Kuolema savolaiseen tapaan - Eeva Tenhunen

Katri^

Otsikon mukaisesta kirjasta kyselisin siis. Kyseisestä kirjasta pitäisi kirjoitaa, ja joskus tuli luettua se, mutta nyt ei enää löydy mistään :(

Voisiko joku laittaa kirjan pääpointteja ja pikkuinfoa, kun ei enää oikein muista, mitä kirjassa tapahtuikaan...

Kiitos! :)

10

1678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lue se itse ;)

Taas joku esitelmäntekijä yrittää teettää työnsä palstalaisilla? No tuonkin kirjan saa kirjastosta ja ihan itse lukemalla juoni selviää :)

• Muistoja vuosien takaa

Kirja on aivan loistava, kuten kaikki Eeva Tenhusen dekkarit. Tästä on varmaan 15 vuotta aikaa kun sen luin, mutta jäi elävästi mieleen. Viettelenpä tässä siis iltapäivää muistelemalla juonta.

Kirjassa kertoja (Liisa nimeltään) muuttaa poliisimiehensä Martin kanssa vanhaan taloon maaseudulle Savoon. Olikohan Liisa perinyt talon joltain sukulaiseltaan, tms? No joka tapauksessa pikkuhiljaa tutustuivat kyläläisiin, joiden joukossa oli varsin erikoisia tyyppejä. Mieleen jäi esim. vanha opettaja, joka oli aikamoinen juorukello.

No sitten siinä Liisa ja Martti elelivät, kunnes talossa alkoi tuntua outoa hajua, ja sitten kun asiaa tutkittiin löytyi talon kellarista nuoren tytön ruumis. Tytöllä oli punaiset saappaat jalassa.

Sitten tuli muitakin ruumiita, mm. joku löi opettajan kuoliaaksi. Viimeisillä voimillaan opettaja kuiskasi jotain jonka paikalle osunut Liisa kuuli "Kyllä se Martti minulle tempun teki" ja luuli että hänen miehensä on tappanut opettajan, ja tappanut myöskin sen liftaritytön. Sitten lopulta selvisi että ei se Martti ollutkaan, mitä opettaja sanoi, vaan "Martta". Ja Martta puolestaan oli kylällä veljensä kanssa asunut keski-ikäinen maatalon emäntä. Oli luullut että liftarityttö oli tullut hänen veljeään vokottelemaan, ja oli sitten tappanut tytön suutuspäissään.

Ai että, nyt tuli kyllä olo että pitäisi jostain tuo kaivaa taas. Hitto kun noita Tenhusen kirjoja ei käsittääkseni enää kirjakaupoissa ole?

• tietäjätuntijänäkijä

opettajaa ei muuten "lyöty kuoliaaksi" vaan myrkytettiin. Mustikkamäki ei ollut peritty, vaan Martti oli masentunut ja ostaa paukautti talon, kysymättä Liisalta mitään. Tenhusen dekkarit ovat mielestäni kaikki hiton hauskoja kirjoja, itse dekkarijuoni ja arvoitus on vähän kökkö kaikissa. Mutta hauskoja kuin mikä ja Mustat kalat on klassikko.

• Muistoja vuosien takaa
        tietäjätuntijänäkijä kirjoitti:

opettajaa ei muuten "lyöty kuoliaaksi" vaan myrkytettiin. Mustikkamäki ei ollut peritty, vaan Martti oli masentunut ja ostaa paukautti talon, kysymättä Liisalta mitään. Tenhusen dekkarit ovat mielestäni kaikki hiton hauskoja kirjoja, itse dekkarijuoni ja arvoitus on vähän kökkö kaikissa. Mutta hauskoja kuin mikä ja Mustat kalat on klassikko.

Martta nimenomaan löi opettajaa päähän niin että hän sai kuolettavan vamman. Liisa löysi hänet verisenä makaamasta ja luuli ensin että opettaja on kaatunut ja lyönyt päänsä. Jos kyse olisi ollut myrkystä, niin miten Liisa olisi kaatumista osannut ensimmäisenä edes ajatella? Olen tästä niin satavarma kuin vain voi olla.

Nyt tuli todellinen halu lukea kaikki Tenhuset uudestaan! Ja hyllystä ei löydy kuin Mustat kalat, joka ilmestyi uusintapainoksena muutama vuosi sitten. Niitä muita ei varmaan saa mistään enää. :-(

Nuku hyvin Punahilkka - senkin osaan melkein ulkoa. Ja Keisari seisoo palatsissaan!

• tietäjänäkijäkokija
        Muistoja vuosien takaa kirjoitti:

Martta nimenomaan löi opettajaa päähän niin että hän sai kuolettavan vamman. Liisa löysi hänet verisenä makaamasta ja luuli ensin että opettaja on kaatunut ja lyönyt päänsä. Jos kyse olisi ollut myrkystä, niin miten Liisa olisi kaatumista osannut ensimmäisenä edes ajatella? Olen tästä niin satavarma kuin vain voi olla.

Nyt tuli todellinen halu lukea kaikki Tenhuset uudestaan! Ja hyllystä ei löydy kuin Mustat kalat, joka ilmestyi uusintapainoksena muutama vuosi sitten. Niitä muita ei varmaan saa mistään enää. :-(

Nuku hyvin Punahilkka - senkin osaan melkein ulkoa. Ja Keisari seisoo palatsissaan!

opettaja murhattiin myrkyllä, jota kauralimassa syötettiin. Myrkky aiheutti sisäisiä verenvuotoja tms. ja opettaja oksenteli verta ympäriinsä. Sata varma ;)

• Muistoja vuosien takaa
        tietäjänäkijäkokija kirjoitti:

opettaja murhattiin myrkyllä, jota kauralimassa syötettiin. Myrkky aiheutti sisäisiä verenvuotoja tms. ja opettaja oksenteli verta ympäriinsä. Sata varma ;)

Miten niin "jota kauralimassa syötettiin"? Eihän se opettaja mikään vuodepotilas ollut, vaan pirteä ja toimelias vanha nainen, joka hääräsi joka paikassa. Miten Martta olisi pystynyt hänelle syöttämään kauralimaa?

Ja miten opettaja olisi sitten osannut sanoa "Kyllä se minulle tempun teki Martta" jos olisi myrkystä ollut kysymys? Miten olisi osannut yhdistää Martan oireisiin?

Ja jos opettaja olisi oksennellut verta, miksi Liisa olisi ensimmäisenä epäillyt kaatumista?

Opettajalla oli päässä iso haava jonka Martta oli siihen lyönyt.

• tietäjänäkijäkokija

Miten niin "jota kauralimassa syötettiin"? Eihän se opettaja mikään vuodepotilas ollut, vaan pirteä ja toimelias vanha nainen, joka hääräsi joka paikassa. Miten Martta olisi pystynyt hänelle syöttämään kauralimaa?

Ja miten opettaja olisi sitten osannut sanoa "Kyllä se minulle tempun teki Martta" jos olisi myrkystä ollut kysymys? Miten olisi osannut yhdistää Martan oireisiin?

Ja jos opettaja olisi oksennellut verta, miksi Liisa olisi ensimmäisenä epäillyt kaatumista?

Opettajalla oli päässä iso haava jonka Martta oli siihen lyönyt.

Martta hoivasi sairasta opettajatarta ja silleen pääsi syöttämään kauralimaa, samalla myrkyttäen. Päässä haavaa ollut ei, ei lain.

• Muistoja vuosien takaa
        tietäjänäkijäkokija kirjoitti:

Martta hoivasi sairasta opettajatarta ja silleen pääsi syöttämään kauralimaa, samalla myrkyttäen. Päässä haavaa ollut ei, ei lain.

Jäi niin paljon vaivaamaan tuo että oli pakko pyytää yhdeltä ystävältä jolla kirjan muistin hyllyssä olevan, se lainaan, ja eilen sen sainkin.

Ja totta tosiaan, olen ollut väärässä! Jopa vähän pelottavaa miten ihminen voi muistaa noin väärin ja silti voi olla tunne että on ehdottomasti oikeassa. Olisin ollut valmis lyömään mistä tahansa vetoa että päähaava se oli, mutta ei ollutkaan.

Eli todellakin, opettaja sai rajun sisäisen verenvuodon, ja siihen sitten menehtyi. Ja vuoto johtui Martan antamasta myrkystä.

Kiitos korjauksesta! :-)

• A. R.

Jäi niin paljon vaivaamaan tuo että oli pakko pyytää yhdeltä ystävältä jolla kirjan muistin hyllyssä olevan, se lainaan, ja eilen sen sainkin.

Ja totta tosiaan, olen ollut väärässä! Jopa vähän pelottavaa miten ihminen voi muistaa noin väärin ja silti voi olla tunne että on ehdottomasti oikeassa. Olisin ollut valmis lyömään mistä tahansa vetoa että päähaava se oli, mutta ei ollutkaan.

Eli todellakin, opettaja sai rajun sisäisen verenvuodon, ja siihen sitten menehtyi. Ja vuoto johtui Martan antamasta myrkystä.

Sinusta ei olisi poliitikoksi. Meinaan kun myönnät erehtyneesi. Kunnioitukseni. Onneksi savolaiset saatiin kunnolla tapettua ennen lumen sulamista.

• tietäjänäkijäkokija

Saat anteeksi muistamattomuutesi ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7274
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      2460
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      124
      2279
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1883
    Aihe