Jos keliakia -verikoe on negatiivinen, voiko silti olla keliakia?
Negatiivinen..
5
1279
Vastaukset
- , mutta
aika harvinaista se on.
- negatiivinen
Mulla oli verikoe positiivinen mutta tähystys negatiivinen. Lääkäri sanoi, että ei ole keliakiaa. Käytännössä on kuitenkin pakko noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, kun ainakin vehnästä ja rukiista tulee kovat oireet. Monta kertaa olen kokeillut huonoin seurauksin. Pikkuhiljaa alan uskoa...
- "kokemuksen ääni"
mutta tähystystulos on negatiivinen, niin silloin käydään vuoden-parin välein sekä verikokeessa että tähystyksessä. Jos lääkäri ei tätä käytäntöä hyväksy, se pitää vaatia toteutettavaksi vaikka nyrkkiä pöytään takoen. Älä anna periksi! Selvä? Hyvä!
Mulla verikoe oli monta vuotta positiivinen ja tähystys oli tulokseltaan negatiivinen. Kävin kuuliaisesti 1-2 vuoden välein verikokeissa ja tähystyksessä ja lopulta tähystyksen tulos oli positiivinen. Minulla todettiin virallisesti keliakia.
Kysyn taas samoja asioita kuin ennenkin vastaavissa tapauksissa hoitosi toteuttajista. Onko lääkärisi gastroenterologi (sisätautien lääkäri, erikoistunut keliakiaan) vai terveyskeskuslääkäri (erikoistunut kaikkeen)? Jos olet terveyskeskuslääkärin hyppysissä, niin vaadi lähete keskussairaalan sisätautipoliklinikalle tai mene yksityisesti gastroenterologiaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle ja ota verikokeen tulokset tähystyksen tulokset mukaasi. Vielä kysyisin, onko ylenevässä tai alenevassa polvessa keliakiaa potevia sukulaisia (isä, äiti, sisko, veli, äidin sisko jne). Jos on, sinulla on suuri mahdollisuus sairastua keliakiaan.
Tämä oli alkusoitto! - negatiivinen
"kokemuksen ääni" kirjoitti:
mutta tähystystulos on negatiivinen, niin silloin käydään vuoden-parin välein sekä verikokeessa että tähystyksessä. Jos lääkäri ei tätä käytäntöä hyväksy, se pitää vaatia toteutettavaksi vaikka nyrkkiä pöytään takoen. Älä anna periksi! Selvä? Hyvä!
Mulla verikoe oli monta vuotta positiivinen ja tähystys oli tulokseltaan negatiivinen. Kävin kuuliaisesti 1-2 vuoden välein verikokeissa ja tähystyksessä ja lopulta tähystyksen tulos oli positiivinen. Minulla todettiin virallisesti keliakia.
Kysyn taas samoja asioita kuin ennenkin vastaavissa tapauksissa hoitosi toteuttajista. Onko lääkärisi gastroenterologi (sisätautien lääkäri, erikoistunut keliakiaan) vai terveyskeskuslääkäri (erikoistunut kaikkeen)? Jos olet terveyskeskuslääkärin hyppysissä, niin vaadi lähete keskussairaalan sisätautipoliklinikalle tai mene yksityisesti gastroenterologiaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle ja ota verikokeen tulokset tähystyksen tulokset mukaasi. Vielä kysyisin, onko ylenevässä tai alenevassa polvessa keliakiaa potevia sukulaisia (isä, äiti, sisko, veli, äidin sisko jne). Jos on, sinulla on suuri mahdollisuus sairastua keliakiaan.
Tämä oli alkusoitto!Lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri. Pyysin viime syksynä päästä uudelleen kokeisiin, mutta lääkäri (eri) oli sitä mieltä, että ei ole tarpeen. Pitänee yrittää uudestaan!
Kellään lähisukulaisella ei ole todettu keliakiaa. Siskolla on samoja oireita kuin minulla ja hän odottelee tähystykseen pääsyä. Samoin toisen siskon lapsi. Jälkeenpäin olen päätellyt, että isällä saattoi olla oireista päätellen hoitamaton keliakia, mutta sitä ei koskaan edes tutkittu. Isä kuoli toistakymmentä vuotta sitten.
Eli nyt alan vain vaatia uusiin kokeisiin pääsyä. Vehnää en voi syödä, sen tiedän. Ruisnäkkileipää syön toisinaan, mutta siitäkin tulee pitemmän päälle vatsa ihan löysälle. Ehkä olisi viisain olla kokonaan ilman. Haittaako se, jos vaikka onkin kokonaan tiukan gluteeniton, vaikka ei keliakiaa olisikaan? - luin justiinsa
negatiivinen kirjoitti:
Lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri. Pyysin viime syksynä päästä uudelleen kokeisiin, mutta lääkäri (eri) oli sitä mieltä, että ei ole tarpeen. Pitänee yrittää uudestaan!
Kellään lähisukulaisella ei ole todettu keliakiaa. Siskolla on samoja oireita kuin minulla ja hän odottelee tähystykseen pääsyä. Samoin toisen siskon lapsi. Jälkeenpäin olen päätellyt, että isällä saattoi olla oireista päätellen hoitamaton keliakia, mutta sitä ei koskaan edes tutkittu. Isä kuoli toistakymmentä vuotta sitten.
Eli nyt alan vain vaatia uusiin kokeisiin pääsyä. Vehnää en voi syödä, sen tiedän. Ruisnäkkileipää syön toisinaan, mutta siitäkin tulee pitemmän päälle vatsa ihan löysälle. Ehkä olisi viisain olla kokonaan ilman. Haittaako se, jos vaikka onkin kokonaan tiukan gluteeniton, vaikka ei keliakiaa olisikaan?Sikäli haittaa että jos pääset tähystykseen, ja olet ollut gluteenittomalla dieetillä, suolinukka on gluteenittomuuden vuoksi voinut korjaantua ja tuloksessa näkyy terve suolinukka -> ja "ei keliakiaa". Juuri tästä luin tuolla seikkaillessa ja tietoa etsiessä. Eli pitäisi olla syönyt niitä "pahoja viljoja" että suoli on ärtynyt, jotta tauti voidaan todeta (eli tulehdus näkyy). Siksi täyttä dieettiä ei voi aloittaa ennen tutkimuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003134323- 162172
- 1871991
- 1041423
- 711285
- 74939
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu58927IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka3869Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.120803Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59716