neuvokaa

aloittelijaa...

ajattelin tässä piakkoin laittaa ensimmäisiä siemeniä itämään. Tähän vaiheeseen vissiin ei tarvita vielä lisävalaistusta. Mutta siis, kun siemenet ovat kasvaneet pieniksi taimiksi, niin millainen lisävalaistus tarvitaan? Olen lukenut että loiste- ja kasvulamput ovat toimivia, mutta netistä kun katoin, niin kasvulamput on kalliita ja niitä on eri tehoisia, eli heräsi uusia kysymyksiä. Minkä tehoisia ja minkä verran niitä lamppuja tarvitaan? Mihin kohti ne asetetaan taimiin nähden? Lisävalaistus on siis ilmeisesti välttämätöntä jos meinaa saada taimet hyvään kasvuun, kun lehdessä oli että auringossa taimet palavat ja kuivuvat helposti, joten valo täytyisi siis hommata lampuista. Auttakaa alkajaa!!! Kiitos :)

4

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on paras valo

      Jos nyt vasta laitat taimia kasvamaan, kyllä luonnon valo on paras. Muista vaan pitää multa kosteana. Jos lisä valoa kaipaat muutamalle taimelle, voit varmaan käyttää sellaista energiansäästö, taimivaloa. Voin sanoa kokemuksesta että ei löydy monestakaan sähköliikkeestä, tyrkyttävät kukkavaloa joka ei edistä kasvua yhtään. Itse ostin parivuotta sitten , valmiin setin jossa oli koko valosysteemi valmiina. Jostakin olen ollut lukevani että lisävaloa kasvihuoneissa laskevat 100w/neliö, tiedä sitten. Itselläni on jo taimet kasvihuoneessa päivät. Ei se aurinko vielä niin kuumasti paista. Onnea taimien kasvatukselle

      • urkkijurkki

        kätevä tapa lisätä luonnonvalon määrää on peilata ikkunasta tuleva valo takaisin kasviin, eli kasvin taakse laitetaan peli tai foliopintainen levy, esim pahviin liimataan tavallista foliota ja pahvi idut foliopinnan ja ikkunan väliin.


      • onnistuu
        urkkijurkki kirjoitti:

        kätevä tapa lisätä luonnonvalon määrää on peilata ikkunasta tuleva valo takaisin kasviin, eli kasvin taakse laitetaan peli tai foliopintainen levy, esim pahviin liimataan tavallista foliota ja pahvi idut foliopinnan ja ikkunan väliin.

        Minä kasvatan etelän puoleisella ikkunan edessä olevalla tasolla,eikä ole mitään lisävaloa.Säleverholla säädän myöhemmin ettei tule liian kuuma. Hyvin ovat menestyneet ahkeraliisat ja asterit ym.


      • Pikku-puutarhuri
        onnistuu kirjoitti:

        Minä kasvatan etelän puoleisella ikkunan edessä olevalla tasolla,eikä ole mitään lisävaloa.Säleverholla säädän myöhemmin ettei tule liian kuuma. Hyvin ovat menestyneet ahkeraliisat ja asterit ym.

        Itsellä on tollanen pienoiskasvihuone neljällä hyllyllä ja tuossa olohuoneen nurkassa ja hienosti on kasvit pärjänny ja pienistäkin taimista tullu aika vahvoja. Osa toki on myös ikkunalaudoilla mutta tuli tilanpuute.. No mut verhot vain auki koko päiväksi ja saavat aurinkoa kaikki. Ei ole lisävaloja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe