Olen harkitsemassa omakotitalon ostamista ja olen löytänyt erittäin mukavan 70-luvulla rakennetun tiilitalon. Kuntokartoituksesta ilmeni muutama ikävä juttu. Tiiliseinä on halkeillut muutamista kohdista, koska runkokiinnityksessä on tod.näk. käytetty liian jäykkiä metallikiinnikkeitä. Runko ja tiilimuuraus liikkuvat eri tahtiin lämmön ja kosteuden vaihdellessa.
Toinen on sokkelin halkeama yhdestä kohdasta. Perustuksena on teräsbetoninen antura ja kevytsoraharkoista muurattu sokkeli.Kartoituksen mukaan halkeamisriskiä voidaan pienentää sisäänkäynnin porraslaatan salaojituksella.
Kuinka vakavina ja kalliina pidätte edellämainittuja epäkohtia. Korjausarviota on tietysti vaikea tehdä tämän kuvauksen perusteella, mutta hinnasta kannattaisi varmaan tinkiä juuri näistä syistä ?
Kiitokset avusta!
Halkeamat seinissä/sokkelissa
11
4472
Vastaukset
- Kalle
pahasti ne on halki, onko tarvetta vaihtaa, esim. tiiliä ? Kyllä tuohonaikaan yleisesti käytetiin rautanauloja tiiliverhouksen kiinnittämiseen, joten ei ole ihme, että tahtoo haljeta.
Kunnollinen routaeristys/salaojitus auttaa siihen sokkeliasiaan.- talon ostaja
ovat sen suuruisia, että tiiliä ei tarvitse vaihtaa vielä. Toimenpiteenä kehotettiin tarkkailemaan halkeamia ja jos ne kasvavat, tiilet pitää poistaa ja tarkistaa kiinnitykset. Raportissa epäiltiin juuri rautanaula kiinnitystä, kuten mainitsitkin.
Riippuen halkeaman laajuudesta, onko mitään suuntaa antavaa kustannusarviota (satoja, tuhansia, kymmeniä tuhansia Euroja). - Kalle
talon ostaja kirjoitti:
ovat sen suuruisia, että tiiliä ei tarvitse vaihtaa vielä. Toimenpiteenä kehotettiin tarkkailemaan halkeamia ja jos ne kasvavat, tiilet pitää poistaa ja tarkistaa kiinnitykset. Raportissa epäiltiin juuri rautanaula kiinnitystä, kuten mainitsitkin.
Riippuen halkeaman laajuudesta, onko mitään suuntaa antavaa kustannusarviota (satoja, tuhansia, kymmeniä tuhansia Euroja).jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle, ja jos olet tekijämiehiä, ei se maksa paljon mitään.
- Jocu
Kalle kirjoitti:
jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle, ja jos olet tekijämiehiä, ei se maksa paljon mitään.
Taloni kalkkihiekkatiiliverhous on muurattu -84. Kaikki seinät ovat 'poikki'. Aikoinaan Lohjan inssi sanoi, että miksi ei ole jätetty liikuntasaumoja. Rakennusmestari vastasi että tuolloin ette puhuneet liikuntasaumoista mitään.
Jos sokkelijuttu ei vie yöunia, niin anna palaa - hyvän tinginnän jälkeen! - talon ostaja
Jocu kirjoitti:
Taloni kalkkihiekkatiiliverhous on muurattu -84. Kaikki seinät ovat 'poikki'. Aikoinaan Lohjan inssi sanoi, että miksi ei ole jätetty liikuntasaumoja. Rakennusmestari vastasi että tuolloin ette puhuneet liikuntasaumoista mitään.
Jos sokkelijuttu ei vie yöunia, niin anna palaa - hyvän tinginnän jälkeen!Kuntoarvion tehneen rakennusmestarin ja hän kertoi halkeamisen olevan enemmän sääntö kuin poikkeus eikä pitänyt sitä huolestumisen aiheena.
- Jocu
talon ostaja kirjoitti:
Kuntoarvion tehneen rakennusmestarin ja hän kertoi halkeamisen olevan enemmän sääntö kuin poikkeus eikä pitänyt sitä huolestumisen aiheena.
Tuon ikäisessä talossa alkaa ajanhammas jo pikkuisen puraista. Tiilitehtaatkin kompuroivat aikoinaan kehitystyössään. Kaupantekoon vain!
- Pico
talon ostaja kirjoitti:
Kuntoarvion tehneen rakennusmestarin ja hän kertoi halkeamisen olevan enemmän sääntö kuin poikkeus eikä pitänyt sitä huolestumisen aiheena.
Jos nuo muutamat halkeamat olivat ainoat viat mitä talosta löytyi, niin aika hyvin on talo säilynyt... eri asia jos halkeamia on paikkailtu joka vuosi ja taas niitä on ehtinyt tulla lisää...
- talon ostaja
Pico kirjoitti:
Jos nuo muutamat halkeamat olivat ainoat viat mitä talosta löytyi, niin aika hyvin on talo säilynyt... eri asia jos halkeamia on paikkailtu joka vuosi ja taas niitä on ehtinyt tulla lisää...
pientä laitettavaa on, kuten räystäät vuotaa muutamasta kohtaa. Isompia ei kuitenkaan ole, esim. kosteusmittaus ei paljastanut miitään hälyttävää.
- Jocu
talon ostaja kirjoitti:
pientä laitettavaa on, kuten räystäät vuotaa muutamasta kohtaa. Isompia ei kuitenkaan ole, esim. kosteusmittaus ei paljastanut miitään hälyttävää.
Tiiliseinän korjauksen kyllä huomaa. Jos tiili on poikki, sitä ei voi korjata kuin vaihtamalla. Tietysti rakoa voi tukkia esim. tiilijauheella, mutta kyllä sekin näkyy.
- Sokkelinseuraaja
Kuulostaa aivan normaalilta. Itse säikähdin ensin taloa ostaessani halkeillutta sokkelia. Ruman näköinen ja pelkäsin isompia ongelmia. Ei kuulemma haittaa mitään. Sinullakin on noin 30 vuotta vanha talo kiikarissa; jos se olisi huono, se ei olisi enää pystyssä. Halkeamia voi hyvin jatkossa seurata vaikka vetämällä vähän kittiä halkeaman yli ja katsoa suureneeko se.
- talon ostaja
Kiitos kaikille, jotka valoivat uskoa minuun. Tein eilen kaupat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466