Negatiivinen..

Positiivinen..

Jos keliakia -verikoe on negatiivinen, voiko silti olla keliakia?

5

1193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • , mutta

      aika harvinaista se on.

    • negatiivinen

      Mulla oli verikoe positiivinen mutta tähystys negatiivinen. Lääkäri sanoi, että ei ole keliakiaa. Käytännössä on kuitenkin pakko noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, kun ainakin vehnästä ja rukiista tulee kovat oireet. Monta kertaa olen kokeillut huonoin seurauksin. Pikkuhiljaa alan uskoa...

      • "kokemuksen ääni"

        mutta tähystystulos on negatiivinen, niin silloin käydään vuoden-parin välein sekä verikokeessa että tähystyksessä. Jos lääkäri ei tätä käytäntöä hyväksy, se pitää vaatia toteutettavaksi vaikka nyrkkiä pöytään takoen. Älä anna periksi! Selvä? Hyvä!

        Mulla verikoe oli monta vuotta positiivinen ja tähystys oli tulokseltaan negatiivinen. Kävin kuuliaisesti 1-2 vuoden välein verikokeissa ja tähystyksessä ja lopulta tähystyksen tulos oli positiivinen. Minulla todettiin virallisesti keliakia.

        Kysyn taas samoja asioita kuin ennenkin vastaavissa tapauksissa hoitosi toteuttajista. Onko lääkärisi gastroenterologi (sisätautien lääkäri, erikoistunut keliakiaan) vai terveyskeskuslääkäri (erikoistunut kaikkeen)? Jos olet terveyskeskuslääkärin hyppysissä, niin vaadi lähete keskussairaalan sisätautipoliklinikalle tai mene yksityisesti gastroenterologiaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle ja ota verikokeen tulokset tähystyksen tulokset mukaasi. Vielä kysyisin, onko ylenevässä tai alenevassa polvessa keliakiaa potevia sukulaisia (isä, äiti, sisko, veli, äidin sisko jne). Jos on, sinulla on suuri mahdollisuus sairastua keliakiaan.

        Tämä oli alkusoitto!


      • negatiivinen
        "kokemuksen ääni" kirjoitti:

        mutta tähystystulos on negatiivinen, niin silloin käydään vuoden-parin välein sekä verikokeessa että tähystyksessä. Jos lääkäri ei tätä käytäntöä hyväksy, se pitää vaatia toteutettavaksi vaikka nyrkkiä pöytään takoen. Älä anna periksi! Selvä? Hyvä!

        Mulla verikoe oli monta vuotta positiivinen ja tähystys oli tulokseltaan negatiivinen. Kävin kuuliaisesti 1-2 vuoden välein verikokeissa ja tähystyksessä ja lopulta tähystyksen tulos oli positiivinen. Minulla todettiin virallisesti keliakia.

        Kysyn taas samoja asioita kuin ennenkin vastaavissa tapauksissa hoitosi toteuttajista. Onko lääkärisi gastroenterologi (sisätautien lääkäri, erikoistunut keliakiaan) vai terveyskeskuslääkäri (erikoistunut kaikkeen)? Jos olet terveyskeskuslääkärin hyppysissä, niin vaadi lähete keskussairaalan sisätautipoliklinikalle tai mene yksityisesti gastroenterologiaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle ja ota verikokeen tulokset tähystyksen tulokset mukaasi. Vielä kysyisin, onko ylenevässä tai alenevassa polvessa keliakiaa potevia sukulaisia (isä, äiti, sisko, veli, äidin sisko jne). Jos on, sinulla on suuri mahdollisuus sairastua keliakiaan.

        Tämä oli alkusoitto!

        Lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri. Pyysin viime syksynä päästä uudelleen kokeisiin, mutta lääkäri (eri) oli sitä mieltä, että ei ole tarpeen. Pitänee yrittää uudestaan!
        Kellään lähisukulaisella ei ole todettu keliakiaa. Siskolla on samoja oireita kuin minulla ja hän odottelee tähystykseen pääsyä. Samoin toisen siskon lapsi. Jälkeenpäin olen päätellyt, että isällä saattoi olla oireista päätellen hoitamaton keliakia, mutta sitä ei koskaan edes tutkittu. Isä kuoli toistakymmentä vuotta sitten.
        Eli nyt alan vain vaatia uusiin kokeisiin pääsyä. Vehnää en voi syödä, sen tiedän. Ruisnäkkileipää syön toisinaan, mutta siitäkin tulee pitemmän päälle vatsa ihan löysälle. Ehkä olisi viisain olla kokonaan ilman. Haittaako se, jos vaikka onkin kokonaan tiukan gluteeniton, vaikka ei keliakiaa olisikaan?


      • luin justiinsa
        negatiivinen kirjoitti:

        Lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri. Pyysin viime syksynä päästä uudelleen kokeisiin, mutta lääkäri (eri) oli sitä mieltä, että ei ole tarpeen. Pitänee yrittää uudestaan!
        Kellään lähisukulaisella ei ole todettu keliakiaa. Siskolla on samoja oireita kuin minulla ja hän odottelee tähystykseen pääsyä. Samoin toisen siskon lapsi. Jälkeenpäin olen päätellyt, että isällä saattoi olla oireista päätellen hoitamaton keliakia, mutta sitä ei koskaan edes tutkittu. Isä kuoli toistakymmentä vuotta sitten.
        Eli nyt alan vain vaatia uusiin kokeisiin pääsyä. Vehnää en voi syödä, sen tiedän. Ruisnäkkileipää syön toisinaan, mutta siitäkin tulee pitemmän päälle vatsa ihan löysälle. Ehkä olisi viisain olla kokonaan ilman. Haittaako se, jos vaikka onkin kokonaan tiukan gluteeniton, vaikka ei keliakiaa olisikaan?

        Sikäli haittaa että jos pääset tähystykseen, ja olet ollut gluteenittomalla dieetillä, suolinukka on gluteenittomuuden vuoksi voinut korjaantua ja tuloksessa näkyy terve suolinukka -> ja "ei keliakiaa". Juuri tästä luin tuolla seikkaillessa ja tietoa etsiessä. Eli pitäisi olla syönyt niitä "pahoja viljoja" että suoli on ärtynyt, jotta tauti voidaan todeta (eli tulehdus näkyy). Siksi täyttä dieettiä ei voi aloittaa ennen tutkimuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe