Ilmarinta spontaani pneumothorax

Kerran kärsinyt

Onko kokemusta ilmarinnasta? Jännittää kun menen lentokoneeseen, että kuinkahan käy... Voiko se uusia? Vaikuttaako paine? Kokemuksia kiits... :)

44

17764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooo...

      Tuttavalla oli n. 15 vuoden aikana 3 kertaa spontaani i.r. Kolmannella kerralla tehtiin leikkaus jossa poistettiin keuhkon yläosasta pala.Mikään ei liittynyt lentämiseen vaan ne tulivat ihan noin vain.

      • Kerran kärsinyt

        soitinpa keuhkopolille... Tohtorin mukaan ei oo tiedossa että sillä olis mitään vaikutusta, eikä kait tapauksiakaan... Tupakoiko tuttavasi? Jos tupakoi, paljonkin? Minullekin se vaan tuli ns. yskimällä...


      • jooo...
        Kerran kärsinyt kirjoitti:

        soitinpa keuhkopolille... Tohtorin mukaan ei oo tiedossa että sillä olis mitään vaikutusta, eikä kait tapauksiakaan... Tupakoiko tuttavasi? Jos tupakoi, paljonkin? Minullekin se vaan tuli ns. yskimällä...

        Hän poltti aiemmin kai askin päivässä, mutta oli jo lopettanut kun viimeisin ilmarinta oli.
        Muuten, onko kukaan muu huomannut että yskiminen alkaa kuulostaa haukahtelulta kun ilmarinta on alullaan???


      • ksjsjjs
        jooo... kirjoitti:

        Hän poltti aiemmin kai askin päivässä, mutta oli jo lopettanut kun viimeisin ilmarinta oli.
        Muuten, onko kukaan muu huomannut että yskiminen alkaa kuulostaa haukahtelulta kun ilmarinta on alullaan???

        Joo toi haukahtelu kuvaa sitä hyvin! Itse oon verrannu onton tynnyrin kumahteluun.


    • neljä kertaa

      kahden vuoden sisällä. Eka kerta tuli kun mulla oli kova yskä eli kirjaimellisesti yskin keuhkoni rikki. Loput kerrat on tullu ihan ilman mitään sen kummempaa syytä. Nyt neljännen jälkeen tehtiin tähystysleikkaus jossa poistettiin osa kahdesta keuhkolohkossa. Niissä oli suurentuneita keuhkorakkuloita jotka sitten "huvikseen" poksahtelivat. Lääkäri antoi hvyän ennusteen eli ei pitäisi enää uusiutua ku poistettiin ne alueet joissa oli niitä suurentuneita rakkuloita. Saapi nähdä...! Oon tässä kahden vuoden sisään ollu pariinkin kertaan lentokoneessa mutta ei mulla sen jälkeen oo tullu ilmarinta tai en oo huomannu että olis muutenkaan vaikuttanu mitenkään tuo lentäminen.

      • Kerran kärsinyt

        Joo en tiedä edes mistä tuli mieleen tuo lentämisen vaikuttaminen.. Tuli mieleeni vaan, eikä lähtenyt pois, ennen kuin sain jotain vastausta... Kiitokset!


    • Hoikka nainen

      Hei,

      Olen 36-vuotias ope; tupakki ei ole koskaan maistunut ja elämäntavat ovat aina olleet mallikkaat. Painoa on 55 kg ja pituutta 170 cm, eli tyypillinen tapaus, laiha ihminen, pitkulaiset keukot. Sain ensimmäisen spontaanin ilmarinnan sairaalareissuineen helmikuussa 2006. Yskää oli ollut pari viikkoa. Homma uusiutui nyt tammikuussa 2007 ja jouduin keuhkoleikkaukseen (keskilohkon avoleikkaus), kun kolmen päivän dreenaus ei purrut. Toipumisessa meni kuukausi. Välillä tuli takapakkeja ja haavaa särki. Nyt jo elämä kukoistaa ja käyn kuntosalilla vanhaan malliin. Paino putosi 8 päivän sairaalareissulla usean kilon ja muutenkin olo repsahti. Ei tämän pitäisi elämää mitenkään rajoittaa, paitsi että syvänmeren sukellus on pois laskuista. Kasvattava kokemus kaikenkaikkiaan!

    • nainen 52

      Minulla on tullut sponttaani ilmarinta 4-5 kertaa, kerran on keuhkorakkuloita klipsattu tähystysleikkauksella , sekään ei ilmeisesti auttanut poistamaan vaivaa kokonaan ,koska senkin
      jälkeen on kerran ilmarinta tullut.
      Olen uskaltautunut lentokoneeseen noin kahden kuukauden kuluttua ilmarinnasta enkä tällöin ole oireillut.

      • Lento tiedossa kohta

        Oliko sinulla ollut nuo ilmarinnat kun lähdit lennolle, vai tuliko niitä sitten myöhemmin uudelleen?
        Kuinka pitkästä lennosta oli kyse, ulkomaille kuitenkin?


    • Sporttinen nainen 35v

      Hei,
      Olen itse ollut ilmarinnan takia hoidettavana viimeisen 2,5 vuoden aikana 4 kertaa ja kaksi kertaa sitä on tähysleikkauksella yritetty korjatakin. On helpottavaa kuulla, että niillä joilla ilmarinta on kerran tullut, niin uusiutuminen on todennäköistä. Vaiva tuntuu olevan sen verran harvinainen, että tietoa on vähän saatavilla. Olen lentänyt useasti näiden sairaalakeikkojen välissä, koska lääkäreiden mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa.. tiedä häntä!

      • piih

        ...että ilmarinta voi uusia, luulin että se on semmoinen kertavaiva!

        Itselläni oli ilmarinta -98 joka myös leikattiin.

        Onko teillä ollut mitään oireita ennen ilmarintaa vai onko se tapahtunut ihan yllättäin? Itsellä on jo muutaman kuukauden ollut pientä hengenahdistusta ja nyt pelottaa jos se uusii. Oli sen verran ikävät pari viikkoa sairaalassa ettei soisi toistuvan.

        Olen perustapaus, 170cm ja 53kg tupakoimaton nainen, pitäisiköhän lihoa että pelastuisi vaivan uusimiselta..?


      • kysym
        piih kirjoitti:

        ...että ilmarinta voi uusia, luulin että se on semmoinen kertavaiva!

        Itselläni oli ilmarinta -98 joka myös leikattiin.

        Onko teillä ollut mitään oireita ennen ilmarintaa vai onko se tapahtunut ihan yllättäin? Itsellä on jo muutaman kuukauden ollut pientä hengenahdistusta ja nyt pelottaa jos se uusii. Oli sen verran ikävät pari viikkoa sairaalassa ettei soisi toistuvan.

        Olen perustapaus, 170cm ja 53kg tupakoimaton nainen, pitäisiköhän lihoa että pelastuisi vaivan uusimiselta..?

        Mulla on ollut useampi ilmarinta, tähystysleikkaukset ei auttanut. Te jotka olette uskaltautuneet lentokoneeseen ilmarinnan jälkeen, oletteko tarkistaneet että korvaisiko matkavakuutus jos joudut ulkomailla sairalaan ilmarinnan takia?


      • nelli06
        kysym kirjoitti:

        Mulla on ollut useampi ilmarinta, tähystysleikkaukset ei auttanut. Te jotka olette uskaltautuneet lentokoneeseen ilmarinnan jälkeen, oletteko tarkistaneet että korvaisiko matkavakuutus jos joudut ulkomailla sairalaan ilmarinnan takia?

        Mulla on ollut ilmarinta 9-10 kertaa ja kerran leikattu tähystysleikkauksessa "heikko kohta" keuhkoista pois. Sen jälkeenkin tullut muutaman kerran, viimeksi tässä talvella. Olen lähdössä kesällä lentäen lomalle eka kertaa ja pelkään, että ilmarinta tulee lentokoneessa. Lääkärit on sanoneet, että paineen vaihtelu voi vaikuttaa asiaan. Toiset suosittelee, että käyttää muuta matkustustapaa kuin lentokonetta. Toiset sanoo, että tuskin vaikuttaa. Mulle niitä on tullut ihan itestään, välillä olen aamulla herätessäni huomannut, että taas on "reikä" keuhkoissa. En tiedä tosta matkavakuutuksesta, pitäisi varmaan ottaa selvää. Olisko niin, että kun tää vaiva ja lentämisen riski on tiedossa, niin vakuutus ei korvaa?


      • Useita ilmarintoja
        nelli06 kirjoitti:

        Mulla on ollut ilmarinta 9-10 kertaa ja kerran leikattu tähystysleikkauksessa "heikko kohta" keuhkoista pois. Sen jälkeenkin tullut muutaman kerran, viimeksi tässä talvella. Olen lähdössä kesällä lentäen lomalle eka kertaa ja pelkään, että ilmarinta tulee lentokoneessa. Lääkärit on sanoneet, että paineen vaihtelu voi vaikuttaa asiaan. Toiset suosittelee, että käyttää muuta matkustustapaa kuin lentokonetta. Toiset sanoo, että tuskin vaikuttaa. Mulle niitä on tullut ihan itestään, välillä olen aamulla herätessäni huomannut, että taas on "reikä" keuhkoissa. En tiedä tosta matkavakuutuksesta, pitäisi varmaan ottaa selvää. Olisko niin, että kun tää vaiva ja lentämisen riski on tiedossa, niin vakuutus ei korvaa?

        Mulla ollut useita ilmarintoja, kaksi kertaa leikattu. Pysyivät poissa, kun olin raskaana ja imetin, sitten alkoivat ilmestyä taas 3-6 kk:n välein. Toisen leikkauksen jälkeen ei ole tullut enää, oli raju leikkaus. Ainoa yhteinen tekijä oli kuukautisten alkaminen. Itse en sitä edes hoksannut, ennenkuin joku hoitaja osastolla sanoi, että he ovat huomanneet, että kun nuoret naiset tulevat spontaanin ilmarinnan takia osastolle, useilla on kuukautiset!! Itse olen ollut useasti lentokoneessa eikä se aiheuta ilmarintaa, ekan ilmarinnan aikana-97 jopa matkustin edestakaisin Lontooseen tietämättä ilmarinnasta. Olin tosi kipeä, pisteli enkä saanut hyvin hengitettyä mutta luulin että selkäni on täysin jumissa :))


      • lääkäriopiskelija
        Useita ilmarintoja kirjoitti:

        Mulla ollut useita ilmarintoja, kaksi kertaa leikattu. Pysyivät poissa, kun olin raskaana ja imetin, sitten alkoivat ilmestyä taas 3-6 kk:n välein. Toisen leikkauksen jälkeen ei ole tullut enää, oli raju leikkaus. Ainoa yhteinen tekijä oli kuukautisten alkaminen. Itse en sitä edes hoksannut, ennenkuin joku hoitaja osastolla sanoi, että he ovat huomanneet, että kun nuoret naiset tulevat spontaanin ilmarinnan takia osastolle, useilla on kuukautiset!! Itse olen ollut useasti lentokoneessa eikä se aiheuta ilmarintaa, ekan ilmarinnan aikana-97 jopa matkustin edestakaisin Lontooseen tietämättä ilmarinnasta. Olin tosi kipeä, pisteli enkä saanut hyvin hengitettyä mutta luulin että selkäni on täysin jumissa :))

        On olemassa harvinainen endometrioosin muoto, jossa rintakehän alueella on samantyyppistä kudosta kuin kohdussa. Tämäkin kudos muuttuu kuukautisten aikaan ja saattaa aiheuttaa ilmarinnan. 95 %:ssa tapauksista ilmarinta tulee oikealle puolelle. Endometrioosihan on hyvänlaatuinen, mutta käytännössä pysyvä sairaus, joska suurimpia harmeja ovat mahdollinen lapsettomuus ja kivut. Yleisimmin endometrioosissa "ylimääräistä" kohtutyyppistä solukkoa on lantion alueella aiheuttamassa voimakkaita kuukautiskipuja. Massan joutuminen munanjohtimiin voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista.

        Tämä ilmarintataipumus on harvinaista, mutta toki syytä ottaa huomioon uusiutumisen vuoksi. Vaiva korjaantuu parhaiten leikkauksella, jossa endometrioosimassa poistetaan keuhkopussin ja pallean alueelta. Sinulle on varmaan tehty tällainen puhdistusleikkaus, joten toivottavasti vaiva on nyt pois päiväjärjestyksestä.


      • APUAaaaaaaa
        Useita ilmarintoja kirjoitti:

        Mulla ollut useita ilmarintoja, kaksi kertaa leikattu. Pysyivät poissa, kun olin raskaana ja imetin, sitten alkoivat ilmestyä taas 3-6 kk:n välein. Toisen leikkauksen jälkeen ei ole tullut enää, oli raju leikkaus. Ainoa yhteinen tekijä oli kuukautisten alkaminen. Itse en sitä edes hoksannut, ennenkuin joku hoitaja osastolla sanoi, että he ovat huomanneet, että kun nuoret naiset tulevat spontaanin ilmarinnan takia osastolle, useilla on kuukautiset!! Itse olen ollut useasti lentokoneessa eikä se aiheuta ilmarintaa, ekan ilmarinnan aikana-97 jopa matkustin edestakaisin Lontooseen tietämättä ilmarinnasta. Olin tosi kipeä, pisteli enkä saanut hyvin hengitettyä mutta luulin että selkäni on täysin jumissa :))

        Oletko lentänyt pitkiä matkoja, tai onko kukaan, koettuaan ilmarinnan imuhoidon?
        Olisi yli 10 tunnin lento yhteen suuntaan tiedossa 3kk dreneerauksesta, en taida uskaltaa ottaa riskiä ainakaan vielä silloin, mutta entä myöhemmin?
        Näiden keskustelujen perusteella kammoksuttaa ajatuskin pitkällä lennolla tulevasta ilmarinnasta ja
        vielä se onko kohdemaassa miten tasokas hoito kun puhutaan kuitenkin Aasiasta.


      • Tietoa kaipaava
        nelli06 kirjoitti:

        Mulla on ollut ilmarinta 9-10 kertaa ja kerran leikattu tähystysleikkauksessa "heikko kohta" keuhkoista pois. Sen jälkeenkin tullut muutaman kerran, viimeksi tässä talvella. Olen lähdössä kesällä lentäen lomalle eka kertaa ja pelkään, että ilmarinta tulee lentokoneessa. Lääkärit on sanoneet, että paineen vaihtelu voi vaikuttaa asiaan. Toiset suosittelee, että käyttää muuta matkustustapaa kuin lentokonetta. Toiset sanoo, että tuskin vaikuttaa. Mulle niitä on tullut ihan itestään, välillä olen aamulla herätessäni huomannut, että taas on "reikä" keuhkoissa. En tiedä tosta matkavakuutuksesta, pitäisi varmaan ottaa selvää. Olisko niin, että kun tää vaiva ja lentämisen riski on tiedossa, niin vakuutus ei korvaa?

        Miten sulla kävi kun olit kesällä lennolla, tuliko ilmarinta uudelleen, vai oletko pysynyt oireettomana?


      • Lentoon?
        nelli06 kirjoitti:

        Mulla on ollut ilmarinta 9-10 kertaa ja kerran leikattu tähystysleikkauksessa "heikko kohta" keuhkoista pois. Sen jälkeenkin tullut muutaman kerran, viimeksi tässä talvella. Olen lähdössä kesällä lentäen lomalle eka kertaa ja pelkään, että ilmarinta tulee lentokoneessa. Lääkärit on sanoneet, että paineen vaihtelu voi vaikuttaa asiaan. Toiset suosittelee, että käyttää muuta matkustustapaa kuin lentokonetta. Toiset sanoo, että tuskin vaikuttaa. Mulle niitä on tullut ihan itestään, välillä olen aamulla herätessäni huomannut, että taas on "reikä" keuhkoissa. En tiedä tosta matkavakuutuksesta, pitäisi varmaan ottaa selvää. Olisko niin, että kun tää vaiva ja lentämisen riski on tiedossa, niin vakuutus ei korvaa?

        Onko ilmarintasi uusinut vielä noiden 9-10 kerran jälkeen? Miten meni lentomatkasi?


      • Leikkausko
        Useita ilmarintoja kirjoitti:

        Mulla ollut useita ilmarintoja, kaksi kertaa leikattu. Pysyivät poissa, kun olin raskaana ja imetin, sitten alkoivat ilmestyä taas 3-6 kk:n välein. Toisen leikkauksen jälkeen ei ole tullut enää, oli raju leikkaus. Ainoa yhteinen tekijä oli kuukautisten alkaminen. Itse en sitä edes hoksannut, ennenkuin joku hoitaja osastolla sanoi, että he ovat huomanneet, että kun nuoret naiset tulevat spontaanin ilmarinnan takia osastolle, useilla on kuukautiset!! Itse olen ollut useasti lentokoneessa eikä se aiheuta ilmarintaa, ekan ilmarinnan aikana-97 jopa matkustin edestakaisin Lontooseen tietämättä ilmarinnasta. Olin tosi kipeä, pisteli enkä saanut hyvin hengitettyä mutta luulin että selkäni on täysin jumissa :))

        Oliko tähystysleikkaus vai avoleikkaus? Kauanko kesti toipuminen ja kauanko olit sairaalassa?


      • Nellille kysymys
        nelli06 kirjoitti:

        Mulla on ollut ilmarinta 9-10 kertaa ja kerran leikattu tähystysleikkauksessa "heikko kohta" keuhkoista pois. Sen jälkeenkin tullut muutaman kerran, viimeksi tässä talvella. Olen lähdössä kesällä lentäen lomalle eka kertaa ja pelkään, että ilmarinta tulee lentokoneessa. Lääkärit on sanoneet, että paineen vaihtelu voi vaikuttaa asiaan. Toiset suosittelee, että käyttää muuta matkustustapaa kuin lentokonetta. Toiset sanoo, että tuskin vaikuttaa. Mulle niitä on tullut ihan itestään, välillä olen aamulla herätessäni huomannut, että taas on "reikä" keuhkoissa. En tiedä tosta matkavakuutuksesta, pitäisi varmaan ottaa selvää. Olisko niin, että kun tää vaiva ja lentämisen riski on tiedossa, niin vakuutus ei korvaa?

        Kuinka tiheästi sinulla on toi ilmarinta uusinut ja kuinka pitkään nyt olet ollut terveenä? Minkä ikäinen olet?


    • on

      ollut ilmarinta nyt kolme kertaa 4kk sisällä. Ensimmäisen sain suomessa ankaran yskän yhteydessä. Toinen tuli, kun lensin saksaan työharjoitteluun. Ilmarinta tuli lennon jälkeisenä päivänä (tiedä häntä johtuiko lennosta vai oliko pelkkää sattumaa). Saksassa poistivat paloja keuhkosta tähystyksellä. Nyt ilmarinta uusiutui jälleen 2kk kuluttua leikkauksesta noin vain.. Leikkasivat sen uudelleen ja nyt odotellaan miten käy...

      Ahdistavaa luettavaa, että joillain ollut jopa 10 kertaa ilmarinta :/ Itseäni alkaa jo raivostuttaa tämä sairaalassa ravaaminen...

      • Useita ilmarintoja

        Tiedän ton ahdistuksen ja potutuksen. Monet kerrat itkua väänsin vaan pettymyksen ja potutuksen takia, "joko taas...".

        Minä olen ollut vapaa ilmarinnoista vuoden-03 leikkauksen jälkeen mutta edelleen pelkään niiden ilmestymistä. Lääkärit ovat sanoneet, että jos ne ovat tullakseen, ne tulee vaikka päällä seisois. Ilmarinta ollut aina oikealla mutta lääkärit sanoneet, että seuraava voi tulla vaikka vasemmalle. Eli pitää nauttia vaan elämästä eikä ns. varoa tai yrittää ehkäistä ilmarintojen tuloa. Tupakointi ja laihuus tosin on tyypillistä, jos tulee sponttaaneja ilmarintoja.

        Sikainfluenssaa odotellessa...


    • .keuhko.

      Olipa iljettävä kokemus, ei tarvisi uusia kyllä ikinä. Iljettävää oli sen tulo, ja hoito kunnes putki vedettiin pois. Eli siis alusta loppuun oli jatkuvasti oltava tarkkana ettei sohi imuputkea, ei kääntyile tai liiku vääriin asentoihi, ja voi sitä tunnetta selässä kun oli pari päivää maannu, ja vain pariin kertaan siitä noussu päivisin x.x

    • blaahhs

      Voiko ilmarinta aiheuttaa jotain vakavampia vammoja, jos sen hoitamista pitkittää? Itsellä ollut 3 kertaa ilmarinta ja nyt on taas vähän sellaista tunnetta ollut pari päivää, tosin erittäin lievää!! Pointtina on se, että olisi erittäin mieluinen reissu tiedossa vkloppuna, enkä hennoisi millään jättää väliin...Mitä mieltä olette, jos jättää lääkärillä käynnin maanantaihin?

      Ja tietääkö joku voiko vaarallinen ylipaineilmarinta kehittyä normaalista ilmarinnasta vai ovatko ne täysin eri tyyppisiä? Netistä löytyy harmittavan vähän tietoa tästä vaivasta :S

    • MikkoKeuhko

      Itselläni oudot oireet ilmenivät päivää ennen työmatkaa, hakiessani aamulla postia postilaatikolta (henki salpautui, pisti rinnasta niin perskatisti). Mitään aikaisempia keuhko-ongelmia ei minulla ole ollut. Koska tiesin, että lento voi olla riski, menin lääkäriin täällä Treella ja lääkäri selvitti vain keuhkoveritulpan riskiä ja sanoi verikokeiden perusteella, että voit lentää.

      No, lentokoneessa seuraavana päivänä 21.1.2010 väli Tre-Hki meni ok, mutta ongelmat ilmenivat Hki-Hampuri välillä. En pystynyt hengittämään, pisti rinnasta, oksetti samanaikaisesti ja lentoemännät antoivat lisähappea, koska olin kuulemma "kalmanvalkea". Hampurissa menin lääkäriin ja taas lääkäri epäili puhallustestin tuloksen perusteella keuhkoveritulppaa ja pisti sairaalan ensiapuun. Siellä röntgenkuvan perusteella diagnostisoivat kuitenkin pneumothoraxin eli ilmarinnan. Reikä kylkeen ja keuhko paineistaen kuntoon. 4 päivän jälkeen otettiin piuhat irti.

      Olen 85 kiloa painava ja 187 cm pitkä mies. Tyypillinen ilmarinta-profiili?

      En ehkä koskaan enään tule lentämään, oli sen verran epämiellyttävä kokemus. Ja kun todennäköisyys on, että ilmarinta uusiutuu 50 % todennäköisyydellä.

      • Kokemuksia kaipaava

        Oletko lentänyt pitkiä matkoja, tai onko kukaan, koettuaan ilmarinnan imuhoidon?
        Olisi yli 10 tunnin lento yhteen suuntaan tiedossa viikkoa alle 2kk dreneerauksesta, en taida uskaltaa ottaa riskiä ainakaan vielä silloin, mutta entä myöhemmin?
        Näiden keskustelujen perusteella kammoksuttaa ajatuskin pitkällä lennolla tulevasta ilmarinnasta ja
        vielä se onko kohdemaassa miten tasokas hoito kun puhutaan kuitenkin Aasiasta.


      • pneumothx
        Kokemuksia kaipaava kirjoitti:

        Oletko lentänyt pitkiä matkoja, tai onko kukaan, koettuaan ilmarinnan imuhoidon?
        Olisi yli 10 tunnin lento yhteen suuntaan tiedossa viikkoa alle 2kk dreneerauksesta, en taida uskaltaa ottaa riskiä ainakaan vielä silloin, mutta entä myöhemmin?
        Näiden keskustelujen perusteella kammoksuttaa ajatuskin pitkällä lennolla tulevasta ilmarinnasta ja
        vielä se onko kohdemaassa miten tasokas hoito kun puhutaan kuitenkin Aasiasta.

        Itsellä ei ole kokemuksesta lentämisestä ilmarinnan jälkeen, mutta olin n. 5-10 metrin päässä lavasta Judas Priestin keikalla parisen viikkoa pneumothoraxin jälkeen. Ainakin sen se kesti...

        Yllättävää, että spontaani-ilmarintapotilaita on näinkin paljon. Olen itse lääkäri (4 vuotta työskennellyt) ja olen itseni lisäksi tavannut vain yhden, joka näistä spontaanesita pneumothoraxeista kärsii.


    • KeuhkuumeAltis

      5.4.11Meni pari kylkiluutapoikki.Kärvistelin pari Päivää jamenin Haartamanniin->Meikkuun Osastolle.Oli Veri/ilmaRinta.
      Pe-Ti ne Pähkäili ja sitten 'survas' Dreeninj osta tuli 0.6LVerta.Oli
      vaan vuorokauden ja valmis lähetemään lääkereseptien kanssa.Lääkkeinä
      (Lyrica,Tramal,AntbiotTaviac).Lyricasta luin 3.Vko myöhemmin mikä Myrkky!
      Komtrollissa oon käynyt
      2.5,JatkettiinSamoillaLääkkeilläJa 16.5(kokoPäiväMeikussa)Pähkäiltiin Jotta HuomennaTsekataan!Samoin nyt 17.5 EkaLekurisanoiEttäPakkoLeikata->UltraLekuriSanoiEttäEiNoinPientä
      Verimäärää kannataleikata!Silti joka päivä parit (labra,röntgenit)!
      Lopputulos oli että antaa ajan hoitaa ja kuukausi Saikkua!
      josseiHyvinHoitele Itseä Voi tulla vakava keuhkokuume!Ei JatkettuLääkitystä!

    • Toro

      itselläni on ollut 2 kertaa ilmarinta ennen tätä kertaa eli 3 josta olen nyt sairaalassa tein itse ulkomaan reissua 2 vuotta noiden 2 kerran välillä ja lensin pitkiäkin aikoja säännöllisesti aasiaan, eurooppaan ja pohjois amerikkaan ilman mitään ongelmaa tosin aina oli pieni pelko perseessä että jos se nyt iskee.... eli oma kokemukseni on että ei tuo vaiva haittaa lentämistä jos ei satu lennolla kohdalle

    • Dreeni x 2

      Minulle on ilmarinta tullut nyt kaksi kertaa. Ensimmäinen tuli 2011 ja makasin sairaalassa letkuissa 2vkoa, ennen kuin tumpelot päättivät lähettää minut toiseen sairaalaan ambulanssilla suoraan leikattavaksi. Kävi ilmi, että ilmarinnan lisäksi lääkäri oli tehnyt ensimmäisessä sairaalassa hoitovirheen, joka oli viedä henkeni. Dreeni oli tungettu keuhkon sisään sydämen lähelle. Nyt 2012 syyskuussa tuli sama vaiva uudestaan. Olin dreenissä 2pvää ja homma hoitui sillä. Ahdistava tauti ja kun kukaan ei tunnu tietävän mitään syytä näille keuhkorakkuloiden poksahtamisille. Elämää sen verran rajoittaa, että lomalento täytyy perua ja katsoa pääseekö seuraavallekaan lennolle. Tämän kanssa täytyy vain yrittää elää ja nauttia jokaisesta päivästä. Voimia kaikille ilmarinnasta kärsiville. T: Nainen 33-v , 60kg ja 162cm

      • ttuulikki

        Dreeni x 2:lle: olen saman kokenut eli kaksi dreenihoitoa ja niiden välillä kerran leikattu ja kolme kertaa ilman dreeniä itsekseen parantunut ilmarinta takana puolentoista vuoden sisällä. Mikä riesa!
        Kukaan ei täällä ole puhunut mitään tuntemuksista ilmarintojen välillä- onko olo normaali kun ilmaa ei ole? Mulla aina välillä outoja tuntemuksia joista lekurit sanoo ettei johdu ilmarinnasta. Mutta kun ei aiemmin sellasia ole ollut niin ihmettelen kovasti. Vai tekeekö psyyke tepposia. No eipä sekään olis ihme tämmösen kokemuksen jälkeen...


      • dreenix2 ( nytx3)
        ttuulikki kirjoitti:

        Dreeni x 2:lle: olen saman kokenut eli kaksi dreenihoitoa ja niiden välillä kerran leikattu ja kolme kertaa ilman dreeniä itsekseen parantunut ilmarinta takana puolentoista vuoden sisällä. Mikä riesa!
        Kukaan ei täällä ole puhunut mitään tuntemuksista ilmarintojen välillä- onko olo normaali kun ilmaa ei ole? Mulla aina välillä outoja tuntemuksia joista lekurit sanoo ettei johdu ilmarinnasta. Mutta kun ei aiemmin sellasia ole ollut niin ihmettelen kovasti. Vai tekeekö psyyke tepposia. No eipä sekään olis ihme tämmösen kokemuksen jälkeen...

        Hei!

        Kun keuhko on leikattu niin kiinnikkeet ja arpijuosteet elävät siellä omaa elämäänsä ja näin ollen tuntuu, että kaikki ei ole ihan ookoo.
        Kannattaa käydä aina lääkärillä varmistamassa asia, jos vaivaa.
        Keuhkojen kuuntelu antaa jo paljon osviittaa niiden kunnosta...

        Miulla olo on normaali, kun keuhko on saatu kuntoon. Toki miutakin vaivaa erilaiset tuntemukset, mutta itseään kuulostelemalla oppii elämään niiden kanssa. Miulle selkeä "reikä keuhkossa" merkki on se, että selkä tulee ihan jumalattoman kipeäksi ja nyt uutena tulokkaana on hengenahdistus liikkeessä. Tämä on nyt vain asia mille ei mahda mitään, joten on parempi hyväksyä se, kuin taistella vastaan. Tämänkin kanssa pystyy elämään ja pahempaakin on. Voimia siulle ttuulikki!!!!!


    • rinnastus

      Loukkasin itseni kaatumalla 5/11 mutta jatkoin töissä n 2 viikkoa sitten menetin tajuntani ja jouduin Ilmarinnanvuoksi letkunpäähän 17/11. etelänlento-loma tilattu viikolle 49 lääkäri kielsi lentämisen lähimmän 2 kk aikana sain matkan peruttua ja rahat takaisin. Enkä kyllä olisi voinut matkustaakkaan sillä kaulan ympärys ja ylärinta ovat vieläkin niin kipeät että saa vain toivoa ettei tulis yskää 8/1-13 olis lopputarkastus, mietin että pitäiskö tarkistaa aikaisemminkin tuon kivun takia ? vaan kuinka kauan tämä toipuminen kestää ?? voisko joku valaista asiassa ?

    • 3x pneumathorax

      Miulle tuli ilmarinta nyt kolmatta kertaa. Dreeni vedettiin keuhkoista pois kuudentena päivänä ja pääsin kotiin odottamaan leikkaushoitoa. On uskomatonta, että kukaan ei tiedä mistä ilmarinta tulee. Kirurgit katsoivat viipalekuvani ja Luojalle Kiitos miulla ei ollut keuhkosairautta, joka voisi ilmarinnan aiheuttaa.

      Miut on leikattu jo kerran ja sen jälkeen pneumathorax on uusiutunut nyt kahteen otteeseen. Ennen viimeisintä reikää keuhkoissa olin lentänyt 30-h takaisin Suomeen ja siitä kuukauden jälkeen hypännyt uudelleen lentokoneeseen. Lentokoneessa ja matkoilla ei onneksi tapahtunut mitään ja lomat onnistuivat hienosti. Itse en enää koneeseen nouse ennen kuin olen käynyt ottamassa keuhkokuvat ja saanut lääkäriltä varmuuden, että voin lentää. On hengenvaarallista matkustaa lentokoneessa, jos keuhkossa on reikä ja se ei todellakaan ole leikin asia.

      Toivon teille kaikille voimia jaksaa ilmarinnan kanssa. Meitä on monta, vaikka luulemme olevamme yksin tämän kanssa. Uskoa huomiseen!

    • Ilmis1

      Kahdeksan ilmarintaa takana. Leikattu avona ja tähystyksellä. Endometrioosia todettu olevan keuhkoissa mikä harvinaista. Raskas taakka ollut. Aina kuukautisten aikaan keuhkot vaivaa. Eikä lääkäreitä siis keuhkon puolella kiinnosta pätkääkään ns naisten vaivat koska oma osaaminen ei sitä aluetta.
      Lentäminen sujunut aina ongelmitta. Paitsi raskaana ei lentolupaa.

      • väärä diagnoosi

        Minulla oli ensimmäinen ilmarinta pitkän 10h lennon jälkeen. Valitettavasti väärä diagnoosi - keuhkojen piti olla kunnossa. Jatkoin lentämistä noin kahden kuukauden välein - joka kerta selkäkipuja ja pistoja lennon jälkeen. Lopulta ilmarinta oli niin iso, että keuhko painui kasaan. Siinä vaiheessa otettiin ensimmäisen lennon jälkeiset röntgenkuvat uuteen tarkkailuun, ja selvisi, että jo silloin ilmarinta oli n. 5 cm levyinen. Jouduin leikkaukseen ja minulle luvattiin, että lentää voi, sillä keuhkot on ns. liimattu thoraxiin. Lensin 2 kk kuluttua työmatkalle USA:han ( 4 lentoa yhteensä) ja 2 päivää paluun jälkeen rumpa alkoi alusta. Lopulta, 3. kerralla jouduttiin avaamaan Thorax. Rehellisesti sanottuna, aivan kamala kokemus. 3 vuotta kesti, että pystyin makaamaan taas kyljellään. Sen jälkeen en ole lentänyt, nyt 6 vuotta takana ilman ongelmia.
        Mutta tässä muutamia faktoja: Ilmarinta uusiutuu sitä helpommin, mitä useammin sen on kokenut. Pelkän drenaasin jälkeen suositellaan 1-2 vuotta lentopaussia. Leikkauksen jälkeen minimi on 6 viikkoa. Lento on riski, jos keuhkoissa on viellä ns. rakkula, mikä voi puhjeta (lentokoneen noustessa paine laskee ja ilman tilavuus kasvaa, mikä venyttää rakkulaa). Missään tapauksessa ei tulisi lentää, jos keuhkojen ja thoraksin välissä viellä on ilmaa, sillä ilman laajetessa, se "erottaa" edelleen laajemmalta alueelta kuhkot thoraksin seinämästä.
        Monet alan kirurgit uskovat, että useimmat naisten sairastamat ilmarinnat ovat ns. kuukautisten aikaisia: Catamenial pneumothorax, vaikka sitä ei usein tiedetä. Kyse on endometrioosin leviämisestä keuhkoihin ja kuukautisten aikainen "vuoto" saa ongelmat aikaan.
        Jos olette selvinneet drenaasilla tai tähystysleikkauksella, parannelkaa itsenne kunnolla, ennen lentojen aloittamista, sillä jos ongelmat menevät niin pitkälle, että joutuu avoimeen rintakehäleikkaukseen, kestää kivut ja paraneminen paljon paljon kauemmin, kuin edellisissä vaihtoehdoissa ja ei ilman syytä, tällä leikkauksella on maine olla yksi pahimmista leikkauksista kipujen osalta (itse kävin läpi kaikki versiot).
        Profiili: en ole koskaan tupakoinnut, urheillut aina, hoikka mutta hartiakas, 38 v. nainen.
        Oireet: yskimistä, selkäkipuja (kuin olisi puukolla isketty selkään) akuutissa vaiheessa ja erityisesti voimakkaasti hengittäessä. Huom! Kivut helpottavat n. 3 päivän aikana, mutta ilmarinta on edelleen läsnä.


      • 2d-1t-0a
        väärä diagnoosi kirjoitti:

        Minulla oli ensimmäinen ilmarinta pitkän 10h lennon jälkeen. Valitettavasti väärä diagnoosi - keuhkojen piti olla kunnossa. Jatkoin lentämistä noin kahden kuukauden välein - joka kerta selkäkipuja ja pistoja lennon jälkeen. Lopulta ilmarinta oli niin iso, että keuhko painui kasaan. Siinä vaiheessa otettiin ensimmäisen lennon jälkeiset röntgenkuvat uuteen tarkkailuun, ja selvisi, että jo silloin ilmarinta oli n. 5 cm levyinen. Jouduin leikkaukseen ja minulle luvattiin, että lentää voi, sillä keuhkot on ns. liimattu thoraxiin. Lensin 2 kk kuluttua työmatkalle USA:han ( 4 lentoa yhteensä) ja 2 päivää paluun jälkeen rumpa alkoi alusta. Lopulta, 3. kerralla jouduttiin avaamaan Thorax. Rehellisesti sanottuna, aivan kamala kokemus. 3 vuotta kesti, että pystyin makaamaan taas kyljellään. Sen jälkeen en ole lentänyt, nyt 6 vuotta takana ilman ongelmia.
        Mutta tässä muutamia faktoja: Ilmarinta uusiutuu sitä helpommin, mitä useammin sen on kokenut. Pelkän drenaasin jälkeen suositellaan 1-2 vuotta lentopaussia. Leikkauksen jälkeen minimi on 6 viikkoa. Lento on riski, jos keuhkoissa on viellä ns. rakkula, mikä voi puhjeta (lentokoneen noustessa paine laskee ja ilman tilavuus kasvaa, mikä venyttää rakkulaa). Missään tapauksessa ei tulisi lentää, jos keuhkojen ja thoraksin välissä viellä on ilmaa, sillä ilman laajetessa, se "erottaa" edelleen laajemmalta alueelta kuhkot thoraksin seinämästä.
        Monet alan kirurgit uskovat, että useimmat naisten sairastamat ilmarinnat ovat ns. kuukautisten aikaisia: Catamenial pneumothorax, vaikka sitä ei usein tiedetä. Kyse on endometrioosin leviämisestä keuhkoihin ja kuukautisten aikainen "vuoto" saa ongelmat aikaan.
        Jos olette selvinneet drenaasilla tai tähystysleikkauksella, parannelkaa itsenne kunnolla, ennen lentojen aloittamista, sillä jos ongelmat menevät niin pitkälle, että joutuu avoimeen rintakehäleikkaukseen, kestää kivut ja paraneminen paljon paljon kauemmin, kuin edellisissä vaihtoehdoissa ja ei ilman syytä, tällä leikkauksella on maine olla yksi pahimmista leikkauksista kipujen osalta (itse kävin läpi kaikki versiot).
        Profiili: en ole koskaan tupakoinnut, urheillut aina, hoikka mutta hartiakas, 38 v. nainen.
        Oireet: yskimistä, selkäkipuja (kuin olisi puukolla isketty selkään) akuutissa vaiheessa ja erityisesti voimakkaasti hengittäessä. Huom! Kivut helpottavat n. 3 päivän aikana, mutta ilmarinta on edelleen läsnä.

        Kiitos vinkeistä. Mulla kävi juuri noin että oireet eka ilmarinnasta oli ja jouduin lentämään, joka aiheutti laajenemisen. Nyt dreenien 2 kpl jälkeen tähystys leikkaus tehty ja toipilaana. Mulla on varaa olla lentämättä vaikka vuosia. Ei tuota halua enaa kokea.


    • Useita ilmarintoja

      Joku kyselisi oireista, kun ilmarinta tulee...
      Eka oire on kuin puukko menisi keuhkojen läpi, kipu kestää tunteja, mutta alkaa helpottamaan sitten. Itselleni tuli aina nieluun tunne isosta patista ja toisen hartian kipua. Patin tunne ja hartiakivut hellittivät aina heti, kun dreeni oli saatu paikoilleen. Ilmarintani ovat olleet aina oik. ylälohkossa, joten maatessa olen tuntenut (myös ihan kädellä) pulputuksen. Tiettyä kumarrusliikettä tehdessä keuhko on myös rahissut. Kävellessä kovaa hengenahdistusta.

      Itselläni ilmarinnat tulevat kuukautisten yhteydessä. Minulla on endometrioosiepäilystä, lapsettomuutta, mutta viimeisessä ilmaleikkauksessa ei koepalassa/-paloissa löytynyt endometrioosia. En tiedä, sulkeeko tuo varmasti pois endometrioosin keuhkoista?

      • Joo122

        Ei kuulemma sulje pois.itsellä keuhko siinä kunnossa ettei enää mene kasaan kun nii arpeutunut. 8 x ilmarinta plus pieniä sirppejä. Endometrioosia on gynen mukaan mutta keuhkoilla nostellaan olkapäitä. Täysin kypsä tilanteeseen. Tällä hetkellä kipupolin asiakas kun muuta ei voida tehdä. Lapsia pitäisi tehdä mutta jos äiti näin kipeä niin ei voi. Raskaus siis auttaisi ehkä. Entiset raskaudet eivät auttaneet.


    • :( :(

      Apua, tiedättekö sitten yhtään tapausta, joillla tämä vaiva EI olisi uusinut leikkauksen jälkeen? Sain elämäni ensimmäisen ilmarinnan, joka ei ole parantunut itsekseen ja odotan nyt leikkausta. Voinko enää ikinä elää normaalisti, tehdä töitä vai olenko tästä lähtien aina vaarassa joutua letkun jatkeeksi? Luulin, että leikkauksella saataisiin korjattua homma kerrasta. ja lääkäritkin ovat sanoneet, että kyllä se tällä tähystysleikkauksella kuntoon saadaan ja pääsen kotiin. :(

      Itse tunnen yhden nuoren naisen, jolta ilmarinta leikattiin - sairasti ensin 3 erillistä ilmarintaa. Nyt se ei ole kuulemma enää viiteen vuoteen uusinut.

      • jpl6

        Minulla oli ilmarinta kaksi kertaa vuonna 1992. Toisen kerran jälkeen suoritettiin tähystysleikkaus. Puolitoista kuukautta olin sairaslomalla, jonka jälkeen aloitin varovasti taas kuntoilun. Mitään oireita ei ole sen jälkeen ollut. Matkustellut olen parikymmentä kertaa tuon jälkeen mm. Thaimaa ja karibia. Eli suhteellisen pitkiä lentoja.


    • tähystetty

      Itsellä ollut ilmarinta nyt 1,5 vuoden sisällä kahdesti. Suomessa hoidettiin dreenillä 3 vrk. Toisella kerralla iski Hollannissa työharjoittelussa noin 4kk sitten. Tähystyksellä pala pois ja hoito kesti noin 2 vkoa. Matkavakuutus korvasi kaiken.

      Olen näiden ilmarintojen välissä ja jälkeen lentänyt noin 10 kertaa. Pisin matka Hollanti - Uusi-seelanti (kolme lentoa joista kaksi yli 10h) 2kk leikkauksen jälkeen, lääkärit sanoivat että 6 vkoa lentokielto leikkauksen jälkeen. Lennoista ei itsessään ole haittaa ollut. Lennoissa ei vaikuta matkan pituus vaan nousut ja laskut eli paineen vaihtelut.

      Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja olen huomannut/kuullut/lukenut ja nyt myös kokenut että uusivat kyllä aika herkästi. Töitä voi tottakai tehdä mutta riski on aina olemassa.

      Paraneminen tapahtunut yllättävänkin hyvin. Ajoittain pientä hengenahdistusta, rintakipua mutta tämä hyvin lihasperäistä. Alussa oli hermo kipuja, tunnottomuutta tai yliherkyyttä leikautulla alueella.

      Nyt on vähän samanlainen olo että olisi ilmarinta iskemässä. AIkaisemmilla kahdella kerralla oik keuhko mennyt täysin lyttyyn, armoton kylkikipu ja hengenahdistus. Nyt oireet lievempiä mutta jatkuneet jo usean päivän, Voimakkaita aamusta mutta illalla kylki ei juuri kipuile. Kellään ollut vastaavaa. katsellaan miten käy..

      mies, pituutta 181cm ja paino 78kg, tupakoin toi

      • tähystetty

        jatkuu ..tupakoin toseen pneumothoraxiin asti. nyt 4kk savuttomana.


    • Kari569

      lentäminen on aiheuttanut minulle ilmarintan , lentämisestä seuraavan päivänä iski

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe