köynnöskasvi parvekkeelle?

aloittelija..

Parvekkeellani on toisella sivulla seinä ja molemmissa etunurkissa pitkät pylväät. Haluaisin ainakin noihin pylväisiin jonkun köynnyskasvin. Kesäisin aurinko paistaa parvekkeelle muutaman tunnin ja asun viidennessä kerroksessa.

MIkä olisi sopiva? Kannattaako kasvattaa siemenestä vai hankkia joku valmis alku?

Muutenkin saa antaa vinkkejä aloittelijalle.

6

2701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ja helppo!

      Kasvaa nopeasti, kauniit punaiset kukat ja helppo kasvattaa, kiipeää nätisti. Istuta kuitenkin suureen ruukkuun tai saaviin, sillä se tarvitsee paljon vettä.

      Ja mikä parasta: Pavut voi syksyn tullen syödä!

      • aloittelija..

        Kasvatetaanko se siemenestä? Pitääkö se ensin idättää sisällä vai suoraan vaan ruukkuun? Entä voiko samaan ruukkuun istuttaa myös muita kasveja? Kuinka pitkä siitä tulee ja kasvaako se ilman erillistä tukea pylvästä pitkin?

        Kiitos vastauksista :)


      • onnistuu,
        aloittelija.. kirjoitti:

        Kasvatetaanko se siemenestä? Pitääkö se ensin idättää sisällä vai suoraan vaan ruukkuun? Entä voiko samaan ruukkuun istuttaa myös muita kasveja? Kuinka pitkä siitä tulee ja kasvaako se ilman erillistä tukea pylvästä pitkin?

        Kiitos vastauksista :)

        istutusohjeet näet pussin kyljestä. Minä en ole idättänyt, mutta usein se palkokasveissa nopeuttaa kasvua. Varmaan sekin lukee pussin kyljestä, minä olen saanut siemenet/palot äitini vanhasta kasvista, joten en tiedä ohjeista niin tarkasti.

        Voit istuttaa muitakin kasveja samaan ruukkuun, jos se vain on riittävän iso, ja jos toiset kasvit ovat myös runsasta kastelua vaativia.

        Härkäpapu kiipeää oikein nätisti, jos pylvääsi pinta on vain vähänkin karhea, eli esim. ihan kiiltäväksi lakattu tai maalattu. Papu jatkaa kasvuaan niin kauan kun kesää, aurinkoa ja vettä riittää, ja voi hyvin levitä muuallekin kuin pylväisiin. Sitä voi siinä vaiheessa huoletta vähän ohjailla sinne minne sen haluat kasvavan, tai leikata, jos se kasvaa sinusta väärään suuntaan.

        Onnea vain kasvatukseen! :)


      • aloittelija..
        onnistuu, kirjoitti:

        istutusohjeet näet pussin kyljestä. Minä en ole idättänyt, mutta usein se palkokasveissa nopeuttaa kasvua. Varmaan sekin lukee pussin kyljestä, minä olen saanut siemenet/palot äitini vanhasta kasvista, joten en tiedä ohjeista niin tarkasti.

        Voit istuttaa muitakin kasveja samaan ruukkuun, jos se vain on riittävän iso, ja jos toiset kasvit ovat myös runsasta kastelua vaativia.

        Härkäpapu kiipeää oikein nätisti, jos pylvääsi pinta on vain vähänkin karhea, eli esim. ihan kiiltäväksi lakattu tai maalattu. Papu jatkaa kasvuaan niin kauan kun kesää, aurinkoa ja vettä riittää, ja voi hyvin levitä muuallekin kuin pylväisiin. Sitä voi siinä vaiheessa huoletta vähän ohjailla sinne minne sen haluat kasvavan, tai leikata, jos se kasvaa sinusta väärään suuntaan.

        Onnea vain kasvatukseen! :)

        Kiitos ohjeista! Sitten vain siemeniä metsästämään ja kasvatuspuuhiin :)


      • ruusupapua
        aloittelija.. kirjoitti:

        Kiitos ohjeista! Sitten vain siemeniä metsästämään ja kasvatuspuuhiin :)

        Härkäpavun kukka on valkoinen, mustalla kuviolla ja palko paksukuorinen ja pullea,eikä kasva kuin noin metriseksi.
        Taidat tarkoittaa ruusupapua,sen kukka on punainen ja kasvaa vaikka kuinka korkeaksi,jos ei pakkaset yllätä.


    • helppo ja nopea

      Hei!
      Ruusupapu on myös kiva, mutta kokeile vaikka toiseen ruukkuun myös krassia. Sitä on kahden laista, eli valitse ne köynnöskrassin siemenet.
      Itää 99% varmuudella ja voit heittää kesällä lisääkin siemeniä purkkiin jos siltä tuntuu. Kasvaa ja viihtyy kunnes pakkanen sen vie :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2893
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      1990
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1453
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1310
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1141
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe