Ei voi olla totta!!!

mitä nyt

Iltalehdessä oli tämä juttu että susia olisi tampereella! Voiko lenkkeillä ilta /yömyöhään enää turvallisesti? Mitäs sitten teen jos tulee vastaan, jos tämä juttu on totta ?? Tämä on jo ihan liikaa !!!!!!!!!! Niistä on haittaa muuallakin maaseudulla, ja nyt vielä pitäisi sietää ajatusta sudesta täällä. Jos sitten joku päätyy nälkäisen tai pelokkaan suden /susien kitaan, niin kuka ottaa vastuun ???? Ei varmaan kukaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703115845938_uu.shtml

Odotan vastausta, että mitä tehdä jos tulee kohdalle? Liikun myöhään ja jopa yöaikaan ulkona joskus länsipuolella.

22

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoli...

      ...kyllä ne sieltä heti yleisen turvallisuuden nimissä vaikka armeijan avulla poistavat kiusankappaleet...vähän eri homma muualla missä ei ole juurikaan cityhiippareita kuin jollain turistireissulla vain joille pitää olla vapaata ja villiä luontoa ja must-extreme-elämyksiä suden ulvontoineen ynnä muunlaista hienoa tarjolla rahojensa vastineeksi.
      Hui kuinka ihan värisyttää ajatuskin...huhhuuuuuh!
      Hienoa muuten että kehäkolmosen sisäpuoli vielä elättääkin muun suomen.
      Siitä suuren suuri kiitos etelän hyville ihmisille.
      Hohhoijjaaa...pitkästyttää tämmönen totuuden torvena olo.

      • mitä nyt

        Olen monta kertaa miettinyt että jos joku on lenkillä maaseudulla varsinkin, niin miten siellä käy?!

        Olen joskus ajatellut että haluaisin asua maaseudulla. Mutta pitäisi olla keinoja siihen jos yksin kohtaa petoeläimiä tai muuta. Jos ei susia viedä venäjän isoihin metsiin, niin mikä keino on kohtaamisten varalle? Päättäjien pitäisi kertoa neuvot kun susia kerta pidetään ihmisten kanssa samoilla alueiila, ja siihen ei riitä mikään asento tai ele nuvonta mielestäni...


      • Ruunar B.
        mitä nyt kirjoitti:

        Olen monta kertaa miettinyt että jos joku on lenkillä maaseudulla varsinkin, niin miten siellä käy?!

        Olen joskus ajatellut että haluaisin asua maaseudulla. Mutta pitäisi olla keinoja siihen jos yksin kohtaa petoeläimiä tai muuta. Jos ei susia viedä venäjän isoihin metsiin, niin mikä keino on kohtaamisten varalle? Päättäjien pitäisi kertoa neuvot kun susia kerta pidetään ihmisten kanssa samoilla alueiila, ja siihen ei riitä mikään asento tai ele nuvonta mielestäni...

        Muutin yhdestä suomen suurimasta kaupungista maaseudulle n. kolme vuotta sitten.
        Tällä seudulla asustaa todistettavasti useita susia ja karhuja.
        Minulla on kaksi metsästyskoiraa (pystykorva ja ajokoira), joita pidän lenkeillä irti myös metsästyskauden ulkopuolella (laitonta, hui!).

        Ihmisen puolesta en pelkää, (toki karhuemon ja poikasen väliin jääminen voi tuottaa ongelmia), mutta koirien puolesta olen välillä aika huolissani. Karhu tuskin vaivautuu koiraa saalistamaan, eikä edes saisi sitä kiinni, mutta susilauma on eri juttu. Olenkin pitänyt 9 mm pistoolia mukana koirien kanssa lenkkeillessäni silloin kun susilauma on pyörinyt nurkissamme. Ei tarkoitus ole ampua sutta, vaan säikäyttää se pois koiran kimpusta, jos lauma koettaa saalistaa koiriani. Jos tapaan suden koiran kimpusta ja "varoituslaukaus" ei auta, saattaa pistoolin piippu kyllä kääntyä hukkaaa kupeeseen. Olemme onneksi toistaiseksi saaneet lenkkeillä rauhassa, mutta olen valmis vastaamaan seurauksista, jos ammun koiraa saalistaneen suden. Sakot on varmaan melkoiset ja ase lähtee valtiolle, mutta koirani ovat minulle niin tärkeitä, että valitsen mielummin valtiovallan sanktiot kuin syödyn koiran.


      • mitä nyt
        Ruunar B. kirjoitti:

        Muutin yhdestä suomen suurimasta kaupungista maaseudulle n. kolme vuotta sitten.
        Tällä seudulla asustaa todistettavasti useita susia ja karhuja.
        Minulla on kaksi metsästyskoiraa (pystykorva ja ajokoira), joita pidän lenkeillä irti myös metsästyskauden ulkopuolella (laitonta, hui!).

        Ihmisen puolesta en pelkää, (toki karhuemon ja poikasen väliin jääminen voi tuottaa ongelmia), mutta koirien puolesta olen välillä aika huolissani. Karhu tuskin vaivautuu koiraa saalistamaan, eikä edes saisi sitä kiinni, mutta susilauma on eri juttu. Olenkin pitänyt 9 mm pistoolia mukana koirien kanssa lenkkeillessäni silloin kun susilauma on pyörinyt nurkissamme. Ei tarkoitus ole ampua sutta, vaan säikäyttää se pois koiran kimpusta, jos lauma koettaa saalistaa koiriani. Jos tapaan suden koiran kimpusta ja "varoituslaukaus" ei auta, saattaa pistoolin piippu kyllä kääntyä hukkaaa kupeeseen. Olemme onneksi toistaiseksi saaneet lenkkeillä rauhassa, mutta olen valmis vastaamaan seurauksista, jos ammun koiraa saalistaneen suden. Sakot on varmaan melkoiset ja ase lähtee valtiolle, mutta koirani ovat minulle niin tärkeitä, että valitsen mielummin valtiovallan sanktiot kuin syödyn koiran.

        Nythän oli tuossa jonkin aikaa sitten paljon juttua tuosta kun koiria meni susille.

        Jos koirat kelpaa suden suuhun, niin poikkeaako ihminen sitten siitä "mausta" tai jostakin vaistosta raadella -? Olisi mielenkiintoista tietää. Niin lapsille kuin aikuisille (meitä on eri kokoisia) ei ole kiva jos sattuu jokin tilanne.

        Jos joskus pääsen muuttamaan maalle täältä, edes osittain, niin siis pitäisi olla lähes ase..? Mielestäni sekään ei ole vaihtoehto kaikille suden pelotteluun -esim moni kaupunkilaisnainen (esim minä) saattaa vierastaa aseita. Ja lakikin sanoo asiasta sanansa. Tosiaankin susien pitäisi olla venäjän puolella jossain suojellulla taigalla ja metsällä tyyliin -siellä saisi vaeltaa rauhassa. Kyllä päättäjien pitäisi osata antaa ihmisille keino (susille oma alue, ase, tai venäjälle sudet tms!) siihen ettei tarvitse esim maalla asuvien susia miettiä koskaan tai jopa pelätä.

        Ainiin ja karhut on lukunsa sekä hirvet. :)


    • myös kaikkiin

      muihin mahdollisiin vaaratilanteisiin, aina ja kaikkialla?

      Näet suuren uhkan jo pelkässä tiedossa, että alueella on susia.Oletat automaattisesti, että kohtaamista seuraa päätyminen suden suuhun?

      Miehet raiskaavat ja tappavat satoja ihmisi pelkästään Suomessa vuosittain. Miten ole varautunut tähän (todennäköisempään) uhkaan? Mitä teet, kun lenkilläsi kohtaat mihen? Kuka ottaa kohtaamisesta vastuun?

      • nyt ollu

        puhe susista eikä raiskaajista!! sitä paitsi kumpi on todennäkösempää että törmäät metässä siihen hukkaan/laumaan mistä on ollu paljon havaintoja alueella vai johonki sekopäiseen itsensäpaljastelijaan? mietippä pikkasen.. sitä paisti musta on hullua se että ei oteta vakavasti hukka havaintoja vaan itketään sit ku löytyy koirat/muut lemmikit raadeltuna pihasta! eiköhän kannata varautuu siihen pahimpaan niin ei voi ainakaan jossitella jälkikäteen. ite en vie koiria sinne missä on ollu havaintoja.


      • vetää aina

        muita esimerkkejä miten nämä ja nämä tappavat ja ovat suurempi uhka kuin sudet.Järjetöntä hyysäämistä koko susien suojelu .


      • aloittaja.

        Kyllä koitan ehkäistä ns. vaaratilanteita, "aina ja kaikkialla". En silti pelkää mitenkään erityisesti, mutta asioista voi puhua mielestäni.

        En näe "suurta uhkaa" jokaisessa tilanteessa että alueella on susia, oli kyse -koko asiasta- -eli maallakin on niitä ihmisten lähellä. Kysyin myös neuvoa siihen miten kuka tahansa eläimen kohtaava toimii. Kohtuullista? En oleta että päätyy suden suuhun, vaan kysymys on kohtaamisen -mahdollisuudesta- kaikilla ihmisillä -oli se mahdollisuus pieni tai suuri, ja paikka mikä vaan. Se kohtaaminen on kuitenkin mahdollista, joissain paikoissa suomea. Ja eläin vaeltaa myös.

        Raiskaukset ja tapot tapahtuvat ehkä (???)pääosin yksityistiloissa tai jossakin ihmisryhmissä. Ulkona kulkiessa se on mahdollista. Mutta voi olla varovainen ja alueen tuntemisesta ja toimintatavoista voi olla hyötyä. Onhan tämäkin oma ongelmansa. Mistä naisille jokin puolustuskeino? Ohjeita?

        Jos petoeläimet ovat mielestäsi puudeleita, niin olen toista mieltä. Voi olla että kiertää ihmisen kaukaa, mutta koska olen lukenut muutakin, niin en ihan siihen voi uskoa ihan jokaisessa tapauksessa. :))


    • ameriikkalainen

      Ota kunnon punaniska asenne ja pidä varalta kaikki mahdolliset aseet mukanasi, haulikko on tärkein kun se tussahtaa niin kivasti. Voit harjoitella kaikiin pimeässä liikkuviin kohteisiin jos se vaikka olisi se susi jota niin pelkäät. Kannattaa pitää vyöllä myös kranaatteja jos et osu muuten.

      • viitti

        Jos nurkissani alkaa pyöriä susia, niin en kysele vaan tapan ja kuoppaan. Olen aina vastustanut aseita, mutta jos muu ei auta että perheeni ja koirani saavat olla rauhassa, niin olen valmis tappamaan. Olen sillä tavalla rajoittunut, etten voi sietää sitä että perhettäni uhataan. Uhkaavia ihmisiä vastaan on keskustelu ja lait, petoeläimiä vastaan aseet.
        Jos näen suden koirieni tai lasteni kimpussa, otan mitä vaan kättä pidempää tai varmasti tarvittaessa käyn päälle vaikka paljain käsin. Olen hyvin perhesuojelevainen ja usko tai älä... nainen.


      • Näin se pitää mennä
        viitti kirjoitti:

        Jos nurkissani alkaa pyöriä susia, niin en kysele vaan tapan ja kuoppaan. Olen aina vastustanut aseita, mutta jos muu ei auta että perheeni ja koirani saavat olla rauhassa, niin olen valmis tappamaan. Olen sillä tavalla rajoittunut, etten voi sietää sitä että perhettäni uhataan. Uhkaavia ihmisiä vastaan on keskustelu ja lait, petoeläimiä vastaan aseet.
        Jos näen suden koirieni tai lasteni kimpussa, otan mitä vaan kättä pidempää tai varmasti tarvittaessa käyn päälle vaikka paljain käsin. Olen hyvin perhesuojelevainen ja usko tai älä... nainen.

        Yhdelläkään susihyysääjällä, eikä EU:n köörillä ole minkäänlaista oikeutta tulla neuvomaan ja moittimaan, jos suomalainen lopettaa petoelukan omalla pihallaan, koska sehän on täydellisen varma juttu, että susi ei pihoihin muuten tule, kuin etsiessään jotain hengiltä revittävää helppoa saalista.

        Eikä muutenkaan maisemanäkymien tähden jolkottele missään, ainahan ne ovat saalistus matkalla.

        Muuten taljajousi voisi olla hyvä peli, silläkin ehtii jopa useamman suden pistää tikkuun.


      • aloittaja.

        Minulla ei ole tarvetta ammuskella mitään. Mielestäni kun venäjällä sitä lääniä riittää ja jossain on ihan erämaata, niin eikös siellä olisi tilaa yhdelle tai useammalle suojellulle susialueelle (siis sellainen jossa ei ole asutusta, eli ongelmaa ei siirretä muille)? Varmaan innostuisivat venäjällä kun hyvin asian neuvottelisi. Halukkaat voisivat mennä sinne ihmettelemään susia, asentaa web kameran, valokuvaamaan sun muuten. Suomi on kooltaan n.1000 kertaa 500 km pläntti, täällä tulee yhteentörmäyksiä enemmän. Samalla karhutkin voisi sinne metsien rauhaan saattaa.


      • aloittaja.
        aloittaja. kirjoitti:

        Minulla ei ole tarvetta ammuskella mitään. Mielestäni kun venäjällä sitä lääniä riittää ja jossain on ihan erämaata, niin eikös siellä olisi tilaa yhdelle tai useammalle suojellulle susialueelle (siis sellainen jossa ei ole asutusta, eli ongelmaa ei siirretä muille)? Varmaan innostuisivat venäjällä kun hyvin asian neuvottelisi. Halukkaat voisivat mennä sinne ihmettelemään susia, asentaa web kameran, valokuvaamaan sun muuten. Suomi on kooltaan n.1000 kertaa 500 km pläntti, täällä tulee yhteentörmäyksiä enemmän. Samalla karhutkin voisi sinne metsien rauhaan saattaa.

        Ja siis ei karhussakaan mitään vikaa ole, mutta ei ole pitkä aika kun puri erästä tyttöä jalkaan kun tämä oli lenkillä. Reviiri? Vai yllättävä tilanne? Vai vaisto? Pennun ja emon väliin joutuminen on ehkä se yleisin ogelma taas -tuossa ei siitä ollut ilmeisesti kyse. Ilmeisesti ei karhu niin päälle käy, ellei säikähdä? Vai onko "pedon vaistoa"? No toisaalta on sekin petoeläin.

        Mutta petoeläimet kuuluisivat silti mielestäni isoihin "suojeltuihin luonnonpuistoihin" ehkä juuri venäjän puolelle, koska tilaa olisi... Hirvi on taas oma juttunsa, kolareita syntyy.

        Onhan eläimet komeita, sympaattisiakin. Mutta järkevästi voisi toimia niin ihmisillä ja niillä eläimillä on asiat sitten ok.


      • Erämies
        viitti kirjoitti:

        Jos nurkissani alkaa pyöriä susia, niin en kysele vaan tapan ja kuoppaan. Olen aina vastustanut aseita, mutta jos muu ei auta että perheeni ja koirani saavat olla rauhassa, niin olen valmis tappamaan. Olen sillä tavalla rajoittunut, etten voi sietää sitä että perhettäni uhataan. Uhkaavia ihmisiä vastaan on keskustelu ja lait, petoeläimiä vastaan aseet.
        Jos näen suden koirieni tai lasteni kimpussa, otan mitä vaan kättä pidempää tai varmasti tarvittaessa käyn päälle vaikka paljain käsin. Olen hyvin perhesuojelevainen ja usko tai älä... nainen.

        On tainnut tulla katsottua Valkohammasta tai jotain muita Hollywoodin leffoja ;)


      • Arvaapa minne?
        aloittaja. kirjoitti:

        Ja siis ei karhussakaan mitään vikaa ole, mutta ei ole pitkä aika kun puri erästä tyttöä jalkaan kun tämä oli lenkillä. Reviiri? Vai yllättävä tilanne? Vai vaisto? Pennun ja emon väliin joutuminen on ehkä se yleisin ogelma taas -tuossa ei siitä ollut ilmeisesti kyse. Ilmeisesti ei karhu niin päälle käy, ellei säikähdä? Vai onko "pedon vaistoa"? No toisaalta on sekin petoeläin.

        Mutta petoeläimet kuuluisivat silti mielestäni isoihin "suojeltuihin luonnonpuistoihin" ehkä juuri venäjän puolelle, koska tilaa olisi... Hirvi on taas oma juttunsa, kolareita syntyy.

        Onhan eläimet komeita, sympaattisiakin. Mutta järkevästi voisi toimia niin ihmisillä ja niillä eläimillä on asiat sitten ok.

        Ihmisten luulosairautta tämä petohysteria.

        Petoeläimet ovat viisaita, toisin kuin ihminen.


        Nälkäkö ihmisellä on kun se ärisee ja on

        väkivaltainen vai ahistaako

        sitä jostakin. Taitaa kaljamaha painaa.

        Petoeläimet ovat viisaita, toisin kuin ihminen.


      • herra kai...
        Arvaapa minne? kirjoitti:

        Ihmisten luulosairautta tämä petohysteria.

        Petoeläimet ovat viisaita, toisin kuin ihminen.


        Nälkäkö ihmisellä on kun se ärisee ja on

        väkivaltainen vai ahistaako

        sitä jostakin. Taitaa kaljamaha painaa.

        Petoeläimet ovat viisaita, toisin kuin ihminen.

        ei noi petoeläimet kovin viisaita ole,heh.häntää heiluttai tulloo ukon ettee.ehkä yrittäät olla viisaita...ja millä mittarilla viisautta mitataan?


      • viitsi
        Erämies kirjoitti:

        On tainnut tulla katsottua Valkohammasta tai jotain muita Hollywoodin leffoja ;)

        Valkohampaan olen kyllä nähnyt, monia muita Hollywoodin elokuvia myös. Jotkut hyviä toiset huonoja. Ne ovat kuitenkin elokuvia, eikä niillä ole mitään tekemistä pihaan tulevan saalistajan kanssa.
        Pihaan tulevan saalistajan tapan. Paljain käsin kimppuun käyminen ei ole viisasta, tiedetään, mutta oletko sitten itse sellainen vanhempi joka ei puolusta/pelasta lapsiaan ja rakkaitaan keinolla millä hyvänsä? Minä puolustan, eikä sillä ole mitään väliä kuinka itselle käy, kunhan esim. lapsi selviää. Kärjistettyhän tämä mielipide on, mutta..


      • Erämies
        viitsi kirjoitti:

        Valkohampaan olen kyllä nähnyt, monia muita Hollywoodin elokuvia myös. Jotkut hyviä toiset huonoja. Ne ovat kuitenkin elokuvia, eikä niillä ole mitään tekemistä pihaan tulevan saalistajan kanssa.
        Pihaan tulevan saalistajan tapan. Paljain käsin kimppuun käyminen ei ole viisasta, tiedetään, mutta oletko sitten itse sellainen vanhempi joka ei puolusta/pelasta lapsiaan ja rakkaitaan keinolla millä hyvänsä? Minä puolustan, eikä sillä ole mitään väliä kuinka itselle käy, kunhan esim. lapsi selviää. Kärjistettyhän tämä mielipide on, mutta..

        Ihan samalla linjalla olen mutta mitkä mahikset siinä on että susi nyt sadan vuoden jälkeen kävisi lapsen kimppuun? Tuntuu että vähän paisuteltu olettamus että susi olisi heti kimpussa, tosin koirat lähtevät helposti kyllä mukaan.


      • on mahdollisuus
        Erämies kirjoitti:

        Ihan samalla linjalla olen mutta mitkä mahikset siinä on että susi nyt sadan vuoden jälkeen kävisi lapsen kimppuun? Tuntuu että vähän paisuteltu olettamus että susi olisi heti kimpussa, tosin koirat lähtevät helposti kyllä mukaan.

        tapahtua se pahinkin vaikka sataan vuoteen ei sitä ole tapahtunut.Oliskohan tuolla susien määrällä minkäänlaista osuutta asiaan?Viime vuosisadalla sudet pidetty kurissa metsästämällä liiat pois mutta nyt ollaan menossa aivan tolkuttomuuksiin tuon uhanalaisuuden nimissä.Ja vaikkei susi tulevaisuudessakaan ihmiseen koskisi niin sen aiheuttamat muut vahingot ovat ihan turhaan meidän kärsittävä.Nykymäärästä puolet pois niin jotenkuten ne sietäis, eine sukupuuttoon kuole siitä pitää venäjän erämaat huolen.


    • löpöhöpötys

      Liity ensimmäisenä susiliittoon ja animaliaan. Nehän väittää ettei susi tule ihmisen päälle,eikä susikaan niin tyhmä ole. että se tulee susien suojelijan päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe