VP 2003T:n ruiskutussuutinten irroitus

The Machinist

Pitäisi viedä otsikon mukaisen moottorin ruiskutussuuttimet huoltoon, mutta mitenkäs ne otetaan koneesta irti? Luin Venemestari-lehdestä viiden sivun jutun suutinten irrottamisesta mutta en tullut siitä hullua hurskaammaksi.

Tarvitaanko erikoistyökaluja, pitääkö jäähdytysnesteet laskea koneesta pois yms? Muuta huomioitavaa?

6

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko sulla koneen kanssa ongelmia? Lähtee huonosti käyntiin,tai savuttaa.Mulle eräs kaveri sanoi, joka on ollut ikänsä tekemisissä koneiden kanssa, että on ihan turhaa repiä pois suuttimia jos kaikki toimii hyvin.Jollei, niin ei siinä tarvita mitään erikoistyökaluja,mutta tuo veden poisto pistää miettimään.Suuttimen ja kannen välissä on yleensä kupari tiiviste, jonka pitää vaihtaa, tai vanhan ainakin asetti liekillä hehkuttaa,että se pehmenee.

      • The Machinist

        Tuo viime vuosina lisääntynyt savutus on nimenomaan se syy, miksi epäilen suutinten olevan huollon tarpeessa. Kävin eilen ihmettelemässä asiaa veneellä, ja siellä näyttäisi tosiaan olevan jonkinlainen kupariholkki suuttimen ympärillä.

        Useinhan nuo venemoottorit (etenkin purjeveneissä) ovat aika epäkiitollisia huoltaa, koska ne ovat ahtaissa paikoissa. Niin tässäkin tapauksessa, sillä jo pelkästään makeavesipuolen tyhjentäminen näyttäisi olevan oma hommansa, proppu kun on todella ahtaassa paikassa eli vedet pitäisi laskea pilssiin.


      • fs29
        The Machinist kirjoitti:

        Tuo viime vuosina lisääntynyt savutus on nimenomaan se syy, miksi epäilen suutinten olevan huollon tarpeessa. Kävin eilen ihmettelemässä asiaa veneellä, ja siellä näyttäisi tosiaan olevan jonkinlainen kupariholkki suuttimen ympärillä.

        Useinhan nuo venemoottorit (etenkin purjeveneissä) ovat aika epäkiitollisia huoltaa, koska ne ovat ahtaissa paikoissa. Niin tässäkin tapauksessa, sillä jo pelkästään makeavesipuolen tyhjentäminen näyttäisi olevan oma hommansa, proppu kun on todella ahtaassa paikassa eli vedet pitäisi laskea pilssiin.

        Ei siitä koneesta mitään nesteitä tarvitse tyhjentää. Suuttimet on kannessa kupariholkkien sisällä. Tämän holkin pohja toimii myös tiivisteenä kannen ja suuttimen välillä. Putket ja mutteri irti, niin suutin nousee suoraan ylöspäin. Kokemuksesta tiedän, että jos koneesta ei ole koskaan otettu suuttimia irti niin ensimmäisellä kerralla kupariholkin saattaa saada pitämään. Toisella kerralla viimeistään tulee ongelmia. Holkin pohjassa on pinttynyttä nokea ja karstaa eikä sitä sieltä saa kunnolla puhdistettua. Tästä seuraa, että kun suuttimet ovat takaisin paikallaan, sylinteri vuotaa paineensa suuttimen ohi, kun holkin pohja ei pidä. Itse tein ruuvimeisselistä ja hiomapaerista työkalun, jolla sain holkit hoonattua sen verran että rupesivat pitämään. Vaihtoehto on holkkien koneistaminen joka onnistuu Volvon erikoistyökaluilla tai sitten kansi irti ja dieselpajalle.

        Kannattaa siis pyrkiä varmistumaan, että suuttimissa on jotain vikaa. Savutus voi em koneessa johtua myös ilmanpuhdistimen tukkoisuudesta, kannattaa katsoa. Ja savuttomaksi ei muuten tämän mallin Volvoja edes saa.


      • VP2003
        fs29 kirjoitti:

        Ei siitä koneesta mitään nesteitä tarvitse tyhjentää. Suuttimet on kannessa kupariholkkien sisällä. Tämän holkin pohja toimii myös tiivisteenä kannen ja suuttimen välillä. Putket ja mutteri irti, niin suutin nousee suoraan ylöspäin. Kokemuksesta tiedän, että jos koneesta ei ole koskaan otettu suuttimia irti niin ensimmäisellä kerralla kupariholkin saattaa saada pitämään. Toisella kerralla viimeistään tulee ongelmia. Holkin pohjassa on pinttynyttä nokea ja karstaa eikä sitä sieltä saa kunnolla puhdistettua. Tästä seuraa, että kun suuttimet ovat takaisin paikallaan, sylinteri vuotaa paineensa suuttimen ohi, kun holkin pohja ei pidä. Itse tein ruuvimeisselistä ja hiomapaerista työkalun, jolla sain holkit hoonattua sen verran että rupesivat pitämään. Vaihtoehto on holkkien koneistaminen joka onnistuu Volvon erikoistyökaluilla tai sitten kansi irti ja dieselpajalle.

        Kannattaa siis pyrkiä varmistumaan, että suuttimissa on jotain vikaa. Savutus voi em koneessa johtua myös ilmanpuhdistimen tukkoisuudesta, kannattaa katsoa. Ja savuttomaksi ei muuten tämän mallin Volvoja edes saa.

        Suuttimen kärkeen kertyy aikaa myöten karstaa ja se saattaa estää suuttimen irtoamisen holkin pohjassa olevasta reiästä. Kun suuttimen vetää voimalla irti, saattaa holkki irrota kannesta suuttimen mukana. 2003:seen liittyy normaalisti ikävänä piirteenä voimakas savutus, joten jos kone muuten toimii, niin en lähtisi irrottamaan suuttimia, vaikka se normaalisti muissa dieseleissä on ihan rutiinijuttu. Tuossa turbokoneessa vika (savutus) voi olla myös turbon toiminnassa ja ilmansuodatinkin kannatta tietysti tarkastaa ihan ensimmäiseksi.


      • The Machinist
        VP2003 kirjoitti:

        Suuttimen kärkeen kertyy aikaa myöten karstaa ja se saattaa estää suuttimen irtoamisen holkin pohjassa olevasta reiästä. Kun suuttimen vetää voimalla irti, saattaa holkki irrota kannesta suuttimen mukana. 2003:seen liittyy normaalisti ikävänä piirteenä voimakas savutus, joten jos kone muuten toimii, niin en lähtisi irrottamaan suuttimia, vaikka se normaalisti muissa dieseleissä on ihan rutiinijuttu. Tuossa turbokoneessa vika (savutus) voi olla myös turbon toiminnassa ja ilmansuodatinkin kannatta tietysti tarkastaa ihan ensimmäiseksi.

        Kiitos vinkeistä kaikille. Taidan tehdä niin, että tarkistan ensin ilmanputsarin ja ryhdyn vasta sen jälkeen suutinten irrotushommiin...


      • ?????
        The Machinist kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä kaikille. Taidan tehdä niin, että tarkistan ensin ilmanputsarin ja ryhdyn vasta sen jälkeen suutinten irrotushommiin...

        Sitä vaan että montako tuntia kone on pyörinyt?
        suuttimillahan on joku huoltoväli!omalla ajeltu n.1000 tuntia ja tuskin on mitään koskaan tehty.
        koskahan pitää moisia hommia tekemään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      85
      7681
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      77
      7660
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      166
      6089
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      55
      4996
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      20
      4179
    6. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3910
    7. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      38
      3642
    8. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      31
      3557
    9. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      27
      3495
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      104
      3252
    Aihe