Hirsitalon suunnittelu on käynnissä ja lupapapereita valmistellaan. Tarkoitus on rakentaa 1,5 kerroksinen hirsitalo 200 mm hirrestä (omat puut). Eristysasia näyttää herättävän keskustelua suuntaan ja toiseen. Tällaista tietoa en kuitenkaan löytänyt, joten kysymys kuuluu:
Paljonko tarvitaan ulkoseinäeristystä 200 mm hirteen, että u-arvo on kohdillaan? Entä sitten ala- ja yläpohjan eristeet? Tarkoitus on, että sisä- tai ulkopuolelle ei tule koolauksia ja lisäerityksiä seiniin vaan piilutetaan hirsi, joka veistetään paikallaan. Ikkunoiden kokonais u-arvo on 1,05. Lämmitykseksi tulee pelletti -> vesikiertoinen lattialämmitys ja ilmalämpopumppu. Tulisijoja on kaksi.
Ja vielä: onko jokin tietolähde, josta näitä tietoja saa keskitetysti ja helposti käsiinsä?
Eristyksestä ja u-arvoista
7
2518
Vastaukset
- Rakennusmies
U-arvo on n. 0,53 eli jos seinän U-arvoksi haluttaisiin 0,25 täytyisi kyseiseen seinään laittaa n. 80 mm ekovillaa tai n. 88 mm kivi- tai lasivillaa.
Omalle massiivihirrelle tulee U-arvo 0,85 ja tällöin tarvittava villan määrä seinässä ekovillalla olisi n. 109 mm tai n. 119 mm kivi- tai lasivillaa.
Mutta huonompi rakenneosa voidaan kompensoida tekemällä muista osista/osasta vaatimuksia parempi eli esim. enemmän villaa yläpohjaan.
Ikkunat ovat vaatimuksia paremmat eli ne kompensoi jo jonkin verran huonompaa seinää, vaatimuksissa 1,4 W/m2K ja sinulla 1,05 W/m2K. - Sins
Rakennusinsinööriliiton julkaisussa "Lämmöntarpeen laskentaohjeet" annetaan mäntypuun "lambda-arvoksi" [W/(m . C)] seuraavia arvoja:
-Lecaharkkoulkoseinä 0,163 (suht. 4,0)
-Mäntypuu syitä vastaan 0,140 (suht. 3,4)
-Kuitulevy, huokoinen 0,053 (suht. 1,3)
-Mineraalivilla, pehmeä 0,041 (suht. 1,0)
Nämä ovat siis ehjiä "levyjä", ilman seinänrakoja.
Jos johonkin taloon laitetaan 200 mm villaa seiniin, tarvitaan puuta 3,4 kertainen määrä eli noin 700 mm!!
Kysele asiaa rakennustarkastajalta ja - lycka till. - Vähemmän ulalla
neuvoista ja vinkeistä. Täytyy perehtyä tuohon laskentaan - tuo ohjeellinen u-arvo auttaa paljon :) Toiveissa on, että kompensointia saisi niin paljon, ettei lisäeristystä seiniin tarvitsisi laittaa.
- Juke!
Kyllä ne yleensä saa kompensoitua paremmalla ylä- ja alapohjalla sekä ilmastoinnin lämmöntalteenotolla. Onhan sinulla hyvät ikkunatkin siinä tulossa. Varmasti onnistuu.
Jos haluat matalaenergiatalon, niin sitten suositellaan seiniin lisäeristystä, ja ehkäpä muutenkin. tuo pelkkä hirsi on aika "kylmä", jos se vielä on tavallista hirttä ja itse tehtyä. Tarkenee kyllä, mutta on aika energiasyöppö verrattuna tavalliseen puutalon seinään.
- Kysynyt
On aivan turha näiltä palstoilta tällaisia kysellä,sillä et saa täältä oikeaa vastausta.
Jos todella olet rakentamassa,niin tonttikin pitäisi olla tiedossa ja silloin tiedät kunnankin josta voit kysyä rak.tarkastajalta mitä heidän kuntansa hyväksyy.Rakennuslaki määrittelee miten pitäisi tehdä,mutta kunnat tuntuvat soveltavansa lait itse.- Jussi P.
Rakennustarkastajilla on mahdollisuus harkinnanvaraisesti tehdä poikkeuksia lämmöneristysmääräyksistä, muttei kuitenkaan tiukentaa voimassa olevaa lakia.
- rak.exPERTTI
talostasi täytyy tehdä niin sanottu
lämpöhäviölaskelma (tämäkin riippuu kunnasta, johon rakennat, mikä on rakennusvalvonnan käytäntö ko.kunnassa).
Tämä laskelma tulee toimittajalta.... siinä selviää miten seinän liian "kylmät" U-arvot "kompensoidaan" muulla tavalla. Todennäköisesti joudut lisäeristämään myös ulkoseiniä päätykolmioiden lisäksi (jos ulkoseinille kaapistoja, vaatehuoneita jne.)
Rakentamiskuntasi rakennustoimisto on paras paikka saada lisätietoja. Pykälien, sääntöjen, määräysten jne. soveltaminen eri kuntien välillä on aika villiä. Ko. kunnan käytäntö selviää samalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685