Jos en saa opintotukea kesällä, saanko kuitenkin asumislisää tai yleistä asumistukea tai jotain?
Täytynee lähteä tienaamaan, mutta harmittaa vaan, kun saa tehdä kaksi kuukautta töitä pelkästään, että saisi vuokran maksettua. Mutta sitähän se on.
Saanko kesällä asumistukea?
12
2120
Vastaukset
- totuttele
siihen, sitä se on.
- piippox
Kesänajaksi voi anoa opintotukea (siis vaikka pelkkää opintotuen asumislisää).
Jos vuotuinen opintoviikko/piste raja tulee täyteen (n. 2.7 ov./kk), niin kesällä ei oikeasti tarvi tehdä mitään.
Kesän ajaksi täytyy kuitenkin erikseen hakea tukea, jonka yhteydessä tulee esittää kesänopintosuunnitelma. Mutta millään tavalla tätä ei tarkasteta jos tuo vuotuinen n30 ov tulee täyteen.
Kesän ajaksi kannattaakin hakea ainakin opintotuen asumislisää, joka ei kuluta tukikuukausia ja jota ei voida periä takaisin :)- asiasta
Tuohan koskee sitten vain jotain korkeakoulu tai yliopisto opiskelijoita. Mites toisen asteen opiskelijat?
- ????
asiasta kirjoitti:
Tuohan koskee sitten vain jotain korkeakoulu tai yliopisto opiskelijoita. Mites toisen asteen opiskelijat?
Olen käymässä kaksi viikkoa kesäkuun alusta kesälukiota, voiko sillä perusteella hakea Kelalta jotain tukia?
- neiti...X
???? kirjoitti:
Olen käymässä kaksi viikkoa kesäkuun alusta kesälukiota, voiko sillä perusteella hakea Kelalta jotain tukia?
Valitettavasti lukiolainen ei ole oikeutettu kesätukeen (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/080601152247IL?openDocument ):
"Lukiokoulutuksessa opintotukea voidaan myöntää enintään yhdeksäksi kuukaudeksi (kotimaisissa lukio-opinnoissa syyskuusta toukokuuhun). Kesäkuukausien ajalle lukiolainen ei voi saada opintotukea." - rivistölle
???? kirjoitti:
Vaikka sulle on jo vastattu, niin sanonpa silti. Älä täältä kysy vaan kysy kelasta jos et löydä kelan sivuilta tietoo http://www.kela.fi
- lars
miten sitte jos muuttaa kesätöiden perässä pois opiskelupaikkakunnalta(itsellä 400 km). Voiko tyhjilleen jäävään asuntoon saada asumislisää.
- piippox
lars kirjoitti:
miten sitte jos muuttaa kesätöiden perässä pois opiskelupaikkakunnalta(itsellä 400 km). Voiko tyhjilleen jäävään asuntoon saada asumislisää.
Eihän kukaan sen perään kysele, missä olet.
Saahan esim. Punkaharjuilla kirjoilla oleva, mutta Helsingissä opiskeleva opintotukea, Espoossa oleevaan kämppään.
Mutta kahteen asuntoon ei tukea voi saada. - neiti...X
lars kirjoitti:
"...jos muuttaa kesätöiden perässä pois opiskelupaikkakunnalta(itsellä 400 km). Voiko tyhjilleen jäävään asuntoon saada asumislisää."
Ensiksi pitää olla muutenkin oikeutettu asumislisän saantiin kesällä. - mr cia
neiti...X kirjoitti:
"...jos muuttaa kesätöiden perässä pois opiskelupaikkakunnalta(itsellä 400 km). Voiko tyhjilleen jäävään asuntoon saada asumislisää."
Ensiksi pitää olla muutenkin oikeutettu asumislisän saantiin kesällä.No kylläpä ne vaan kyselee. Ja osoitetiedoista jo tietävät missä asut. Eri paikkakunnalla tyhjillään olevaan asuntoon ei myönnetä asumislisää. Ja saavat oppilaitokselta tiedot missä opiskelija tekee töitä.
Ja kirjoilla olo ei liity tähän asiaan MITENKÄÄN. - neiti...X
mr cia kirjoitti:
No kylläpä ne vaan kyselee. Ja osoitetiedoista jo tietävät missä asut. Eri paikkakunnalla tyhjillään olevaan asuntoon ei myönnetä asumislisää. Ja saavat oppilaitokselta tiedot missä opiskelija tekee töitä.
Ja kirjoilla olo ei liity tähän asiaan MITENKÄÄN.Kuka nyt oli väärässä ja missä asiassa? Oliko vastaus tarkoitettu mulle vai jollekulle toiselle? Mähän en ottanut varsinaiseen asiaan kantaa ollenkaan, huomautin vaan että kesällä ei yleensä ole ollenkaan oikeutettu opintotukeen, joten koko aihe on sinällään melko yhdentekevä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232