Diesel generaattori + sähkömoottori?

Kannattaako??

Voisiko veneen vanhan 10 heppaisen diesel-moottorin korvata esim. tuollaisella ? http://tinyurl.com/2btvgv

Sitten lisäksi lataussäädin akusto. Lopuksi 5-10 kilowatin sähkömoottori alennusvaihteella akselia pyörittämään.


Periaatteessa akustoon voisi sijoittaa jännitteen tarkkailijan, eli jos ja kun moottorilla ajettaessa akkujen jännite putoaa minimirajalle niin agregaatti käynnistyisi. Tai sitten agregaatti kävisi ajon aikana jatkuvasti minimiteholla. Nuo uudet aggregaatit kun itse osaavat säätää käyntinopeutensa kulutuksen mukaan.
Siinä taas on se hyvä puoli, että dieselgeneraattori käy koko ajan optimiteholla -> polttoainetta säästyy verrattuna perinteiseen moottoriin.

Olisiko ideaa ? Ja koko järjestelmän jäähdytys ilmalla. Bye bye vesijäähy. Tietysti jos jäähystä alkaa olemaan ongelmia niin jonkun raakavesiblokin voisi yhdistää järjestelmään.

Hinnaksi tulisi näin karkeasti arvioiden diesel aggregaatti 890€ sähkömoottori 300€ säätimet akut muut 200€.

Tuossa järjestelmässä olisi hyvänä puolena se, että sitä voisi uusia tarpeen mukaan paloissa, eikä esim koko diesel-moottoria tarvitsisi vaihtaa.

8

2895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      5kW sähkömoottori ottaa 24 Voltilla 200A virtaa ja maksaa kohtalaisen paljon. Ei siis noilla rahoilla päästä lähellekään. Lisäksi moottorin säädinlaitteisto jne. 1000 Ah:n akusto jne.

      Tuo agregaattimalli ei ole sellainen, että sen kierrokset vaihtuisivat kuorman mukaan, vaan tuo pyörii vakionopeudella. Ei siitä sinänsä ole haittaa jos sitä käytetään laturina pelkästään. Suurempi ongelma on, ettei tuo genu osaa myöskään itse käynnistyä.

      Periaatteessa ihan mukava järjestely, mutta uuden vesijäähdytteisen venedieselin ostaminen vaihdelaatikkoineen on halvempaa. Siksi tuollaisia sähkösysteemejä ei ole edes uistelijoilla.

    • voisi olla hyvä?

      Purkkareissa kun tuo sähkö on muutenkin vähissä tuollainen järjestely voisi olla hyvä. Erityisesti katamaraaneissa missä voidaan helposti laittaa molempiin runkoihin omat sähkö moottorit. Perinteisessä moottoriveneessä en näe ideaa.

    • sähköpropulsiosta

      Samaa konseptia käytetään nykyään useissa uusissa laivoissa. Etuja:
      - vapaa sijoittelu
      - vakionopeus dieselille: taloudellisuus jne.
      - säädettävyys parempi
      - mahdollisuus tehdä hiljainen, ei tärinöitä yms.

      Mitä huonoa tossa on huviveneissä:
      - yleensä kalliimpi; siinähän on sen 10hv dieselin lisäksi sekä generaattori moottori, säätimet, akut, vaihteet jne. Ei millään voi olla halvempi kuin pelkkä diesel vaihde.
      - painavampi, enemmän komponentteja
      - 12V ei kovin järkevä jännite noin isoille tehoille, isompi jännite asettaa omat haasteet veneessä ja vaatii ammattitaitoa asentaa
      - kyseinen agre on ilmajäähdytteinen, ei toimi konehuoneessa, pitäisi olla vesijäähdytteinen jolloin hinnan saa kertoa viidellä

      Hyvin tehtynä varmasti hyvä peli, mutta ei halpa eikä helppo. Toimii mielestäni kaikissa uppoamarungoissa joissa teho alle 50kW. Sen jälkeen massa karkaa käsistä (sähkömoottorit painaa perkeleesti").

    • Onkohan nyt osa kirjoittajista ajatelleet mitä kysyttiin ja mitä itse kirjoittivat??

      Kun alkavat puhua 24V jännitteistä ja suurista virroista sekä suurista akustoista? mihinkä näitä mitään tarvitaan alkuperäisen kysyjän kirjoittamaan järjestelmään? ja samoin vaihteistoista?

      Siinähän oli ymmärtääkseni vain kyse dieselkäyttöisestä generaattorista ja sähkömoottorista ja tuon generaattorin tiedoissa mainitaan jännitteet 400V ja 230V.
      Lisäksi tällaiseen järjestelmään tarvitaan
      - 3000 kierroksen kolmivaiheoikosulkumoottori
      400V jännitteellä
      - suora akseliveto potkureineen.
      - sähkömoottorin kierrosluvun säätöä varten
      taajuusmuuttaja.

      - dieselille pieni käynnistysakku, (ellei
      käynnistä käsin).

      Mitään vaihteistoa ei tarvitse kun suunnanvaihdon voi hoitaa sähkökytkimellä tai taajuusmuuttajalla, jolla säädellään sähkömoottorin kierroslukua.

      Tuollaiset ym. sähkömoottorit on aika pieni kokoisia joten ei järjestelmä kovinkaan paljon vie tilaa eikä tule painavakaan.

      Ilmajäähdytyksestä sen verran että käytetään vieläkin joissain veneissä ilmajäähdytteisiä koneita ja aikoinaan oli paljon venekäytössä ilmajäähdytteisiä Lister dieselmoottoreita jotka oli kylläkin hyvin äänekkäitä, ja nämä nykyajan dieselgeneraattori on melko hiljaisia.

      Mitään akkuja ei varmaan ole mielekästä laittaa generaattorin ja sähkömoottorin väliin ennen kuin saadaan kehiteltyä huomattavasti
      "parempi tehoisia" akkuja, koska nykytekniikan akuilla ei 5kW moottoria voi käyttää kuin hetken vain ja silloin ne olisi turhaan painolastia.
      Lisäksi kun tuo generaattori kehittää vaihtosähköä ja akut tarvitsisi tasasähkö, ja sitten pitäisi olla tasasähkömoottorikin niin kaikki monimutkaistuisi ja hinta ja paino kasvaisi sekä kokonaishyötysuhde putoaisi huonoksi.

      Kannattavuudesta ei kukaan voi sanoa mitään ilman laskelmia kovinkaan tarkasti mutta sehän kannattaa mikä tuntuu sopivalta ja kelvolliselta.

      • heh

        Lue uudestaan alkuperäinen kysymys niin huomaat, että kysyjä pohtii akkuasiaa ja siitä minä päättelin, että hän haluaa välillä ajaa pelkästään sähköllä. Niin minäkin tekisin uisteluveneessä. 4-5 tunnin uistelureissun hoitaisin sähköllä ja sitten matka-ajoa varten jyräyttäisin dieselin käyntiin.

        Jos tehdään pelkästään dieselsähköinen voimansiirto, voidaan se toteuttaa siten, että nopeus säätyy taajuusmuuttajan avulla ja moottorina ja generaattorina käytetään yksinkertaisia ja halpoja sarjatuotantovermeitä. Ne kyllä ovat painavia. 11 kW sähkömoottori painaa noin 100 kg, vastaava generaattori saman, dieseli 200kg ja taajuusmuuttaja muutaman kymmenen kiloa. Ja kallista on verrattuna merivaihteella varustettuun systeemiin.

        Isossa laivassa menee polttoainetta tankkiautollinen päivässä, silloin dieselin hyvä hyötysuhde täyden tehon kierroksilla vaikuttaa johonkin, mutta 10 kW:n kulutus on aina niin pieni, että hyötysuhteen muutoksella ei ole käytännön merkitystä.


      • alkuperäinen..
        heh kirjoitti:

        Lue uudestaan alkuperäinen kysymys niin huomaat, että kysyjä pohtii akkuasiaa ja siitä minä päättelin, että hän haluaa välillä ajaa pelkästään sähköllä. Niin minäkin tekisin uisteluveneessä. 4-5 tunnin uistelureissun hoitaisin sähköllä ja sitten matka-ajoa varten jyräyttäisin dieselin käyntiin.

        Jos tehdään pelkästään dieselsähköinen voimansiirto, voidaan se toteuttaa siten, että nopeus säätyy taajuusmuuttajan avulla ja moottorina ja generaattorina käytetään yksinkertaisia ja halpoja sarjatuotantovermeitä. Ne kyllä ovat painavia. 11 kW sähkömoottori painaa noin 100 kg, vastaava generaattori saman, dieseli 200kg ja taajuusmuuttaja muutaman kymmenen kiloa. Ja kallista on verrattuna merivaihteella varustettuun systeemiin.

        Isossa laivassa menee polttoainetta tankkiautollinen päivässä, silloin dieselin hyvä hyötysuhde täyden tehon kierroksilla vaikuttaa johonkin, mutta 10 kW:n kulutus on aina niin pieni, että hyötysuhteen muutoksella ei ole käytännön merkitystä.

        Hieman huonosti muotoiltu tuo kysymys. Tarkoitin että akustoa voitaisiin käyttää, mutta itse ajon aikana lienee parempi, että generaattorilta sähkö menee suoraan moottorille. Sehän vähentää roimasti akkujen käyttöä!


      • heh
        alkuperäinen.. kirjoitti:

        Hieman huonosti muotoiltu tuo kysymys. Tarkoitin että akustoa voitaisiin käyttää, mutta itse ajon aikana lienee parempi, että generaattorilta sähkö menee suoraan moottorille. Sehän vähentää roimasti akkujen käyttöä!

        Jos akulla ajoon ei ole tarvetta/halua, kannattaa se puoli sitten unohtaa. Lisää nimittäin systeemin monimutkaisuutta ja hintaa ja kunnossapitotarvetta huomattavasti.

        Akkujen käyttö normaaliin tapaan elektroniikkaan ja valoihin on tietenkin silti mahdollista.


    • hydrauliikalla

      Dieselin perään pistetään hydraulipumppu ja potkurin akselille säädettävä tilavuuksinen moottori (tai päinvastoin). Välissä kaivataan vähän hydrauliputkea (2kpl). Paino murto-osa sähkövehkeistä ja etuna vapaa sijoittelu.

      Osia saa vakiotavarana ja hinnat sen mukaiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      69
      3114
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      45
      3003
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2331
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1980
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1749
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1565
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      11
      1408
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1237
    9. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      42
      1156
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1106
    Aihe