Kuka lähtee mukaan kokeilemaan. Mä tein päätöksen muutama päivä sitten. Rahat uhkaa loppua kun aina saa olla piilareita ostamassa. Vastaani tuli tapauksia joissa näkö parantunut huomattavasti, kun silmälasit on jätetty pois kokonaan. Käytetty vain pakottavassa tilanteessa. Silmiä jumpataan päivittäin ja aloitetaan tietty terveellinen ruokavalio. No tästä innostuneena ajattelin kokeilla. Mukaan olis kiva saada pieni porukka niin voisi keskenään vertailla onko oikeasti mitään hyötyä. Ainakaan ei häviä mitään eikä maksa penniäkään. Jos jotain tapahtuu se on pelkkää plussaa!!!
Mulla -2.75 molemmissa ja tänään 3:tta päivää lähes ilman laseja. Vähän hankalaa varsinkin kaupassakäynti, mutta ei ylivoimaista. Kotona pärjää täysin ilman laseja paitsi tv:tä katellessa=)
Innostukaa kokeilemaan!!!
Parempi näkö ilman laseja!!!
18
5506
Vastaukset
- Nata
mulla -3 molemmissa silmissä (ainakin, en ole käynyt vuosiin optikolla :S)
Tässä nyt koitan sohrata ilman laseja ;)- kihhu
Kiva juttu =) Mulla ei oo ainaskaan vielä tullu pää mitenkään kipeäksi vaikka sitä arvelin. Eka päivä oli vähän hutera, kun kaikki oli niin sumeaa. Mut tänään kotona jo tosi hyvin =) Kaupassa oli tosi jännä käydä, onneks oli mies mukana, mut hyvin meni. Ehkä sitä vaan kuvittelee ettei pärjää ilman laseja. Toiveita on siis =)
- Anna vaan
Mulla näkö huononi äkillisesti joskus teini-iässä ja sain silmälasit. En nähnyt telkkaristakaan kunnolla niitä tekstejä enkä koulussa taulusta kunnolla. Kuitenkin jätin silmälasit pois kun en tykännyt niistä. Käytin joskus välillä kotona semmosia jumppalaseja (aivan mustat, joissa on paljon pisteitä, joita kautta siis katsoo, en tiiä mistä Suomesta saa, oli ostettu ulkomailta) joiden oli tarkoitus parantaa näköä. Ja melko pian aloin oikeasti nähdä paremmin. Silmälasiaikoina huomasin selvästi miten huonommin näin silmäsalien käytön jälkeen, kuin ennen niitä (käytin siis lähinnä kun katsoin tv:tä, tein läksyjä tai koulussa). Joten luulisin että suuren muutoksen aiheutti juuri tuo lasien pois jättö. Silmäthän tottuu laseihin eikä ilman niitä enää pärjää tulevaisuudessa. Joten suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tuota. Nykyään en tarvitse laseja ollenkaan (*koputtaa puuta). :) Siitä on nyt joku 5v aikaa..
- kihhu
Tosi kiva kuulla tämmösiä positiivisia kokemuksia ihmisiltä =) Tämäntyylisiä juttuja on varmasti paljon ja niitä on kannustava lukea. Mä olen sinnitellyt nyt ilman laseja. Tänään kävin kylässä ilman laseja ja huomasin ettei ongelmaa. Sitä on ehkä tuntenut itsensä avuttomaksi ilman laseja, mutta näkee ihan ok. Nyt olen käyttänyt laseja ainoastaan kun ajan autoa tai katson tv:tä. Tosin tuntuu että nuo lasit ovat nyt liian voimakkaat, koska kaiken näkee jotenkin ihan liian kirkkaasti ja jopa räikeän selvästi. Jospa se on läjtenyt jo luonnostaan korjaamaan... Jatkoa odotellaan =)
- ihan kiva
No varmaan toimiikin jollain alle -3 taittovirheellä auttaakin. Mulla tarkan näön raja ilman laseja n. 10 senttiä silmän edessä sylinteritaitto. Ei paljon huvita törttöillä ilman laseja kotonakaan kun kaikki 20 sentin päässä oleva on värillistä tuhrua.
- silmäihminen
Kokeellisissa tutkimuksissa ei ole todettu, että lasien käyttämättömyys parantaisi näöntarkkuutta ja/tai korjaisi taittovirhettä.
Näön "paraneminen" perustunee tottumukseen. Kun totuttaa itsensä huonompaan näköön, pystyy toimimaan paremmin ilman laseja. Ajatellaan vaikka henkilöä, jolla on likitaitteisuutta -1.0:n verran. Hän saa ensimmäiset lasit kasvoilleen ja yllättyy, kuinka terävästi voikin nähdä. Ennen lasien saamista hän ei kokenut näkevänsä mitenkään kovin huonosti. Lasien saamisen jälkeen näkö tuntuukin yhtäkkiä kovin huonolta ilman niitä - mitä, huonontavatko miinuslasit näköä? Eivät; näkö vain TUNTUU huonommalta, koska henkilöllä on kokemus paremmasta näöntarkkuudesta. Ennen lasien saamista hän koki pärjäävänsä, koska ei ollut tietoa paremmastakaan.
Voidakseen seurata todellista näön kehitystä (ilman laseja tai lasien kanssa) pitäisi mittauttaa taittovirhe ja näöntarkkuus säännöllisesti standardoiduissa olosuhteissa. Kaikki muu perustuu subjektiiviseen kokemukseen ja tottumukseen, jotka eivät kerro juuri mitään taittovirheen suuruudesta tai näöntarkkuudesta.
En ymmärrä, miksi tämmöiseen kokeiluun pitäisi lähteä ja yrittää sinnitellä huonolla näöntarkkuudella, kun se kerran on laseilla korjattavissa (tai piilolaseilla, jos sankalaseja ei halua pitää). Jos taas epäilee käyttäneensä aiemmin ylikorjattuja laseja ja uskoo pärjäävänsä vähemmillä miinuksilla, asian voi tutkituttaa ja ostaa vastaisuudessa miedommat lasit.
Toivon todellakin, ettei kukaan luota näön paranemiseen ilman laseja ja esim. hyppää autonrattiin riittämättömällä näöntarkkuudella.- Valelikinäköinen
Linkissä on kerrottu testeistä jotka on tehty lapsilla ja joissa kaksiteholaseilla on saatu likinäköistyminen merkittävästi hidastumaan. Annoit aiemmin linkkejä joissa oli saatu lähes olematon vaikutus.
Oakley's practice consisted of both Caucasian families and Native American families. Because of differences in reading habits, life style, etc., the results for the two groups were tabulated separately. The children were between six and fifteen years old and their refractive error was recorded over several years. The results of the study are shown below:
http://www.myopia.org/ebook/12chapter7.htm - silmäihminen
Valelikinäköinen kirjoitti:
Linkissä on kerrottu testeistä jotka on tehty lapsilla ja joissa kaksiteholaseilla on saatu likinäköistyminen merkittävästi hidastumaan. Annoit aiemmin linkkejä joissa oli saatu lähes olematon vaikutus.
Oakley's practice consisted of both Caucasian families and Native American families. Because of differences in reading habits, life style, etc., the results for the two groups were tabulated separately. The children were between six and fifteen years old and their refractive error was recorded over several years. The results of the study are shown below:
http://www.myopia.org/ebook/12chapter7.htmKun kokeellisissa tutkimuksissa saadaan ristiriitaisia tuloksia, se tarkoittaa juurikin sitä, että asiaa ei ole pystytty tieteellisesti todistamaan. Kun tulokset eivät ole toistettavissa, niihin on mitä todennäköisimmin ollut vaikuttamassa muita (tuntemattomia) satunnaismuuttujia. Näin siis sekä puolesta- että vastaan-tutkimusten kohdalla.
Tieteellisesti kiistatonta näyttöä siis EI ole. Piste.
En jaksa ottaa kantaa ja spekuloida sitä, estäisikö plus-sumutuksen käyttö lapsilla ja imeväisillä likinäön kehittymistä. Tässä keskusteluketjussa oli kyse siitä, paraneeko likinäköisten (aikuisten) näkö, jos he eivät käytä taittovirheensä mukaisia laseja. Siihen tuossa jo kommentoinkin - samoin sitä, miten tulee menetellä jos epäilee omia lasejaan ylikorjatuiksi.
Linkittämäsi näöntarkastutaulukko ei täytä standardoidujen tutkimusolosuhteiden kriteerejä. Lisäksi ei ole kovin vaikeaa oppia muistamaan E-sakaroiden suuntia. Aivot ja oppiminen vaikuttavat näkemiseemme, vaikkemme sitä itse tiedostaisi.
- Valelikinäköinen
Kuka lähtee mukaan kokeilemaan. Mä tein päätöksen muutama päivä sitten. Rahat uhkaa loppua kun aina saa olla piilareita ostamassa. Vastaani tuli tapauksia joissa näkö parantunut huomattavasti, kun silmälasit on jätetty pois kokonaan. Käytetty vain pakottavassa tilanteessa. Silmiä jumpataan päivittäin ja aloitetaan tietty terveellinen ruokavalio. No tästä innostuneena ajattelin kokeilla. Mukaan olis kiva saada pieni porukka niin voisi keskenään vertailla onko oikeasti mitään hyötyä. Ainakaan ei häviä mitään eikä maksa penniäkään. Jos jotain tapahtuu se on pelkkää plussaa!!!
Mulla -2.75 molemmissa ja tänään 3:tta päivää lähes ilman laseja. Vähän hankalaa varsinkin kaupassakäynti, mutta ei ylivoimaista. Kotona pärjää täysin ilman laseja paitsi tv:tä katellessa=)
Innostukaa kokeilemaan!!!
Likinäkösi voi parantua jos olet akkommodaatiospasmin takia valelikinäköinen.
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm
Tässä on vielä nimimerkki Silmäihmisen antama erinomainen linkki USA:n silmälääkäreiden oppaasta koskien likinäköä ja valelikinäköä (Pseudomyopia) jossa on kerrottu samat asiat kuin mitä Kaisu Viikari totesi tuossa Akuutin kirjoituksessa mutta siihen on lisätty silmäjumppa (vision therapy), kts Pseudomyopia sivut 17 ja 18.
Olen poistanut n. 3d valelikinäköä kuten Kaisu Viikari suositteli tuossa Akuutin kirjoituksessa ja suosittelen sinulle samaa hoitoa. Näen nyt ilman laseja visuksen 1 tai hieman paremmin eli Snellenin hakaset taulukosta näen 20/20 hakaset jotka vastaavat visusta 1 joka on jo melko hyvä näkö.
Kannattaa käyttää luku- ja lähityöetäisyydelle mitoitettuja laseja sekä kaukolaseissa vahvuuksia kannattaa vähentää vähitellen. Jos jätät miinuslasit kokonaan pois noinkin suurilla miinuksilla (-2,75d) voit saada ns deprivaatiolikinäköä jossa silmän pituus kasvaa ja tällainen likinäkö ei parane. Lisäksi saat epämielyttävää "vasta-akkommodaatiokipua" silmiin etenkin jos menet keinovalaistuun tilaan.
Sinulla on -2,75d likinäköä joten lue tässä vaiheessa ilman laseja ja näyttöpäätelaseina voit käyttää vanhoja n -1,25d vahvuisia vanhoja lasejasi. Alikorjatuiksi ulkoilulaseiksi suosittelen -2,25d vanhoja lasejasi.
Sinun tulisi ulkoilla mahdollisimman paljon koska silmät ovat sopeutuneet värinättömään luonnon valoon ja akkommodaatiospasmikin laukeaa nopeammin.
Jos kuulut tuohon Simple myopia ryhmään niin siinäkin suositellaa luku- ja lähityölasien käyttöä mutta likinäkö ei kuitentaan vähene.
Bates Methodin mukainen silmäjumppa toimii minulla hyvin ja myös kolmiuloitteinen näkökyky on parantunut. Löysin sivuston jossa kerrotaan lentäjien ja tennisammattilaiset silmäjumpasta. Etenkin pallopelejä pelaavat ammattilaiset tarvitsevat hyvän kolmiuloitteisen näkökyvyn.
http://www.pilotsweb.com/article/vision.htm
Palstalla on käyty vilkasta keskustelua valelikinäöstä ja valelikinäön poistohoidosta. Voit aloittaa vaikka tästä linkistä josta saat lisää linkkejä ja kirjallisuusviitteitä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000023318761
Tässä on näöntarkastustaulukko, tulosta se parhaalla tulostusjäljellä ja kiinnitä seinälle ja testaa näköäsi viikottain hyvässä valaistuksessa 3m etäisyydeltä niin huomaat edistymisen.
http://www.myopia.org/eyechart.htm- Valelikinäköinen
Tuo nimimerkki Silmäihmisen antama linkki unohtui.
http://www.aoa.org/documents/CPG-15.pdf - kihhu
Todella mahtavaa saada uusia "vinkkejä" tähän näköasiaan. Nyt minulla on käytössä omat vanhat lasini pienemmillä arvoilla ja myöskin pluslasit tuota sumutusta varten. Pitäisi varmaan pitää jonkinmoista päiväkirjaa niin huomaa sitten edistyksen ja päivämäärät pysyy muistissa =) Kiitokset linkeistä!
- kihhu
Vielä piti kysymäni noista silmätipoista. Nyt kun piilolinssitkin ovat olleet jo viikon käyttämättä niin tuntuu että silmät kuivuvat ja hiukan kirvelevät. Luulis että monella vaiva toisinpäin. Kuulin myös eilen tuttavalta että hän oli käyttänyt tippoja ja näkönsä oli terävöitynyt huomattavasti. Onko kokemusta taikka tietoa aiheesta???
- Valelikinäköinen
kihhu kirjoitti:
Vielä piti kysymäni noista silmätipoista. Nyt kun piilolinssitkin ovat olleet jo viikon käyttämättä niin tuntuu että silmät kuivuvat ja hiukan kirvelevät. Luulis että monella vaiva toisinpäin. Kuulin myös eilen tuttavalta että hän oli käyttänyt tippoja ja näkönsä oli terävöitynyt huomattavasti. Onko kokemusta taikka tietoa aiheesta???
Kaukonäkö terävöityy likinäköisellä kun tiputtaa kostutustipoja kuivaan silmään, kosteus silmän pinnassa sarveiskalvolla aiheuttaa saman kuin laittaisi heikot miinuslasit päähän.
Kipu jota kuvailit on tuota harmitonta "vasta-akkommodaatiokipua" josta mainitsin ja sitä pitää pystyä sietämään. Kipu on sitä vähäisempää mitä hitaammin valelikinäköä poistetaan. Olet ilmeisesti ollut usean päivän ajan ilman miinuslaseja ja saannut sen takia kipua silmiin. Kivun pitäisi hellittää muutamassa päivässä kun käytät niitä heikkotehoisempia miinuslaseja tai laitat ne täysin korjatut -2,75d lasit muutamaksi tunniksi päähän.
Älä yritä poistaa valelikinäköä liian agressiivisesti koska siitä seuraa kipua jota on turha kärsiä. Valelikinäön poistohoitoaika pitenee n.1v mittaiseksi mutta näön tarkkuudesta ei tarvitse kovin paljoa tinkiä. - kihhu
Valelikinäköinen kirjoitti:
Kaukonäkö terävöityy likinäköisellä kun tiputtaa kostutustipoja kuivaan silmään, kosteus silmän pinnassa sarveiskalvolla aiheuttaa saman kuin laittaisi heikot miinuslasit päähän.
Kipu jota kuvailit on tuota harmitonta "vasta-akkommodaatiokipua" josta mainitsin ja sitä pitää pystyä sietämään. Kipu on sitä vähäisempää mitä hitaammin valelikinäköä poistetaan. Olet ilmeisesti ollut usean päivän ajan ilman miinuslaseja ja saannut sen takia kipua silmiin. Kivun pitäisi hellittää muutamassa päivässä kun käytät niitä heikkotehoisempia miinuslaseja tai laitat ne täysin korjatut -2,75d lasit muutamaksi tunniksi päähän.
Älä yritä poistaa valelikinäköä liian agressiivisesti koska siitä seuraa kipua jota on turha kärsiä. Valelikinäön poistohoitoaika pitenee n.1v mittaiseksi mutta näön tarkkuudesta ei tarvitse kovin paljoa tinkiä.No ajattelinkin että varmaan jossain vähän tuntuu kun alkaa homma toimia. Mulla on ollut käytössä iänkaikkisen vanhat -1,75 lasit kun muita en enää löytänyt. Näillä pärjää tv:tä katellen ja muuten olen ollut ilman. Tuo kipu ei ole ollut ollenkaan voimakasta lähinnä sellaista "ärsytystä" ja pistelyä. Onkohan nämä lasit liian loivat - meneekö turhan ärhäkkääksi poistoksi???
Täytyypä vielä hankkia niitä tippojakin.
Ja vielä suurkiitos näistä neuvoista =)
- myopia
Kyse taitaa olla siitä että ilman laseja oppii elämään huononkin näön varassa. Itse elelin pitkään ilman laseja, vaikka oli huono näkö, eikä se näkö siitä parantunut...
Nykyään on melkein -5 lasit ja joskus kesäkuumalla ulkohommissa jätän ne pois. Kirkkaassa auringonpaisteessa kyllä pystyy toimimaan. Mutta vain turvallisessa ympäristössä!
Miten oma projektisi etenee? Käytkö esim. töissä ilman laseja? Miten onnistuu? - TeenAger1
Mulla on noin -6,5 molemmissa silmissä, ja tuntuu tosi turhauttavalle olla ilman laseja, kun näkee vain sumua.Minua kiinnostaisi tietää, että onko olemassa mitään keinoa, jolla parantaa noin suurta miinusta?
- juuhhuuh
No jos olet teini, kuten nimimerkkisi antaa olettaa, voisi olla hyödyllistä käydä silmälääkärissä kunnon syklorefraktiossa.
Mikäli refraktiosi on kohdallaan, niin laseilla näet kuitenkin edelleen hyvin. Silmäsi voivat siis olla terveet, kunhan silmälasit ovat käytössä. Käy siis silmälääkärissä, koska voit ollakin ns valelikinäköinen.
- Testiman
Ilman laseja tuntuu parantuvan joo, En tiedä paljon mun näkö on mutta bussin numeroa en erota kun vasta 30-40 metrin päästä ilman laseja, että kerkiää juuri viittoa. Silmän rentoutus on auttanut, hommasin 30 euron nettikirjan jonka neuvoilla pitäisi tulla 20/20 "täydellinen näkö" jokaiselle, tiedä sitten ku en ole lukenut kun vasta yhden kappaleen. Katsotaan toimiiko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574