Suuri öljynkulutus mutta ei savuta

...

Potilas on Corolla 1.3 12V ruisku vm.90.
Autolla on ajettu n.100tkm (pitää paikkansa koska auto on vaarilta ostettu). Öljynä olen käyttänyt Mobilin Rally Formulaa.

Ongelmana on siis suuri öljynkulutus (1l/1500km) mutta auto ei savuta ja se toimii muutenkin kuten pitääkin. Auto on yleensä kuluttanut öljyä n.8dl/10tkm.

Auto siis seisoi koko syksyn ja olen ajanut sen
jälkeen 1500km. Tarkistin ennen ajoon lähtöä että öljyä on tikun (F)ull merkkiin asti. Tarkistin äsken öljyt ja sitä oli (E)mptyn merkkiin asti.
Olen yrittänyt tarkistaa onko vuotoja mutta ei maassakaan ole koskaan öljylänttiä vaikka auto olisi seissyt kauemmin.

Missäköhän vikaa voisi olla? Kuulin kautta rantain huhua että näissä olisi joskus ollut
jotain mäntä tms. vikaa jonka seurauksena koneita rempattiin takuuseen. Vikana oli juuri suuri öljynkulutus.

22

5686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljymerkkiä

      Ota selvää mitä öljyä siinä on aiemmin käytetty ja vaihda takaisin siihen.

    • ...

      8dl kulutus oli siis myös tuolla Ralli Formulalla
      (5w50). En tiedä mitä öljyä vaari on käyttänyt mutta Mobilia sekin oli.

      Öljynvaihtoa on minulle myös suositeltu joten sitä voisi tietysti näin aluksi kokeilla. Mitä merkkiä ja mitä viskositeettia kannattaisi laittaa?

    • vaihtoehto

      Ei noilla kilometreillä vielä öljynkulutuksen ainakaan koneen kulumisesta pitäisi johtua. Toyotan koneista en oikeastaan mitään tiedä, mutta olisiko mahdollista että venttiiliohjurien kumit olisivat vanhuuttaan alkaneet vuotamaan? Joissakin muissa merkeissä ainakin on ollut sitä vikaa, että vuosien kuluessa tiivistekumit kovettuvat ja öljynkulutus kasvaa. Kovettunut kumi saattaa jopa nousta pois paikaltaan mikä sitten heti kasvattaa öljynkulutusta huomattavasti.

    • Jos

      Toyota vie noin 1 litran 1000 kilometrille 2007 malissa.
      Jos vie yli niin silloin on jotain vikaa.

      • p. rse

        mistäs tieto on peräisin?


      • Corollan
        p. rse kirjoitti:

        mistäs tieto on peräisin?

        Omistajan käsikirjassa sivulla 242


      • se on
        p. rse kirjoitti:

        mistäs tieto on peräisin?

        1 litra/ 1000 km on tehtaan mukaan vielä nimittäin normaalia, vaikka jokainen autoilija onkin asiasta eri mieltä. Tarkoitus onkin kai luistaa vastuusta. Samansuuruinen rajahan on myös Volkkarilla, Seatilla, Kialla, Mitsulla ja Lexuksella. Muilla se on n. 0,5 litran luokkaa ja esim Suzukilla vain 0,1 ja Ladallakin 0,4.


      • 1L 1000Km
        Corollan kirjoitti:

        Omistajan käsikirjassa sivulla 242

        Siis voi viedä, mutta ei välttämättä vie. Jos vie enemmän silloin on jotain vikaa


    • jumissa

      kyllä öljy ilmeisesti männän ohi palotilaan pääsee, jos ei kerran tuprauttele sinistä. Kokeile Forte-käsittelyä. Joe se ei auta,vaihda öljyt paksumpiin.

    • ensin

      Samat oireet samassa koneessa jokskus muinoin, kumit vaihdoin itse ja siihen loppui öljyn syönti. Ajettu oli noin 100tkm kun alkoi..

      • vaihto-operaatio?

        Täytyykö kansi avata ko. toimenpiteen takia ja paljon remontti suurin piirtein kustantaa korjaamolla? Elikkä kannattaako enää omaan vastaavaan öljypolttimeen käydä tekemään moista korjausta?


      • jos
        vaihto-operaatio? kirjoitti:

        Täytyykö kansi avata ko. toimenpiteen takia ja paljon remontti suurin piirtein kustantaa korjaamolla? Elikkä kannattaako enää omaan vastaavaan öljypolttimeen käydä tekemään moista korjausta?

        pystyy sovittimella antamaan sylinteriin paineilmaa tulpanreiän kautta tai hätätapauksessa sulloo jotain pehmyttä sylinteriin tulpanreiästä ja pyörittää männän ylös, siis sellaista jonka saa vedettyä pois ;). Itse tein paineilmalla jota on tosin annettava varoen eli vain juuri tarpeeksi ettei tule laakerivauroita. Tuskin ne ammattilaisetkaan ottaa kantta irti joten alle kahden tunnin työllä luulisi heilläkin vaihtuvan.


      • epäilevä 1
        jos kirjoitti:

        pystyy sovittimella antamaan sylinteriin paineilmaa tulpanreiän kautta tai hätätapauksessa sulloo jotain pehmyttä sylinteriin tulpanreiästä ja pyörittää männän ylös, siis sellaista jonka saa vedettyä pois ;). Itse tein paineilmalla jota on tosin annettava varoen eli vain juuri tarpeeksi ettei tule laakerivauroita. Tuskin ne ammattilaisetkaan ottaa kantta irti joten alle kahden tunnin työllä luulisi heilläkin vaihtuvan.

        laakeri vaurio, en ole moista kuullut, kyllä sinne sylinteriin laitetaan painetta niin paljon kun pumpusta löytyy, mikä laakeri sieltä voi hajota? Kompurasta tulee painetta 7-8kg, auton puristus paineet on jossain 10kg ylös päin, ainoa mitä pitää saada kohdalleen on ylä kuolon kohta ettei moottori lähde pyörimään, että mäntä pysyy ylhäällä. En ole ikinä kuullut että jostain olisi laakeri hajonnut.


      • toinen epäilevä
        epäilevä 1 kirjoitti:

        laakeri vaurio, en ole moista kuullut, kyllä sinne sylinteriin laitetaan painetta niin paljon kun pumpusta löytyy, mikä laakeri sieltä voi hajota? Kompurasta tulee painetta 7-8kg, auton puristus paineet on jossain 10kg ylös päin, ainoa mitä pitää saada kohdalleen on ylä kuolon kohta ettei moottori lähde pyörimään, että mäntä pysyy ylhäällä. En ole ikinä kuullut että jostain olisi laakeri hajonnut.

        Eiköhän se olisi parempi etsiä alakuolokohta. Siellä kun, mäntä pysyy helpommin silloin kun sylinterissä on painetta. Etsiminenkin on helpompaa, koska mäntä pyrkii alaspäin ihan itsestään sylinterin painetta kasvatettaessa :)

        Paineilman antamista sylinteriin helpottaa kovasti, jos on olemassa sovitin jonka toisessa päässä on sytytystulpan kierteet ja toisessa paineilmaliitin. Noita myy ainakin Biltema ja Motonet, luultavasti muutkin autotarvikeliikkeet. TSI-mies tekee sellaisen tosin itsekin vanhasta sytytystulpasta ja liittimestä.

        Ja siitä laakerivauriosta vielä. Puristuspainekin tosiaan on suurempi kuin useimpien kompuroiden antama paine. Sekin on kuitenkin vielä hyvin pieni sylinterissä palotapahtuman aikana olevaan paineeseen verrattuna, joten laakerivauriota tuskin kannattaa pelätä.


      • vaihtanut ohjurit,
        toinen epäilevä kirjoitti:

        Eiköhän se olisi parempi etsiä alakuolokohta. Siellä kun, mäntä pysyy helpommin silloin kun sylinterissä on painetta. Etsiminenkin on helpompaa, koska mäntä pyrkii alaspäin ihan itsestään sylinterin painetta kasvatettaessa :)

        Paineilman antamista sylinteriin helpottaa kovasti, jos on olemassa sovitin jonka toisessa päässä on sytytystulpan kierteet ja toisessa paineilmaliitin. Noita myy ainakin Biltema ja Motonet, luultavasti muutkin autotarvikeliikkeet. TSI-mies tekee sellaisen tosin itsekin vanhasta sytytystulpasta ja liittimestä.

        Ja siitä laakerivauriosta vielä. Puristuspainekin tosiaan on suurempi kuin useimpien kompuroiden antama paine. Sekin on kuitenkin vielä hyvin pieni sylinterissä palotapahtuman aikana olevaan paineeseen verrattuna, joten laakerivauriota tuskin kannattaa pelätä.

        tehty ylä kuolon kohdassa, koska venttiilin nostajat on vapaana, ala asennossa toinen venttiili on jo vähän painuksissa. Samoin ohjurin kumia ei saa vetää suoraan ventiilin varresta ilman holkkia, koska lukkorengas urat saattaa leikat ohjurin tiiviste huulen, menee työ hukkaan. Se yläkuolon kohta täytyy hakea tarkasti ettei lähde moottori pyörimään. Samoin jos se venttiili pääsee jostain syystä aukeamaan niin sen jälkeen on kannen pois otto edessä, ei kiva homma, mielummin mäntä ylhäällä.


      • toinen epäilevä
        vaihtanut ohjurit, kirjoitti:

        tehty ylä kuolon kohdassa, koska venttiilin nostajat on vapaana, ala asennossa toinen venttiili on jo vähän painuksissa. Samoin ohjurin kumia ei saa vetää suoraan ventiilin varresta ilman holkkia, koska lukkorengas urat saattaa leikat ohjurin tiiviste huulen, menee työ hukkaan. Se yläkuolon kohta täytyy hakea tarkasti ettei lähde moottori pyörimään. Samoin jos se venttiili pääsee jostain syystä aukeamaan niin sen jälkeen on kannen pois otto edessä, ei kiva homma, mielummin mäntä ylhäällä.

        Nyt heräsi sellainen kysymys, että eikös ne venttiilin nostajat (tai painimethan ne oikeastaan ovat) pidä joka tapauksessa irrottaa? Sieltä pitää kuitenkin saada venttiilijousi pois tieltä ja sen jälkeen vaihtaa kumi venttiilivarren ympärille. Tuskin onnistuu siitä muutaman kymmenesosamillin raosta joka jää painimen ja venttiilin pään väliin, vai onnistuuko?


      • edellinen
        toinen epäilevä kirjoitti:

        Nyt heräsi sellainen kysymys, että eikös ne venttiilin nostajat (tai painimethan ne oikeastaan ovat) pidä joka tapauksessa irrottaa? Sieltä pitää kuitenkin saada venttiilijousi pois tieltä ja sen jälkeen vaihtaa kumi venttiilivarren ympärille. Tuskin onnistuu siitä muutaman kymmenesosamillin raosta joka jää painimen ja venttiilin pään väliin, vai onnistuuko?

        kyllä seuraajat pitää poistaa, muuten ei ole tilaa vaihtaa. Samalla voitele varret ennen uuden kumin laittoa.


      • korolla

        Eikö huonoilla venakumeilla corolla `"pölläyttele" sauhuja, kun käynnistää. Muissa yleeensä sininen sauhu leijailee ympärillä ja heti huomaa että öljyä palaa. On myös tutulla tällainen corolla joka vie noin 1,5 litraa 1000km:lle. Auto käy ja kukkuu ihan normaalisti. Ei vuoda mistään eikä tiputa. EIKÄ PÖLLÄYTTELE. Öljynsyönti on vaan älytön. Mitä nämä saatanan riisikupit on joita ylistetään ja joita ihmiset ostaa hullunlailla eikä koneet pelitä kunnolla sataa tuhatta?


      • pikkujuttu
        epäilevä 1 kirjoitti:

        laakeri vaurio, en ole moista kuullut, kyllä sinne sylinteriin laitetaan painetta niin paljon kun pumpusta löytyy, mikä laakeri sieltä voi hajota? Kompurasta tulee painetta 7-8kg, auton puristus paineet on jossain 10kg ylös päin, ainoa mitä pitää saada kohdalleen on ylä kuolon kohta ettei moottori lähde pyörimään, että mäntä pysyy ylhäällä. En ole ikinä kuullut että jostain olisi laakeri hajonnut.

        kun moottori ei pyöri niin puuttuu öljy kaikkien laakeriliuskojen välistä, kun sylinteriin pistetään painetta niin metalli on metallia vasten ja ainakaan itse en pistäisi painetta kuin juuri tarpeeksi. No teoriassa jos kampiakseli ei liikahda paineessa niin saattaahan se kestääkin.


      • edellinen
        pikkujuttu kirjoitti:

        kun moottori ei pyöri niin puuttuu öljy kaikkien laakeriliuskojen välistä, kun sylinteriin pistetään painetta niin metalli on metallia vasten ja ainakaan itse en pistäisi painetta kuin juuri tarpeeksi. No teoriassa jos kampiakseli ei liikahda paineessa niin saattaahan se kestääkin.

        kuullut puhuttavan öljy kalvosta, ilmeisesti sinulta puuttuu tieto asioista, itse autoalalla töissä olevana tiedän että tasainen paineen nousu ei aiheuta mitään vahinkoa millekkään laakerille, terävä isku voi tehdä hallaa, mutta ei paine tee yhtään mitään usko jo, vai pitäisikö vääntää rautalangasta malli. Tuotko näytille auton missä on laakerit hajonneet kompuran paineesta. Et kirjoituksestasi päätellen ole ikinä vaihtanut ohjurien kumeja, koska käsittelet asiaa teoria puolella.


      • Anonyymi
        korolla kirjoitti:

        Eikö huonoilla venakumeilla corolla `"pölläyttele" sauhuja, kun käynnistää. Muissa yleeensä sininen sauhu leijailee ympärillä ja heti huomaa että öljyä palaa. On myös tutulla tällainen corolla joka vie noin 1,5 litraa 1000km:lle. Auto käy ja kukkuu ihan normaalisti. Ei vuoda mistään eikä tiputa. EIKÄ PÖLLÄYTTELE. Öljynsyönti on vaan älytön. Mitä nämä saatanan riisikupit on joita ylistetään ja joita ihmiset ostaa hullunlailla eikä koneet pelitä kunnolla sataa tuhatta?

        Kampikammion tuuletus putki jossa venttiili mäsä, saattaa aiheutaa öljyvian.


    • Anonyymi

      Oi niitä aikoja! Oli kanssa joskus tuo 1.3sxi lb. Kyllä oli kiva moottori käyttää. 82hv taisi olla hp ja se oli se suurin syy miksi vaihdoin 1.6sxi malliin. Mutta öljynkulutus oli noissa se väärä öljyrengas joka päästi läpi öljyä kun ei ponnistanut ja venttiilinohjurin kumit kun vaihtoi niin sai ajaa 500tkm. Nyt joutuu ajamaan vain usa autoilla ja on v8. Vähäinen autoilu ja saan pitää v8 koneita. Työmatkaa vielä joku vuosi lyhyesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe