Diesel generaattori + sähkömoottori?

Kannattaako??

Voisiko veneen vanhan 10 heppaisen diesel-moottorin korvata esim. tuollaisella ? http://tinyurl.com/2btvgv

Sitten lisäksi lataussäädin akusto. Lopuksi 5-10 kilowatin sähkömoottori alennusvaihteella akselia pyörittämään.


Periaatteessa akustoon voisi sijoittaa jännitteen tarkkailijan, eli jos ja kun moottorilla ajettaessa akkujen jännite putoaa minimirajalle niin agregaatti käynnistyisi. Tai sitten agregaatti kävisi ajon aikana jatkuvasti minimiteholla. Nuo uudet aggregaatit kun itse osaavat säätää käyntinopeutensa kulutuksen mukaan.
Siinä taas on se hyvä puoli, että dieselgeneraattori käy koko ajan optimiteholla -> polttoainetta säästyy verrattuna perinteiseen moottoriin.

Olisiko ideaa ? Ja koko järjestelmän jäähdytys ilmalla. Bye bye vesijäähy. Tietysti jos jäähystä alkaa olemaan ongelmia niin jonkun raakavesiblokin voisi yhdistää järjestelmään.

Hinnaksi tulisi näin karkeasti arvioiden diesel aggregaatti 890€ sähkömoottori 300€ säätimet akut muut 200€.

Tuossa järjestelmässä olisi hyvänä puolena se, että sitä voisi uusia tarpeen mukaan paloissa, eikä esim koko diesel-moottoria tarvitsisi vaihtaa.

8

2875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      5kW sähkömoottori ottaa 24 Voltilla 200A virtaa ja maksaa kohtalaisen paljon. Ei siis noilla rahoilla päästä lähellekään. Lisäksi moottorin säädinlaitteisto jne. 1000 Ah:n akusto jne.

      Tuo agregaattimalli ei ole sellainen, että sen kierrokset vaihtuisivat kuorman mukaan, vaan tuo pyörii vakionopeudella. Ei siitä sinänsä ole haittaa jos sitä käytetään laturina pelkästään. Suurempi ongelma on, ettei tuo genu osaa myöskään itse käynnistyä.

      Periaatteessa ihan mukava järjestely, mutta uuden vesijäähdytteisen venedieselin ostaminen vaihdelaatikkoineen on halvempaa. Siksi tuollaisia sähkösysteemejä ei ole edes uistelijoilla.

    • voisi olla hyvä?

      Purkkareissa kun tuo sähkö on muutenkin vähissä tuollainen järjestely voisi olla hyvä. Erityisesti katamaraaneissa missä voidaan helposti laittaa molempiin runkoihin omat sähkö moottorit. Perinteisessä moottoriveneessä en näe ideaa.

    • sähköpropulsiosta

      Samaa konseptia käytetään nykyään useissa uusissa laivoissa. Etuja:
      - vapaa sijoittelu
      - vakionopeus dieselille: taloudellisuus jne.
      - säädettävyys parempi
      - mahdollisuus tehdä hiljainen, ei tärinöitä yms.

      Mitä huonoa tossa on huviveneissä:
      - yleensä kalliimpi; siinähän on sen 10hv dieselin lisäksi sekä generaattori moottori, säätimet, akut, vaihteet jne. Ei millään voi olla halvempi kuin pelkkä diesel vaihde.
      - painavampi, enemmän komponentteja
      - 12V ei kovin järkevä jännite noin isoille tehoille, isompi jännite asettaa omat haasteet veneessä ja vaatii ammattitaitoa asentaa
      - kyseinen agre on ilmajäähdytteinen, ei toimi konehuoneessa, pitäisi olla vesijäähdytteinen jolloin hinnan saa kertoa viidellä

      Hyvin tehtynä varmasti hyvä peli, mutta ei halpa eikä helppo. Toimii mielestäni kaikissa uppoamarungoissa joissa teho alle 50kW. Sen jälkeen massa karkaa käsistä (sähkömoottorit painaa perkeleesti").

    • Onkohan nyt osa kirjoittajista ajatelleet mitä kysyttiin ja mitä itse kirjoittivat??

      Kun alkavat puhua 24V jännitteistä ja suurista virroista sekä suurista akustoista? mihinkä näitä mitään tarvitaan alkuperäisen kysyjän kirjoittamaan järjestelmään? ja samoin vaihteistoista?

      Siinähän oli ymmärtääkseni vain kyse dieselkäyttöisestä generaattorista ja sähkömoottorista ja tuon generaattorin tiedoissa mainitaan jännitteet 400V ja 230V.
      Lisäksi tällaiseen järjestelmään tarvitaan
      - 3000 kierroksen kolmivaiheoikosulkumoottori
      400V jännitteellä
      - suora akseliveto potkureineen.
      - sähkömoottorin kierrosluvun säätöä varten
      taajuusmuuttaja.

      - dieselille pieni käynnistysakku, (ellei
      käynnistä käsin).

      Mitään vaihteistoa ei tarvitse kun suunnanvaihdon voi hoitaa sähkökytkimellä tai taajuusmuuttajalla, jolla säädellään sähkömoottorin kierroslukua.

      Tuollaiset ym. sähkömoottorit on aika pieni kokoisia joten ei järjestelmä kovinkaan paljon vie tilaa eikä tule painavakaan.

      Ilmajäähdytyksestä sen verran että käytetään vieläkin joissain veneissä ilmajäähdytteisiä koneita ja aikoinaan oli paljon venekäytössä ilmajäähdytteisiä Lister dieselmoottoreita jotka oli kylläkin hyvin äänekkäitä, ja nämä nykyajan dieselgeneraattori on melko hiljaisia.

      Mitään akkuja ei varmaan ole mielekästä laittaa generaattorin ja sähkömoottorin väliin ennen kuin saadaan kehiteltyä huomattavasti
      "parempi tehoisia" akkuja, koska nykytekniikan akuilla ei 5kW moottoria voi käyttää kuin hetken vain ja silloin ne olisi turhaan painolastia.
      Lisäksi kun tuo generaattori kehittää vaihtosähköä ja akut tarvitsisi tasasähkö, ja sitten pitäisi olla tasasähkömoottorikin niin kaikki monimutkaistuisi ja hinta ja paino kasvaisi sekä kokonaishyötysuhde putoaisi huonoksi.

      Kannattavuudesta ei kukaan voi sanoa mitään ilman laskelmia kovinkaan tarkasti mutta sehän kannattaa mikä tuntuu sopivalta ja kelvolliselta.

      • heh

        Lue uudestaan alkuperäinen kysymys niin huomaat, että kysyjä pohtii akkuasiaa ja siitä minä päättelin, että hän haluaa välillä ajaa pelkästään sähköllä. Niin minäkin tekisin uisteluveneessä. 4-5 tunnin uistelureissun hoitaisin sähköllä ja sitten matka-ajoa varten jyräyttäisin dieselin käyntiin.

        Jos tehdään pelkästään dieselsähköinen voimansiirto, voidaan se toteuttaa siten, että nopeus säätyy taajuusmuuttajan avulla ja moottorina ja generaattorina käytetään yksinkertaisia ja halpoja sarjatuotantovermeitä. Ne kyllä ovat painavia. 11 kW sähkömoottori painaa noin 100 kg, vastaava generaattori saman, dieseli 200kg ja taajuusmuuttaja muutaman kymmenen kiloa. Ja kallista on verrattuna merivaihteella varustettuun systeemiin.

        Isossa laivassa menee polttoainetta tankkiautollinen päivässä, silloin dieselin hyvä hyötysuhde täyden tehon kierroksilla vaikuttaa johonkin, mutta 10 kW:n kulutus on aina niin pieni, että hyötysuhteen muutoksella ei ole käytännön merkitystä.


      • alkuperäinen..
        heh kirjoitti:

        Lue uudestaan alkuperäinen kysymys niin huomaat, että kysyjä pohtii akkuasiaa ja siitä minä päättelin, että hän haluaa välillä ajaa pelkästään sähköllä. Niin minäkin tekisin uisteluveneessä. 4-5 tunnin uistelureissun hoitaisin sähköllä ja sitten matka-ajoa varten jyräyttäisin dieselin käyntiin.

        Jos tehdään pelkästään dieselsähköinen voimansiirto, voidaan se toteuttaa siten, että nopeus säätyy taajuusmuuttajan avulla ja moottorina ja generaattorina käytetään yksinkertaisia ja halpoja sarjatuotantovermeitä. Ne kyllä ovat painavia. 11 kW sähkömoottori painaa noin 100 kg, vastaava generaattori saman, dieseli 200kg ja taajuusmuuttaja muutaman kymmenen kiloa. Ja kallista on verrattuna merivaihteella varustettuun systeemiin.

        Isossa laivassa menee polttoainetta tankkiautollinen päivässä, silloin dieselin hyvä hyötysuhde täyden tehon kierroksilla vaikuttaa johonkin, mutta 10 kW:n kulutus on aina niin pieni, että hyötysuhteen muutoksella ei ole käytännön merkitystä.

        Hieman huonosti muotoiltu tuo kysymys. Tarkoitin että akustoa voitaisiin käyttää, mutta itse ajon aikana lienee parempi, että generaattorilta sähkö menee suoraan moottorille. Sehän vähentää roimasti akkujen käyttöä!


      • heh
        alkuperäinen.. kirjoitti:

        Hieman huonosti muotoiltu tuo kysymys. Tarkoitin että akustoa voitaisiin käyttää, mutta itse ajon aikana lienee parempi, että generaattorilta sähkö menee suoraan moottorille. Sehän vähentää roimasti akkujen käyttöä!

        Jos akulla ajoon ei ole tarvetta/halua, kannattaa se puoli sitten unohtaa. Lisää nimittäin systeemin monimutkaisuutta ja hintaa ja kunnossapitotarvetta huomattavasti.

        Akkujen käyttö normaaliin tapaan elektroniikkaan ja valoihin on tietenkin silti mahdollista.


    • hydrauliikalla

      Dieselin perään pistetään hydraulipumppu ja potkurin akselille säädettävä tilavuuksinen moottori (tai päinvastoin). Välissä kaivataan vähän hydrauliputkea (2kpl). Paino murto-osa sähkövehkeistä ja etuna vapaa sijoittelu.

      Osia saa vakiotavarana ja hinnat sen mukaiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      190
      4143
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1916
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      56
      1498
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1283
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1277
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      879
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      24
      863
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      839
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      798
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      679
    Aihe