Laserleikkaus ja monovisio

Mono07

Olen menossa ensi vkolla laserleikkaukseen.
Nyt mietin kannattaako minun leikata molemmat silmät 0;lle vai tehdä monovisio eli toinen 0 & toinen -0.75. Lähtötiedot, ikä 36 ja miinusta 2.5&2.75.
Kertokaapa kokemuksia kellä löytyypi! Olisin tosi kiitollinen.

21

7788

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiike

Moi.En voi suositella lasik leikkausta, mutta jos olet kuitenkin päättänyt mennä leikkaukseen niin leikkauta ensiksi vain toinen silmä.Itseltäni leikattiin toinen silmä lasikilla 6.2.2007,leikkaukseeni liittyi kaikki mahdolliset komplikaatiot laiteviasta alkaen.Näkö ei ole vieläkään parantunut,huomenna olen menossa lisätutkimuksiin Helsinkiin.

• Marinka 75

Hei, missä sinut leikattiin alunperin?

• tiike
        Marinka 75 kirjoitti:

Hei, missä sinut leikattiin alunperin?

Leikattiin Jyväskylässä.

• Mono07

Yleensä PRK riskittömämpi, ei ole ns. läppäongelmia. Tosin paraneminen kestää pitempää kuin lasikissa.
        Tiike;lle; kummassa JKL leikkauspaikassa kävit?

• susannna

hei, minuakin kiinnostaisi kovasti tietää että missä kävit jyväskylässä leikkauksessa?kävin itse medilaserissa ja joitain ongelmia on ilmennyt..sumuisuutta lähinnä..tarkastukseen olen menossa joten en osaa sanoa mistä on kysymys ja onko pysyvää, vaarallista tms vai ihan normaalia ja ohimenevää, joten en lähde tässä nyt arvailemaan mistä minun kohdallani on kysymys..miten sinun ongelmasi ilmenee?millaisia ongelmia näkemisessäsi on?tsemppiä kovasti lisätutkimuksiin ja toivotaan että kaikki menee hyvin ja asia selviää parhain päin:)!

• Mono07
        susannna kirjoitti:

hei, minuakin kiinnostaisi kovasti tietää että missä kävit jyväskylässä leikkauksessa?kävin itse medilaserissa ja joitain ongelmia on ilmennyt..sumuisuutta lähinnä..tarkastukseen olen menossa joten en osaa sanoa mistä on kysymys ja onko pysyvää, vaarallista tms vai ihan normaalia ja ohimenevää, joten en lähde tässä nyt arvailemaan mistä minun kohdallani on kysymys..miten sinun ongelmasi ilmenee?millaisia ongelmia näkemisessäsi on?tsemppiä kovasti lisätutkimuksiin ja toivotaan että kaikki menee hyvin ja asia selviää parhain päin:)!

Kummalla tavalla sulla operoitiin?
        Tehtiinkö molemmat silmät yhtäaikaa?

• susannna
        Mono07 kirjoitti:

Kummalla tavalla sulla operoitiin?
        Tehtiinkö molemmat silmät yhtäaikaa?

heippa:).lasikilla leikattiin mulla molemmat silmät yhtäaikaa noin viikko sitten.arvot oli siinä -5 molemmissa silmissä ja jonkun verran alle yksi hajataittoa.esitutkimuksessa selvisi että toisessa silmässä ei ihan tuota viittä ollukaan..vielä en voi ihan täysin tyytyväinen olla lopputulokseen tuon sumuisuuden takia mutta toivottavasti selviää sitten siellä tarkastuksessa että mistä on kysymys ja voidaan hoitaa se:).

• Tiike
        susannna kirjoitti:

Helmikuussa Medilaserissa.Toimenpiteessä oli ongelma paineistuksessa,mutta leikkausta vaan jatkettiin.Siitä aiheutui ohut läppä jossa nyt todettu poimuja ja sarveiskalvon samentuma.Silmänpohjassakin todettu turvotusta joten näkö sumuinen ja epätarkka ja vaihtelee kovasti päivittäin.

• susannna
        Tiike kirjoitti:

Helmikuussa Medilaserissa.Toimenpiteessä oli ongelma paineistuksessa,mutta leikkausta vaan jatkettiin.Siitä aiheutui ohut läppä jossa nyt todettu poimuja ja sarveiskalvon samentuma.Silmänpohjassakin todettu turvotusta joten näkö sumuinen ja epätarkka ja vaihtelee kovasti päivittäin.

suhteellisen tutulta kuullostaa tuo sumuisuus ja epätarkkuus..joku päivä saattaa tosiaan nähdä tarkemmin ja toisina ei sitten tahdo nähdä mitään..leikkauksen kulussa ei minulla pitänyt olla mitään ongelmaa tai siitä ei ainakaan kerrottu..ensimmäisessä tarkastuksessakin (päivä leikkauksen jälkeen) lääkäri vakuutti kaiken olevan hyvin..joten tiedä nyt sitten mistä tämä sumu johtuu..

tiedätkö miten näköäsi hoidetaan jatkossa?voidaanko nuo kaikki ongelmat ratkaista vai jäikö jotain pysyvää haittaa?onko tuota sumuisuutta sinullakin vain toisessa silmässä vai molemmissa?minusta tuntuu että vasen silmä on itselläni ongelmallisempi..mutta odottelen nyt mitä perjantaina selviää optikon tarkastuksessa..tiesitkö jo leikkauksen jälkeen että jotain meni mönkään vai huomasitko asian vasta myöhemmin?anteeksi kun kyselen niin paljon mutta tilanteesi kiinnostaa minua...toivon nyt vain kovasti onnea sinulle ja tsemppiä eteenpäin:).mitkä olivatkaan arvosi ennen leikkausta?

• Tiike
        susannna kirjoitti:

suhteellisen tutulta kuullostaa tuo sumuisuus ja epätarkkuus..joku päivä saattaa tosiaan nähdä tarkemmin ja toisina ei sitten tahdo nähdä mitään..leikkauksen kulussa ei minulla pitänyt olla mitään ongelmaa tai siitä ei ainakaan kerrottu..ensimmäisessä tarkastuksessakin (päivä leikkauksen jälkeen) lääkäri vakuutti kaiken olevan hyvin..joten tiedä nyt sitten mistä tämä sumu johtuu..

tiedätkö miten näköäsi hoidetaan jatkossa?voidaanko nuo kaikki ongelmat ratkaista vai jäikö jotain pysyvää haittaa?onko tuota sumuisuutta sinullakin vain toisessa silmässä vai molemmissa?minusta tuntuu että vasen silmä on itselläni ongelmallisempi..mutta odottelen nyt mitä perjantaina selviää optikon tarkastuksessa..tiesitkö jo leikkauksen jälkeen että jotain meni mönkään vai huomasitko asian vasta myöhemmin?anteeksi kun kyselen niin paljon mutta tilanteesi kiinnostaa minua...toivon nyt vain kovasti onnea sinulle ja tsemppiä eteenpäin:).mitkä olivatkaan arvosi ennen leikkausta?

Minulta leikattiin ainoastaan oikea silmä,jossa miinusta oli peräti 8.Eli tosi heikko näkö.
        Vasen silmä minulla on ns.laiska silmä,jota käytän vain silloin,kun peitän oikean silmän.

Huomasin kyllä jo toimenpiteen aikana,että jotain ongelmia oli imun kanssa.Eli silmään ei ilmeisesti saatu oikeanlaista painetta.Toimenpidettä kuitenkin jatkettiin.
        Sarveiskalvo on nyt samea ja läpässä poimuja.
        Näkö vaihtelee kovasti.Aamuisin on kovinkin sumuista ja epätarkkaa.Iltapäivät ovat parempia.Kirkkassa valossa (ei auringonpaisteessa)näkee parhaiten.

Seuraavat tutkimukset kohdistuvat sarveiskalvoon.
        Samentuman pitäsi kirkastua ajan myötä,toivottavasti.En tiedä mitä poimuille tehdään.Mahdollisesti prk?
        Sairaslomalla olen ollut jo toista kuukautta.

Toivottavasti sinun ongelmat selviävät perjantaisessa tarkastuksessa.

• susannna
        Tiike kirjoitti:

Minulta leikattiin ainoastaan oikea silmä,jossa miinusta oli peräti 8.Eli tosi heikko näkö.
        Vasen silmä minulla on ns.laiska silmä,jota käytän vain silloin,kun peitän oikean silmän.

Huomasin kyllä jo toimenpiteen aikana,että jotain ongelmia oli imun kanssa.Eli silmään ei ilmeisesti saatu oikeanlaista painetta.Toimenpidettä kuitenkin jatkettiin.
        Sarveiskalvo on nyt samea ja läpässä poimuja.
        Näkö vaihtelee kovasti.Aamuisin on kovinkin sumuista ja epätarkkaa.Iltapäivät ovat parempia.Kirkkassa valossa (ei auringonpaisteessa)näkee parhaiten.

Seuraavat tutkimukset kohdistuvat sarveiskalvoon.
        Samentuman pitäsi kirkastua ajan myötä,toivottavasti.En tiedä mitä poimuille tehdään.Mahdollisesti prk?
        Sairaslomalla olen ollut jo toista kuukautta.

Toivottavasti sinun ongelmat selviävät perjantaisessa tarkastuksessa.

ihan ku oisin jostain lukenu että nuo läppään tulleet poimut voitais jotenkin suoristaa..joku ironing vai mikähän se oli...?!en nyt tiedä toimisiko tuo sinun tapauksessasi..ja onko tuollaista ylipäätään olemassa vai olenko keksinyt omasta päästäni koko jutun..xD.mutta semmoinen hämärä muistikuva on että olisin tuommoisesta joskus kuullut..varma en tietenkään voi olla kun en mikään asiantuntija ole..

eikös noita samentumiakin joskus poisteta?siis jos ne häiritsee kovasti näkemistä?mikähän tuota samentumaa sitten aiheuttaa..?alkaako se joku kerros (epiteeli tms.) kasvaa sinne läpän alle?toivottavasti häviäisi tuo samentuma sinulta.varmaan jo pelkästään se helpottaisi näkemistä:).

huomenna olen sitten menossa sinne tarkastukseen..vähän pelonsekaisin tuntein..:/.välillä toivon ettei mitään löytyisi ja välillä taas että jotain (korjattavissa olevaa) löytyisi että pääsisi tästäkin ongelmasta..mutta se jää nähtäväksi täytyykö vielä lääkärin juttusillakin käydä vai selviääkö pelkästään tuolla optikkokäynnillä..toivottava nyt vaan on että selviäisi tämäkin..

• Tiike
        susannna kirjoitti:

ihan ku oisin jostain lukenu että nuo läppään tulleet poimut voitais jotenkin suoristaa..joku ironing vai mikähän se oli...?!en nyt tiedä toimisiko tuo sinun tapauksessasi..ja onko tuollaista ylipäätään olemassa vai olenko keksinyt omasta päästäni koko jutun..xD.mutta semmoinen hämärä muistikuva on että olisin tuommoisesta joskus kuullut..varma en tietenkään voi olla kun en mikään asiantuntija ole..

eikös noita samentumiakin joskus poisteta?siis jos ne häiritsee kovasti näkemistä?mikähän tuota samentumaa sitten aiheuttaa..?alkaako se joku kerros (epiteeli tms.) kasvaa sinne läpän alle?toivottavasti häviäisi tuo samentuma sinulta.varmaan jo pelkästään se helpottaisi näkemistä:).

huomenna olen sitten menossa sinne tarkastukseen..vähän pelonsekaisin tuntein..:/.välillä toivon ettei mitään löytyisi ja välillä taas että jotain (korjattavissa olevaa) löytyisi että pääsisi tästäkin ongelmasta..mutta se jää nähtäväksi täytyykö vielä lääkärin juttusillakin käydä vai selviääkö pelkästään tuolla optikkokäynnillä..toivottava nyt vaan on että selviäisi tämäkin..

Olisi kiva kuulla,mitä sulle sanotaan perjantaina optikon luona.Löytyykö sun ongelmaan selitystä.

• susannna
        Tiike kirjoitti:

Olisi kiva kuulla,mitä sulle sanotaan perjantaina optikon luona.Löytyykö sun ongelmaan selitystä.

juu eilen kävin siis siellä optikolla..oli aika erikoinen reissu..tarkasti kaikki mahdolliset siellä eikä löytänyt selitystä tähän sumuisuuteen..:/.läppä on kiinnittynyt hyvin ja parantunut niin että sitä on vaikea enää edes täysin nähdä, arpia ei ole, ei poimuja, ei samentumia, ei mitään!näontarkkuus on hyvä (vaikka ei se täältä sumun seasta siltä oikein tunnukaan..).uusia kostutustippoja antoi kun valitin silmien kuivuutta..epäili että tuo sumuisuus saattaisi johtua siitä kun minulla on niin suuret pupillit..normaalisti ihmisillä on kai puolta pienemmät pupillit kuin minulla ja niinpä minun tapauksessani läppä kulkee tosi läheltä mustuaista ja se sitten ymmärtääkseni saattaa fuskata sieltä jostain reunoilta..tai näin ymmärsin..?toinen selitys voi olla puhtaasti vaan tottuminen...lääkärin kanssa lupasi vielä jutella ja ilmoitella mulle ensi viikolla mitä mieltä se oli..tuskin on tarvetta käydä lääkärillä ennen kuukausitarkastusta..vähän nyt jäi mietityttämään että häviääkö tämä ongelma nyt tästä sitten itsekseen..toisaalta olen hyvin onnellinen ja helpottunut ettei löytynyt mitään vakavaa:).mutta vähän epätietoiseksihan tuo käynti jätti..saa nyt nähdä miten tämä tästä etenee ja minkälainen selitys sillä lääkärillä on tähän koko episodiin..miten sinulla?onko yhtään tullu muutosta parempaan?

• Tiike
        susannna kirjoitti:

juu eilen kävin siis siellä optikolla..oli aika erikoinen reissu..tarkasti kaikki mahdolliset siellä eikä löytänyt selitystä tähän sumuisuuteen..:/.läppä on kiinnittynyt hyvin ja parantunut niin että sitä on vaikea enää edes täysin nähdä, arpia ei ole, ei poimuja, ei samentumia, ei mitään!näontarkkuus on hyvä (vaikka ei se täältä sumun seasta siltä oikein tunnukaan..).uusia kostutustippoja antoi kun valitin silmien kuivuutta..epäili että tuo sumuisuus saattaisi johtua siitä kun minulla on niin suuret pupillit..normaalisti ihmisillä on kai puolta pienemmät pupillit kuin minulla ja niinpä minun tapauksessani läppä kulkee tosi läheltä mustuaista ja se sitten ymmärtääkseni saattaa fuskata sieltä jostain reunoilta..tai näin ymmärsin..?toinen selitys voi olla puhtaasti vaan tottuminen...lääkärin kanssa lupasi vielä jutella ja ilmoitella mulle ensi viikolla mitä mieltä se oli..tuskin on tarvetta käydä lääkärillä ennen kuukausitarkastusta..vähän nyt jäi mietityttämään että häviääkö tämä ongelma nyt tästä sitten itsekseen..toisaalta olen hyvin onnellinen ja helpottunut ettei löytynyt mitään vakavaa:).mutta vähän epätietoiseksihan tuo käynti jätti..saa nyt nähdä miten tämä tästä etenee ja minkälainen selitys sillä lääkärillä on tähän koko episodiin..miten sinulla?onko yhtään tullu muutosta parempaan?

Toivottavasti sinun sumuisuutesi kirkastuu pikku hiljaa.Hyvä,ettei ainakaan ollut poimuja tai sameutta sarveiskalvossa.
        Itselläni jatkuu sama tilanne.Ensi viikolla joudun menemään Tampereelle taas lisätutkimuksiin.

Miten sinä muuten näet hämärässä?Onko hämäränäkösi muuttunut huonommaksi leikkauksen jälkeen?

• susannna
        Tiike kirjoitti:

Toivottavasti sinun sumuisuutesi kirkastuu pikku hiljaa.Hyvä,ettei ainakaan ollut poimuja tai sameutta sarveiskalvossa.
        Itselläni jatkuu sama tilanne.Ensi viikolla joudun menemään Tampereelle taas lisätutkimuksiin.

Miten sinä muuten näet hämärässä?Onko hämäränäkösi muuttunut huonommaksi leikkauksen jälkeen?

kyllä olen jonkun verran huomannut hämäränäössä muutosta..valojen ympärillä on semmoiset "rinkulat" pimeässä tai ne tavallaan hajoavat suuremmiksi kuin ovat..tämä lienee ihan tavallista leikkauksen jälkeen ja ainakin pitäisi poistua itsekseen..ei ole suuremmin tuo minua häirinnyt kun ei tuo hämäränäkö ole ennenkään kovin mahtava ollut;D.vähän kauemmin tuntuu silmillä kestävän tuo pimeään sopeutuminen kuin ennen mutta en tosiaan suurta muutosta ole huomannut.

hämärässä valkoinen väri on tosin aivan hirveä!en tiedä onko tuo taas tästä sumuisuudesta johtuva juttu mutta tosiaan valkoinen väri on aivan kammottavan näköinen!vähän samaan tapaan kuin nuo valotkin niin sekin "hajoaa".samoin käy ihan valoisassakin jos kaksi toisistaan poikkeavaa väriä (esim. musta ja valkoinen) ovat vierekkäin..ne menevät jotenkin päällekkäin..noh hankala selittää..onkohan tämä nyt sitä kontrastinäköä vai mitä?oletko huomannut tuollaista ilmiötä?toivottavasti hälvenisi tuokin tämän sumuisuuden mukana..

• seeg

minulla leikattiin monovisio 5.3 medilaser jkl.
      toinen jätettiin -1,5 joka olikin koska laiska silmä. ja toiseen nolla näkö. paranin hyvin . olen tottunut hyvin siihen että näin on, ei ongelmia, näen paremmin kuin laseilla ennen leikkausta vaikka toiselle ei tehty mitään. Lasik leikkaus.

• Mono07

Olen nimittäin itse menossa ensi vkolla samaiseen paikkaan ja valitsin PRK ja nyt mietin mitäkö tehdä tuon monovision kanssa? Kokeilin niillä optikkorilleillä miltä tuntuisi monovisiona, mutta jotenkin jäi halju tunne siitä. Lähelle näki aivan moitteettomasti, mutta kauas ei tarkasti. Ilmeisesti silmät/aivot tottuu siihen ja kaikki sitten ok. Mut jotenkin vielä mietin asian suhteen? =)
        Joten oliko sulla millaiset lähtöarvot (miinukset/ikä jne..), jos saa udella?

• seeg
        Mono07 kirjoitti:

Olen nimittäin itse menossa ensi vkolla samaiseen paikkaan ja valitsin PRK ja nyt mietin mitäkö tehdä tuon monovision kanssa? Kokeilin niillä optikkorilleillä miltä tuntuisi monovisiona, mutta jotenkin jäi halju tunne siitä. Lähelle näki aivan moitteettomasti, mutta kauas ei tarkasti. Ilmeisesti silmät/aivot tottuu siihen ja kaikki sitten ok. Mut jotenkin vielä mietin asian suhteen? =)
        Joten oliko sulla millaiset lähtöarvot (miinukset/ikä jne..), jos saa udella?

-1,5 oli, ja ikää 36, silmät on mukautuvaiset eli ne tottuu. Kaverit kertoivat että toipuminen prk vie älyttömän pitkän aikaa ja kipuja on. Ja sit joudut aina suojaamaan silmät uv säteiltä vuoden verran, aika rankkaa. Vaikka lasik on kalliimpi niin huomatttavasti turvallisempi ja tehokkaampi paraneminen nopeaa. mieti.

• Mono07
        seeg kirjoitti:

-1,5 oli, ja ikää 36, silmät on mukautuvaiset eli ne tottuu. Kaverit kertoivat että toipuminen prk vie älyttömän pitkän aikaa ja kipuja on. Ja sit joudut aina suojaamaan silmät uv säteiltä vuoden verran, aika rankkaa. Vaikka lasik on kalliimpi niin huomatttavasti turvallisempi ja tehokkaampi paraneminen nopeaa. mieti.

PRK, eikös se oli ns riskittömämpi. Lasikissa se läppäongelma mahdollisuus.
        3 tuttuani on käynyt PRK ja sanovat, että sen 2-3 vrk mahdollisen kivun kestää ja sitten alkaa olla olotilat vastaavat kuin LASIK;ssa. Mutta tiedä sitten kumpi parempi, lasik ainakin tuplahintainen? Eli itte leikkautan molemmat ja PRK hippu ~1000€ ja lasik ~2200€. Ainakin meikeläiselle tuo 1100 erotus on ISO raha!

• seeg
        Mono07 kirjoitti:

PRK, eikös se oli ns riskittömämpi. Lasikissa se läppäongelma mahdollisuus.
        3 tuttuani on käynyt PRK ja sanovat, että sen 2-3 vrk mahdollisen kivun kestää ja sitten alkaa olla olotilat vastaavat kuin LASIK;ssa. Mutta tiedä sitten kumpi parempi, lasik ainakin tuplahintainen? Eli itte leikkautan molemmat ja PRK hippu ~1000€ ja lasik ~2200€. Ainakin meikeläiselle tuo 1100 erotus on ISO raha!

joko olet varannut päivän, milloin menet. Laitahan sit viestejä kuinka meni, molemmatko?
        Tuttavani leikattiin ilmeisesti prk 10 v sitten, on vieläkin tyytyväinen ja näkö ennallaan. Tsemppiä

• Mono07
        seeg kirjoitti:

joko olet varannut päivän, milloin menet. Laitahan sit viestejä kuinka meni, molemmatko?
        Tuttavani leikattiin ilmeisesti prk 10 v sitten, on vieläkin tyytyväinen ja näkö ennallaan. Tsemppiä

Ja ainakin nyt olen tosi tyytyväinen olotilaani ja näkööni. Tosin vielä hiukan heittelee näon tarkkuus, mut kyllä nyt jo pärjätään. Mitään kipuja ei ole ollut missään vaiheessa, vaikka niistä "peloteltiin". Isoin jännitysmomentti oli, kun eilen otin suojapiilarit pois, mutta niiden kanssa ei mitään proleemia. Suosittelen lämpimästi PRK omien lyhyiden kokemusteni perusteella. Lisäksi leikkautin molemmat silmät 0;lle, en jättänyt ikänäköä varten mitään pelivaraa ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe