseen työhön, jota jaksoin paremmin.
        Nyt on taas eläkepäätöksestä valitus tekeillä..
        En jaksa enää (ikääkin jo 58), mutta eläkettäkään ei tunnu saavan.
        Osatyökyttömyyseläkkeen sain. Kela oli varma, että kuntoutustuki tulee, kun päivärahat loppu 31.12. ja jalka oli paketissa tammikuun loppuun ja nyt pääsen käveleen max. kilometrin.
        Eläkelaitos tietää, että olen tyydyttävästi parantunut jo 8.2.

        Varsinaista rumpaa.. Kaikki alkoi fibrosta ja ny on jo nivel-reuma ja -psori.

        Kiitoksia tiedosta !on sinulla monenlaista ollut,minä jatkan omaa "taiste-
        luani"asioideni kanssa..täytyy vissiin alkaa
        tosissaan vaatimaan,tai tässä alkaa itekkin
        uupumaan ihan sairaslomaan saakka.Jaksamista
        sinulle!voipi olla,että minullakin muuta
        ilmenee iän myötä..saas nähdä..


    • kiputyttö

      Minulle tehtiin kuukausi sitten diagnoosi Fibrosta ja nyt luen näitä teidä viestejä.Lamppu syttyi heti yläkertaan.

      Olen ihmetellyt miksi minulla voi olla niin huono nimi muisti kun esim.vanhojen koulukaveriden nimiä en enää muista tai työkavereiden.Olen nuori alle 35v, mutta työelämässä ollut jo 17 vuotta. Nuorena muistin koko firman sisäiset puhelinnro ym. ja nyt olen laittanut kännyköiden syyksi etten enää mitään muista. Mutta Fibrohan vaikuttaa muistiin.....Tämän olen kyllä huomannut muissakin asioissa joskus joku sanoo et justhan me (siis muutamia viikkoja sitten) puhuttiin jostain ja minä en millään muista.Ja olen muuten sellaista huolehtivaa sorttia oleva naisihminen. Mitähän vielä tulee???

    • luomu56

      Fibromyalgiaa sairasteena, tiedän mistä puhun.Minä sain avun sairauteeni MAGNESIUMISTA.
      Olin reilu 10 vuotta sitten kaverini kanssa lapissa samoilemassa 23 kg rinkat selässä.Valitin kaverille, että kohta alkaa "suonen veto",johon 12 vuotta nuorempi kaveri sanoi, että ei ala.Antoi magnesiumia ja ei alkanut "suonta vetämään".Aloin miettimään miksi näin.Suomen luonto on magnesium köyhää ja
      kasvit ei saa tarpeeksi, jotta sitä varastoituisi
      kasviin ja sitä kautta me ihmiset sitä saataisiin.Lihakset raskaan työn,kylmän tai muun rasituksen myötä päästäkseen lepotilaan tarvii
      magnesiumia.Itse olen todennut, että noin 3 tuntia enne nukkumaan menoa mangnesium tabletti
      autaa kaikkein parhaiten.Aamusella otettu tabletti voi alkaa nukuttamaan päivällä.Fibromyalgiasta vielä sen verran,että se on sairaus missä lihasten kiinitys kohdat joutuvat liian kovlle lihasten jännitteisyyden
      takia ja kun lihaksista sadaan laukeamaan jännitys tilasta,niin se helpotta kiinitys kohtiakin.Hyvää kevättä kaikille tätä lukenneille
      ja toivottavasti on jollekkin hyötyä.

      • Fibroilija

        Oliko sulla sillon fibromyalgia, kun olit samoilemassa 23kg:n rinkka selässä?

        Fibrossa vika on aivoissa, keskushermostossa.

        Magnesium voi hiukan auttaa, jos ei kunnon ruokaa syö, mutta muuten sillä ei ole kuin lumevaikutus.

        Itse syön jo ihan yliterveellisesti ja magnesiumiakin olen vuodenpäivät syönyt, mutta en ole mistään lisäravinteista mitään apua huomannut saavani ja olenkin kaikki lopettanut. Ainoastaan pascoe-emäsjauhetta vielä syön, kun on jäljellä ja siinäkin on magnesiumia.

        Tää on oikeia näivetystauti.


    • Kysymysmerkkinä

      Onko huonomuistisuus nimenomaan fibron vaiva vai voiko sitä olla myös muissa reumasairauksissa?

      Olen mielestäni todella huonomuistinen joissakin asioissa. Mulla jopa sellaisia kamalia katkoksia, että yht äkkiä olenkin epävarma, että kummallapuolella tietä pitää ajaa autolla jne. Unohdan pankkikortin tunnusluvun vaikka sama kortti ollut useita vuosia koko ajan käytössä.

      Kuuluuko siis taudinkuvaan vai onko iskemässä nuoruusiän dementia?

      • pitäs tutkia joo..

        Kyllä kuuluu huonomuistisuus ja "pätkiminen"tähän
        fibromyalgiaan.Mutta olen huomannut,jotta vaan ajan
        kanssa lisääntyy,valitettavasti ja alkaa vaikeuttaa
        työtä.Ei auta,kun lääkäri sanoo,jotta kuuluu tau-
        din kuvaan,vaan pitäs kaikkien tietää todella,jotta
        KUINKA huono se on!esim.lääkkeiden jakajalla van-
        hainkodissa tai sairaalassa voipi olla ihan kohtalokasta,tai sitten varmistelu varmistelun päälle vie piippuun.minäkin muuten muistin vanhan
        tunnuslukuni pankkiautomaatilla(joka vaihdettu aika-
        päivää sitten)uusi oli unohduksissa!


      • hyvinkin

        kai tollanen huono muistisuus on turvallisuus riski muille tiellä liikkujille.Mene hyvä ihminen lääkäriin ja kerro lääkärille muisti ongelmistasi jätä auto kotiin.Luultavasti oireesi johtuu reumasta johtuvista kivuistasi ja huonosti nukutuista öistä.


      • Anneli.l

        Minulla on ollut fibro jo yli ,20v ja olen huomannut että minulla on muisti huonontunut huomasin tässä muutama päivä sitten kun olen töissä piti ihan vaan sanoa työkaverille. Mustikka piirakka niin en muista sen nimiä siis piirakan piti Juan aikaa miettiä luulin että johtuu tresistä mutta kun ajattelin on paljon muutakin mitä en muista


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe