Peruspäiväraha ja työssäoloehto

Pasi

Miten tämä työssäoloehdon täyttyminen pitää todistaa Kelalle, riittääkö oma ilmoitus ja/tai Kela tarkastaa asian esim. verotustiedoista vai onko aivan pakko hankkia joku erillinen todistuslomake entiseltä työnanatajalta, entä riittääkö esim. pelkkä työtodistus ilman mitään Kelan lomakkeita? En nimittäin haluaisi kertoa entiselle työnantajalle että aion mennä Kelan "asiakkaaksi".

12

2443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örmy

      Olethan saanut/pyytänyt työsuhteen päättyessä työtodistuksen ja palkkatodistuksestakin tuon näkee.

    • Ehto...

      ....Miten tämä työssäoloehdon täyttyminen pitää todistaa Kelalle, riittääkö oma ilmoitus ja/tai Kela tarkastaa asian esim. verotustiedoista vai onko aivan pakko hankkia joku erillinen todistuslomake entiseltä työnanatajalta,...

      Oma ilmoitus ei riitä eikä kela tarkista sitä verotustiedoista.

      Jos olet ollut ihan säännöllisessä kokopäivätyössä vähintään 10 kk yhdenjaksoisesti, niin viimeinen saamasi palkkatosite riittää, jos siinä näkyy myös tulot vuoden alusta, edellisen vuoden ansiot, työsuhteen päättyessä maksettu lomakorvaus sekä työsuhteen alkupäivä.

      Nämä yleensä näkyvät palkkatositteista ja senhän saa aina palkanmaksujaksolta automaattisesti. Jos on ollut useampi työpaikka, niin palkkatodistukset kaikista työsuhteista työttömyyttä edeltävältä 10 kuukaudelta.

      Sen sijaan jos olet ollut osa-aikatyössä, niin sitten Kela yleensä vaatii työnantajalta työtuntierittelyt, ellei sitten osa-aikatyö ole ollut säännöllisen pituista ja työpäivän pituus näy esim. työtodistuksesta. Tämä siksi, että päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa kerryttää sellainen työ, jossa viikkotyöaika on vähintään 18 h/vk.

      • Pasi

        Mites se kun irtisanoin itse itseni niin siitähän tulee se 3kk karenssi mutta eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä joten kun työsuhde päättyi joulukuun alussa ja menen nyt Kelaan niin melko lailla heti pitäs saada peruspäivärahaa?


      • ölöl
        Pasi kirjoitti:

        Mites se kun irtisanoin itse itseni niin siitähän tulee se 3kk karenssi mutta eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä joten kun työsuhde päättyi joulukuun alussa ja menen nyt Kelaan niin melko lailla heti pitäs saada peruspäivärahaa?

        Jos olet ilmoittautunut työnhakiaksi silloin joulukuussa.


      • Nimimerkki
        Pasi kirjoitti:

        Mites se kun irtisanoin itse itseni niin siitähän tulee se 3kk karenssi mutta eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä joten kun työsuhde päättyi joulukuun alussa ja menen nyt Kelaan niin melko lailla heti pitäs saada peruspäivärahaa?

        Quote:

        ...eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä ...

        End quote.


        Asia ei ole aivan noin yksinkertainen.

        Paljon tärkeämpi päivämäärä on se koska olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Ennenkuin ilmoittaudut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi et ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan, eikä siten sitä omavastuuaikaa tai karenssiakaan voida langettaa.

        Eli nyt, kun käyt ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, niin se karenssi alkaa kulua siitä päivästä kun ensinmäisen kerran ilmoittauduit, ei siitä viimeisestä työpäivästä.


      • Höpö....
        Nimimerkki kirjoitti:

        Quote:

        ...eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä ...

        End quote.


        Asia ei ole aivan noin yksinkertainen.

        Paljon tärkeämpi päivämäärä on se koska olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Ennenkuin ilmoittaudut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi et ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan, eikä siten sitä omavastuuaikaa tai karenssiakaan voida langettaa.

        Eli nyt, kun käyt ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, niin se karenssi alkaa kulua siitä päivästä kun ensinmäisen kerran ilmoittauduit, ei siitä viimeisestä työpäivästä.

        ...eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä ...

        Juuri näin. Mistään muusta päivämäärästä lähtien sitä ei voida laskea. On laissa.

        ....Paljon tärkeämpi päivämäärä on se koska olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Ennenkuin ilmoittaudut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi et ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan, eikä siten sitä omavastuuaikaa tai karenssiakaan voida langettaa....

        Tämä on täyttä soopaa.

        ...Eli nyt, kun käyt ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, niin se karenssi alkaa kulua siitä päivästä kun ensinmäisen kerran ilmoittauduit, ei siitä viimeisestä työpäivästä...

        Tämäkin täyttä soopaa.


      • Oikein...
        Pasi kirjoitti:

        Mites se kun irtisanoin itse itseni niin siitähän tulee se 3kk karenssi mutta eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä joten kun työsuhde päättyi joulukuun alussa ja menen nyt Kelaan niin melko lailla heti pitäs saada peruspäivärahaa?

        ...irtisanoin itse itseni niin siitähän tulee se 3kk karenssi mutta eikös se joka tapauksessa lasketa työsuhteen päättymisestä...

        Näin on. Lain mukaan. Ja myös käytäntö.

        Olethan pitänyt huolen siitä, että olet työttömänä työnhakijana työkkärissä? Ilman sitä ei Kela voi maksaa mitään ja tietysti ei ennen kuin on saanut työkkäristä esteettömän työvoimapoliittisen lausunnon.

        Saat päivärahaa sen jälkeen kun karenssiaika on työsuhteen päättymisestä kulunut. Sen jälkeen tulee tietysti viikon omavastuuaika.

        Tuossa työttömyysturvalain erokarenssia koskeva pykälä, josta käy selvästi ilmi, että karenssi lasketaan työsuhteen päättymisestä:

        Työstä eroaminen ja erottaminen

        Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä lukien. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.


      • Kun...
        ölöl kirjoitti:

        Jos olet ilmoittautunut työnhakiaksi silloin joulukuussa.

        ...Jos olet ilmoittautunut työnhakiaksi silloin joulukuussa...

        Riittää, kun ilmoittautuu työnhakijaksi viimeistään silloin, kun karenssiaika (3 kk) työsuhteen päättymisestä lukien on kulunut.


      • Anonyymi

        Viimeksi kun kela ' tutki' työssäoloehtoni( osa-aikatyö monta vuotta),kela oli saanut vain 16 työssäoliehtoon oikeurtavaa työviikkoa kasaan. Kuitenkin kun tutkin itse työtuntieni määrät per viikko siitä lähtien mistä kela näitä oli käynyt uudelleen laskemaan,sain aivan eri tuloksen vähintään 18 h työviikkoja. Jopa sillä tavalla laskien että laskin vain kustakin kk täydet työviikot,siis viikot joisss olen ollut 5 pv töissä.
        Kela peruspäivärahapäätöksessään kuitenkin perusteluissaan kertoi että jatketaan entisellä työsdäoloehdolla. Wtf? Eli en tiedä mikä homma tämä nyt on kun mitään ei ole selitetty,mihin on kadonnut kelalta ne viikot jotka on jopa työnantajallani väkisinkin ylhäällä. Ja itselläni,kalenteriin merkittyinä.
        Kels ei ole pyytänyt hankkimasn työnantajan lappua asiasta. On vain itse jostain ' laskenut'.
        Mitä tehdä?
        Liekö tarkoitus,etten pääse kevättalvella liittymäni liiton kassan rahoille.( Ekan hakemuksen jos työsdäoloehto kunnossa lokakuun alusta voin laittaa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi kun kela ' tutki' työssäoloehtoni( osa-aikatyö monta vuotta),kela oli saanut vain 16 työssäoliehtoon oikeurtavaa työviikkoa kasaan. Kuitenkin kun tutkin itse työtuntieni määrät per viikko siitä lähtien mistä kela näitä oli käynyt uudelleen laskemaan,sain aivan eri tuloksen vähintään 18 h työviikkoja. Jopa sillä tavalla laskien että laskin vain kustakin kk täydet työviikot,siis viikot joisss olen ollut 5 pv töissä.
        Kela peruspäivärahapäätöksessään kuitenkin perusteluissaan kertoi että jatketaan entisellä työsdäoloehdolla. Wtf? Eli en tiedä mikä homma tämä nyt on kun mitään ei ole selitetty,mihin on kadonnut kelalta ne viikot jotka on jopa työnantajallani väkisinkin ylhäällä. Ja itselläni,kalenteriin merkittyinä.
        Kels ei ole pyytänyt hankkimasn työnantajan lappua asiasta. On vain itse jostain ' laskenut'.
        Mitä tehdä?
        Liekö tarkoitus,etten pääse kevättalvella liittymäni liiton kassan rahoille.( Ekan hakemuksen jos työsdäoloehto kunnossa lokakuun alusta voin laittaa)

        Kun olet laskenut itse, että työssäoloehtosi on tullut täyteen, hae työttömyyspäivärahaa kassalta, älä enää kelasta. Ilmoita työkkärille, että työssäoloehtosi on tullut täyteen ja että olet kassan jäsen, niin työkkäri lähettää lausunnon suoraan ko. kassalle. Ansiosidonnaisesta päättää aina kassa, ei milloinkaan kela, ja kassa myös itse tarkistaa, että työssäoloehto on tullut täyteen. Jos kyseessä on osa-aikatyö, kassa saattaa pyytää kopiot työtodistuksesta, palkkatodistuksesta tai palkkakuiteista, jos työssäolehdon täyttyminen ei käy riittävän selkeästi ilmi suoraan tulorekisteristä. Voit laittaa ne hakemuksesi liitteeksi myös pyytämättä. Ellei työssäoloehto ole kassankaan mielestä tullut täyteen, hae jälleen kelasta, ja laita liitteeksi kassan kielteinen päätös.


    • Anonyymi

      En tiedä vastausta tähän kysymykseen, mutta syksyllä asiat muuttuvat niin, että siitä lähtien täyttääkseen työssäoloehdon, on tienattava vähintään 930 euroa kuussa. Se voi olla helpompaa ansiosidonnaisen maksajalle, mutta tarkoittaa sitä, että jos työskentelet täyden viikon kuukaudessa, et luultavasti saa kerrytettyä viikkoakaan työssäoloa, ellei palkkasi ole korkeampi kuin tavallinen osa-aikatöiden minimipalkka.

      • Anonyymi

        Tämä meni nyt väärään ketjuun, sori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe