Villasukat yli polven

mistä malli

Aion neuloa tyttärelle yli polven ulottuvat pitkät villasukat, melko ohuesta villasekoitelangasta. Mallia en ole onnistunut löytämään. Eteen on osunut vain jokin muotikuva, jossa mallilla oli jalassa neulotut pitkät sukat, mutta eipä siitä juuri apua ollut.
Löytyisikö siis jostakin mallia? KIITOS...

9

3718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytölle

Jos pienelle tytölle teet, niin eiköhän ihan perus villasukan ohjeella. Itse olen ainakin tehnyt tyttärelle polvisukat ihan kuin tavalliset villasukat, varsi vaan niin pitkäksi kuin haluaa. Yleensä teen n. 3 cm joustinta, sitten sileää ja taas n 3 cm joustinta nilkkaan,ennen kantalappua. Lapsen jalka on vielä semmoinen tikku, ettei paljon muotoa tarvi.

• mistä malli

Tytär on pian 17v, tosin tikkujalkainen edelleen ja tosi pitkäjalkainen. Toiveissa olisi saada "muotisukat", mutta mistäpä minä nyt sellaisen muotisukkaohjeen löytäisin? Ajattelin, että jos en mallia löydä, kudon sitten itse millaisen kudon. Mietin, miten teen varren suun sellaiseksi, että se pysyy ylhäällä. Olisiko vinkkejä? Saisi olla kuulemma vähän "rypylläkin" ylhäällä eli sukka ulottuisi reiden puoliväliin.

• ,,,,,
        mistä malli kirjoitti:

Tytär on pian 17v, tosin tikkujalkainen edelleen ja tosi pitkäjalkainen. Toiveissa olisi saada "muotisukat", mutta mistäpä minä nyt sellaisen muotisukkaohjeen löytäisin? Ajattelin, että jos en mallia löydä, kudon sitten itse millaisen kudon. Mietin, miten teen varren suun sellaiseksi, että se pysyy ylhäällä. Olisiko vinkkejä? Saisi olla kuulemma vähän "rypylläkin" ylhäällä eli sukka ulottuisi reiden puoliväliin.

Näistä säärystimistä saisi sukat, kun jatkaisi nilkasta tavallista sukkaa (jonka selvästikin osaat neuloa); kuten ohjeessakin sanotaan, tämän "risamallin" sijasta voi varren kuvio-osuudelle neuloa jonkin pitsineulemallin:
        http://www.ullaneule.net/0206/ohjeet_silmapakosaarystimet.html

Jos tilaat langat Vihreästä vyyhdistä, saat lankojen mukana "haitarivarsisukan" ohjeen ja se käy polvisukastakin, ks. http://www.vihreavyyhti.fi/asusteiden_neulemallit.htm
        (toiset sukkakuvat ylhäältä)
        Pääkaupunkiseutulainen voi käydä myös Hakaniemen hallin yläkerrassa tuon ostamassa, siellä on myymälä.

Ilmeisesti stitch'n'bitch -kirjassa (Neulojan käsikirja tms.) on myös polvisukkien ohje ja suomenkielisessä käännöksessä on Suomesta saatavat langatkin.

• mistä malli
        ,,,,, kirjoitti:

Näistä säärystimistä saisi sukat, kun jatkaisi nilkasta tavallista sukkaa (jonka selvästikin osaat neuloa); kuten ohjeessakin sanotaan, tämän "risamallin" sijasta voi varren kuvio-osuudelle neuloa jonkin pitsineulemallin:
        http://www.ullaneule.net/0206/ohjeet_silmapakosaarystimet.html

Jos tilaat langat Vihreästä vyyhdistä, saat lankojen mukana "haitarivarsisukan" ohjeen ja se käy polvisukastakin, ks. http://www.vihreavyyhti.fi/asusteiden_neulemallit.htm
        (toiset sukkakuvat ylhäältä)
        Pääkaupunkiseutulainen voi käydä myös Hakaniemen hallin yläkerrassa tuon ostamassa, siellä on myymälä.

Ilmeisesti stitch'n'bitch -kirjassa (Neulojan käsikirja tms.) on myös polvisukkien ohje ja suomenkielisessä käännöksessä on Suomesta saatavat langatkin.

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Olenkin tässä tutustunut haitarivarteen, jonka tekotapaa en oikein ymmärrä, vaikka kuvat ovat selkeät. Joskus pitää kokeilla tuotakin silmukanpudotusohjetta...Innostuin jo Neulojan käsikirjasta ja Koukussa-kirjasta, menee varmaankin hankintaan.
        Minulla on sukkia varten jo olemassa lankaa, olen tekemässä samasta langasta ensin kaulahuivin.

• Helmituuli
        mistä malli kirjoitti:

Neulo sukan yläosaan ohutta kumilankaa villalangan mukana. Sitä saa ompelutarvikekaupoista eri värisenä.

• mape

olen ihan mitannut reiden paksuuden ja sitten aloittanut kutomaan sopivalla silmukkamäärällä. Vanhoista saman langan neuleista saa mittaa tai mallitilkusta. Työn edetessä on sovitettava ja kavennettava sitten vaan vähitellen tai otettava mittoja jalasta vaikka 5cm välein ja suunniteltava kavennukset sen mukaan.

Jos telee joustinta vaikka sukan sivuille tai sisällyttää kuvioon joustavaa kohtaa esim tekemällä palmikkoa jne niin sukat istuu aina paremmin. Pelkästä joustimesta tulee aika paksut, mutta joskus sellaisetkin on haussa, tai oikeastaan siis säärtä paksuntavat..

Yläreunan saa napakaksi joko pujottamalla ohutta kumilanka ajoka sopii sukan väriin siihen yläreunan silmukoiden joukkoon tai tekemällä kunnon kujan jossa esim nyppyläreuna. Omillaan ne ei oikein pysy.

Tuossa oli tuo kirjaneuvo ja ajattelin itsekkin lähteä tutkimaan ko eeposta niin usein siitä on täällä ollut puhetta..

• hmm.
    • mistä malli

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Jahka kaulaliina n.2,5m pitkä on valmis, alan neuloa sukkia samasta Pirkka-langasta!

• aika muodikkaat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7171
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4757
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3889
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3818
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3787
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3363
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2731
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38