Caliberia haukkuville faktaa

Papyrus

Olen koeajanut seuraavat uudet autot:
Honda civic sedan 2007
Mazda 3 2007
Kia Cerato
Kia Magentis
Chrysler PT Cruiser GT
Audi S6 V10 2006
Ford Mondeo
BMW 320i

Minun valintani autokseni on Dodge Caliber 1.8SXT
Perusteluina seuraava: Auto menee sinne minne sitä ohjaa. Hinta kohdallaan. Kulutus kohdallaan. Istuimet minulle erittäin sopivat (olen lyhyt 173cm) Lisäksi Caliber on rakennettu teräsristikon päälle jolla myös selittyy suuri massa n.1843 kiloa. Se tekee autosta niin hyvän ajaa että valinta oli helppo. Vaikka minulla olisi 124000 euroa rahaa, en ostaisi Audi S6:tta. Perusteluni on puolueeton sekä oma mielipiteeni. En ole erityisen merkkiuskollinen.

T: Miellyttävän auton löytänyt

21

5981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assadasdsad

      vai niin, mäkin oon ajannut vaikka millaisella kotterolla, ja hetken aatteli että näyttää ihan kivalta tuo dodge caliber kun sen lehdessä mainoksessa näin, no sitten sattumalta sen näin autoliikkeessä luonnossa ja kun sisään vilkaisin niin lähdin hymähdellen pois, emäntäkään ei siitä pitänyt, oli niin muovisen rimpulan oloinen. Lego mikä leego.

      • Alba

        Taisi heijastua oma kuvasi Dodgen tuulilasista.Niin Dodge vastaa,kun sitä leimataan.


    • Itsekantava

      Dodge Caliber 1,8 SXT:n omamassa on 1395 kg, aivan tavanomainen tuonkokoiselle nykyautolle. Korirakenne siinä on myös aivan tavallinen itsekantava, kuten henkilöautoissa viime vuosikymmeninä on ollut. Mitään teräsristikkoalustaa Caliberissa ei todellakaan ole, että se tästä "Caliber on rakennettu teräsristikon päälle jolla myös selittyy suuri massa n.1843 kiloa"...

    • Papyrus

      Tuo Lego kommentti oli huippu! Mä tykkäsin pienenä rakentaa Legoista joten ehkä sen takia tykkään Caliberista:-) / mutta asiaan.

      90% Maastureista tehdään Galvanoidusta teräksesestä ja suurlujuusteräksestä valmistetun kehikon päälle jolloin akselituennat voidaan toteuttaa yksinkertaisesti ja samalla kestävästi. Normaalisti sitä ei käytetä "henkilöautoissa" riippuu toki siitä minkälaiseksi autoksi Caliberin luokittelee. Harvemmin korirakenne on henkilöautossa maasturin pohjalla toteutettu.

      • Itsekantava

        että Caliber olisi rungollinen ja painaisi melkein kaksi tonnia? Kerro meille...


      • Papyrus
        Itsekantava kirjoitti:

        että Caliber olisi rungollinen ja painaisi melkein kaksi tonnia? Kerro meille...

        No siitäpä olen saanut sen päähäni kun Caliberini oli Finikor Ruosteenestokäsittelyssä ja se ei pikkunosturilla meinannu nousta kunnolla ilmaan (1500kg)mutta 2500kg:n nosturilla nappas komeasti ylös ja ruosteeneston pitäjä ihmetteli että paljonkohan tuo auto oikeen painaa. No, menin sitte hakemaan muutaman päivän päästä pirssiä niin se äijä sano että ei ollu vika nosturissa. Painaa nimittäin yli 1800kg tuo sun auto. Sanoin että mistä se sen tietää?, oli ralliautopuntarilla punninnu sen ja paino oli reilun 1800kg.


      • nyt.....
        Papyrus kirjoitti:

        No siitäpä olen saanut sen päähäni kun Caliberini oli Finikor Ruosteenestokäsittelyssä ja se ei pikkunosturilla meinannu nousta kunnolla ilmaan (1500kg)mutta 2500kg:n nosturilla nappas komeasti ylös ja ruosteeneston pitäjä ihmetteli että paljonkohan tuo auto oikeen painaa. No, menin sitte hakemaan muutaman päivän päästä pirssiä niin se äijä sano että ei ollu vika nosturissa. Painaa nimittäin yli 1800kg tuo sun auto. Sanoin että mistä se sen tietää?, oli ralliautopuntarilla punninnu sen ja paino oli reilun 1800kg.

        helvetin tollo nukkumaan pääsi selväksi. Sitten kun heräät uuteen päivään katso rekisteriotteesta autosi paino. Oli hyvä ettei punninnut kaivinkonepuntarilla olis voinu painaa yli 5tonnia, teräsristikko ja kaikki.


      • Itsekantava
        Papyrus kirjoitti:

        No siitäpä olen saanut sen päähäni kun Caliberini oli Finikor Ruosteenestokäsittelyssä ja se ei pikkunosturilla meinannu nousta kunnolla ilmaan (1500kg)mutta 2500kg:n nosturilla nappas komeasti ylös ja ruosteeneston pitäjä ihmetteli että paljonkohan tuo auto oikeen painaa. No, menin sitte hakemaan muutaman päivän päästä pirssiä niin se äijä sano että ei ollu vika nosturissa. Painaa nimittäin yli 1800kg tuo sun auto. Sanoin että mistä se sen tietää?, oli ralliautopuntarilla punninnu sen ja paino oli reilun 1800kg.

        Sama mestariko sulle siitä ristikkorungostakin kertoi? Katso tosiaan paino vaikka rekisteriotteesta, Caliberin manuaalista tai ihan mistä vaan nettiautotietosivulta, 1395 kg se on. Ja korirakenne itsekantava, ei todellakaan mitään aataminaikuista ristikkorunkoa...


      • Papyrus
        Itsekantava kirjoitti:

        Sama mestariko sulle siitä ristikkorungostakin kertoi? Katso tosiaan paino vaikka rekisteriotteesta, Caliberin manuaalista tai ihan mistä vaan nettiautotietosivulta, 1395 kg se on. Ja korirakenne itsekantava, ei todellakaan mitään aataminaikuista ristikkorunkoa...

        Sovitaan vaikka niin että 1395 kg painaa auto ja mun 18" vanteet kitkarenkailla painaa 448 kiloa. Mulle aivan sama. Sitäpaitsi en ole väittänyt että koko runko olisi ristikkorunkoa. Auton pohjassa on poikittaiset tukipilarit X mallisesti mutta en jaksa asiasta väitellä. Ihmeen negatiivinen asenne tuntuu monella autoa kohtaan olevan mutta kaikillahan on mielipiteensä.


      • Itsekantava
        Papyrus kirjoitti:

        Sovitaan vaikka niin että 1395 kg painaa auto ja mun 18" vanteet kitkarenkailla painaa 448 kiloa. Mulle aivan sama. Sitäpaitsi en ole väittänyt että koko runko olisi ristikkorunkoa. Auton pohjassa on poikittaiset tukipilarit X mallisesti mutta en jaksa asiasta väitellä. Ihmeen negatiivinen asenne tuntuu monella autoa kohtaan olevan mutta kaikillahan on mielipiteensä.

        Jaa, onkohan mullakin negatiivinen asenne Caliberia kohtaan, kun en nielemättä pure mitä tahansa puuppaa autosta? Ensinnäkin olen aidosti kiinnostunut Caliberin CVT-mallista seuraavaksi autokseni, siksi tätä palstaa seuraankin. Toisekseen olisi aivan helvetin negatiivista Caliberin kannalta, jos se tosiaan painaisi reilut 1800 kg ja olisi rungollinen. Siinä tapauksessa en laitosta edes harkitsisi...

        Vielä kerran faktat: omamassa 1,8 -litraisessa 1395 kg, siihen päälle polttoaineet ym. nesteet ja autossa olevat romppeet niin saatetaan päästä n. 1550 - 1600 kg tasolle, muttei ikinä millään yli 1800 kilon. Mikset tarkista asiaa vaikka autosi manuaalista?

        Alustarakenne: edessä joustintuet ja poikittaiset kolmiotukivarret (näitäköhän kuvittelet "runkoristikoiksi"?), takana erillisjousitus monivarsituennalla. Edes apurunkoja Caliberin alustassa ei ole. Apurunkoja käytetään joissain yleensä isommissa ja kalliimmissa nykyautoissa pyöräntuentojen kiinnityspisteinä, mutta ne ovat enemmänkin raameja kuin mitään hemmetin ristikoita. "Poikittaiset tukipilarisi" voivat toki olla myös pohjapellin vahvikepokkauksia...

        Uskot ilmeisesti ennemmin joutavia horisevaa ruosteenestoruiskuttajaa kuin helposti hankittavia faktoja...


      • kyselijä..................
        Itsekantava kirjoitti:

        Jaa, onkohan mullakin negatiivinen asenne Caliberia kohtaan, kun en nielemättä pure mitä tahansa puuppaa autosta? Ensinnäkin olen aidosti kiinnostunut Caliberin CVT-mallista seuraavaksi autokseni, siksi tätä palstaa seuraankin. Toisekseen olisi aivan helvetin negatiivista Caliberin kannalta, jos se tosiaan painaisi reilut 1800 kg ja olisi rungollinen. Siinä tapauksessa en laitosta edes harkitsisi...

        Vielä kerran faktat: omamassa 1,8 -litraisessa 1395 kg, siihen päälle polttoaineet ym. nesteet ja autossa olevat romppeet niin saatetaan päästä n. 1550 - 1600 kg tasolle, muttei ikinä millään yli 1800 kilon. Mikset tarkista asiaa vaikka autosi manuaalista?

        Alustarakenne: edessä joustintuet ja poikittaiset kolmiotukivarret (näitäköhän kuvittelet "runkoristikoiksi"?), takana erillisjousitus monivarsituennalla. Edes apurunkoja Caliberin alustassa ei ole. Apurunkoja käytetään joissain yleensä isommissa ja kalliimmissa nykyautoissa pyöräntuentojen kiinnityspisteinä, mutta ne ovat enemmänkin raameja kuin mitään hemmetin ristikoita. "Poikittaiset tukipilarisi" voivat toki olla myös pohjapellin vahvikepokkauksia...

        Uskot ilmeisesti ennemmin joutavia horisevaa ruosteenestoruiskuttajaa kuin helposti hankittavia faktoja...

        eikös "omamassa" = auto ajokunnossa,
        eli siis tankki täynnä, öljyt sun muut varusteet autossa..? vai onko tuo asia jenkeillä eri tavalla..


    • kyllä

      taitaa olla kiihtyvyys kohdallaan jos on alle 150hv ja painaa melkein saman kun maasturi, kannattaa varmasti osallistua kiihdytyskilpailuihin. Lähes 2000 kiloa kyllä on muutakin terästä kun ristikko Hah mikä asiantuntija.

    • auton

      omamassa on mallista riippuen 1400-1500kg eli auto painaa sen ei yli 1800kg mikä on suurin massa eli kantavuuksineen.

    • tästhä mie sit tykkään

      Taas viedään kateellisia fiiattikuskeja ku pässiä liekassa.... luoja että on ihanaa omistaa Caliber :)

    • voi jeesus

      dodgekin tonverran jos vaan mennään vanhoihin hyviin vuosikertoihin 50-lopusta.koko 60-luvun kautta 70-loppupuolen vuosimalleihin..oli sitä teräsristikkoa jonnin verran vaikkakin moparit eivät enää rungollisia ees 60-luvulla poislukien imperial joka nyt aivan eri asia kuin nykyajan jätejenkki kuten caliber.niin kyllä senajan muutkin dodget dartista monacoon...aspenistahan toi alamäki sit alkoi ja valitettavasti yhä jatkuu.nykyjenkkien kansanmallit persoonattomia,aneemisia ja laaduttomia.hienoimpia malleja ei edes tuoda dodgelta suomeen tai koko eu-alueellekkaan.

    • kinastelijoille

      että Jeep Compassin omamassa CVT vaihteistolla on 1550kg ja kokonaismassa 1980 kg. Taitaa etuveto Caliber olla hiukan kevyempi.

    • on hyvä

      Itse kävin koeajamassa seuraavat:
      1. Caliber
      2. Auris
      3. ceed.
      4. Altea

      Kaikki dieseleitä. Valitsin ceedin. Caliberi oli liian painava, pienet sisätilat ja toinen rengas-sarja olisi maksanut maltaita. Jouduin punnitsemaan Altean ja Kia ceedin väliltä ja tälläkertaa päädyin ceediin. Jos ceed ei vastaa odotuksiani niin marssin Seat liikkeeseen. Thats it.

      • itsellesi

        auto, noista ei ole yksikään mistään kotoisin. Tolla rahalla saisi luudukkaamman käytetyn. No eipä sulla taida olla odotuksetkaan korkealla. Thats it.


      • mikä sitten?
        itsellesi kirjoitti:

        auto, noista ei ole yksikään mistään kotoisin. Tolla rahalla saisi luudukkaamman käytetyn. No eipä sulla taida olla odotuksetkaan korkealla. Thats it.

        Mikäs se sitten pitäisi olla? Äläs vaan suosittele mitään ranskalaisia, kokemusta on ja toista kokemusta en haluu.


      • ....................
        mikä sitten? kirjoitti:

        Mikäs se sitten pitäisi olla? Äläs vaan suosittele mitään ranskalaisia, kokemusta on ja toista kokemusta en haluu.

        Ruotsalainen , Saksalainen, Japsi, Oikea Jenkki.


      • outo merkki
        .................... kirjoitti:

        Ruotsalainen , Saksalainen, Japsi, Oikea Jenkki.

        tosta kiastahan ei kukaan tiedä vielä mitään. sehän saattaa olla ihan hyväkin auto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe