Hei kaikki, jotka olette päässeet eroon mustasukkaisuudesta. Itse tunnen mustasukkaisuutta esim. miesystävän tuijottaessa telkkarista/muualla erityisen "haluttavan näköisiä" ja kauniita naisia.
Kysyisin vinkkejä "myönteiseen ajatteluun" eli siihen, etten häiriintyisi hänen tuijotteluistaan ja ihailustaan muita naisia kohtaan. Toivon asiallisia kommentteja ja vinkkejä itsetunnon kohotukseen :)!
Miten eroon mustasukkaisuudesta?
8
3811
Vastaukset
- MinäPä
Poikaystäväsi taitaa olla aika katsoa peiliin.. tuntuu että on sua kohtaan kohtuuton, eikä ota sinua huomioon koska katselee muita naisia "sillä silmällä". En tiedä, onko se jotenkin miesten vietti toisaalta, mutta kyllähän se aina kirpaisee kun tuntee ettei itse riitä.. kannattaisi ehkä puhua miehesi kanssa asiasta??
Ja niin, mä en ole päässyt omasta mustasukkaisuudestani eroon kokonaan enkä tiiä pääsenkökään, koska jos on mustis, sitä on ja siitä ei niin helposti eroon pääsekään, höh. Mutta voi sen kanssa halutessaan oppia elämään.. - kpc
En tiedä mitä vinkkejä voisin antaa,kun itsekkin KÄRSIN ihan samanlaisesta tilanteesta.Minuakin ärsyttää suunnattomasti,jos mieheni töllää vaikka telkusta joitakin bikinibeibejä,tai muita hottiksia minihameissaan,ja piikkikoroissaan.
Välillä saatan tosiaankin saada raivarit asiasta,vaikka nämä ovatkin telkkarissa.Ja tavallaan tiedän,että mieheni ei niitä voi saada.
Ja myös ihan oikeassakin elämässä olen ALKANUT oikeen kyttäämään millätavoin mieheni katselee naisia,ja varsinkin minkälaisia naisia.Sekin saa karvani nousemaan pystyyn,jos hän vaikka kaupan kassaneidille jää omasta mielestäni liikaa hymyilemään.
ONHAN tämä sairasta touhua,ja pelkäänki,koska mieheni lähtee kävelemään,kun saa tästä mustasukkaisuudestani tarpeekseen.Että tosiaanki APUA kaivattas!! - -naikkonen82-
Itse olin aikoinani todella mustasukkaista laatua. Tapasin nykyisen aviomieheni 2000 ja muistaakseni aloin työskentelemään aktiivisesti oman mustasukkaisuuteni kanssa 2002-2003, kun suhteessa oli muitakin kriisejä (kuten oma syrjähyppyni jne).
Oikeastaan ensimmäinen todellinen askel oli kahden asian ymmärtäminen: 1) käyttäytymiselläni todennäköisesti työnnän mieheni luotani 2) en itsekään ole täydellinen (tämä "oivallus" liittyi siis omaan syrjähyppyyni), joten en voi sitä vaatia mieheltäkään. Kohtaan 1). Onnistuneessa parisuhteessa ei pelkkä rakkaus riitä, tarvitaan myös hyvää oloa ja sitä että pari oikeasti viihtyy toistensa seurassa. Tämä vaatii siis työtä molemmilta. Jos miehesi loukkaa käytöksellään sinua, voit siitä kertoa hänelle saamatta itkuraivarikohtausta. Tähtäättehän siihen että molemmat olisivat tyytyväisiä ja onnellisia, eripura ei ole ratkaisu.
Kohta 2). Sinä et ole täydellinen, miehesi ei ole täydellinen. Yleensä ongelmana on että mustasukkainen tekee itsestään pyhimysmarttyyrin, ihmisen joka ei varmasti ikinä muka erehtyisi parisuhteessa. Kun sallit virheet itsellesi ne on helpompi sallia kumppanille. Virheiden kautta ihminen oppii (sitä voidaan kutsua myös edistykseksi). Onnellisuuteen ei tarvita täydellisyyttä. Päinvastoin. Onnellisuus on helpompi saavuttaa kun laskee rimaa ja vaatimuksia.
On myös ymmärrettävä että miehesi on kanssasi vapaaehtoisesti. Siksi että a) rakastaa b) kanssasi on hyvä olla. B) vie meidät taas takaisin kohtaan 1). Huomaathan? Et voi vaikuttaa siihen ketä kumppanisi rakastaa, mutta voit vaikuttaa aktiivisesti siihen että yhteiset hetkenne ovat hyviä (kuitenkaan asettamatta vaatimuksia ja rimoja, sillä tällöin niitä hyviä hetkiä on entistä vaikeampi jälleen kerran saavuttaa).
Miehesi on kanssasi koska hän haluaa olla kanssasi (ellei hän elä täydellisessä itsepetoksessa, oletetaan että ei). Miehet ovat kuin koiria. Kun löysäät vähän talutushihnaa, koira lakkaa vetämästä. Jos päästät sen irti, se palaa kyllä emäntänsä luo häntä heiluen. Kun miehesi saa vapaasti päättää menemisistään ja tekemisistään hän palaa luoksesi "häntä heiluen" ja onnellisena. Tämä toisaalta kohottaa myös omaa itsetuntoasi; kun miehesi menee matkoihinsa (kaveri-ilta, harrastukset jne) hän palaa luoksesi, koska hän haluaa olla juuri sinun kanssasi.
Itselläni ensimmäiset askeleet olivat tärkeimmät. Sen jälkeen näin taaksepäin muistellen moni asia on helpottunut ja mustasukkaisuuden rippeistä olen päässyt eroon entistä helpommin.
Älä vaadi itseltäsi ja mieheltäsi täydellisyyttä. Hänellä on vikansa, hormoninsa jne. Jos hän tykkää katsella hyvännäköisiä naisia, niin minkä teet? Voit pyytää häntä olemaan tekemättä niin kun hän on seurassasi. Mutta jokatapauksessa ihminen nauttii kauneudesta, kauniista asioista ympärillään. Etkö sinä ihaile hyvännäköisiä miehiä? Kaikki on hyvin kunhan miehesi tietää yhteisesti sopimanne rajat (mikä usein on katsoa saa vaan ei koskea).- anna vapaus, vapauta itsesi
olin kans mustis. sairaan, kunnes pitkä helvetin hyvä suhde meni ja silmät avautu, ja ite siinäkin petin ja niin petti mieskin. nyt uudessa suhteessa on ollu vaikeita hetkiä,ku miehellä on paljon ollu naisia..mut aattelen sen niin, et kun kokemusta on ni ei tarvi enää :) pakko tarttua jokaiseen mustasukkaseen ajatukseen ja opetella suhtautumaan. taistella sairautta vastaan. viimenen keino ajatella on että jollen riitä, nii menköön. turha itteensä tuhota jatkuvalla kärvistelyllä. kannattaa mainita miehelle asiasta, mutta ÄLÄ SYYLLISTÄ, eli älä sano sillo ku mustasukkasuus on valloillaan ja tunnekuohu!! sit se voi olla imartelevaakin miestä kohtaan.
tunteet on oikeutettuja kokea, vastuussa oot siitä miten niitten seurauksena toimit. ei kannata tukahduttaa,vaan ennemminki tulla sinuiksi sen tunteen kanssa ja antaa sen tulla ja mennä.
mun nykyinen mies on tosi mustis ja se on ihan hirveää ku toinen ei luota. syytä sen ei oo.mut taustalla on kaikkea, kuten sen huono itsetunto ja
sen on vaikee hallita tunteista. rakastan miestä ja me saahaan vauvaki, mut oon välillä tosi avuton ku mustasukkasuus vaan on niin tiukassa ja se löytää aiheen mistä vaan. se onneks ite tiedostaa ongelmansa, joten ehkä meillä on mahdollisuus. rankkaa on, ku pelottaa et mihin se johtaa ja oon tosi herkkä ja syyllistyn helposti. mustasukkasuus on tehokasta henkistä väkivaltaa pahimmillaan. - Pörrö I
anna vapaus, vapauta itsesi kirjoitti:
olin kans mustis. sairaan, kunnes pitkä helvetin hyvä suhde meni ja silmät avautu, ja ite siinäkin petin ja niin petti mieskin. nyt uudessa suhteessa on ollu vaikeita hetkiä,ku miehellä on paljon ollu naisia..mut aattelen sen niin, et kun kokemusta on ni ei tarvi enää :) pakko tarttua jokaiseen mustasukkaseen ajatukseen ja opetella suhtautumaan. taistella sairautta vastaan. viimenen keino ajatella on että jollen riitä, nii menköön. turha itteensä tuhota jatkuvalla kärvistelyllä. kannattaa mainita miehelle asiasta, mutta ÄLÄ SYYLLISTÄ, eli älä sano sillo ku mustasukkasuus on valloillaan ja tunnekuohu!! sit se voi olla imartelevaakin miestä kohtaan.
tunteet on oikeutettuja kokea, vastuussa oot siitä miten niitten seurauksena toimit. ei kannata tukahduttaa,vaan ennemminki tulla sinuiksi sen tunteen kanssa ja antaa sen tulla ja mennä.
mun nykyinen mies on tosi mustis ja se on ihan hirveää ku toinen ei luota. syytä sen ei oo.mut taustalla on kaikkea, kuten sen huono itsetunto ja
sen on vaikee hallita tunteista. rakastan miestä ja me saahaan vauvaki, mut oon välillä tosi avuton ku mustasukkasuus vaan on niin tiukassa ja se löytää aiheen mistä vaan. se onneks ite tiedostaa ongelmansa, joten ehkä meillä on mahdollisuus. rankkaa on, ku pelottaa et mihin se johtaa ja oon tosi herkkä ja syyllistyn helposti. mustasukkasuus on tehokasta henkistä väkivaltaa pahimmillaan.Mitäs sitten kun keskittyy tuohon että tekee yhteisestä ajasta ihanaa ja jälkeenpäin selviää että mies onkin törkeästi pettänyt sinä aikana?
Silloinhan pettäminen on vielä pahempaa kun itse on hymyssäsuin luullut että kaikki on ihanaa.
- zierkonia
Minun ex-mieheni tapasi harrastaa ns. käänteistä tuijottelua. Eli ei siis kehuskellut ja tuijotellut esim. telkkarista kauniita ja hoikkia naisia, tai ainakaan siis tehnyt sitä ääneen kommentoiden tai niin että hänen ihailunsa olisi pistänyt silmään. Sen sijaan hänellä oli tapana kommentoida ihan tavallisista, hoikistakin ja mukiinmenevistä naisista tyyliin "ihan hirvee läski", "onpa tuokin lihonut", "helvetti, miten tuo on vanhentunut, kauhea raato" ja niin edelleen.
Ja minusta ne kaikki naiset olivat kuitenkin kauniita, suurin osa siis hollywood-tason näyttelijöitä ja menestyviä laulajia ja niin edelleen. Jotenkin tuntui, että minkälainen naisen kauneuskuva miehellä oli. Epäilen että se sisälsi poikamaisen hoikan, ikinuoren, lapsenkasvoisen, mutta pyöreillä rinnoilla ja takamuksella (mutta nämäkään ei hitto vie liian pyöreät, hyh olkoon) varustetun mallinuken. Voi luoja sentään. Läskikammon hän oli jo myöntänyt ja vanheneminen tuntui hirvittävän. Tunnepa siinä itsesi sitten sieväksi, kun vuodet vierii ja kroppa muuttuu. Ja en, en todellakaan ollut edes ylipainoinen tuolloin, enkä muutenkaan mikään vanha "raato".
Kaduilla mies kyllä katseli kauniita naisia, mutta tapasi myös katsella ylimielisesti tai naureskellen niitäkin, jotka eivät sopineet hänen naisihanteeseensa. Kammottava tapa, minusta.
Enää en ole tämän tyypin kanssa parisuhteessa, vaikka kauan olinkin. Jätti se jälkensä silti, tuli itseänsä verranneeksi ties minkälaiseen naistyyppiin ja mietti että miten minä voin muka riittää? No, enpä sitten riittänytkään. Lopulta pitää vaan itsestään löytää se hyvä, pitää siitä kiinni, eikä ajautua sinne riittämättömyyden ja surun alhoon, kun mustasukkaisuus vaivaa.
Puhuminen auttaa, ja kuten joku sanoi, se pitäisi tehdä silloin kun itsellä on vähän vahvempi olo. Jos miehen käytös harmittaa, siitä pitäisi puhua. Jos mies on niin kypsymätön, ettei ymmärrä satuttavansa ja loukkaantuu vaan, silloin pitää todella miettiä onko mies sinun arvoisesi, eikä sitä riitätkö sinä miehelle. Ainakin luulisi, että jos miehesi rakastaa sinua, ottaa hän sinunkin tunteesi huomioon. Tässä muiden katselu -asiassa on aina suuria tunteita mukana, mutta jos koettaa ottaa asiat rauhallisesti ja räyhäämättä esiin, voi tulos olla halutun mukainen.
Miehet käyttäytyvät valitettavan usein kuin olisivat sillä tietyllä elimellä ajattelevia idiootteja. Ei siitä mihinkään pääse, hormonitoiminta kai niillä on sitten niin voimakasta. Mutta nainen pystyy aika hyvin mielessään säätelemään sitä, ryhtyykö tämän asian uhriksi vai ei. Puhukaa miehillenne. Eivät asiat yksin murehtimalla parane. Ne muut parisuhteen ulkopuolella ovat vain kauniita kuoria, yleensä se miehesi kuitenkin rakastaa juuri sitä sinun omaa sisäistä kaunotartasi, eikä olisi kanssasi ellei pitäisi sinua myös ulkoisesti viehättävänä. :)- ystävyys,
kaikki, mitä on kaunis--ihailemme yhdessä.
- huumori se oli
ystävyys, kirjoitti:
kaikki, mitä on kaunis--ihailemme yhdessä.
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2325059Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233660Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,182114Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2782107Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast411309Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611239Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1261099- 33868
Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.109859- 61777