Kirpputorit

kauppias22

Nykyisin, kun on yleistymässä nämä kirpputorit missä vuokrataan pöytä ja viedään tavarat sinne tietyksi ajaksi ja sitten maksetaan vuokra ja saadaan tuotot omista kaupaksi menneistä tavaroista.. Niin, onko asiakkaalla mahdollisuus palauttaa tavara, jos tuleekin katumanpäälle tai tavara ei toimikkaan? Saako kirpparin kassalla työskentelevä ihminen ottaa vastaan ja palauttaa tavaran pöytään ja palauttaa ostajalle rahat? Ilman että tältä omistajalta kysytään asiasta?

Itselläni kävi näin kun vuokrasin pöydän 2 viikoksi johon vein paljon käyttötavaroita muuton takia ja vaatteita. Sitten joku osti leivänpaahtimen pöydästäni heti alkupäivien aikana, sitten kun menin tyhjentämään pöytää ja hakemaan tilityksen pöytäni tuotosta kassalta, niin se omistaja antoi leivänpaahtimeni sieltä tiskin takaa ja ilmoitti että asiakas oli palauttanut kun ei ollut toiminut! Ja itse olen varma, että kun vein sen, niin toimi moitteettomasti, kun ei ollut vanha ja itse todella vähän käyttänyt.. Olen aina ollut siinä uskossa, että ostaja ostaa omalla vastuulla tavarat, eikä niitä voi palauttaa.. Itsekin siis ilmeisesti voisin palauttaa cd-levyja ja tietokonepelejä, jos ovatkin niin naarmuisia ettei toimi!? Ja tämä kassakin oli näköjään pantannut masiinaani siellä kassan takana reilun viikon! Eikä maininnut asiasta minulle, vaikka näki joka päivä minua siellä.. Kumma systeemi, kyllä vituttaa tälläinen 'palvelu'.

12

5076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirpparilta

      ostettua tavaraa/tuotetta ei voi palauttaa, mutta monessa paikka on sääntö, että viallisen elektroniikka-ostoksen saa palauttaa kuittia vastaan vuorokauden kuluessa ostosta.
      Eli lienee toimittu just tuon säännön puitteissa..

      • Kuluttajaneuvoja

        Kuluttajansuojalaki koskee itsepalvelukirpputorejakin. Sen sijaan yleinen virhekäsitys on, että kaikella kirpputorilla myytävästä tuotteesta olisi virhevastuu, kuten se yleensä nykyisin ymmärretään uuden tuotteen myymisestä (väh 6kk), mitään automaattista palautusoikeutta kirpputoritavarassa ei yleensä ole.

        Kun tuote on sellainen, että sen voi tarkastaa paikan päällä "normaalein toimenpitein" =silmämääräinen tarkastelu, laitteen testaus, ei ole mitään palautusoikeutta, jos tuotteessa ei ole ollut sellainen piilevä (tai piilotettu) virhe mitä asiakkaan ei olisi kohtuudella voinut olettaa huomaavan.

        Tässä tapauksessa leivänpaahdin voidaan katsoa olevan sellainen tuote, jonka toiminnan voi edeltäkäsin todeta (jos on mahdollista testata kuumeneeko vastukset tms) jo myyntipaikassa.

        Piilevän vian ehtoa ei yleensä näin vähäarvoisessa tavarassa voida katsoa kovin jyrkästi. Ts. ei voida olettaa, että tuotteen myyjä voisi ennakoida siihen tulevat mahdolliset asiaankuuluvat viat (eli sellaiset kuten esim. auton jakohihna katkeaa, jos sitä ei vaihdeta)

        Kun tuote on sellainen, ettei sitä voida testata hyväksyttävästi paikan päällä, on tehtävä avokauppa tai (ja mieluiten) esim- soitettava ko. tavaran myyjälle lupa tähän.

        Asiakkaalla on oikeus testata tuote paikanpäällä ja se tulee testata, jos se on mahdollista, muuten ei ole mahdollisuutta virhevalitukseen, kun kyseessä on käytetyn tavaran kauppa. Jos asiakas laiminlyö tavarantarkastuksen, ei hän voi tuotetta palauttaa, ei kauppalain eikä ksl:n mukaan (paitsi jos kuluttajaa on olennaisesti johdettu harhaan).
        Tämä tarkoittaisi, esim. sitä että tuotteen sähköturvallisuus ei ole tukes:in edellyttämällä tasolla (tehty omia sähkövirityksiä), tuotteen tiedoissa on vääristelty tuotteen toimivuutta (rikkinäinen ehjänä) tms.

        Yleissääntönä: Jos tavaran pystyy kohtuudella tarkastamaan ja tavara on käytetty ja arvoltaan pienehkö (yleensä 20 euron rajaa on sovellettu)ei sitä ole välttämättä otettava takaisin vedoten vikaan jonka olisi voinut tuotetta tarkastettaessa havaita.
        Jos tuote on sellainen, jota ei voi testata paikanpäällä TAI sellainen jossa on piilotettu vika/virhe on asiakkaalla kohtuullisen ajan kuluessa oikeus tuote palauttaa sen osoittautuessa toimimattomaksi. Esim. autoradiosoittimen testaaminen kirpputorilla on äärimmäisen hankalaa, tässä tapauksessa asiakkaalla on periaatteessa mahdollisuus tuote palauttaa.

        JOS kuitenkin koetaan, että palautusta ei ylipäätänsä pidetä soveliaana ko. yrityksessä juuri hankalien tilanteiden takia, on huomattava, että tällöin kassa voi kehoittaa asiakasta tuotetta ostamatta/tai myös olla myymättä (vaikka asiakas vaatii tuotteen saada ostaa palautusoikeuden kera), jos sen toiminnasta ei sillä hetkellä voi saada varmuutta ja ostoon sisältyy riski.


      • Kuluttajaneuvoja
        Kuluttajaneuvoja kirjoitti:

        Kuluttajansuojalaki koskee itsepalvelukirpputorejakin. Sen sijaan yleinen virhekäsitys on, että kaikella kirpputorilla myytävästä tuotteesta olisi virhevastuu, kuten se yleensä nykyisin ymmärretään uuden tuotteen myymisestä (väh 6kk), mitään automaattista palautusoikeutta kirpputoritavarassa ei yleensä ole.

        Kun tuote on sellainen, että sen voi tarkastaa paikan päällä "normaalein toimenpitein" =silmämääräinen tarkastelu, laitteen testaus, ei ole mitään palautusoikeutta, jos tuotteessa ei ole ollut sellainen piilevä (tai piilotettu) virhe mitä asiakkaan ei olisi kohtuudella voinut olettaa huomaavan.

        Tässä tapauksessa leivänpaahdin voidaan katsoa olevan sellainen tuote, jonka toiminnan voi edeltäkäsin todeta (jos on mahdollista testata kuumeneeko vastukset tms) jo myyntipaikassa.

        Piilevän vian ehtoa ei yleensä näin vähäarvoisessa tavarassa voida katsoa kovin jyrkästi. Ts. ei voida olettaa, että tuotteen myyjä voisi ennakoida siihen tulevat mahdolliset asiaankuuluvat viat (eli sellaiset kuten esim. auton jakohihna katkeaa, jos sitä ei vaihdeta)

        Kun tuote on sellainen, ettei sitä voida testata hyväksyttävästi paikan päällä, on tehtävä avokauppa tai (ja mieluiten) esim- soitettava ko. tavaran myyjälle lupa tähän.

        Asiakkaalla on oikeus testata tuote paikanpäällä ja se tulee testata, jos se on mahdollista, muuten ei ole mahdollisuutta virhevalitukseen, kun kyseessä on käytetyn tavaran kauppa. Jos asiakas laiminlyö tavarantarkastuksen, ei hän voi tuotetta palauttaa, ei kauppalain eikä ksl:n mukaan (paitsi jos kuluttajaa on olennaisesti johdettu harhaan).
        Tämä tarkoittaisi, esim. sitä että tuotteen sähköturvallisuus ei ole tukes:in edellyttämällä tasolla (tehty omia sähkövirityksiä), tuotteen tiedoissa on vääristelty tuotteen toimivuutta (rikkinäinen ehjänä) tms.

        Yleissääntönä: Jos tavaran pystyy kohtuudella tarkastamaan ja tavara on käytetty ja arvoltaan pienehkö (yleensä 20 euron rajaa on sovellettu)ei sitä ole välttämättä otettava takaisin vedoten vikaan jonka olisi voinut tuotetta tarkastettaessa havaita.
        Jos tuote on sellainen, jota ei voi testata paikanpäällä TAI sellainen jossa on piilotettu vika/virhe on asiakkaalla kohtuullisen ajan kuluessa oikeus tuote palauttaa sen osoittautuessa toimimattomaksi. Esim. autoradiosoittimen testaaminen kirpputorilla on äärimmäisen hankalaa, tässä tapauksessa asiakkaalla on periaatteessa mahdollisuus tuote palauttaa.

        JOS kuitenkin koetaan, että palautusta ei ylipäätänsä pidetä soveliaana ko. yrityksessä juuri hankalien tilanteiden takia, on huomattava, että tällöin kassa voi kehoittaa asiakasta tuotetta ostamatta/tai myös olla myymättä (vaikka asiakas vaatii tuotteen saada ostaa palautusoikeuden kera), jos sen toiminnasta ei sillä hetkellä voi saada varmuutta ja ostoon sisältyy riski.

        Lainaus:

        >>Itsekin siis ilmeisesti voisin palauttaa cd-levyja ja tietokonepelejä, jos ovatkin niin naarmuisia ettei toimi!?>>

        Tämä on herättänyt keskustelua usein. Kyseinen tuote katsotaan olevan sellainen, että sen kunto voidaan todeta melko yleispätevästi levyn lukupinnan ja etikettipuolen kunnosta. Tarkistuksessa riski siirtyy joissain tapauksissa myös osittain asiakkalle kuluttajansuojalain mukaisessakin kaupassa käytetyn tavaran ostossa (vrt. esim. kuluneet renkaat = tuote on periaatteessa toimintakelpoinen, mutta on asiakkaan arvioitavissa voiko niitä vielä käyttää turvallisesti liikenteessä)

        Kun kirpputorilla saa tarkastettavaksi levyn pinnan kunnon ennen ostamista ja hyväksyy sen siinä kunnossa ostettavaksi_ sitä ei voi palauttaa_
        On huomioitava, että palautus on kuitenkin mahdollinen, jos levyssä on jokin rakenteellinen virhe (esim. levyn pinta virheetön, mutta valmistusvirhe painossa estää levyn toiminnan)

        Käytännössä levyn kunto on aina hyvin subjektiivinen käsite, mutta koska sitä pidetään yleisesti helpoimpana tapana selvittää levyn soittokelpoisuus voidaan sitä asiassa mittarina käyttää.
        Ongelma on juuri, että levyjä palauttavat ihmiset ovatkin kopioineet tosiasiassa levyn sisällön tietokoneelle ja vilpillisesti palauttaneet levyn takaisin.


      • jussi2240
        Kuluttajaneuvoja kirjoitti:

        Kuluttajansuojalaki koskee itsepalvelukirpputorejakin. Sen sijaan yleinen virhekäsitys on, että kaikella kirpputorilla myytävästä tuotteesta olisi virhevastuu, kuten se yleensä nykyisin ymmärretään uuden tuotteen myymisestä (väh 6kk), mitään automaattista palautusoikeutta kirpputoritavarassa ei yleensä ole.

        Kun tuote on sellainen, että sen voi tarkastaa paikan päällä "normaalein toimenpitein" =silmämääräinen tarkastelu, laitteen testaus, ei ole mitään palautusoikeutta, jos tuotteessa ei ole ollut sellainen piilevä (tai piilotettu) virhe mitä asiakkaan ei olisi kohtuudella voinut olettaa huomaavan.

        Tässä tapauksessa leivänpaahdin voidaan katsoa olevan sellainen tuote, jonka toiminnan voi edeltäkäsin todeta (jos on mahdollista testata kuumeneeko vastukset tms) jo myyntipaikassa.

        Piilevän vian ehtoa ei yleensä näin vähäarvoisessa tavarassa voida katsoa kovin jyrkästi. Ts. ei voida olettaa, että tuotteen myyjä voisi ennakoida siihen tulevat mahdolliset asiaankuuluvat viat (eli sellaiset kuten esim. auton jakohihna katkeaa, jos sitä ei vaihdeta)

        Kun tuote on sellainen, ettei sitä voida testata hyväksyttävästi paikan päällä, on tehtävä avokauppa tai (ja mieluiten) esim- soitettava ko. tavaran myyjälle lupa tähän.

        Asiakkaalla on oikeus testata tuote paikanpäällä ja se tulee testata, jos se on mahdollista, muuten ei ole mahdollisuutta virhevalitukseen, kun kyseessä on käytetyn tavaran kauppa. Jos asiakas laiminlyö tavarantarkastuksen, ei hän voi tuotetta palauttaa, ei kauppalain eikä ksl:n mukaan (paitsi jos kuluttajaa on olennaisesti johdettu harhaan).
        Tämä tarkoittaisi, esim. sitä että tuotteen sähköturvallisuus ei ole tukes:in edellyttämällä tasolla (tehty omia sähkövirityksiä), tuotteen tiedoissa on vääristelty tuotteen toimivuutta (rikkinäinen ehjänä) tms.

        Yleissääntönä: Jos tavaran pystyy kohtuudella tarkastamaan ja tavara on käytetty ja arvoltaan pienehkö (yleensä 20 euron rajaa on sovellettu)ei sitä ole välttämättä otettava takaisin vedoten vikaan jonka olisi voinut tuotetta tarkastettaessa havaita.
        Jos tuote on sellainen, jota ei voi testata paikanpäällä TAI sellainen jossa on piilotettu vika/virhe on asiakkaalla kohtuullisen ajan kuluessa oikeus tuote palauttaa sen osoittautuessa toimimattomaksi. Esim. autoradiosoittimen testaaminen kirpputorilla on äärimmäisen hankalaa, tässä tapauksessa asiakkaalla on periaatteessa mahdollisuus tuote palauttaa.

        JOS kuitenkin koetaan, että palautusta ei ylipäätänsä pidetä soveliaana ko. yrityksessä juuri hankalien tilanteiden takia, on huomattava, että tällöin kassa voi kehoittaa asiakasta tuotetta ostamatta/tai myös olla myymättä (vaikka asiakas vaatii tuotteen saada ostaa palautusoikeuden kera), jos sen toiminnasta ei sillä hetkellä voi saada varmuutta ja ostoon sisältyy riski.

        Mutta heti ensimmäisessä lauseessa virhe.. Kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välillä käytävää kauppaa.


      • kirppisjuristi
        jussi2240 kirjoitti:

        Mutta heti ensimmäisessä lauseessa virhe.. Kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välillä käytävää kauppaa.

        Koskee kylläkin kauppaa jota käydään itsepalvelukirppiksillä. Siinäpä on asia jota ei edes kaikki itsepalvelukirpputorien pitäjät tiedä. asian voi tarkastaa kuluttajaviraston sivuilta.
        Ei koske face to face kauppaa jossa tavaran omistaja myy tuotteen ostajalle, eli kirppiskauppaa jossa myyjä on paikalla myyntiajan.


      • Kuluttajaneuvoja
        kirppisjuristi kirjoitti:

        Koskee kylläkin kauppaa jota käydään itsepalvelukirppiksillä. Siinäpä on asia jota ei edes kaikki itsepalvelukirpputorien pitäjät tiedä. asian voi tarkastaa kuluttajaviraston sivuilta.
        Ei koske face to face kauppaa jossa tavaran omistaja myy tuotteen ostajalle, eli kirppiskauppaa jossa myyjä on paikalla myyntiajan.

        Käytäntö on kiistaton.

        Itsepalvelukirpputoreilla käytävä kauppa on kuluttajansuojalakien alaista toimintaa, kun ostostapahtuma tapahtuu asiakkaan ja tavaran välittämisestä vastaavan yrityksen välillä.

        Suoraan yksityishenkilöltä yksityshenkilölle myynti (esim. pöytäkirpputorilla jossa myyjä on pöydän takana) on kauppalain alaista toimintaa.

        Olisi hyvä muistaa, että kirpputorikiinteistö ei sinänsä poista minkään tavaran kuluttajansuojavelvotteita tai palautusoikeutta itsessään. Keskeinen asia on tavaran kunto, myyntitapahtuman oikeellisuus ja tavaran tarkistus kun kyseessä on käytetty tavara. Liiketila saa olla vaikkapa kauppakeskus, kodinkoneliike, kirpputori tms. mutta samat säännöt pätevät.

        Kannattaa myös tutustua kuluttajaviraston sivuilla olevaan pieneen esitteeseen:
        http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3744


      • Kuluttajaneuvoja kirjoitti:

        Kuluttajansuojalaki koskee itsepalvelukirpputorejakin. Sen sijaan yleinen virhekäsitys on, että kaikella kirpputorilla myytävästä tuotteesta olisi virhevastuu, kuten se yleensä nykyisin ymmärretään uuden tuotteen myymisestä (väh 6kk), mitään automaattista palautusoikeutta kirpputoritavarassa ei yleensä ole.

        Kun tuote on sellainen, että sen voi tarkastaa paikan päällä "normaalein toimenpitein" =silmämääräinen tarkastelu, laitteen testaus, ei ole mitään palautusoikeutta, jos tuotteessa ei ole ollut sellainen piilevä (tai piilotettu) virhe mitä asiakkaan ei olisi kohtuudella voinut olettaa huomaavan.

        Tässä tapauksessa leivänpaahdin voidaan katsoa olevan sellainen tuote, jonka toiminnan voi edeltäkäsin todeta (jos on mahdollista testata kuumeneeko vastukset tms) jo myyntipaikassa.

        Piilevän vian ehtoa ei yleensä näin vähäarvoisessa tavarassa voida katsoa kovin jyrkästi. Ts. ei voida olettaa, että tuotteen myyjä voisi ennakoida siihen tulevat mahdolliset asiaankuuluvat viat (eli sellaiset kuten esim. auton jakohihna katkeaa, jos sitä ei vaihdeta)

        Kun tuote on sellainen, ettei sitä voida testata hyväksyttävästi paikan päällä, on tehtävä avokauppa tai (ja mieluiten) esim- soitettava ko. tavaran myyjälle lupa tähän.

        Asiakkaalla on oikeus testata tuote paikanpäällä ja se tulee testata, jos se on mahdollista, muuten ei ole mahdollisuutta virhevalitukseen, kun kyseessä on käytetyn tavaran kauppa. Jos asiakas laiminlyö tavarantarkastuksen, ei hän voi tuotetta palauttaa, ei kauppalain eikä ksl:n mukaan (paitsi jos kuluttajaa on olennaisesti johdettu harhaan).
        Tämä tarkoittaisi, esim. sitä että tuotteen sähköturvallisuus ei ole tukes:in edellyttämällä tasolla (tehty omia sähkövirityksiä), tuotteen tiedoissa on vääristelty tuotteen toimivuutta (rikkinäinen ehjänä) tms.

        Yleissääntönä: Jos tavaran pystyy kohtuudella tarkastamaan ja tavara on käytetty ja arvoltaan pienehkö (yleensä 20 euron rajaa on sovellettu)ei sitä ole välttämättä otettava takaisin vedoten vikaan jonka olisi voinut tuotetta tarkastettaessa havaita.
        Jos tuote on sellainen, jota ei voi testata paikanpäällä TAI sellainen jossa on piilotettu vika/virhe on asiakkaalla kohtuullisen ajan kuluessa oikeus tuote palauttaa sen osoittautuessa toimimattomaksi. Esim. autoradiosoittimen testaaminen kirpputorilla on äärimmäisen hankalaa, tässä tapauksessa asiakkaalla on periaatteessa mahdollisuus tuote palauttaa.

        JOS kuitenkin koetaan, että palautusta ei ylipäätänsä pidetä soveliaana ko. yrityksessä juuri hankalien tilanteiden takia, on huomattava, että tällöin kassa voi kehoittaa asiakasta tuotetta ostamatta/tai myös olla myymättä (vaikka asiakas vaatii tuotteen saada ostaa palautusoikeuden kera), jos sen toiminnasta ei sillä hetkellä voi saada varmuutta ja ostoon sisältyy riski.

        Virhevastuu koskee kylläkin käytetyn tavaran kauppaa siinä, missä uudenkin tavaran kauppaa. Toiseksi jonkin leivänpaahtimen toimivuus on sellainen toimenpide, jota ei silmämäärin voi todeta normaalilla tarkastelulla. Ei noissa paikoissa yleensä ole kuluttajan saatavilla mitään testauspistokkeita. Jos taas sanoo, että kuluttajan pitäisi pyytää myyjää testaamaan, niin yhtä hyvin myyhän pitäisi tarjota tätä mahdollisuutta asiakkaalle ilman kysymistä.

        Lähtökohta tällaisessa kaupassa on, että myytävä laite toimii ja myyjä vastaa siitä. Toimimattoman tuotteen myyminen toimivana on petos.


      • Kuluttajaneuvoja
        okaro kirjoitti:

        Virhevastuu koskee kylläkin käytetyn tavaran kauppaa siinä, missä uudenkin tavaran kauppaa. Toiseksi jonkin leivänpaahtimen toimivuus on sellainen toimenpide, jota ei silmämäärin voi todeta normaalilla tarkastelulla. Ei noissa paikoissa yleensä ole kuluttajan saatavilla mitään testauspistokkeita. Jos taas sanoo, että kuluttajan pitäisi pyytää myyjää testaamaan, niin yhtä hyvin myyhän pitäisi tarjota tätä mahdollisuutta asiakkaalle ilman kysymistä.

        Lähtökohta tällaisessa kaupassa on, että myytävä laite toimii ja myyjä vastaa siitä. Toimimattoman tuotteen myyminen toimivana on petos.

        On totta, että virhevastuu koskee myös käytetyn tavaran kauppaa, mutta rajoituksin.

        Kun ei tehdä erillistä sopimusta tuotteen ominaisuuksista, kunnosta tsm. (eli kuten yleensä kirpputorilla tehdään) myydään "siinä kunnossa kuin se on"
        ksl:n 5 luvun 14 §:n säännöksen mukaan tavarassa on virhe, kun

        -tavara ei vastaa tietoja joita siitä on annettu
        eli tavarassa on virhe, kun esim. hintalapussa tuotetta väitetään vilpillisesti toimivaksi / tuotteen viasta ei hintalapussa tai oston yhteydessä mainita eli on laiminlyöty velvollisuus kauppaan olennaisesti vaikuttavista tekijöistä.

        -tavara on huonommassa kunnossa, kun ostajan oli perusteltua olettaa olosuhteet huomioonottaen

        Käytetyssä tavarassa virheolettama on uuden tavaran myyntiä monimutkaisempi, on arvioitava onko tuote kestoltaan sellainen, että virhe vastaa luonnollista kulumista ja otettava huomioon myös tavaran taloudellinen arvo.

        Kun myydään käytetty leivänpaahdin eurolla tai kolmellakymmenellä eurolla kirpputorilla, on suhteutettava yleisesti tuotteelta odotettu kestoikä. Ja kuten yleensä, kysessä ei ole subjektiivinen tuotteen oletettu kestoikä vaan yleisesti ja kohtuullisesti arvioitavin muuttujin todettu kestoikä. Kestoikä ei tietenkään ole sama asia kuin virhe. virhe on kuten edellä todettu yksiselitteinen, jos mainitut ehdot täyttyvät.

        Kuten jo moneen kertaan todettu on ostajan tarkastuksella tässä tapauksessa normaalia huomattavasti suurempi merkitys. Jos tuotetta ei pysty normaalein käytettävissä olevin keinoin todeta toimivaksi, ts. sitä ei pystytä luotettavasti testaamaan on mahdollisuus tuote palauttaa.

        Jos tuote on kuitenkin testattu ja todettu toimivaksi paikanpäällä, tavaran tiedot ovat oikeita, laitteessa ei ole piileviä vikoja joista myyjä voisi olla tietoinen ja laite hajoaa normaalista kulumisesta johtuvista syistä tai käyttövirheen/ulkoisen syyn seurauksena ei tuotetta yleensä ole mahdollista palauttaa.

        On tärkeää huomata, että kysymys on monesti tapauskohtainen ja tulkinnanvarainen. Tuotteen ostohinta ja arvo ovat osana tätä määritystä. Ei ole olemassa absoluuttista referenssiä, vaan aina on otettava huomioon _virheen kokonaismerkitys_ ostajalle.

        Lisähuomiona se, että joillakin kirpputoreilla on merkitty sähkötarvikkeiden tms. tarkistuspiste ja vaikkei sitä olisi, on asiakkaalla oikeus pyytää kohtuullisin keinoin selvyys tavaran kunnon toteamiseksi (töpseli pitäisi aina jostain löytyä).

        Jos tälläistä mahdollisuutta ei pyynnöstä huolimatta kirpputoriyrittäjän toimesta anneta voidaan joissain tapauksissa jo se katsoa virheolettaman täyttäväksi syyksi myöhempään palautukseen, tuotteen osoittautuessa toimimattomaksi (verrattavissa olennaisten tietojen pimitykseen) =ostajalla ei ole ollut käytettävissään kohtuullisia mahdollisuuksia tavaran kunnon selvittämiseen, koskee erityisesti sähkölaitteita.


    • kirppiksellekö

      Askarruttaa myös tämmöinen asia, joten jos jolu osaisi tätäkin asiaa valottaa. Minkälaiset oikeudet on henkilöllä, joka vuokraa pöydän tällaiselta kirpputori paikkoja vuokraavalta yritykseltä, tilanteessa jossa pöytiä vuokraava yrittäjä ei maksa myyjälle hänen omien tuotteiden myynnistä saamiaan voittoja. Useinhan sopimus tehdään vielä suullisesti ja paikan vuokraava henkilö itse joutuu kyllä maksamaan paika vuokran jo etukäteen.

    • liittoinen

      Miten jos myymässä olevassa lelussa ei ole kaikkia osia puuttu jokunen, mutta ei ole väitettykkään että kaikki ok yms. hinta on kuitenkin todella alhainen jos se paketti olisi täydellinen puolet mitä se olisi täysin kunnossa olevasta siis. kirpputori palutti ostajalle tästä rahat vaikka en suostunut kun kysyivät ja sanoivat itsekkin että periaatteessa ei ole paluatusoikeutta kyse alle 20€ ostoksesta. ostoksessa siis osia joita löytyy monelta ennestäänkin. erikoispalat ovat kuitenkin kaikki paketissa mukana.

      • y547457x

        "lelussa ei ole kaikkia osia puuttu jokunen, mutta ei ole väitettykkään että kaikki ok yms."
        - Oliko sitten kerrottu mitä osia puuttuu? Ostajan oletuksena on kaikkien osien olevan tallella, ellei muuta kerrota.

        "hinta on kuitenkin todella alhainen jos se paketti olisi täydellinen puolet mitä se olisi täysin kunnossa olevasta siis"
        - Pelkkä halpa hinta kirpputorilla ei kerro ostajalle tuotteen olevan vajaa tai puutteellinen. Kuulostaa vahvasti siltä, ettei ostajalle ole kerrottu syytä halpaan hintaan.


    • g7g6g7g6g76g

      On tässä sekin asia, että ajatellaanpa tilanne:
      Asiakas ostaa kirpparilta elektroniikkavempaimen, minkä hyvänsä, vaikkapa puhelimen tai radion. Hän vie sen kotiin, ottaa siitä sisustan tai joitakin osia omaan vastaavaan laitteeseensa ja panee tilalle rikkinäiset osat. Sitten hän palauttaa laitteen kirpparille ja kirpparin pitäjä antaa hänelle rahat takaisin. Myyjäparka kärsii nahoissaan, hänen laitteensa on rikottu.
      Näin kävi itselleni. Mitään ei ollut tehtävissä. Millä todistan, että laite oli ehjä, kun sen vei? Millä todistan, että laitetta kotonaan käyttänyt oli vienyt siitä osia?
      Olen sitä mieltä, että jos ostaa, niin ostaa ja kokeilee tosiaan kirpparilla sitä tuotetta. Jos ei pysty kokeilemaan, niin jättää sitten vaikka ostamatta, jos ei usko sen olevan ehjän.
      Olen itse ostanut kahdesti kahvinkeittimen kirpparilta. Molemmat olivat rikki. Katsoin omaksi tappiokseni, koska en viitsinyt lähteä niitä takaisinkaan viemään. Kahvinkeitintä ei voi kokeilla kirpparilla, sillä tuskin ylläpitäjä suostuu siihen, että ryhtyy keittelemään kahvia tai edes vettä hänen tiloissaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe